Geplaatst Vrijdag om 17:49 2 d. Populair bericht In het grote Bull Verwey interview wordt kort verteld over het gereedmaken van de Mi Amigo voor de uitzendingen van Veronica toen de Norderney op het strand lag. Zo zouden er nieuwe DAF generatoren aan boord zijn gebracht en moest er stevig worden opgeruimd.Wat moest er nog meer gebeuren?Was er op dat moment wel een normale zendmast? Moest de zender worden aangepast om de Veronica-inzet om niet te storen te kunnen garanderen? Welke zender werd gebruikt, de 50 kw of de 10 kw en met hoeveel vermogen? Zijn er nieuwe (Akai) recorders aan boord gebracht? Zijn er voorzieningen getroffen om life te kunnen presenteren en het nieuws te kunnen brengen? Zomaar wat vragen, wellicht zijn er hier mensen die hier meer over kunnen en willen vertellen.Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor de reacties.Groet,Leen
Geplaatst Vrijdag om 18:04 2 d. Populair bericht Hallo Leen,Nee, nieuwe "DAF" generatoren kwamen er niet, de aanwezige generator werd gerepareerd door de Veronica machinist, de 10kW zender werd gebruikt op 1187kHz - "Two five nine" en Veronica schonk Radio Caroline twee Revox A77 recorders om de banden af te spelen..... En ze betaalden een leuk bedragje aan Ronan zodat hij de mast kon betalen die bij firma DeKerf was besteld. Helaas kukelde dat ding er op 1 Oktober 1973 al weer af...GroetHenk Kruize
Geplaatst Vrijdag om 21:48 1 d. 3 uur geleden zei Henk-Anna Loog:Hallo Leen,Nee, nieuwe "DAF" generatoren kwamen er niet, de aanwezige generator werd gerepareerd door de Veronica machinist, de 10kW zender werd gebruikt op 1187kHz - "Two five nine" en Veronica schonk Radio Caroline twee Revox A77 recorders om de banden af te spelen..... En ze betaalden een leuk bedragje aan Ronan zodat hij de mast kon betalen die bij firma DeKerf was besteld. Helaas kukelde dat ding er op 1 Oktober 1973 al weer af...GroetHenk KruizeSignaal was bij mij beter dan 538, met name geluid was beter. Alleen s avonds storing door andere zender.Zeker nu ik zie dat de het niet meer dan 10 kW was.
Geplaatst Vrijdag om 22:24 1 d. Ook dat is een aanname, vermogen werd door de zee zenders graag in PEP vermogen gegeven.Zo leek het dan nog iets.Theo
Geplaatst Gisteren om 08:551 d. Populair bericht Henk schrijft alleen dat de 10 kW-zender werd gebruikt, Theo. Hij spreekt niet over het daadwerkelijk uitgestraalde vermogen.
Geplaatst Gisteren om 19:401 d. Het vermogen van zenders voor AM omroep wordt door fabrikanten opgegeven als draaggolf vermogen. Bij amateur zenders wordt het in PEP aangegeven.
Geplaatst 22 uur geleden22 u. Het was pas als radio Atlantis verscheen dat er geld was om voor het eerst in vijf jaar de 50 Kw zender te laten draaien. Onderdelen om een tweede zender te laten werken samen met de 50 Kw zender op dezelfde mast waren niet aan boord. Het gevolg was dat Atlantis niet op 385 maar op 259 te horen was vanaf 15 juli 73.
Geplaatst 22 uur geleden22 u. 16 minuten geleden zei bert ree:Het was pas als radio Atlantis verscheen dat er geld was om voor het eerst in vijf jaar de 50 Kw zender te laten draaien.Vanaf eind januari 1973 werd de 50 Kilowatt zender al gebruikt ( door Radio Caroline) zij het met beperkt vermogen. 22 uur geleden22 u. bewerkt door Robin Westhof
Geplaatst 20 uur geleden20 u. Het is inderdaad zo dat zowel de 50 Kw als de 10 kw zender werden gebruikt o.a. in mei en juni 73 maar het was slechts mogelijk op beperkt vermogen. In juli 73 was er eindelijk geld om voldoende olie aan te kopen om de 50 kw zender continu te laten draaien.
