Spring naar bijdragen

Golden Oldies radio 1224 Rotterdam in de lucht


Aanbevolen berichten

Ja, dit is eigenlijk merkwaardig geweest omdat er ook zenders waren, die in de avond omschakelden op een horizontale antenne zoals RIAS Berlijn 990 kHz, Beromünster 1566 kHz, Madrid 585 kHz enz. 

Maar hier probeerde men niet een verder weg gelegen gebied te bereiken.

bewerkt door Helmut
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei radio tpot:

Met 1200 kW was dat ook geen punt,

 

Het gebruikte vermogen was echt een stuk lager, overdag 600 Kilowatt en in de avond/nacht meestal 300 Kilowatt.

( toch nog leuke vermogens hoor. :-)) 

 

58 minuten geleden zei radio tpot:

Veel grondgolf

 

En dat ging met een gerichte antenne naar het Ruhrgebied ( jaren 60 een gedeelte van de dag ook richting Nederland) Tijdens de avond/nacht rondstralend voor een betere ontvangst in Engeland en een groot gedeelte van Europa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Vreemd in de lijsten uit de jaren 80 staan heel andere vermogens vermeld voor 1440 KHz.

Was vooral een geldkwestie dat er (jaren 80) met minder vermogen werd uitgezonden.

 

Voor een uitleg zie pagina 5.

 

Please login or register to see this link.

 

8 minuten geleden zei Rob Veld:

Maar de geleiding van de "ground" van Radio Luxemburg was niet echt geweldig.

 

Gewoon goede ontvangst in (westen) Nederland eind jaren 60 met de gerichte antenne, om 13.00 of 14.00 uur ging de antenne richting West Duitsland en werd de ontvangst zwak, begin van de avond rondstralend en de (skywave) ontvangst werd weer beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat was ook zo Helmut, de omschakeling gebeurde voor of na het Italiaanse programma.

Was dit niet 7 uur 's avonds? De zender ging echt even uit en dan bats was het er weer met de bekende enorme fading direct er bij.

In de overzichten uit eind jaren 70 staat echt 300 kW overdag en 1.2 MW 's avonds.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Helmut:

Ik weet het ook niet meer precies. Maar het was 's avonds tussen 7 en 8 uur. Dit weet ik nog zeker. Toen ging de zender voor een seconde uit de lucht.

Volgens mij was dat om half 8.

Je had tussen 7 en half 8 een Nederlandstalig programma, om half 8 een kwartiertje Italiaans en om 19.45 uur startte de Engelse service,

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij waren er meerdere (tijd) schakelingen qua vermogen en antennerichting,  begin jaren 70 om  ± 17.59 uur en later om  ± 18.59 uur, maar er staat mij bij dat er op een later tijdstip ook nog een schakeling was?

 

Hier weer een (andere) uitleg over de antennerichtingen.

 

Please login or register to see this link.

 

En ook veel schakelingen (qua vermogen) tijdens de laatste periode ( een jaar of 10 geleden) van de 1440 kHz.

 

'' RTL Radio today on 1440kHz use 600kW at start up time 03.50UK with the musical box interval signal Radio Tele Luxembourg,

the power goes down to 300kW just after 4am,

the power increases to 600kW around 4.15UK for the religeous programming,

then power is reduced down to 300kW just before 4.45UK,

and just before 7.00UK the power goes up to 600kW for CRI german until 12.00UK when power is reduced to 300kW for RTL Radio (heard it in Winter this year during the day),

Around 17.15UK power is increased to 600kW for religeous programming,

And reduced to 300kW around 17.30UK for RTL Radio,

Around 18.30UK the power is increased to 600kW for religeous programming and CRI German until 00.00UK when Luxembourg National Anthem closes down 1440kHz and tx is switched off.'' 

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-2-2024 om 22:15 zei Helmut:

De richtantenne voor Engeland bestond uit twee masten en was niet rondstraalend

 

En dan (toch) tijdens de avond/nacht volop luisteraars in de Scandinavische landen, Oost Europa en ook in het zuiden van Europa

 

Uit eigen ervaring, als het donker werd, kwam Radio Luxembourg via de 1440 kHz  ook in Italië redelijk goed binnen op een portable/autoradio.

 

Een wonderlijke 'richt' antenne. 🙂

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De constructie met twee masten was natuurlijk een richtantenne richting Engeland maar natuurlijk is het allen een versterking van ca 3 dB en het wordt nog veel rond gestraald. 

In de buurt van Kaliningrad, waar de grootvader van @Juul vandaan kwam^^, stond een ARRT richtantenne met 2 x 4 masten naast elkaar. Dit was werelds sterkste MG zender met een ERP van 10 Megawatt. En deze was ook overall te ontvangen, toen met Radio Moskou. Hier nu veel over te lezen door @RMI. Ook Radio Nederland Wereldomroep met @ruudamwas met toen later wat minder vermogen op de frequentie 1386 kHz te beluisteren.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Helmut:

De constructie met twee masten was natuurlijk een richtantenne richting Engeland maar natuurlijk is het allen een versterking van ca 3 dB en het wordt nog veel rond gestraald. 

