Meer dan tien miljoen Nederlanders volgen verkiezingen via NPO-platforms
De publieke omroep heeft in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen een groot deel van de Nederlandse bevolking bereikt met haar berichtgeving. Via televisie, radio en onlineplatforms werden miljoenen mensen geïnformeerd over partijprogramma’s, debatten, interviews met lijsttrekkers en andere ontwikkelingen rond de verkiezingen.
Tussen 1 september en 28 oktober volgden ruim tien miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder de uitzendingen op televisie waarin de verkiezingen centraal stonden. De meeste kijkers stemden af op NPO 1, waar de NOS de belangrijkste verkiezingsprogramma’s verzorgde.
Het hoogtepunt op televisie vond plaats gisteravond om 21:26 uur, net voor de tweede exitpoll. Op dat moment keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen van de NOS. In de aanloop naar de verkiezingsdag was Het slotdebat Nederland kiest met bijna 2,2 miljoen kijkers het best bekeken programma van de publieke omroep.
Ook de radioprogramma’s trokken een groot publiek. Ongeveer 3,7 miljoen luisteraars volgden ten minste vijf minuten aaneengesloten de uitzendingen over de verkiezingen. Daarmee speelde radio een belangrijke rol in het informeren van luisteraars, met actuele programma’s, reportages en duidingen van politieke ontwikkelingen.
Naast televisie en radio was de verkiezingsberichtgeving van de publieke omroep ook via digitale kanalen veelvuldig aanwezig. Op NPO Start behaalde de Knockout Champs Verkiezingsspecial van BNNVARA 200.000 views, terwijl Kiespijn van de NTR rond de 150.000 views noteerde.
De nieuwsvoorziening van de NOS trok online een groot publiek. De NOS op 3-items over de verkiezingen werden 5,2 miljoen keer bekeken op YouTube, terwijl NOS Stories via Instagram bijna 8 miljoen views behaalde. Het programma Nieuwsuur (NTR/NOS) noteerde daarnaast 6,3 miljoen views op YouTube.
Ook podcasts bereikten een groot publiek. De Campagne Stemming van Vullings en De Rooy (NOS/AVROTROS) werd 1,5 miljoen keer gedownload. Hiermee liet de publieke omroep zien dat politieke verslaggeving niet alleen via beeld, maar ook via audio een breed publiek weet te bereiken.
Afbeelding: NPO kantoor (foto NPO-Willem van Hofwegen)
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.