Spring naar bijdragen

1566 kHz na 1 september 2025 vrij


Aanbevolen berichten

De huidige vergunning voor het gebruik van de AM-frequentie 1566 kHz loopt tot 1 september 2025. Deze frequentie is toegewezen aan de huidige vergunninghouder VAHON in Den Haag. Dit is nog de enige AM-frequentie die momenteel als zogenaamde hoogvermogen AM-frequentie is toegewezen als onderdeel van de niet-landelijke commerciële radio-omroep.

Het ministerie van EZK gaat de frequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepen per 1 september 2025 opnieuw veilen.

Uit de stukken die het ministerie in het kader van deze veiling ter consultatie heeft vrijgegeven blijkt dat de nieuwe verdeling voor niet-landelijke commerciële omroep alleen nog geldt voor FM en DAB+. De AM-frequentie 1566 kHz zal niet opnieuw verdeeld worden per 1 september 2025.

Dat betekent dat de frequentie 1566 kHz (en wellicht ook de naastgelegen frequentie 1557 kHz) eventueel beschikbaar zou kunnen komen voor LPAM-gebruik. Daarover is nu echter nog niets bekend.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1566 is nauwelijks in de lucht. 

Ze moeten met minstens  63 W zenden maar dat doen onze Haagse Vahon boefjes niet. Hun DAB vergunning had allang ingetrokken moeten worden. Nu mogen ze net als andere Regionalen met de veiling mee doen. 

 

Maar 1566 is geen goede frequentie, 1557 is veel schoner. 

Vahon heeft dat een tijd geleden weten om te ruilen en een paar maanden later ging de Franse stoorder op 1557 uit en was het schoon. Een telefoontje naar Frankrijk en het hele gedoe was niet nodig geweest. 

 

Niks voor jou Piet, 192 goed idee?  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei ruudam:

1566 is nauwelijks in de lucht. 

Ze moeten met minstens  63 W zenden maar dat doen onze Haagse Vahon boefjes niet. Hun DAB vergunning had allang ingetrokken moeten worden. Nu mogen ze net als andere Regionalen met de veiling mee doen. 

 

Ach boefjes heb je overal. Ook hier in het forum. Zo is er ook een boefje die allerlei frequenties aanvraagt, krijgt (bv 828kHz) en dan met smoesjes jarenlang op zo'n frequentie helemaal niets in de lucht zet. 

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is geen uitzend verplichting voor LPAM, er zijn wel meer frequentis niet in de lucht. 

Er is tot Sept wel verplichting voor 1566 bij combinatie met DAB. 

En als je het verleden bedoelt,  je moet toch eens gaan praten met meneer vd Hoeven van Broadcast Partners die keihard hebben gevochten om de mast in Heinenoord uit handen van die verschrikkelijke Nozema te krijgen die 3x te veel vroeg. Net als Daarvoor bij FM een jarenlang gevecht had plaatsgevonden. 

 

Meneer Eric laat nog steeds  blijken weinig achtergrond info te hebben. 

En steeds maar weer dezelfde  oude koeien uit de sloot halen getuigt ook niet van een goede geestelijke gezondheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, nu haal ik weer oude koeien uit de sloot. Wie begon over boefjes en wijzen dat vergunningen ingetrokken moeten worden? Je valt weer in je eigen valkuil, door af te gaan geven omdat het antwoord je niet zint. Als je dat ook doet met partijen waar je iets van gedaan wilt krijgen kom je met foeteren en op de persoon spelen niet ver. Dan kun je wel gelijk hebben, alleen krijg je het dan zeker niet. Blijf maar in de waan dat ik er niets van weet, begrijp etc. Prima toch? 

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Rob Veld:

Ruud, hoe weet jij zo zeker dat ze minder maken dan 63 Watt?

 

Rob V.

Op zo'n 20 kilometer afstand van Den Haag is er op 1566 kHz niets te horen van VAHON. Dat wijst er volgens mij wel op dat er niet met 63 watt wordt uitgezonden.

Ik heb enige tijd geleden ergens gelezen (misschien op dit forum?) dat het signaal van VAHON op 1566 kHz alleen in de directe omgeving van hun studio kan worden ontvangen.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger : werkte ze samen met een aantal Haagse zend amateurs en kwam het signaal goed door tegenwoordig niet zo goed meer te horen. Geen idee of men nog gaat investeren in de AM misschien wil men alleen door gaan op online en dab+ wat ik wel weet en heb gezien is dat het pand waar voorheen de studio leeg is en nu wordt beheert door een anti krakers club                                                                                                                                                                                                                                             BRON ; In 2005 was het programma voor het eerst te horen bij de commerciële radiozender Haagstad Radio. Haagstad Radio was een Hindoestaanse radiozender. Een ploeg enthousiaste radiozendamateurs, waaronder Wim, PA2WJZ, hebben belangeloos meegeholpen met het ” in de lucht” brengen en houden van de zender van het station. 