Geplaatst 12 uur geleden12 u. 10 uur geleden zei bert ree:Het was pas als radio Atlantis verscheen dat er geld was om voor het eerst in vijf jaar de 50 Kw zender te laten draaien. Onderdelen om een tweede zender te laten werken samen met de 50 Kw zender op dezelfde mast waren niet aan boord. Het gevolg was dat Atlantis niet op 385 maar op 259 te horen was vanaf 15 juli 73.Dat is niet juist, Bert. Eind september 1972 werd er wel degelijk op 1187 kHz getest met de 50 kW-zender (bron: o.a. Lion Keezer).En dat Radio Atlantis niet op 773 kHz (385 meter) startte maar op 1187 kHz, kwam omdat het zendkristal voor 773 kHz niet gevonden kon worden. Daarover doen twee verhalen de ronde: een dat bezoekende collega's van de Mebo 2 het zendkristal stiekem hadden meegenomen, en het tweede verhaal is dat het zendkristal als schaakstuk werd gebruikt, waarna een bemanningslid van de Mi Amigo alle 'schaakstukken', inclusief dus het zendkristal, overboord kieperde nadat hij een schaakpartij had verloren.Overigens geeft het feit dat Atlantis op het laatste moment op 1187 kHz moest starten aan dat op dat moment vanaf de Mi Amigo op zowel 773 als 1187 kHz kon worden uitgezonden.
Geplaatst 12 uur geleden12 u. 8 uur geleden zei bert ree:In juli 73 was er eindelijk geld om voldoende olie aan te kopen om de 50 kw zender continu te laten draaienEn vergeet de twee Deutz Generatoren niet die in Juli 1973 op het achterdek werden geplaatst, die maakten het mogelijk dat de 50kW zender operationeel kon zijn, volgens insiders is er echter bijna nooit het volle vermogen uitgekomen, meestal rond de 35kW.Dat was ook het geval bij RNI, de 100kW zender heeft maar heel zelden zijn volle vermogen afgegeven.Blijft leuk om hierover te kunnen praten, zeker omdat het allemaal al 53 jaar geleden is.... Kon ik maar in de toekomst kijken naar het Radiotrefpunt van 30 Augustus 2079.... zouden ze dan ook over de radio van nu hebben???? Who knows..Fijne ZondagHenk Kruize
Geplaatst 10 uur geleden10 u. Een hardnekkig misverstand wat elke keer weer opdoemt is dat er gesproken wordt over wat de zender kan leveren. Of die dan op vol vermogen draaiden is vers twee, en over het rendement van de antenne (ERP) zullen we het niet hebben. Zeezenders gaven over het algemeen het zendvermogen van de zender op. Er zijn maar weinig zeezenders geweest die een antenne hadden die 100% effectief was. Ik vraag me nog steeds af of destijds de 10 kW zender gebruikt is. Er was bitter weinig verschil tussen de signaalsterkte van RNI en Veronica op 259 meter. Voor de duidelijkheid, dat was toen ik in Drenthe woonde zonder die hoop zand (hondsrug) er tussen.Rob V.
Geplaatst 9 uur geleden9 u. De allereerste uitzending ( in 1973) met de 50 Kilowatt zender volgens Monitor Magazine Issue 4: '' On January 21st the station was troubled by breakdowns all day, and for the next two days went completely off the air. On January 24th the 50 kW transmitter made its first appearence on 259 metres, not on full power I hasten to add. The test lasted from about 10.00-14.30 GMT and comprised tuning tones and the occasional item of music. Normal programming was resumed the following day.. Atypical day's schedule at this time Was the one for January 26th which I will quote in full:- 05.00-07.00 Paul Dubois, 07.00-09.00 Mike Storm, 09.00-11.00 Ron Dolman, 11.00-13.00 Mike Storm, 13.00-15.00 Paul Dubois, 15.00-17.00 Ron Dolman, 17.00-20.00 Steve England, 20.00-23.00 Norman Barrington, 23.00-02.00 Andy Archer, & 02.00-05.00 "Night Trip" with Dick Palmer. (All times GMT).'' 47 minuten geleden zei Rob Veld:Ik vraag me nog steeds af of destijds de 10 kW zender gebruikt is. Er was bitter weinig verschil tussen de signaalsterkte van RNI en Veronica op 259 meter.Was echt met de 10 Kilowatt zender, het signaal in het westen was qua sterkte te vergelijken met Radio Veronica op 192.
