Allereerst is de MG impopulair, dus mag je de vraag stellen wie luistert er nog naar.
Vervolgens is er onderscheid tussen de 25 Watt en de 0,25 Watt zenders. In het media landschap zou je het "regionaal" en "lokaal" kunnen noemen.
Een ander punt is dat ongeacht wat je uitzend het wel goed moet klinken. Klinkt het "ongemakkelijk" haken luisteraars af. Dat geldt voor beide groepen.
Om lokaal, dus met 0,25 Watt iets leuks te maken vraagt om meer contact met de omgeving. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken om muziek (of anders) in en rondom het huis te laten horen. Een stream als 192 Radio of Extra Gold de ether in zenden bijvoorbeeld. De kans is groot dat je in dat geval niet de enige bent die naar je eigen radio zender luistert. Als dat om het laatste zou gaan, dus luisteraars trekken is dat een risicoloos initiatief. Je hebt er geen omkijken naar.
Maar je kunt ook totaal iets anders doen zoals dat bij een station in Brabant gebeurd. Die richt zich met dank aan omliggende lokaal zenders zich op het lokale gebeuren, maar ook op de aldaar geldende muziek voorkeur.
Met 25 Watt wordt het anders. Om te beginnen als je dat alleen doet heb je een berg werk te verzetten. Wat is de regionale muziek voorkeur? Er zijn een aantal stations die zich spiegelen aan het Veronica format. Immers dat zijn mensen die nog weten wat MG is, hebben ooit met veel plezier naar Veronica geluisterd, etc. etc of misschien naar Caroline. De muziek keuze is navenant. Maar uiteraard met een eigen visie. Het hoeft niet een kopie te zijn van.
Daar zijn voorbeelden van die in dit forum terug te vinden zijn.
Kijk een naar wat er in de sixties en seventies allemaal op vinyl verschenen is. Niet alleen Nederland, maar ook de UK en de USA. Het landschap is wat dat betreft veel groter dan dat Veronica kon brengen. Import en vaak kleine platenmaatschappijen verhinderden dat.
Een ander voorbeeld is dat je ook een thema station op kunt zetten. Soul, Reggea, C&W, R&R, Folk, Nederbeat, Polka, noem maar op.
En vergis je niet ook bijvoorbeeld Soul kent nog heel veel stromingen. Het betekend in dat geval wel dat je er energie in moet steken. De vraag is of je dat als 1 mans station red.
Een andere vorm, is campus radio. Radio Brainport is daar een voorbeeld van. Benevens dat de campus zelf ook zijn stem laat horen is er ook heel veel geautomatiseerd. Het is ook een combinatie van muziek en talk radio.
En tenslotte, je hebt zoals Theo schetst het station voor je zelf. Je draait wat je leuk vind en deelt je voorkeuren. Er is dan een kans dat je luisteraars aan trekt die (deels) dat kunnen waarderen. Maar het is niet hij alleen die het bepaald. Andere medewerkers mogen hetzelfde doen. Op gezette tijden mag ook de luisteraar zijn zegje doen en dat is het moment dat blijkt dat er toch wel een aantal luisteraars zijn.
En tenslotte merchandising. Middels sociale media kun je mensen wijzen op wat je te bieden hebt. Maar je ook op deze of gene markt presenteren.
Kortom er zijn heel veel mogelijkheden. Muziek smaken verschillen. Of misschien wat breder, radiostation smaken verschillen. En ook dat is in het forum terug te vinden. Maar om er echt wat van te maken moet je er wel wat voor doen.
Rob V.