URL BRON Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Ze zenden keurig uit met 63 watt maar de antenne is een beetje van het type wil niet stralen?

 

Theo

Het moet draaggolf 63W ERP zijn, dus antenne wil niet stralen gaat niet op. 

Het is dus niet 100W PEP  zender  uitgang zender zoals bij LPAM. 

 

Het verhaal van Piet klopt. 

Haagse zender amateurs hebben het bevestigd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ergens een foto gezien van de huidige antenne die ze gebruiken in een woonwijk ( in de opvolger van de muurkrant) en Theo heeft gelijk het ding is nu niet bepaald een straalkachel en dan druk ik me nog zwak uit.

Een soort van een halve golf 27 MHz antenne aan de basis in resonantie gebracht. Van de ground in zo'n woonwijk mag je ook niet veel verwachten.

In vroeger tijd hadden ze een betere opstelplaats.

 

Des al niet te min heb ik hier nog niet gelezen dat iemand metingen heeft gedaan omtrent het uitgestraalde vermogen.

 

Dat 67 Watt ERP onwaarschijnlijk is, is een ander verhaal, mede omdat er dan behoorlijk wat vermogen de antenne in moet en ik denk dat de buurt daar niet gelukkig mee zou zijn. Overigens de RDI en Vahon ook niet.

 

Rob V.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middengolf werkt niet meer in de grote stad.

Ik kan me nog herinneren dat we eens zijn gaan kijken bij de mast die toen nog in Leidschendam stond op een weiland. Je kon 'm vanaf de A4 zien. VAHON was toen uitstekend te ontvangen in Leiderdorp waar ik toen woonde en ook prima op de N11 / A12 tot vlakbij Utrecht.

Maar als je de stad Den Haag in reed werd ie weggepest door stadse storingen zoals de tram. Rijdende onder de tram bovenleiding was het prut. Bij de toenmalige studio was ie heel slecht. Volgens mij was het zendvermogen toen 0,5 of 1 kW. Vergeleken met LPAM dus veel. En de antenne was ook professioneel, het werk van de hierboven genoemde zendamateurs.

 

 

Op 26-5-2024 om 14:49 zei Piet van der Vooren:

 De AM-frequentie 1566 kHz zal niet opnieuw verdeeld worden per 1 september 2025.

Dat betekent dat de frequentie 1566 kHz (en wellicht ook de naastgelegen frequentie 1557 kHz) eventueel beschikbaar zou kunnen komen voor LPAM-gebruik. Daarover is nu echter nog niets bekend.

Piet.

 

Piet,

zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat ie niet opnieuw verdeeld wordt, maar voor VAHON automatisch wordt verlengd?

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die antenne staat dus niet meer in Leidschendam? ( volgens mij was het eigenlijk in Stompwijk).

Weet iemand of het bestuur nog wel het zelfde is ?

En waarom men uit Leidschendam  weg is. Was een super plek om nog een beetje met vermogen uit te zenden 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Rink: Het is niet alleen man-made-noise dat uitzendingen in de MG verstoord, maar ook de hoogbouw met het benodigde betonstaal.

Dat soort obstakels zorgt voor een enorme demping.

 

@ Robert: Het is mij niet bekend waarom ze daar weg zijn. Als ik mag speculeren denk ik dat de kosten van de site daarbij een rol hebben gespeeld.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robert StaalVAHON heeft de eerdere zendlocatie verlaten nadat na een zware storm de zendantenne beschadigd was geraakt. Omdat het aantal luisteraars op AM toch beperkt was heeft men ervoor gekozen om de antenne niet te vernieuwen, maar om een zwakke AM-zender te plaatsen in het pand in Den Haag waar ook de studio gevestigd is. Daardoor behoudt men de vergunning om ook op DAB+ te mogen uitzenden. Die situatie duurt waarschijnlijk voort tot 1 september 2025, wanneer de vergunning voor AM-kavel C12 (en DAB+) vervalt.