In de buurt van Kaliningrad, waar de grootvader van @Juul vandaan kwam^^, stond een ARRT richtantenne met 2 x 4 masten naast elkaar. Dit was werelds sterkste MG zender met een ERP van 10 Megawatt. En deze was ook overall te ontvangen, toen met Radio Moskou. Hier nu veel over te lezen door @RMI. Ook Radio Nederland Wereldomroep met @ruudamwas met toen later wat minder vermogen op de frequentie 1386 kHz te beluisteren.

 

Please login or register to see this link.

Binnenkort als ik verhuisd ben , ga ik een hoop opnames van Radio Moskou digitaliseren. Ik heb ook opnames van de zender Bolshakovo op 1386 khz. Volgens mijn herinnering zond Radio Mayak ( Mayak betekent vuurtoren) er ook op uit. De ontvangst was in de jaren 80 ongelofelijk sterk. Wat ik mij ook herinner, dat de zender soms heel kort de lucht uit viel. Wellicht was dat het gevolg van de gebrekkige stroomvoorziening in het Oblast Kaliningrad. (Oblast = gebied). 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Helmut:

De constructie met twee masten was natuurlijk een richtantenne richting Engeland maar natuurlijk is het allen een versterking van ca 3 dB en het wordt nog veel rond gestraald. 

In de buurt van Kaliningrad, waar de grootvader van @Juul vandaan kwam^^, stond een ARRT richtantenne met 2 x 4 masten naast elkaar. Dit was werelds sterkste MG zender met een ERP van 10 Megawatt. En deze was ook overall te ontvangen, toen met Radio Moskou. Hier nu veel over te lezen door @RMI. Ook Radio Nederland Wereldomroep met @ruudamwas met toen later wat minder vermogen op de frequentie 1386 kHz te beluisteren.

 

Please login or register to see this link.

RNW huurde de 1386 eerst met 1200 later met maar 600 kW. 

Was genoeg, signaal was sterk en goed. RNW huurde ook veel KG bij Radio Moskou. Was veel goedkoper dan de Flevo zenders, die later zelfs helemaal niet meer werden gebruikt. 

Nozema was gewoon veel te duur enheeft mij ook een hoop geld gekost voor Middengolf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over Kaliningrad gesproken...Rond 1993 heb ik het gebied bezocht. Het was een reis terug in de tijd. Het gebied was net opengezet voor niet (vroegere) Sovjet burgers. Het was nu Rusland.

Mijn gastheer was een inwoner van de stad Kaliningrad. Bij de ontbijttafel stond de radio aan op de fm.

Wat schertst mijn verbazing ik hoorde ineens nederlandse reklame. Bleek dat ze via de Kaliningrad fm radio Veronica of andere zender via hun fm doorgaven.

Ben er toen niet achter gekomen op welke frequentie. Ik had het erg druk toen met andere zaken.

Was een bijzondere ervaring....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op de Kosa gereden , die landtong; Kurische Nehrung in het duits. De weg naar Litouwen. Het was 1993. De wachttorens van de Sovjets stonden nog op de duinen. Ik had ook een bekende in Svetly.

Ik ben ook in Cranz geweest. Mooi gebied veel oude duitse huizen en hotels. De bossen groeien tot aan het strand.

1 van mijn voorouders was een vluchteling uit Salzburg (1732) hij ging via Duitsland naar Den Haag. Zijn broer en zuster naar Oost Pruissen. Liebesfelde. Nu Zalesje geheten. Vlak bij Bolshakovo.....

In 1945 is de hele familie gevlucht naar West Duitsland. Ik kende deze geschiedenis niet voor 1993.

De sovjets hebben vreselijk huisgehouden in Oost Pruissen in 1945. Dat wist ik voor 1993 niet.

Dat geeft soms wel eens een dubbel gevoel als ik met russisch bezig ben. Maar toch het blijft een boeiend verhaal voor mij die Sovjet Unie en zijn cultuur. Ik wil hier alleen mee te kennen geven, dat ik de andere kant van de medaille ook ken en zeer ter harte neem.

Ik heb overigens een hele "Datei" met familienamen. Ik ben trouwens wel benieuwd of de familie van Juul oorspronkelijk ook van Salzburgse afkomst is. Maar dit is een radio forum.....

Voor Juul , groet van Raymond (RMI)

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, mijn fam. is echt van Pruisische ( Duitse ) kom af.  En is als "rijtuigschilder"(  Please login or register to see this link. gaan reizen langs de Hanze steden en kwam uiteindelijk in Arnhem terecht. Dat was heel lang voor de 2e Wereldoorlog.  Maar hij is vlak voor die oorlog genaturaliseerd tot Nederlander. Mijn vader was toen nog Duits. Ik ben dus eigenlijk pas de tweede generatie Nederlander. Hopelijk mag ik blijven.................................hi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik zeggen mag toch een best interessant draadje geworden, veel informatie waar ik wat mee kan. 
Tevens veel andere wetenswaardigheden, hou daar wel van.

 

Ja het blijft een leuke en interessante hobby spelen met antennes.

Heb veel geleerd afgelopen jaren, ik was immers gewend kort door de bocht met FM antennes.

sinds ik met mg antennes bezig ben, bekijk ik alle andere ook heel anders gewoon boeiend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.