Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Geachte lezer, Vanmiddag ben ik er weer op uit gegaan met de fiets. In de fietstassen o.a. radio (XHDATA) en de (KBC) mini loop antenne. Natuurlijk zo fietsen, heen in de (frisse Noord Oosten) wind en terug de wind in de rug... Deze keer; Dokkumer Nieuwe Zijlen, bij de brug. Hier dus: https://maps.google.com/?q=53.317066,6.158189 Eerst zat ik uit de wind achter het Elektrische tijdshuisje, daar is nogal veel storing aanwezig... Later zag ik dat de zitbankjes verder op vrij waren, die 'gasten' gingen in een busje weg. Daar zat het nog beter, minder storing en ook uit de wind! Hier de LP AM logs: 648 Radio Caroline, prima 675 C…

• Vind ik leuk
    • 28 antwoorden
    • 3,8k weergaven
  2. Started by scotty,

I heard the following LPAM stations today in Kilnsea, East Yorshire. I was listening on a Sangean ATS 828C with a medium wave loop frame aerial. 675 kHz Non stop Dutch traditional music, no ID heard. 675 kHz Beat FM, with commercials for Den Haag at 1200 UTC then ID. Mixing with other station, but good at times. 747 kHz MCB 747 with non stop music and ID. Mentioned Zuid Holland 747 kHz Non Stop Oldies with no ID and no news at 1200 UTC. Thought it was Radio 0511, but did not seem like their programme 801 kHz Radio Jong Europa, non stop music and hard to understand ID's. I thought I heard a Radio Europa 80 jingle! Good signal 1008 …

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 17 antwoorden
    • 3,8k weergaven
  3. Started by Rob v d mast,

Hoor de afgelopen tijd niets meer van radio Paradijs, wie weet of Ruud gestopt is? gr Rob

4. Started by Theo PE1OPQ,

Hoi, Het was een warme dag vandaag, en er was een bloemetjes markt in Rolde. Verschillenden kraampjes met leuke spulletjes en tuin platen en wat meer op zo een voorjaars markt is te vinden. Ook wij stonden er met een eigen kraam! Om ons zelf te promoten en om bekendheid te geven aan de middengolf. Het liep leuk aan, veel mensen die niet eens wisten dat er middengolf was en dat er nog stations op zaten. We hadden bedacht om een in loop praat tafel voor de kraam te maken. Dit was een succes, er waren mensen bij de spontaan de microfoon pakten om wat te zeggen. Meestal om de groeten doen Theo

5. Gast
    Started by Gast,

https://pixeldrain.com/u/TE3miMu9 Photo Paul de Haan.

• 19 antwoorden
    • 3,7k weergaven
  6. Started by Theo PE1OPQ,

Vandaag is radio TPOT op 2 frequenties te beluisteren, de 747 en de 1224 KHz. Op beide frequenties wordt uitgezonden met C-QUAM stereo. Dit gaat nog tot aan eind van dit jaar zo door, daarna stopt de 747 KHz. Theo

• 14 antwoorden
    • 3,7k weergaven
  7. Gast
    Started by Gast,

LPAM en in het bijzonder oldiesstations doen het zeer goed in Friesland. Een nieuwe aanwinst met een nostalgisch format mid 50s, early 60s en nostaligische NL producties < wie draait nog Rocco Granata> is vandaag van start gegaan Radio Eldorado 1467. Prima ontvangst hier aan de boorden van het Schildmeer in Grunn op een transistor zonder externe antenne en luisterrijk op de autoradio zelfs in het centrum vd stad Grunn. Oogst tot nu toe in en vanuit Fryslan: Radio 0511op 1602-747-1485 khz. Radio Eldorado 1467. Amplivier op 1224. Radio 220 op 1485. Radio Rukwind op 1395.

• 0 antwoorden
    • 3,7k weergaven
  8. Gast
    Started by Gast,

Sinds vandaag is Fryslan's original oldiesstation Radio 0511 weer te beluisteren op 747 kHz AM, 402 meter middengolf in "oud geld". Paul de Haan.

• 7 antwoorden
    • 3,6k weergaven
  9. Gast Niko
    Started by Gast Niko,

Hallo . De technici van seabreeze zijn na een week luisteren, benieuwd naar uw oordeel . Hoe klinkt het ? Gaat om orban 9100 mono. Graag uw lokatie en ontvanger vermleden . Bvd !

