LPAM (kleinvermogen AM)
Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.
180 discussies in dit forum
-
Het wordt steeds stiller op de langegolf. De Duitsers en Fransen hebben hun zenders al uitgezet en ook in Scandinavie staan ze uit. Op dit moment hoor je het alleen nog RTL, BBC Radio 4 en RTÉ Radio. Ik heb van deze zender de afgelopen weken enkele uurtjes opgenomen. Je vind ze hier onder. Zou de langegolf op dezelfde manier toegewezen kunnen worden als nu de middengolf in Nederland? BBC-Radio4-20200726-1800-1900-198kHz BBC-Radio4-20200726-1900-2000-198kHz BBC-Radio4-20200726-2000-2100-198kHz BBC-Radio4-20200726-2100-2200-198kHz BBC-Radio4-20200726-2200-2300-198kHz BBC-Radio4-20200726-2300-2400-198kHz RTE-Radio1-20200726-1800-190…
-
- 9 antwoorden
- 2,5k weergaven
-
-
Een kort en bondig item over de Crowdfundactie van Extra AM op NH-Nieuws. Hebben jullie gelijk een beeld van de zenderlocatie: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/278324/laatste-amsterdamse-middengolfzender-dreigt-te-verdwijnen
-
-
- 9 antwoorden
- 2,5k weergaven
-
-
http://77.167.8.137:8073/ Op deze websdr is een ''zeer goed,, signaal te horen. Deze websdr zit in Groningen (de zender gebruikt denk ik meer dan 1 watt.)
-
- 9 antwoorden
- 4,4k weergaven
-
-
AL lange tijd is het wel een beetje hobby de ontwikkelingen op de AM te volgen. Met name als ik 's morgens vroeg in de auto zit probeer ik Amerikanen of Canadezen te ontvangen. Soms lukt dat, maar vaak is de fluittoon (10 kHz vs. 9 kHz raster overheersend). En soms een Engels station (BBC x) met een Amerikaans Gospel programma. En dan bij de ID, helaas.... Blijf het ook opmerkelijk vinden hoe sterk de ' drive' is vanuit de providers en politiek om de sites van de hoogvermogen middengoldzenders uitgeschakeld en ook ontmanteld te krijgen. Tot rechtszaken aan toe. Al verbaast het me dat de mast langs de Trinteldijk er nog steeds staat. Er staat niets meer naast,…
-
- 9 antwoorden
- 5,7k weergaven
-
-
-
Ik ben op veldtocht, lees vakantie, en dan maak ik een lijstje van de ontvangen stations op de middengolf en publiceer dit op FaceBook. En mss is het ook wel geschikt voor hier, als het niet zo is dan hoor ik het wel 🤗 Veldtocht deel 2 2025 Ontvanger is de IC 705 en de antenne is een endfet van 10 meter. Ontvangen in Ommen 14.00 uur. Aanvulling 18.00 Aanvulling 23-08 17.00 en 21.00 648 Caroline S9+5 R5 675 Uniek goud S 4 R4 747 Emmeloord S3 R4 747 Cupra radio S9+5 R5 801 Radio Bim Bam S9+5 R5 819 Nederlands talig S9+20 R5 geen id gehoord 828 Ellen AM S4 R4 846 MCB S6 R5 891 KBC S4 R4 918 Citrus AM S8 R5 1008 Nederlandstalig S7 R5 kon de ID niet verstaan, heb de naam ni…
-
-
- 9 antwoorden
- 1,9k weergaven
- 1 follower
-
-
