Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Laatste berichten

Toont discussies, albums in Knipselcollectie en blogartikelen geplaatst in de afgelopen 365 dagen.

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Afgelopen uur
  2. BNNVARA start op 1 januari met een nieuw radioprogramma op NPO Radio 1 onder de titel De Rode Draad. Het programma wordt uitgezonden van maandag tot en met donderdag tussen 19:00 en 21:00 uur en krijgt daarnaast een vaste plek op vrijdagmiddag van 14:00 tot 16:00 uur. Met De Rode Draad kiest de omroep voor een journalistiek format waarin reflectie, verdieping en samenhang in het nieuws centraal staan. De presentatie is in handen van Natasja Gibbs en Stephan Komduur. Zij verdelen de week, waarbij ieder twee avonden voor zijn rekening neemt. Op vrijdagmiddag presenteert Natasja Gibbs De Rode Draad op vrijdag. De redactie volgt samen met de presentatoren op een eigenzinnige manier de rode draad van het nieuws, met aandacht voor de bredere context en onderlinge verbanden tussen ontwikkelingen. Inhoudelijk richt De Rode Draad zich op gesprekken over cultuur, media en sport, met oog voor politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Het programma combineert journalistieke verdieping met een kritische, maar optimistische benadering. Bekende gasten en nieuwe stemmen schuiven aan, terwijl ook jonge experts, wetenschappers en nieuw talent een prominente rol krijgen. De redactie is zichtbaar onderdeel van het programma en draagt actief bij aan de gesprekken. De vrijdagmiddaguitzending heeft een eigen karakter en luidt het weekend in met extra energie. Vaste druktemaker Joost Oomen is daarbij een terugkerende gast. Daarnaast is er wekelijks aandacht voor de Top 8 van de Macht, waarin Stephan Komduur de personen bespreekt die in de afgelopen week invloedrijk waren in Nederland en daarbuiten, met uitleg over hun rol en betekenis. Met De Rode Draad vervangt BNNVARA het programma De Nieuws BV, dat 12 jaar lang te horen was op NPO Radio 1. Waar De Nieuws BV vooral inspeelde op de actualiteit van het moment, biedt De Rode Draad meer ruimte voor vertraging en verdieping aan het einde van de dag. Door die opzet is er ook meer aandacht mogelijk voor onderwerpen die doorgaans minder tijd krijgen, zoals sport en culturele thema’s. De laatste uitzendingen van De Nieuws BV staan in het teken van terugblikken en thematische specials. Het programma sluit af met een reeks bijzondere uitzendingen waarin zowel vaste rubrieken als nieuwe invalshoeken aan bod komen. Na 12 jaar eindigt De Nieuws BV met een reeks bijzondere uitzendingen: 24 dec – Speech van het Jaar 25 dec – Special over rituelen zonder religie 26 dec – Special over Nederland als protestland 29 dec – Special over representatie van LHBTIQ+’ers in cultuur 30 dec – Best of De Nieuws BV 31 dec – Special over oudejaarsconferences met bijdragen van Dolf Jansen, Claudia de Breij en schrijver Peter Voskuil Afbeelding: Natasja Gibbs en Stephan Komduur (foto BNNVARA/Annemieke van der Togt)
  3. Vandaag
  4. De 27e editie van de NPO Radio 2 Top 2000 is begonnen vanuit het Top 2000 Café in Beeld & Geluid in Hilversum. Jeroen van Inkel startte de uitzending met het nummer Run Like Hell van Pink Floyd, dat dit jaar op plaats 2000 staat. Tot en met oudejaarsavond klinkt onafgebroken muziek uit de lijst der lijsten, met in totaal 168 uur aan uitzendingen. Op 31 december is vlak voor middernacht de nummer één te horen, Bohemian Rhapsody van Queen. Voorafgaand aan het begin van de lijst was op NPO 3 een uitgebreide openingsshow te zien, geproduceerd door AVROTROS. In deze uitzending brachten diverse artiesten een muzikaal eerbetoon aan de Top 2000. Onder meer Guus Meeuwis, RONDÉ, DeWolff, Douwe Bob, The Indien, Floor Jansen, Miss Montreal, Zoë Livay, Claudia de Breij en Eloi Youssef verzorgden optredens. De openingsshow is terug te kijken via NPO Start. De Top 2000 geldt ook dit jaar als een weerspiegeling van het muzikale jaar. In de lijst komen zowel actuele ontwikkelingen als blijvende klassiekers terug. Muziek van eigen