• Vind ik leuk
    • 21 antwoorden
    • 3,6k weergaven
  10. Gast
    Started by Gast,

Sinds kort op de legendarische frequentie 1440 khz = golflengte 208 mtrs Radio 208 The Rock Of Copenhagen . Alhier vanochtend kunnen ontvangen met behulp loopantenne. Laat u niet misleiden door S9 op de meter vd ontvanger, das de storing in de omgeving welke ik er niet uit kon draaien. Radio 208 was echter hoorbaar. Format Rock-Oldies- ClassicRock 64-84. Ook via de Wifi ontvanger te beluisteren. Voor mij persoonlijk een aanwinst, echter niet iedereen zal het format waarderen. http://www.radio208.dk/

• 6 antwoorden
    • 3,3k weergaven
  11. Zoals de kop vermeld Vanaf 1 Februari wordt Radio President "Golden Oldies Radio" De ombouw is zo goed als klaar, het format is geheel vernieuwd en aangevuld. Een compleet nieuw jingle pakket was daarom ook nodig, deze is ingesproken door Patrick van den Hoek & Scott Leffler De nieuwe naam verteld precies wat wij doen. Uiteraard blijft de AM918 aan en zijn wij verder ook te ontvangen op 4 DAB+ allotments 29 -35- 50 & 51 Uiteraard ook op https://goldenoldiesradio.nl

12. De huidige vergunning voor het gebruik van de AM-frequentie 1566 kHz loopt tot 1 september 2025. Deze frequentie is toegewezen aan de huidige vergunninghouder VAHON in Den Haag. Dit is nog de enige AM-frequentie die momenteel als zogenaamde hoogvermogen AM-frequentie is toegewezen als onderdeel van de niet-landelijke commerciële radio-omroep. Het ministerie van EZK gaat de frequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepen per 1 september 2025 opnieuw veilen. Uit de stukken die het ministerie in het kader van deze veiling ter consultatie heeft vrijgegeven blijkt dat de nieuwe verdeling voor niet-landelijke commerciële omroep alleen nog geldt voor FM en …

13. Started by Juul,

Wanneer komt de 675 kHz eigenlijk "vrij" ?

• 6 antwoorden
    • 3,3k weergaven
  14. Started by Harm,

In de laatste week van augustus, 24 t/m 31, staat Extra AM in het teken van de zomer van 1974. Je hoort dan een week lang alle muziek uit de Top 40 en Tipparade uit die roerige zomer. De vormgeving zal geheel in het teken staan van de zeezenders Radio Noordzee, Veronica en Mi-Amigo. Vorig jaar zonden we in samenwerking met enkele andere LPAM zenders de laatste Top-40 en Tipparade uit maar dit jaar doen we het dus iets anders. Wie tussen Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp woont luistert natuurlijk op de middengolf 1224 kHz. En anders wordt het gewoon de stream die 24/7 beschikbaar is via www.extram.nl, V-tuner en Tune-In.

• 3 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  15. Started by Eric,

Heb het idee dat 1485 kHz uit Alphen aan de Rijn iets minder sterk is geworden (maar dat is slechts op gehoor). In de omgeving Amsterdam West, A10 west, ten zuiden van de IJtunnel is Amsterdam AM 1485 kHz goed te ontvangen met als ik het goed heb uitsluitend muziek van de Beatles. Prima modulatie, maar gering bereik ook al omdat naar het zuiden al snel Alphen (Jong Europa) overheerst. Dit was ' vroeger' de Vogeltjesdans zender (maar dat is al langere tijd weer voorbij :-) Buurman van Harm 1332 kHz dus wellicht kan Harm het bevestigen dat 1485 kHz uitsluitend het Beatles repertoire ten gehore brengt. Grts Eric

• Haha
      • Vind ik leuk
    • 9 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  16. Started by Harm,

Door een defecte kabelmof in de straatverlichting moest Liander afgelopen woensdag de spanning van ons huizenblok afschakelen. Dat is niet handig als je een radiozender en stream hebt lopen... Ik heb voor de gelegenheid een benzine aggregaat gekocht van nog geen EUR 200,00 die 1000 Watt / 4 Ampère kan leveren. Het betreft een 'invertor' generator die de opgewekte wisselspanning eerst omzet in gelijkspanning en vervolgens weer in een wisselspanning met een zuivere sinus van 50 Hertz. Uiteraard heb ik eerst een calculatie moeten maken van het opgenomen vermogen van de verschillende apparaten. Er moesten 2 computers plus beeldschermen, modem, verster…

• 11 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  17. Zelf een programma maken op 747 AM? Dat kan! Zelf een uurtje programma maken en dat laten uitzenden via 747 AM? Dat kan! We bieden programmamakers de mogelijkheid om op 19 mei (dus de dag voor de RadioDag) in de avonduren de eigen kunsten te laten horen. Een middengolfzender in de lucht houden is een dure grap en daarom vragen we voor een uur programma een eigen bijdrage van 100 euro. Er zijn natuurlijk spelregels. We stellen de zendtijd pas beschikbaar nadat we een demo (ca 15 minuten) hebben ontvangen en het inhoudelijk en kwalitatief hebben goedgekeurd. Het programma wordt vooraf door jezelf opgenomen en digitaal aan ons beschikbaar gesteld. Het is dus geen live u…

