Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Nederland

Voor discussies over radio in Nederland.

1. Na de zeer geslaagde Radiodag van gisteren, vandaag weer tijd voor een oude Top 40 uitzending. De datum is 20 maart 1992, met Twilight Zone van 2 Unlimited op de eerste plaats. Prima dance, die na dik 20 jaar nog steeds kaarsrecht overeind staat! Zij verstootten Genesis van de bovenste plaats, maar I Can’t Dance blijft ook nog steeds een prima nummer! Right Said Fred maakt de top 3 vol met Don’t Talk Just Kiss. Op 7 een prachtige plaat van Curtis Stigers en op 8 één van mijn grootste favorieten ooit, Under The Bridge van The Red Hot Chili Peppers. Ook de live opname van Patrick Bruel op 9 mag er zijn! Op 11 de hoogste genoteerde Nederlandstalige, Hela Hola Tu…

• Vind ik leuk
    • 5 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  2. Na lange tijd weer eens gelegenheid gevonden een oude Top 40 te plaatsen. 24 jaar terug in de tijd met deze uitzending van 21 januari 1990. Met Vanilla Ice op de eerste plaats, hij verdrong Enigma naar plaats 2. MC Hammer maakte de top 3 vol. The Righteous Brothers met een stokoud nummer op 4. Ook Robert Palmer en EMF op 5 en 6 zijn het vermelden waard. Een prachtig nummer van Living Colour op 12. De hoogst genoteerde Nederlandstalige was van Corry Konings, op 18. De hoogste nieuwe was de come back van haar opvolgster bij de Rekels destijds, Hanny, op 28…. Kerstmuziek was er met Kenny & Dolly, nieuw op 30. Naast The Righteous Brothers waren er nog gouwe ouwe in …

• 1 antwoord
    • 1,4k weergaven
  3. Bijna het einde van het jaar, daarom nog een Top 40 uit de jaren 80. En wel de allerlaatste, uitgezonden op 22 december 1989. Een lijst met een mooie nummer 1 van David A. Stewart & Candy Dulfer. Het was de titeltrack uit de film De Kassiere. Op 2 staat Lisa Stansfield en op 3 een mooie van Phil Collins. UB40 was terug te vinden in de top 10 met een remake van Homely Girl, al blijf ik het origineel van The Chi Lites beter vinden. Roxette had weer een prima hit en het sfeerplaatje voor de feestdagen dat jaar was The Message Is Love van Arthur Baker & Al Green. Op 10 weer één van mijn eigen all-time favorites, Don’t Know Much van Linda Ronstadt & Aaron …

• 0 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  4. Ook nu weer onder dankzegging voor de altijd leuke reacties, 25 jaar terug in de tijd vandaag, naar de Top 40 uitzending van 23 december 1988. Met Smooth Criminal van Michael Jackson op de eerste plaats. Hij verdrong het prachtige Orinoco Flow van Enya van die hoogste positie, maar Robin Beck lag al op de loer. Zij steeg met een enorme dikke vette stip van 11 naar 3 met First Time, ze kondigt ‘m zelf aan. Nog steeds een schitterend nummer, destijds met name bekend van de Coca Cola reclame. Behoorlijk wat stipnoteringen in de top 10, waarvan Gloria Estefan de grootste sprong maakte. Zij ging van 15 naar 6 met Can’t Stay Away From You. Johnny Camaro, het alter ego …

• 2 antwoorden
    • 2k weergaven
  5. Dertig jaar terug in de tijd deze keer, met de Top 40 uitzending van 24 december 1982. Volop kerstsfeer uiteraard, stemmige jingles en een aantal artiesten had een speciale kerstgroet achtergelaten. Ook opvallend: vaste presentator Lex Harding had haast want hij moest op vakantie. Daarom presenteerde hij het programma van Erik de Zwart dat voor in de middag werd uitgezonden, met naamjingles van de originele presentator. Erik zelf nam de presentatie van de Top 40 die week over, maar onder de naam en met jingles van Lex Harding….. De lijst was weer prima van inhoud, met De Bom van Doe Maar op nummer 1. Het was de definitieve doorbraak van het viertal. Phil Collins…