bodem blijft een belangrijke rol spelen, naast internationale artiesten en nieuw talent. De samenstelling van de lijst is volledig gebaseerd op de stemmen van het publiek. De uitzending vindt plaats vanuit het Top 2000 Café, waar de toegangsbewijzen uitsluitend online verkrijgbaar waren en inmiddels zijn uitverkocht. Luisteraars en kijkers kunnen toch onderdeel zijn van de uitzending door via de website van NPO Radio 2 te videobellen en zo digitaal zichtbaar te zijn in het café. Presentatieschema dj’s Het presentatieschema tijdens de eerste uitzenddag is als volgt opgebouwd: 00:00 – 02:00 Jeroen van Inkel 02:00 – 04:00 Daniël Lippens 04:00 – 06:00 Tim Op het Broek 06:00 – 08:00 Tannaz Hajeby 08:00 – 10:00 Jeroen Kijk in de Vegte 10:00 – 12:00 Bart Arens 12:00 – 14:00 Annemieke Schollaardt 14:00 – 16:00 Paul Rabbering 16:00 – 18:00 Ruud de Wild 18:00 – 20:00 Emmely de Wilt 20:00 – 22:00 Morad El Ouakili 22:00 – 24:00 Jan-Willem Roodbeen De Top 2000 kent een lange historie. De lijst begon in 1999 en wordt dit jaar voor de 27e keer uitgezonden. In totaal hebben 4927 nummers ooit een plek in de lijst gehad. Daarvan zijn 531 nummers elk jaar vertegenwoordigd. Bohemian Rhapsody van Queen staat dit jaar voor de 22e keer op de eerste plaats. Andere nummers die in eerdere jaren de lijst aanvoerden zijn Roller Coaster van Danny Vera, Imagine van John Lennon, Hotel California van Eagles en Avond van Boudewijn de Groot. De volledige NPO Radio 2 Top 2000 van 2025 is hier te bekijken. De uitzending is 24 uur per dag te volgen via NPO Radio 2, de website van NPO Radio 2, NPO 1 extra en tijdens de nachtelijke uren via NPO 3. Daarnaast zijn er diverse televisieprogramma’s rond de Top 2000, waaronder de Top 2000 Quiz, Top 2000: The Untold Stories en Top 2000 a gogo, die door de NTR worden verzorgd. Afbeelding: Jeroen van Inkel in het Top 2000 café (foto NPO Radio 2)
  5. Gisteren
  6. De 3FM Serious Request-actie van 2025 heeft een totaalbedrag van 18.423.566 euro opgebracht voor Spieren voor Spieren. Gedurende een week maakten NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer non-stop radio vanuit het Glazen Huis op de Markt in Den Bosch. Met de ingezamelde gelden kunnen onderzoek naar behandeling en medicatie worden voortgezet, wordt snellere diagnose mogelijk gemaakt en krijgen kinderen met een spierziekte betere bewegingsmogelijkheden. Tijdens de week werden de luisteraars betrokken bij tal van acties, groot en klein, die samen dit recordbedrag mogelijk maakten. Het Glazen Huis vormde een podium voor muzikale aanvragen, sport-ambassadeurs en persoonlijke verhalen van kinderen met spierziekten. Het totaalbedrag benadrukt de betrokkenheid van heel Nederland bij de 20.000 kinderen die momenteel leven met een spierziekte. De geschiedenis van 3FM Serious Request werd verder geschreven met deze editie. Het evenement bood een landelijk podium voor de verhalen van Spieren voor Spieren, waardoor de boodschap en het doel van de actie breed werden verspreid. Het bedrag van 18.423.566 euro staat symbool voor hoop, vooruitgang en een concreet verschil voor kinderen met een spierziekte. Van dinsdag 24 december 22:00 uur tot dinsdag 31 december 12:00 uur kunnen luisteraars op NPO 3FM het gevoel van 3FM Serious Request muzikaal herbeleven met de Top 3FM Serious Request. Tijdens deze toplijst worden de meest aangevraagde platen van alle edities van 3FM Serious Request gedraaid. Dit jaar eindigde het themanummer Hoogtevrees van Bente als op één na meest aangevraagde plaat en behoort daarmee tot de populairste themanummers van de afgelopen edities. De top 10 van dit jaar bevat een mix van recente hits en klassiekers: Huntr/X – Golden Bente – Hoogtevrees Coldplay – Fix You Guus Meeuwis – Brabant Taylor Swift – Fate Of Ophelia Effe Serieus – Baila de Gasolina Blackpink – Jump Chris Rea – Drivin’ Home For Christmas Lammer – Time To Move Suzan & Freek – Niemand Nagenieten van 3FM Serious Request kan via de socialmediakanalen van NPO 3FM en via 3FM.nl/seriousrequest, waar alle hoogtepunten van deze editie te vinden zijn.