Vanmiddag heb ik, in navolging van Hotel Amigo, geluisterd naar de hier te ontvangen LPAM zenders. Dit heb ik gedaan met een KiwiSDR en een Van Dijken Loopantenne. Deze staat buiten op 5 meter hoogte, 'in het midden van Rotterdam Zuid'. Deze antenne is richting gevoelig en staat oost-west. Het overzicht: 675 Unique Gold S9+10 747 Impact AM S9+10 828 Radio Actief S9+10 846 MCB Radio S9+20 891 Rivierenland Radio S9+5 918 Sitara FM S9+5 1008 Radio Experience S9 1098 Radio Seabreeze S7 1224 Golden Oldies Radio S9+30 1395 Columbia AM S9+5 1467 Radio Paradijs S9+5 1485 Radio 182 …
-
-
- 9 antwoorden
- 981 weergaven
-
-
Heb het idee dat 1485 kHz uit Alphen aan de Rijn iets minder sterk is geworden (maar dat is slechts op gehoor). In de omgeving Amsterdam West, A10 west, ten zuiden van de IJtunnel is Amsterdam AM 1485 kHz goed te ontvangen met als ik het goed heb uitsluitend muziek van de Beatles. Prima modulatie, maar gering bereik ook al omdat naar het zuiden al snel Alphen (Jong Europa) overheerst. Dit was ' vroeger' de Vogeltjesdans zender (maar dat is al langere tijd weer voorbij :-) Buurman van Harm 1332 kHz dus wellicht kan Harm het bevestigen dat 1485 kHz uitsluitend het Beatles repertoire ten gehore brengt. Grts Eric
-
-
- 9 antwoorden
- 3,2k weergaven
-
-
Collega van mij is geinteresseerd in am techniek en verzamelaar van oude radio's. Nu heeft hij het idee om een 1 watt zender op te zetten. Wat is een leuke zender mag zelfbouw zijn maar ook wel kant en klaar. Het liefst verkrijgbaar in Nederland of de eu
-
-
- 9 antwoorden
- 3,2k weergaven
-
-
Agentschap Telecom heeft de houders van een laagvermogen-middengolfvergunning voor de frequentie 1395 kHz laten weten dat er voortaan mag worden uitgezonden van 23.00 tot 20.00 uur. Tot nu toe was dat alleen tussen zonsopgang en zonsondergang toegestaan. De reden van de verruiming van de uitzendtijden is dat de Albanese zender die ook gebruik maakt van 1395 kHz alleen uitzendt tussen 20.30 en 22.45 uur. De huurder van de Albanese zender, Trans World Radio, zal overigens de uitzendingen op deze frequentie per 1 januari aanstaande staken. Agentschap Telecom is nog in overleg met Albanië om te kijken wat er daarna met deze zender zal gaan gebeuren. Mogelijk dat na 1 januari …
-
- 8 antwoorden
- 2,2k weergaven
- 1 follower
-
-
Vanaf vandaag, zaterdag 1 mei, worden de nieuwsuitzendingen zwevend rond het hele uur geprogrammeerd. Hiermee nemen we afscheid van de 6 pips en is de vormgeving van het nieuws aangepast. Een ander voordeel is dat de instrumentaaltjes vóór het nieuws nu niet meer worden afgebroken. Tweede wijziging is dat de avondrotatie met LP muziek en bijzondere Oldies nu om 1900 uur begint. En tot slot beginnen we om 2300 uur alvast met een uurtje Easy Listening.