• 1 antwoord
    • 1,2k weergaven
  6. Wederom tijd voor een ouwe Top 40, 25 juli 1986 is de datum van uitzending deze keer. Een lijst met Wham op de eerste plaats, Madonna op 2 en MC Miker G & DJ Sven gaan in sneltreinvaart op naar de bovenste positie, zij stegen van 10 naar 3 met Holiday Rap. Lekker veel zomerse muziek stijgend in de top 10, van Owen Paul, Matia Bazar en The Two Man Sound. David Bowie zakt uit die top 10 met Underground, Nu Shooz en UB40 met sterke stipnoteringen op 13 en 14. Janet Jackson steeg zeer sterk met Nasty van 38 naar 16, maar donderde eveneens naar beneden met What Have You Done For Me Lately, van 5 naar 18. De hoogste nieuwe die week op 23 van El Debarge, Lionel Ric…

• 6 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  7. Onder dankzegging voor de altijd weer leuke reacties op de vorige postings, vandaag terug naar 1990 met de oude Top 40 uitzendingen, naar 25 mei. Met een echte gouwe ouwe op de eerste plaats! Paint It Black stond in 1966 al op de hoogste positie, 24 jaar later werd dat gewoon nog eens dunnetjes overgedaan. Unieke prestatie! De Stones stootten UB40 van de eerste plaats met het mooie Kingston Town, Alannah Myles maakte de top 3 vol met ook al zo’n prachtplaat. Eros Ramazotti en Phil Collins op 4 en 5 met stip, en ook Heart deed het prima in de top 10 op nummer 9. België was vertegenwoordigd op 11 en 12 met respectievelijk Vaya Con Dios en Clouseau. Ron Brandsteder e…

• 8 antwoorden
    • 3,5k weergaven
  8. Een oude lijst uit de mid-jaren 80 opgediept deze keer, met Joling op de hoogste positie. Hij stond nog aan het begin van zijn carriere, waar we tot op de dag van vandaag nog last van hebben... Hij nam de eerste plaats over van Bowie en Jagger. Beiden behoren tot mijn favorieten, maar dit duet had van mij nu net niet gehoeven eigenlijk. Wel een enorme hit geweest, dus velen dachter er anders over. U2 maakt de top 3 compleet, daar word ik dan weer wel vrolijk van! Nana Mouskouri liet weer eens van zich horen, ze brak de Top 10 open met Only Love. Madonna was met maar liefst drie hits vertegenwoordigd, plus een Madonna medley die net aanhaakte op nummer 40. Opvallend…

• 2 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  9. Onder dankzegging voor de vele en altijd weer leuke reacties op vorige postings, ook deze week weer een nieuwe oude Top 40 uitzending. Deze keer is de datum 26 april 1985. De onbetwiste hit van destijds was We Are The World van USA For Africa, zeer terecht vele weken op nummer 1. Nightshift van The Commodores bleef staan op 2, die hadden de eerste plaats reeds in bezit gehad. Een zeer serieuze aanval op de koppositie kwam van Opus. Live Is Life was de wintersporthit van toen en steeg als een komeet door de top 10, van 9 naar 3. Je hoort em nog vaak op de radio. Ook Pisa, Whitney Houston en Tears For Fears bewogen zich in opwaartse richting naar de top. Prachtige p…

• 7 antwoorden
    • 3k weergaven
  10. “Slechts†zestien jaar terug in de tijd vandaag, met de Top 40 uitzending van 28 februari 1998. Met Celine Dion op 1, My Heart Will Go On was het thema uit de film Titanic. Together Again van Janet Jackson op 2 en Natalie Imbruglia op 3 met Torn, nog steeds mooi Sky Radio repertoire. Een opmerkelijk duo op 4, Eros Ramazzotti en Tina Turner. De hoogst genoteerde Nederlandstalige op 6 is van De Kast en de klapper van de week was bijzonder hoog terug te vinden. Frozen van Madonna denderde binnen op 8. Een gouwe ouwe van Nina Simone op 9, dat zal wel iets met een commercial te maken hebben gehad vermoed ik. Lekker ramwerk van Run DMC op 11 en de enige carnavalshi…

