Spring naar bijdragen

Golden Oldies radio 1224 Rotterdam in de lucht


Aanbevolen berichten

De zender is eindelijk in de lucht, na wat opstart problemen met de nieuwe zender staat die nu eeindelijk aan.
Tijdelijk waren we in de lucht met een oude Norton van Memories 1251, aleen die wilde niet echt max 30 watt pep.

Wij hopen dat het alemaal zo blijft werken als nu, misschien nog een limiter vervangen maar dat is het dan ook wel.

Golden Oldies Radio 1224



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat de zender het doet. Hier in Utrecht zuid helaas geen ontvangst. Merk wel dat er een sterker signaal bij is gekomen onder Radio1224 (Lunteren) door. Die hoor ik nog wel maar nu met een interferentie bibber toon van een paar Hertz.

Andere vraag. Weet iemand de uitzendtijden op mg van Radio1134 R’dam (60amradio). Zenden ze uit? Op deze frequentie hoor ik 1134am uit Oijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-2-2024 om 15:52 zei Robin Westhof:

 

Stuk zwakker te ontvangen vergeleken met de oude 828 en 918 kHz frequenties.

Dat zou heel goed kunnen, ik moet naar de antenne kijken er zit een enorm richtings effect in.
Richting Belgie gaat heel goed breda goed tot vlissingen.
Het is een hele andere inverted L

3 minuten geleden zei radio tpot:

Ja viel mij ook op, de zender is uit(gevallen?)

 

Theo

We zijn weer on air ja de zender doet heel gek dus zit staat de oude PWM weer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Richting noord (noord/west) lijkt mij het meest gunstig om (meer) luisteraars te bereiken in Rotterdam (noord), het Westland, Delft, Den Haag en Zoetermeer.

Zodra het wat beter weer is gaat heel de setup van de antenne op z’n kop. 
alleen nog maar verticale afstraling.

7 uur geleden zei radio tpot:

Reactantie in de antenne Wilco?

Dat krijg je met alleen een spoel in de aanpassing er niet uit.

En dan kun je hele vreemde dingen krijgen als er iets veranderd in de omgeving van de antenne.

 

Theo

Nou de swr is gewoon goed komt niet boven de 1:1,3 dat is gewoon en de ohmse waarde ook prima niks aan de hand.

Maar goed niks is gek dat weet jij ook de middengolf is gewoon anders 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het wat beter te begrijpen:

 

Reactantie in geval van resonantie: wL = 1/wC (wL wordt ook wel X genoemt) en dan volgt Z= reactantie + R waarbij R dus de verliesweerstanden zijn.

Aangezien bij resonantie de reactantie 0 is: Z=R

in dat geval is de fasehoek 90 graden.

Z, of voetpuntsweerstand zal echter zelden de gewenste weerstand hebben. Dus wordt het een kwestie van "transformeren" naar de gewenste R (meestal 50 Ohm).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, maar is een L antenne wel zo gunstig? Wat van belang is, is het verticale deel. En dat zal uiteraard niet lang zijn. Het horizontale deel zorgt dan weliswaar voor capaciteit maar het zorgt ook voor Nearly Vertical Incidence Skywave.  (NVIS) Daar komt bij dat hij niet zuiver rondstralend is. Met het schuin afhangen van het horizontale deel verbetert het al iets, maar dan wel met een hoek van 45 graden. Of dat haalbaar is met de h/l verhouding van de antenne is natuurlijk de vraag. In dat geval is een spoel in de top van het verticale deel een oplossing. (Aangenomen dat de totale lengte van de L alles behalve een kwart golf is)

 

Een andere mogelijkheid is de 538 antenne nabouwen.

Please login or register to see this link.

Nadeel is dat de velden elkaar in het horizontale deel elkaar deels opheffen. Dit is het a-symetrische systeem, maar een symetrisch systeem is ook mogelijk, daar heffen de velden in het horizontale deel wel op. Feitelijk is het dan een T-antenne met linear loading. Nadeel daarvan is dat je meer lengte nodig hebt (t.o.v. de 538 antenne) in het horizontale deel.

 

Of het systeem van een (vlaggen)mast, spoel in de top met een 8 kantige top-hat met 2 of 3 periferen. (Zie de antennes van ex-Extra AM, Radio T-Pot en die van Backyard Radio)

De spoel moet een vrij hoge Q hebben en het is wel zo gunstig als de spoel zelf resonant is op het dubbele van de frequentie of meer.