-
-
- 8 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Ik roep het nog maar even om, vanmiddag vanaf 13:00 uur een heruitzending van de laatste Radio Veronica Top 40 en Tipparade van 31 augustus 1974. De uitzendcomputer is gevuld en getest met een aparte stream voor de deelnemende AM zenders die het programma zullen uitzenden. Tussen 17:00 en 18:00 uur een speciaal programma met alle muziek uit het 'laatste uur' van Veronica aangevuld met jingles en fragmenten. Naast de stream op www.extram.nl kun je het programma ook beluisteren via: Different Radio 747 AM, Nijkerk e.o. Radio Bontekoe 828 AM, Hoorn e.o. Wereldstad 828 AM, Rotterdam Neverland 1035 AM, Venlo e.o. Seabreeze 1395 AM, Grou e.o. Wi…
-
Geachte Lezer, Gistermiddag waren we (mijn vriend en ik) in de Haven van Harlingen op 'De Rode Boot´. Het weer was prima en we hadden onze ontvangers en mini antenne's mee aan boord genomen. Aan boord gekomen, hebben we eerst het schip van binnen bekeken. Onder andere met de deejay gesproken en meer mensen daar aan boord. Helaas mochten we niet naar de 1e etage, dan maar voor op het Lichtschip 'luisteren'. Aan boord was een FM zender(tje) (105.60 Mhz, vanuit Pieterburen op 747 khz te horen. Toen ik er naar toe reed, kon ik Radio 74 horen op: FM 105,60, 747 khz én 1467 khz. …
-
Radio Emmeloord stopt 30 dec 2020 om 1500 uur met uitzenden op 1224 KHz. De uitzendingen op DAB+ en via internet gaan gewoon door. Aldus Dick Offringa op 29 dec via zijn station.
-
-
- 7 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanmiddag 'op de fiets!' naar een mooi stekkie gefietst! Aan het Dokkumer Grootdiep, ten oosten van Dokkum. Met 'apparatuur' in de fietstassen en een gevulde drinkfles. Op alle LP AM freq. hoorde ik iets en totaal géén storing daar! Ontvanger de XHDATA met Kbc mini loopantenne. Een paar LP freq. noteer ik hieronder: 828 khz Ellen AM, vrij goed te nemen. Er zat wel een station doorheen, uit UK? 891 khz ? zo nu en dan iets audio ? 900 khz Studio AM? Heel zwak audio te horen 1116 khz Backyard, zat wel een UK station doorheen 1179 khz ? lang naar geluisterd, ik hoorde soms (met fading) héél zw…
-
-
- 7 antwoorden
- 1,3k weergaven
-
-
Per 31-12 gaat de zender hier uit, het was leuk om op de middengolf uit te zenden. Helaas zijn ook hier de euro’s duur geworden, dan moet je keuzes maken. De Corona tijd is te duur geweest. Wat ga je doen, waar ligt de toekomst 🔮 niet op de MG. De dab+ rondom Amsterdam gaat uit eind september 2022, misschien wel eerder. Vooralsnog blijft die op Allotment 50 nog gewoon aan.
-
-
- 7 antwoorden
- 1,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Weet iemand wat de stand van zaken is rond de terugkeer van Impact AM op de middengolffrequentie 1008 kHz? De eigen zender van Impact AM is nu al bijna twee maanden uit de lucht sinds de antenne werd beschadigd tijdens een storm. Piet.
-
-
- 7 antwoorden
- 1,8k weergaven
-
-
Sinds ?? in de lucht op 819 kHz "Keukenduin" vanuit Wassenaar. Waar de zender staat is mij onbekend, wellicht dezelfde lokatie als 675 kHz (nu met Hofstad, Den Haag) en Impact AM 1008 kHz. Klinkt goed. Wat mij opvalt is dat de signaalsterkte van 675 kHz zo enorm achterblijft en ook dun gemoduleerd. Dat is wel jammer. Ref: http://kiwi-sdr1-leiden.impactam.nl:8073/ Grt Eric
-
- 7 antwoorden
- 4,3k weergaven
-
-