  7. Ben antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  8. Uit het luisteronderzoek over week 51 van 2025, gemeten van 15 tot en met 21 december, blijkt dat Qmusic de koppositie heeft overgenomen. De zender komt uit op een marktaandeel van 13,5% en stijgt daarmee fors ten opzichte van de 10,6% van een week eerder. Qmusic stond vorige week nog op de derde plaats en schuift nu door naar nummer 1. Radio 10 volgt op korte afstand met een marktaandeel van 13,3%. Dat is licht hoger dan de 13,1% van vorige week, maar onvoldoende om de eerste positie vast te houden. De zender zakt daarmee van plaats 1 naar plaats 2. NPO Radio 2 komt in week 51 uit op een marktaandeel van 10,2%. Dat betekent een daling ten opzichte van de 11,3% van een week eerder, waardoor de zender terugvalt van de tweede naar de derde positie. Sky Radio behoudt de vierde plaats met een marktaandeel van 10,0%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de 9,8% van vorige week. NPO Radio 5 blijft staan op plek vijf met een marktaandeel van 7,8%, vrijwel gelijk aan de 7,9% die een week eerder werd gemeten. NPO Radio 5 noteert daarnaast opnieuw de hoogste gemiddelde luistertijd, die stijgt van 576 naar 598 minuten. Het hoogste weekbereik wordt in week 51 genoteerd door Sky Radio. De zender bereikt 5.723.652 luisteraars, een duidelijke toename ten opzichte van de 5.340.840 luisteraars van vorige week. Daarmee blijft Sky Radio de zender met het grootste bereik van Nederland. Bij de overige landelijke zenders zijn er verschillende stijgers zichtbaar. NPO 3FM laat een duidelijke toename zien en groeit van 1,9% naar 3,5% marktaandeel. Ook SLAM! stijgt licht van 0,7% naar 0,8%. Radio Noordzee laat eveneens groei zien en gaat van 0,3% naar 0,4%. De Regionale Publieke Omroep noteert een kleine stijging van 5,2% naar 5,3%. Tegelijkertijd zijn er meerdere zenders die terrein verliezen. 100% NL daalt van 2,5% naar 2,2%. JOE zakt van 4,3% naar 3,6%. Radio 538 levert marktaandeel in en gaat van 7,7% naar 7,2%. Radio Veronica daalt van 4,0% naar 3,5%, terwijl NPO Radio 1 teruggaat van 7,5% naar 6,8%. Een aantal zenders blijft stabiel in vergelijking met vorige week. BNR Nieuwsradio blijft staan op 0,8% marktaandeel. Ook KINK noteert opnieuw 0,4% en laat daarmee geen verandering zien ten opzichte van week 50. Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd. Bron: NMO/Ipsos-Kantar
  9. De Warmste Week 2025 heeft met 6.278 acties een totaalbedrag van 9.033.435 euro opgehaald voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Met deze opbrengst worden 220 projecten ondersteund die gericht zijn op meer erkenning, ondersteuning en concrete hulp voor mensen bij wie ziekte niet altijd zichtbaar is. Opvallend dit jaar was dat één van deze projecten al tijdens de actieweek zelf werd gerealiseerd. Zeven dagen lang maakten MNM- en Studio Brussel-presentatoren Eva De Roo, Manu Van Acker, Dries Lenaerts en Kawtar Ehlalouch onafgebroken radio en televisie vanuit Het Warmste Huis in Genk. Vanuit deze locatie ontvingen zij actievoerders uit heel Vlaanderen, luisterden naar persoonlijke verhalen en draaiden verzoekplaten. De uitzendingen maakten het thema onzichtbaar ziek zijn zichtbaar en bespreekbaar voor een breed publiek. Naast de uitzendingen in Genk waren VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns actief in revalidatiecentrum Pulderbos in Zandhoven. Daar werd in slechts zeven dagen tijd al één van de 220 projecten