18. Started by Andree,

Collega van mij is geinteresseerd in am techniek en verzamelaar van oude radio's. Nu heeft hij het idee om een 1 watt zender op te zetten. Wat is een leuke zender mag zelfbouw zijn maar ook wel kant en klaar. Het liefst verkrijgbaar in Nederland of de eu

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 9 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  19. Started by Harm,

Ik roep het nog maar even om, vanmiddag vanaf 13:00 uur een heruitzending van de laatste Radio Veronica Top 40 en Tipparade van 31 augustus 1974. De uitzendcomputer is gevuld en getest met een aparte stream voor de deelnemende AM zenders die het programma zullen uitzenden. Tussen 17:00 en 18:00 uur een speciaal programma met alle muziek uit het 'laatste uur' van Veronica aangevuld met jingles en fragmenten. Naast de stream op www.extram.nl kun je het programma ook beluisteren via: Different Radio 747 AM, Nijkerk e.o. Radio Bontekoe 828 AM, Hoorn e.o. Wereldstad 828 AM, Rotterdam Neverland 1035 AM, Venlo e.o. Seabreeze 1395 AM, Grou e.o. Wi…

• 8 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  20. Started by Harm,

Vanaf vandaag, zaterdag 1 mei, worden de nieuwsuitzendingen zwevend rond het hele uur geprogrammeerd. Hiermee nemen we afscheid van de 6 pips en is de vormgeving van het nieuws aangepast. Een ander voordeel is dat de instrumentaaltjes vóór het nieuws nu niet meer worden afgebroken. Tweede wijziging is dat de avondrotatie met LP muziek en bijzondere Oldies nu om 1900 uur begint. En tot slot beginnen we om 2300 uur alvast met een uurtje Easy Listening.

• Haha
      • Treurig
      • Vind ik leuk
      • Bedankt
      • Verward
    • 8 antwoorden
    • 3k weergaven
  21. Started by Harm,

Enfin, denk je je zaakjes netjes op orde te hebben, gooit corrosie roet in het eten. De tophat die bestaat uit aluminium is vastgezet met RVS bouten en moeren en dat gaat na verloop van tijd oxideren. Gevolg, slechte elektrische verbinding waardoor de resonantie verloopt en dat vindt de zender op zijn/haar beurt weer niet fijn. Morgen gaat de mast naar beneden en wordt de tophat vervangen door een nieuwe met langere radialen. Omdat dit nogal een tijdrovende klus is verwachten we niet vóór donderdag terug in de ether te zijn. De stream is overigens gewoon bereikbaar.

• 10 antwoorden
    • 3k weergaven
  22. Started by Eric,

Radio Monique is in de lucht op 1332 kHz. Signaal is beter dan destijds op 918 kHz. Vermoed dat de lokatie gelijk is gebleven, Velsen Noord. 52.46749080630211, 4.635321825335185 https://www.google.com/maps/@52.4673977,4.6339485,338m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

• Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  23. Started by Charlie B,

Ontvangstbericht voor wie het lezen wil. Sinds vandaag hoor ik Rivierenlandradio op 891 kHz (ook op 1395 Aalst zender van Columbia AM). Afgelopen jaar was het stil op deze frequentie 891, voorheen was hier Hotradio Hits te horen. Mijn QTH prov. Utr. Zuid, ontvanger CommRadio CR-1a met vertical. 1395 kHz S-8 en 891 kHz S-5.

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  24. Started by Andree,

Volgens https://www.radio-tv-nederland.nl stopt T-pot aan het einde van het jaar er mee! Theo ben je uit gespeeld?

• 11 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  25. Geachte lezer(s), Wat was het vanmiddag (6 september) mooi weer en de wind kwam vanaf de goede kant! Ik heb een rondje Lauwersmeer gefietst. Heen iets in de wind, de rest van de fietstocht bijna overal de wind in de rug! Mooi fietsweer en in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger, mini loopantenne enz Geluisterd heb ik in ZoutKamp, LauwersOog en op de ZeeDijk (ergens tussen Lauwersoog en Paesens/Moddergat). ZK: ZoutKamp, LO: LauwersOog en ZD: ZeeDijk AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 ZK / LO / ZD: Caroline, sterk! 675 ZK / LO / ZD: Unique Gold, Wijchen, fading, met loop 747 ZK / LO / ZD: Radio Emmeloord 801 ZD: UK station? heel zwak audio, met loop 819 ZL / LP / ZD: Her…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 15 antwoorden
    • 2,7k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.