Geplaatst 8 uur geleden8 u. Sorry Robin, maar je kan me niet overtuigen. De wetenschap dat de antenne situatie op dat moment op de Mi-Amigo niet optima forma was, er hing een "Mickey Mouse" antenne, het gegeven dat RNI behoorlijk vermogen kon maken in een betere antenne, voeden mijn twijfels. De 50 kW zender was operabel, alleen kon niet op vol vermogen draaien en dat zal te maken hebben gehad met de antenne situatie. Als ik het ga vergelijken met de sterkte van Veronica 192 (op dezelfde ontvanger, zelfde plaats) dan zit daar een behoorlijk verschil tussen. Dat zou dan inhouden dat of Veronica een belazersteende antenne had op 192 of ten tijde van Veronica 259 er van een beregoeie antenne gebruik werd gemaakt.Rob V.
Geplaatst 6 uur geleden6 u. 2 uur geleden zei Robin Westhof:Was echt met de 10 Kilowatt zender, het signaal in het westen was qua sterkte te vergelijken met Radio Veronica op 192.Op 18 april 1973, toen zowel Veronica 259 als Veronica 538 in de de lucht waren, was Veronica 259 duidelijk sterker dan Veronica 538. In het westen(ongeveer 30 km vanaf de schepen).
Geplaatst 5 uur geleden5 u. 1 uur geleden zei thijs5326:Op 18 april 1973, toen zowel Veronica 259 als Veronica 538 in de de lucht waren, was Veronica 259 duidelijk sterker dan Veronica 538. In het westen(ongeveer 30 km vanaf de schepen).Idem in Ermelo
Geplaatst 4 uur geleden4 u. Wat van belang is, het verticale deel van de antenne.558 was natuurlijk iets van 24 meter, en dat deel is het deel wat straalt en wat voor de grondgolf verantwoordelijk is.Wat en hoe hoog de mast voor de 1161 was weet ik niet, maar ik vermoed dat het hoger is geweest dan 24 meter.En de hogere frequentie zorgde ervoor dat de grondgolf snel sterker kon zijn dan op 558 kHz.Theo PS ik ben dusdanig jong dat ik met het metrisch stelsel groot geworden ben en frequenties geef je dan aan in Hz.Als iemand mij zegt dat is zoveel meter, dan zegt mij dat niets.
Geplaatst 2 uur geleden2 u. Auteur Kan het zo zijn dat het signaal vanaf de Norderney zwakker klonk omdat daar verschillende maatregelen waren genomen om storing zoveel mogelijk te beperken? Denk hierbij aan het 4,5-kHz low-pass-filter, verminderd zendvermogen en modulatiediepte in de avond enz. Wellicht dat die maatregelen niet genomen waren op de Mi Amigo.Verder is er nog wat informatie te lezen in 'Deejay and Radio Monthly' no 9 june 1973 op blz 10 en 11 over de betreffende periode. Zo zou de tijdelijke antenne door de Veronica technici zijn aangepast en verhoogd, de zender (Continental Electronics 316B) grondig zijn getest en afgeregeld. Kortom: er was heel wat werk te verrichten voordat Veronica kon uitzenden vanaf de Mi Amigo.Hierbij nog een foto (©Norman Barrington) van de Mi Amigo met de tijdelijke antenne en met de nieuwe mast in opbouw.Groet,Leen Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren
Geplaatst 1 uur geleden1 u. 6 uur geleden zei Rob Veld:Sorry Robin, maar je kan me niet overtuigen.Geeft niet, misschien wel de reactie van Leen over de de gebruikte zender (Continental Electronics 316B) oftewel een 10 kilowatt zender + de rest van de info uit Deejay and Radio Monthly. Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken. Aanmelden of Registreren 3 uur geleden zei Theo PE1OPQ:558 1161557 kHz! 1187 kHz!3 uur geleden zei Theo PE1OPQ:Als iemand mij zegt dat is zoveel meter, dan zegt mij dat niets.192, 208, 220, 259, 319, 538 voor heel veel mensen wel. 1 uur geleden1 u. bewerkt door Robin Westhof
Geplaatst 1 uur geleden1 u. 1 minuut geleden zei Theo PE1OPQ:Dan nog zegt mij dat niets van welke frequentie dit is 😀Dat weet ik wel gelijk. :-)
Geplaatst 1 uur geleden1 u. 199, 266, 270, 355, 390 etc. MCB zit op 355, vraag me af of het zelf weten. Frequencies waren lastige getallen. In de America, s is het makkelijker met alles eindigend op 0.Radio Kelkboom op Aruba noemde zelf wel eens de golflengte 208 maar was een beetje Europees georienteerd.
Geplaatst 51 minuten geleden51 min. 9 minuten geleden zei ruudam:MCB zit op 355, vraag me af of het zelf weten.Denk het niet, zou ook geweldig zijn als ze dat format zouden hanteren met hun grote bereik. :-)
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.