11. Een bijzondere Top 40 uitzending deze keer. Lex Harding, afgelopen zaterdag nog aanwezig op de Veronicadag in Hilversum, liet verstek gaan en vaste vervanger Bart van Leeuwen had al een ander programma gedaan. Dat bood de kans aan Rob Stenders om de lijst der lijsten ook eens te presenteren. Voldoende woordgrapjes dus, maar bijzonder aardig om naar te luisteren. Gedateerd op koninginnedag, 30 april 1988 maar zoals gewoonlijk een dag eerder uitgezonden. Ook nu weer een bijzonder aardige lijst, met Eddy Grant op de eerste positie. Toto en Midnight Oil maken een kwalitatief sterkte top 3 compleet. Ook Fleetwood Mac en Aha aanwezig bij de bovenste 10. Een echte gouwe ouw…

• 1 antwoord
    • 1,3k weergaven
  12. Weer eens tijd voor een ouwe Top 40, de uitzending van vrijdag 29 juni 1990. Met Vaya Con Dios op de eerste plaats, Gary Moore met dat prachtige Still Got The Blues op 2 en Dirty Cash van Stevie V. met een ontzettend dikke stip op 3. Marco Borsato moest nog beginnen aan zijn Nederlandstalige carriere, Emozioni stond op 4. The Stones stonden met drie nummers in de Top 40, waarvan twee gouwe ouwe. Paint It Black was de hoogst genoteerde, zakkend naar 8. Tevens de langst genoteerde plaat met 22 weken, waarvan een belangrijk deel in 1966. Een mooie op 10: Hijo De La Luna van Mecano. Een aparte versie van U2’s I Still Haven’t Found What I’m Looking For stond o…

• 1 antwoord
    • 1,1k weergaven
  13. Terug naar 1991 deze keer, de Top 40 uitzending van 29 maart. De lijst werd op die dag in de avond uitgezonden, tussen 19 en 22 uur. Reden hiervoor was de uitzending van de Top 100 Aller Tijden, het was Goede Vrijdag dus Pasen viel op hetzelfde moment als dit jaar. Raymond Van het Groenewoud stond nog steeds op de eerste plaats met Liefde Voor Muziek. Do The Bartman van The Simpsons op 2 de de Grease Mega Mix maakte de Top 3 vol. Twee sterke stijgers en twee mooie platen vlak daar achter. Joyride van Roxette steeg van 9 naar 4 en Unfinished Sympathy van Massive ging van 16 naar 6. Daarnaast nog uitstekende platen van Seal, Stef Bos en KLF in de Top 10. Ook The S…

• 8 antwoorden
    • 2,9k weergaven
  14. Deze keer een oude Top 40 uit 1989, 3 november is de uitzenddatum. Met het Duitse duo Milli Vanilli op de eerste plaats, een lekker dansbaar nummer van Sidney Youngblood op 2 en het mooie Right Here Waiting van Richard Marx op 3. Kiss AMC met een uitstekend gelukte U2 sample op 5, en een prachtig nummer van Carly Simon op de zesde plaats. Een sterke stijger van Double Trouble, Street Tuff denderde de top 10 binnen met een stijging van 16 naar 7. De prachtige stem van Lou Rawls haalde de top 10 net niet, Dave Stewart en Candy Dulfer waren onderweg naar een latere nummer 1 positie. Toen op 15. Poco scoorde hun enige hit in de Top 40, Call It Love op 17. Luv’ beleef…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  15. Het is weer eens tijd voor een oude Top 40, deze keer de uitzending van 4 oktober 1991. Met Bryan Adams op de eerste plaats. Als ik me goed herinner zou hij met dit nummer het record van Heintje breken qua aantal weken op nummer 1. Op 2 het zeer aanstekelijke Crucified van The Army of Lovers en Mannenkoor Karrespoor maakte de top 3 vol met Lekker Op De Trekker. Dat was de opvolger van Mooi Man, dat ook nog in deze lijst aanwezig was. Op nummer 22, met 18 weken was het de langst genoteerde die week. Culture Beat met No Deeper Meaning op 4, met een geslaagde sample van Tears for Fears daarin opgenomen. LA Style brak de Top 10 open met James Brown Is Dead, het prachtig…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 10 antwoorden
    • 3,6k weergaven
  16. Started by Evert Stolman,