@Rink HofDe vergunning voor AM-kavel C12 (en DAB+) vervalt op 1 september 2025, en tot op dit moment zijn er geen tekenen dat EZK/RDI een nieuwe vergunning voor hoogvermogen-AM gaat verlengen of vernieuwen. Integendeel, er wordt al vele jaren een soort 'uitsterfbeleid' voor hoogvermogen-AM gevoerd. 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even wat aanvullingen. 

De locatie L-dam Stompwijk, in gebruik genomen door Haagstad op 1485, kon niet meer gebruikt worden wegens klachten uit de omgeving. 

De nieuwe site was inNootdorp. 

 

De oprichter en financier van Vahon is er na ruzie uit gestapt.  

De site huur werd niet meer betaald met achterlating van alle apparatuur. Die bleef werken tot een storm de antenne beschadigde en dat werd niet meer gerepareerd. De Haagse zend amateurs die de 1566 in de lucht hielden waren er ook uit gestapt , loyaal aan de oprichter. 

 

De Rechtrr heeft alle spullen die op het terrein stonden aan de land eigenaar toegewezen en die heeft alles verkocht. 

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Robert Staal:

Die antenne staat dus niet meer in Leidschendam? ( volgens mij was het eigenlijk in Stompwijk).

Weet iemand of het bestuur nog wel het zelfde is ?

En waarom men uit Leidschendam  weg is. Was een super plek om nog een beetje met vermogen uit te zenden 

 

Stompwijk had ik het inderdaad over, dat is gemeente Leidschendam-Voorburg.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei ruudam:

Nog even wat aanvullingen. 

De locatie L-dam Stompwijk, in gebruik genomen door Haagstad op 1485, kon niet meer gebruikt worden wegens klachten uit de omgeving. 

 

Oh jeee. Weer gevalletje klok en klepel. Ze stoorden niet, de masten werden als storend ervaren in het 'waardevolle landschap'. Is toch net ff anders. Dus is tot aan de Raad van State is er geprocedeerd en besluit was 'verwijderen'. Gedoe met de gemeente Leidschedam-Voorburg. Gevalletje welles nietses met vergunning.

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Robert Staal:

@Piet van der Vooren Bedankt voor de update dat van de ant. was mij in zijn geheel ontschoten. De studio (in de buurt  Newtonstraat 23 Den Haag, Zuid-Holland in maps nog te zien maar, is wel ook inmiddels leeg en wordt door anti kraak team bewoont. 

Volgens het antenneregister van RDI is de locatie van de AM-zender van VAHON op 1566 kHz nu de Waldorpstraat in Den Haag.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"verschrikkelijke Nozema"  

 

Ik heb mij met plezier 23 jaar ingezet voor onze klant en gewerkt bij PTT-Telecom en later Nozema NV (ploegendienst). Bij KPN-BCS paste helaas ik niet meer en ben 10 jaar geleden vertrokken met een riante gouden handdruk. Met dank nog steeds! :)  Nozema als semi overheidsbedrijf zou te duur zijn geweest? Dat verhaal hoor ik al 35 jaar. Valt mee? Er was toen geen concurrentie, en geen vergelijking met prijzen mogelijk. De service van Nozema was vele malen beter 24/7/365, daar betaal je dan ook voor, er hangt een prijskaartje aan. Bij andere zenderbedrijven, als die er toen al waren moest je nog maar afwachten dat je storing in je zender dezelfde dag nog werd verholpen. Nu heeft Broadcast Partners alle FM en DAB (en ooit AM) overgenomen. Over monopolie positie gesproken?! Sinds kort ook Radio Netwerk Nederland. Leveren BP en RNN ook AM faciliteiten, wat zijn hun prijzen?  Dit hebben we er voor teruggekregen: De ontvangst van DAB+ (NPO) is belabberd slecht geworden na het uitzetten van de KPN DAB-zenders. Wat te denken van brandende coaxkabels in Hoogersmilde en het instorten van de mast als gevolg (2011, ik had dienst toen). Dat was bij Nozema/KPN/VolkerWesselsTelecom waarschijnlijk niet voorgekomen. De Gerbrandy toren is dezelfde avond nog net niet in de brand gevlogen.. Goedkoop is duurkoop. Waarom claimen aanvragers MG frequenties en gebruiken ze niet en zenden jaren niet uit. Wat voor zin heeft dit, je maakt kosten voor? Stil op 828 Utrecht. Domstad-JINX 1179 is alweer verdwenen. De 1584 is trouwens leeg, ik hoor niets hier. Hier = Utrecht op de JVC autoradio.

Verbeter me indien nodig ;) 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6465
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Pnokkio1957
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.