uitgevoerd. Met de hulp van 870 vrijwilligers werd het terrein van het revalidatiecentrum omgevormd tot een inclusieve speelboerderij met serre en moestuin, bedoeld voor kinderen en jongeren die revalideren. Het project werd gerealiseerd door samen te werken met zorgteams, families en vrijwilligers uit heel Vlaanderen. In Genk vormde het Cosmogolempark het decor voor De Warmste Optredens. Artiesten als Berre, DIKKE, Oscar and the Wolf, Bazart en Pommelien Thijs zorgden er elke avond voor een volle concertweide. Overdag verzamelden actievoerders zich in Het Warmste Dorp en Het Warmste Huis, waar meer dan 1.000 mensen hun acties toelichtten en hun verhaal deelden. In totaal bezochten meer dan 170.000 mensen het Cosmogolempark tijdens de actieweek. Elke avond presenteerde Niels Destadsbader een liveshow vanuit Het Warmste Huis op VRT 1. Overdag bracht hij in De Warmste Dag op VRT 1 en VRT MAX een overzicht van de hoogtepunten. Ook Ketnet besteedde dagelijks aandacht aan De Warmste Week, waarbij het programma Hallo Kroket! vanuit Genk terugblikte en jonge actievoerders bedankte voor hun inzet. De volledige opbrengst van 9.033.435 euro gaat naar het fonds van De Warmste Week en wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Van daaruit wordt het bedrag verdeeld over de 220 geselecteerde projecten. Deze projecten richten zich onder meer op zorg, ondersteuning, ontmoeting en bewustwording rond onzichtbaar ziek zijn. De complete lijst met projecten is te vinden via de Koning Boudewijnstichting en dewarmsteweek.be. Het gerealiseerde project in Pulderbos kreeg de naam Onwaarschijnlijk en wonderbaarlijk. In zeven dagen tijd werd een therapeutische speelomgeving opgebouwd waar kinderen en jongeren kunnen ontspannen, spelen en herstellen in een groene setting. Vrijwilligers hielden zich bezig met bouwen, planten en inrichten, met als doel een duurzame plek te creëren die langdurig gebruikt kan worden binnen het revalidatiecentrum. De Warmste Week 2025 liet ook in cijfers zien hoe groot de betrokkenheid was. In totaal werden 9.851 platen aangevraagd, was er 146 uur live radio op MNM en Studio Brussel en vonden er 28 optredens plaats op het dak van Het Warmste Huis. De meest aangevraagde platen varieerden van Effe Serieus met Baila de gasolina tot Journey met Don’t stop believin en Coldplay met Fix you. Met duizenden acties, grote publieke belangstelling en de vroege realisatie van een project heeft De Warmste Week 2025 het thema onzichtbaar ziek zijn op brede schaal onder de aandacht gebracht. De volgende editie staat gepland voor de week voor kerst in 2026, opnieuw met steun van KBC. Afbeelding: foto VRT/Jokko
  10. Oever532 antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  11. Revenge85 voegde een discussie toe in Zeezenders
  12. Het nieuwe radioproject Radio Nova International zal eind december al met de eerste testuitzendingen op de korte golf starten. De proefuitzendingen vinden plaats op 26, 27 en 28 december van 16:00 tot 19:00 uur UTC (17:00 tot 20:00 uur CET) op de frequentie 6.140 kHz. De eerder geplande testuitzendingen van Radio Nova International zullen ook plaatsvinden op 2, 3 en 4 januari. Door de extra uitzendingen eind december kunnen de luisteraars alvast kennismaken met het nieuwe project. Radio Nova International heeft als doel een breed publiek te bereiken via korte golf, en de testperiodes dient om de technische instellingen, frequenties en antenneconfiguraties te optimaliseren.