 

Rob V

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn eigen ervaring is de richtwerking van een L-antenne minimaal. Wat wel doorslaggevend is, is de vraag of je aardnet volledig "rond" is. Het aardnet heeft natuurlijk invloed op de rondstraling. Verschillende zeezenders werkten met een ideale aarde, namelijk het zeewater, met een L-antenne. Bijvoorbeeld Laser, Radio Mi Amigo 272 en ook Veronica werkte met een soort L-antenne. De richtwerking van deze antennes was nihil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat komt overeen met de ervaringen die ik gemaakt hebt als zendamateur en als LPAM gebruiker.

Tijdens velddagen antenne testen heb ik niet (of verwaarloosbaar klein denk aan 1 a 2 dB) de beoogde richtwerking kunnen vaststellen.

Wel dat de hoek van zeer grote invloed is op het gedrag en aanpassing v/d antenne.

Daarmee ga je van een symmetrische naar a symmetrische antenne toe en krijgt stroomverloop een onvoorspelbaar karakter.

En vergeet daarbij de invloed v/d omgeving ook niet.

De tegeltjeswijsheid op antenne plaatsing voor middengolf zegt dan ook:

Een middengolf antenne pas je aan in de omgeving waar hij komt te staan.

Met andere woorden, het is wat het is en daar zul je een juiste antenne type op af moeten stemmen.

Een te grote antenne in een te kleine ruimte vergt om een ander type welke wel past.

 

Vijf jaar geleden hebben we bijna 6 maand er voor uitgetrokken om antennes te testen in een tuin van 100 bij 100 meter.

Als tegen capaciteit hadden we 1100 meter draad in een ster gemaakt in het gras.

Beschikbaar was een mast van 30 meter.

We hebben toen van alles getest, steeds met 100 watt en met een SDR op 28 km afstand.

Ook de L antenne met verschillende lengtes verticaal en de hoek van het horizontale deel 90 graden en kleiner.

En dan kijken wat doet dit mbt de veldsterkte op de SDR?

 

Dat waren vruchtbare maanden geweest, waarbij duidelijk werd dat het onmogelijk is om een antenne te maken welke niet straalt.

Maar dat er wel grote verschillen zijn en de efficiency van de verschillende antenne concepten.

Denk aan 13 dB verschil tussen de 'slechtste' en beste.

Waarbij opgemerkt moet worden dat de resultaten vergeleken werd met een volle kwartgolf voor middengolf.

En de beste kwam bij ons toen op min 2.5 dB uit tov deze kwartgolf.

Kortom we hebben bevestigd van datgene wat er als theorie staat beschreven in het boek van ON4UN, over de antennes in de lowbands.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad het probleem, ruimte. En dan is het experimenteren geblazen.

Wat het richtingseffect betreft, de L is inderdaad niet echt richtings gevoelig maar het is wel zo dat met dat ruimte probleem elke dB telt.

Ik denk dat de bebouwing de oorzaak is van de ongewenste demping.

Helaas doe je daar niet veel aan. Net zo min als dat je op een grote zandhoop woont.

 

Wat het radialen net in een kleine ruimte betreft, gewoon de lengte gebruiken die je hebt, maar leg er wel zoveel mogelijk neer, het liefst alle kanten op. De oppervlakte is belangrijker dan de lengte.

ON4UN heeft het benodigde literatuur beschreven, maar ook W4RNL (sk), L.B. Cebik, heeft uitgebreid onderzoek gedaan en ook beschreven.

 

Rob V. 

 

Naschrift:  Het beperkt leggen van radialen en dan heb ik het niet over het aantal maar over de hoek waarin ze liggen (dus bijvoorbeeld 180 i.p.v 360 graden) kan de richtingseffect versterken.

Dit bleek bij de antenne opbouw van een LPAM station.

bewerkt door Rob Veld
naschrift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja en dan even oppassen dat het artikel gaat over DX maken, dus zoveel mogelijk skywave.

Een omroep station wil grondgolf maken en het liefst geen skywave.

De theorie is gelijk, maar je moet je doel er uit pakken van wat je wilt bereiken met een antenne.

Ik noem het een zendamateur antenne en die willen echt iets anders dan een omroep station met hun antenne.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Theo, je hebt volkomen gelijk. Ik heb ooit bij de lezing van ON4UN geweest, hij was een afstanden man. Alle signaal wat locaal bleef hangen, was verlies in zijn ogen. Maar dat staat ook in zijn boek, ik heb het op cd. Als iemand belangstelling heeft, hoor ik het wel.

Groet, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.