Een erg leuke aflevering uit de Top 40 serie deze keer, de uitzending van 16 april 1982. Het is de verjaardag van Lex, maar de techniek laat hem helaas vaak in de steek gedurende dit programma. Prima muziek destijds, met een nummer 1 die de meesten alweer vergeten zullen zijn. Om Aurora van Nova voor de geest te halen, ik moest er zelf even mijn best voor doen! De nummers 2, 3 en 4 associeer ik op de één of andere manier altijd met zon en zomer, lekkere vrolijke klanken van Tight Fit, The Fun Boy Three en Men at Work. OMD linkt eigenlijk weer meer naar de winter, vanwege de clip die het nummer vergezelde. Maar die stond er dan ook al even in. Een andere persoonlij…

• 6 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  17. Started by Evert Stolman,

We komen met de oude Top 40 uitzendingen wat vaker in de jaren 90 terecht. Zo ook deze week, met de aflevering van 18 juni 1994. Uitgezonden op het toenmalige Happy RTL. Er stond in die tijd aardig wat dance en house in de lijst, wat eigenlijk een stijlbreuk betekende voor het station. Maar blijkbaar wilde men die Top 40 toch zo graag uitzenden dat ze daar dan maar aan voorbij gingen. Een mooi voorbeeld direct op de eerste plaats. 2 Unlimited met The Real Thing. Ik moest destijds niet zoveel van die muziek hebben, maar nu vind ik het erg lekker klinken. Wijsheid komt met de jaren, blijkbaar… The Symbol, oftewel Prince, zakte naar 2 en het uitstekende One van Metall…

• 3 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  18. Started by Evert Stolman,

Weer eens een ouwe Top 40 uit de archieven opgediept. Deze keer de uitzending van 19 juni 1992. Met Snap op nummer 1, een typische hit voor die periode. Met Guns n'Roses en Metallica was "beton" goed vertegenwoordigd in de Top 10. De hoogste nieuwe was voor George Michael op 15. Veel voetbal in de lijst, met zowel Oranje, Ajax als Feyenoord. Ook toen was er een EK gaande, ook toen viel het niet mee.... De presentatie was in handen van Erik de Zwart, gedigitaliseerd door Amigo Dick. De links: 1500-1630: http://www.mediafire.com/?mm3xyrtqshzc5g4 1630-1800: http://www.mediafire.com/?xat116bd73kj0u9 Veel plezier met deze uitzending van alweer 20 jaar …

• 3 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  19. Started by Evert Stolman,

Onder dankzegging voor de leuke reacties op de vorige Top 40 uit 1982, schuiven we deze keer een jaartje op met de Top 40 uitzending van 2 september 1983. Met een echte zomerse nummer 1 hit, Dolce Vita van Ryan Paris. Hij stootte Berdien Stenberg van de eerste plaats, Hans de Booy maakte met Annabel de top 3 compleet. Nog steeds een erg leuke plaat trouwens! Vamos a la Playa van Righeira was ook al zo’n echte zomerhit, met La Vie En Rose van Grace Jones was er een heuse gouwe ouwe in de top 10 te vinden. De klapper van de week stond erg hoog genoteerd die week, Codo van Tauchen/Prokopetz op nummer 11! Tauchen/Prokopetz werd al snel van naam veranderd in DÖF, wat s…

• 1 antwoord
    • 1,5k weergaven
  20. Started by Evert Stolman,

Een Non Stop 40 deze keer, van 22 april 2000. Uitgezonden via Radio 538. Een lijst met veel titels die me weinig zeggen, maar toch ook wel het e.e.a. wat direct een belletje doet rinkelen. Op nummer 1 Freestyler van The Bomfunk MC's. Mij volslagen onbekend, ook nadat ik em even had opgezocht. De nummers 2 en 3 klonken me veel bekender in de oren, van Mel C en Santana. Sex Bomb van Tom Jones op nummer 10 is natuurlijk ook een veel gehoorde, en op 11 staat zelfs een favoriet van me, Onderweg van Abel. De come back van Doe Maar mocht er ook wel zijn, American Pie in de uitvoering van Madonna had voor mij niet zo gehoeven.... Klapper van de week was een hele mooie, …