  13. dave76 antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  14. Radiopresentator Niek van der Bruggen van Radio Veronica is dinsdagavond betrokken geraakt bij een ernstig ongeluk op de A2 bij Zijderveld. Zijn auto sloeg rond 19:45 uur meerdere keren over de kop op de afrit van de snelweg. Van der Bruggen raakte niet ernstig gewond, maar zijn Golden Retriever Puck is tijdens het incident weggelopen en nog steeds vermist. De Volvo XC90 van de presentator kwam na de rolbewegingen met flinke schade tot stilstand in de middenberm van de snelweg. Bij het uitstappen rende de hond in paniek weg. Politie en omwonenden hebben geprobeerd Puck te vangen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Meerdere rijbanen werden tijdelijk afgesloten om hulpverlening mogelijk te maken en de auto is inmiddels weggetakeld. Van der Bruggen is na het ongeluk gecontroleerd in het ziekenhuis en kon daarna naar huis. Tijdens de rit maakte hij een video waarin hij mensen oproept uit te kijken naar zijn hond in de regio Everdingen en Zijderveld en direct contact op te nemen met de Dierenambulance als zij Puck zien. Een professioneel zoekteam is ingeschakeld en er wordt geadviseerd rust te bewaren in het gebied om de overlevingskansen van de hond te vergroten. Het team van Van der Bruggen houdt contact met hem over zijn radioshow. Voor vandaag wordt Dennis Hoebee op de zender verwacht. De politie onderzoekt het ongeluk om de oorzaak vast te stellen. Afbeelding: Niek van der Bruggen (foto Mark Engelen/Radio Veronica)
  15. De uitzending van vanochtend:
  16. Tijdens de feestdagen staat de Vlaamse radio traditioneel in het teken van uitgebreide hitlijsten, waarbij de Top 2000 op VRT Radio 2 een van de belangrijkste overzichten vormt. Deze lijst start op 25 december en loopt door tot en met 31 december, met een uitgebreide selectie van populaire nummers uit verschillende decennia. Naast de Top 2000 bieden verschillende andere zenders hun eigen thematische hitlijsten, jaaroverzichten en herhalingen. De Tijdloze Countdown op De Tijdloze loopt van 18 december tot en met 31 december en bevat tijdloze nummers die hun populariteit door de jaren heen hebben behouden. Qmusic in België zendt van 22 december tot en met 31 december de Q-Top 1000 uit, met een breed overzicht van muziek uit diverse periodes. Op 24 december staat bij Willy de Staalhard 100 op het programma, een lijst die zich richt op stevigere muziekstijlen. Vanaf 25 december verschuift de aandacht bij meerdere zenders naar uitgebreide jaaroverzichten. Willy zendt in dezelfde periode de Willy 1000 uit, een herhaling die eveneens loopt van 25 december tot en met 31 december. Ook JOE in België kiest voor een herhaling van hun Top 2000. Deze uitzending start op 25 december en loopt door tot en met 3 januari. Daarmee wordt de lijst ook na de jaarwisseling nog ruim onder de aandacht gebracht. Radio Bene programmeert een herhaling van de Evergreen 1000, die te horen is van 26 december tot en met 31 december op zowel Radio Bene als Radio Bene Gold, met een selectie die vooral gericht is op herkenbare en langdurig populaire nummers. TOPradio voegt zich vanaf 27 december in het rijtje met de Retro Arena 500, die loopt tot en met 31 december en zich richt op dance en classics uit eerdere decennia. Op dezelfde dag zendt MNM het MNM50 Jaaroverzicht uit, waarin een terugblik wordt gegeven op de muzikale hoogtepunten van het afgelopen jaar. Aansluitend volgt bij MNM de MNM1000, een herhaling die te horen is van 28 december tot en met 2 januari. De jaarwisseling zelf wordt bij Studio Brussel afgesloten met De Tijdloze 100 op 31 december, een compacte lijst met tijdloze nummers die gelijk is aan de Top 100 van de De Tijdloze Countdown. Tot slot staat op 3 januari 2026 bij VRT Radio 1 de Vox 100 geprogrammeerd, waarmee ook in het nieuwe jaar nog aandacht is voor een jaarlijst van 2025. Overzicht van alle hitlijsten: De Tijdloze Countdown – De Tijdloze – 18 december t/m 31 december Q-Top 1000 – Qmusic (B) – 22 december t/m 31 december Staalhard 100 – Willy – 24 december Top 2000 – VRT Radio 2 – 25 december t/m 31 december Willy 1000 (herhaling) – Willy – 25 december t/m 31 december Top 2000 (herhaling) – JOE (B) – 25 december t/m 3 januari Evergreen 1000 (herhaling) – Radio Bene / Radio Bene Gold – 26 december t/m 31 december Retro Arena 500 – TOPradio – 27 december t/m 31 december MNM50 Jaaroverzicht – MNM – 27 december MNM1000 (herhaling) – MNM – 28 december t/m 2 januari De Tijdloze 100 – Studio Brussel – 31 december Vox 100 – VRT Radio 1 – 3 januari

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.