Jammer, maar met regelmaat zijn er blijkbaar problemen met Groeistad op 1224 kHz. Ik heb bij werkzaamheden regelmatig Groeistad aanstaan. Soms is het geluid vervormd en de zender zwak(ker). Ik vermoed dat dit dan een andere zender is dan meestal in gebruik. Maar steeds vaker is er wel signaal, maar geen modulatie. Impact AM op 1008 kHz is wat dat betreft sterker (zelfde lokatie) en heeft vrijwel nooit storing althans op de momenten dat ik min of meer voorbij draai (want het format (helaas helaas) spreekt mij totaal niet aan, Grts Eric
-
- 7 antwoorden
- 1,7k weergaven
-
-
Het was al weer in 2016 dat ik het eerste en openingsartikel schreef in deze inmiddels legendarische rubriek. Atlantis Fryslan was de eerste die met oldies op 1395 met LPAM licentie de ether bestormde, tussen 2000 en 2300 uit de lucht ivm de klucht uit Albanie. Om na 2300 het ontvangstbereik te meten van toen "onze 1395" maakte ik enkele uren met upbeatoldies , als voertaal Engels, andersgezegd roepen naar Scotland, Spanje en Noorwegen. Dat hebben we geweten, tientallen ontvangst berichten, immers na 2300 was het clear channel die 1395, nou ja bijna dan. Ik vermoed dat van alle LPAMers anno nu driekwart oldies uitzenden, de andere 25 % het oude NL talige piraten repert…
-
-
- 7 antwoorden
- 2,6k weergaven
-
-
Sinds vandaag is Fryslan's original oldiesstation Radio 0511 weer te beluisteren op 747 kHz AM, 402 meter middengolf in "oud geld". Paul de Haan.
-
- 7 antwoorden
- 3,6k weergaven
-
-
Hoi, Het was een warme dag vandaag, en er was een bloemetjes markt in Rolde. Verschillenden kraampjes met leuke spulletjes en tuin platen en wat meer op zo een voorjaars markt is te vinden. Ook wij stonden er met een eigen kraam! Om ons zelf te promoten en om bekendheid te geven aan de middengolf. Het liep leuk aan, veel mensen die niet eens wisten dat er middengolf was en dat er nog stations op zaten. We hadden bedacht om een in loop praat tafel voor de kraam te maken. Dit was een succes, er waren mensen bij de spontaan de microfoon pakten om wat te zeggen. Meestal om de groeten doen Theo
-
- 7 antwoorden
- 3,8k weergaven
- 1 follower
-
-
Sinds kort op de legendarische frequentie 1440 khz = golflengte 208 mtrs Radio 208 The Rock Of Copenhagen . Alhier vanochtend kunnen ontvangen met behulp loopantenne. Laat u niet misleiden door S9 op de meter vd ontvanger, das de storing in de omgeving welke ik er niet uit kon draaien. Radio 208 was echter hoorbaar. Format Rock-Oldies- ClassicRock 64-84. Ook via de Wifi ontvanger te beluisteren. Voor mij persoonlijk een aanwinst, echter niet iedereen zal het format waarderen. http://www.radio208.dk/
-
- 6 antwoorden
- 3,3k weergaven
-
-
Vandaag de laatste metingen gedaan aan de Panasonic en de harmonische welke hier uit komen is min 55 dBm onderdrukt. Dat is maar 5 dBm af van de wettelijke eis van 60 dBm. Daarna komt een filter welke 70 dBm doet, versterker en weer een filter van 70 dBm. Vanmiddag is deze zender in gebruik genomen op de 918 KHz. Theo
-
-
- 6 antwoorden
- 1,5k weergaven
-
-
Geachte lezers, Gistermiddag (16 juni) waren we (m'n vrouw en ik) op bezoek bij zus van mijn vrouw. Zij logeert tijdelijk in een vakantiehuisje op Camping 'Schreiershoek', dichtbij Dokkum en aan het water (Ee). Locatie: https://maps.google.com/?q=53.324596,6.026477 Ik had meegenomen mijn XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Daar op het balkon, uit de wind, heb ik naar de middengolf (o.a. LP freq.) geluisterd, hier de logs: 648 Caroline, prima 675 Calypso, prima 747 Emmeloord, prima 801 - storing 819 Sanussi, prima 828 - storing 846 - veel storing 891 - heel veel storing 900 - iets st…
-
-
- 6 antwoorden
- 885 weergaven
-