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  21. Started by Evert Stolman,

Vandaag weer eens tijd voor een Happy RTL-versie van de Top 40. Datum van uitzending is 22 januari 1994. Met een vrij bijzondere top 10, in die zin dat er maar liefst 7 zittenblijvers zijn. Waarbij de gehele top 5 zich niet heeft verroerd! Paul de Leeuw stond op de eerste plaats met het hele mooie Ik Wil Niet Dat Je Liegt. Het origineel van dit nummer stond op 2, van Laura Pausini en Never Alone van 2 Brothers on the 4th Floor maakte de top 3 compleet. De belangrijkste beweging in de top 10 kwam van Take That op 6. Erg apart is het “duet†tussen Cher en Beavis & Butthead, de remake van I Got You Babe stond op 9. Altijd apart is de muziek van Björk, ze stond …

• 0 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  22. Started by Evert Stolman,

Precies 24 jaar terug in de tijd vandaag, naar 24 februari 1989. De Top 40 kende toen een hele mooie nummer 1 met Buffalo Stance van Neneh Cherry. Tonight van Tina Turner en David Bowie leverde die week de eerste plaats in en één van de laatste hits van Roy Orbison, You Got It, bleef op 3 staan. Barbarella was een afgeleide van de Pin Up Club van Veronica en stond op 5 met We Cheer You Up. Een hele mooie van The Simple Minds op 7, Belfast Child. Gloria Estefan steeg als een komeet, van 28 naar 11 met Anything For You. De klapper van de week stond op 21, Wild Thing van Tone Loc. Ook een hele mooie van Poison binnen in die week, Every Rose Has It’s Thorn op 26. …

• 1 antwoord
    • 1,1k weergaven
  23. Started by Evert Stolman,

Terug naar 1984 deze keer, met een ouwe Top 40. Met een prachtig nummer van Pat Benatar op de eerste plaats, wie herinnert zich de clip niet! Uitschieter in de top 10 is wat mij betreft Don't Answer Me van The Alan Parsons Project, Golden Earring is eveneens super, voor de rest bestaat de top van de lijst uit lekkere niks-aan-de-hand muziek. Andere persoonlijke favorieten zijn Bird Of Paradise van Snowy White en Beast Of Burden van Bette Midler. De eerste kennismaking met Madonna, Normaal en Pisa vormden het Nederlandstalige (nou ja...) aandeel. Tina Turner coverde "Help" van the Beatles en er was zelfs een stukje semi-klassiek in de vorm van het thema uit "Reilly" …

• 2 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  24. Started by Ronald,

Bij deze de top 40 van 30-03-1979. Presentatie: Lex Harding. Deze uitzending is origineel niet van mijzelf, dus alle credits gaan naar de originele poster. 16.00 – 17.00 http://www.mediafire.com/?bc7rcwjai5ql5rs 17.00 -18.00 http://www.mediafire.com/?8rx282ttudz020r Gr, Ronald.

25. Started by Evert Stolman,

In de reeks oude Top 40 uitzendingen heb ik deze keer een nineties-aflevering online gezet. Een hele aardige lijst, met verrassend leuke platen. Misschien moet ik mijn mening over de jaren 90 muziek toch maar eens gaan bijstellen….. Mariah Carey op de eerste plaats, met een oud Jackson 5 succes. Poing op nummer 2 (tsjah….) en Dr. Alban op nummer 3. Maar daarna wordt het steeds beter, met Guns ‘n’ Roses, Sting & Eric Clapton, Genesis, U2, Nirvana, Roxette, Bruce Springsteen en Metallica. Just Another Day van Jon Secada kwam binnen, die zou het erg lang gaan uithouden in de lijst. Opvallend veel remakes die week, met natuurlijk I’ll Be There op 1 en…

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.