Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zeezenders

Hier worden discussies gevoerd en informatie uitgewisseld over legendarische piratenzenders zoals Radio Veronica en Radio Caroline, die een blijvende invloed hebben gehad op de radio- en muziekgeschiedenis. .

1. Started by wim1958,

Ik zit te luisteren naar een uiterst vermakelijke uitzending van Sangria live vanaf het schip. Het is 11 juni 1972. Lex vertelt na het draaien van Man without a Heart van The Hollies dat Ad Bouman van vakantie terug kwam en meteen twee hele goede oude platen in zijn top 10 zette. Behalve die van de Hollies is de andere You're Lost Little Girl van The Doors. Ad riep tegen de platenmaatschappijen dat die beslist opnieuw uitgebracht moeten worden en dat gebeurde terstond. Prachtig vind ik dat. Ad heeft met zijn goede smaak een mooie invloed gehad op het hitwezen. Maar laten we eens kijken welke platen nog meer door zijn toedoen speciaal voor Nederl…

• 0 antwoorden
    • 675 weergaven
  2. Started by Juul,

Ik kwam de mooiste reclame die we op Veronica draaiden tegen. Althans dat vind ik. Het is die van het "KLM tourlabel" met de fantastische stem van Hans Keller. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Keller ) Hij was o.a. ook de stem van de VPRO serie "Gat van Nederland". ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Gat_van_Nederland ) https://wetransfer.com/downloads/083e1ae2679efab0862bdf765e414f4420211226211220/05f570

3. Gast
    Started by Gast,

1 van de meest kenmerkende elementen van de Mi Amigo was het legendarische "dekhuis", in 1960 1 van de grote verbouwingsklussen om van de Olga een zendschip te maken, Bonjour-MagdaMaria en later Mi Amigo, in dat in de kleur WIT. In 1972 werd de Mi Amigo vrijgekocht en belandde het als interum oplossing in Zaandam alwaar men begon de boel weer bewoonbaar te maken. En dan opeens wordt het dekhuis in N.S< Nederlandse spoorwegen> geel geschilderd met zwarte belettering, kijk hier maar even.......https://www.flickr.com/photos/offshoreradio/sets/72157649434337406/ Helaas kan Jan Kat ons niet meer vertellen waarom en hoezo en door wie, wel zien we in 1976 dat ook de Aegi…

• 6 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  4. Started by MvdVen,

4 prachtige foto's

• 5 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  5. Zojuist heb ik de dia's 217-231 toegevoegd op Flickr. Dia's 201-216, 289, 301 en 302 had ik al eerder toegevoegd. Dit is nog niet alles, er komen nog meer dia's die op en nabij de Ross Revenge gemaakt zijn. Je komt ook een bijzondere bewoner van de Ross Revenge tegen: En de liefhebbers van antenne(masten) komen ook aan hun trekken: En dan ook nog een vraag, wie staan op deze foto (helaas bewogen en een erg donkere dia): Aanvullingen en correcties zijn van harte welkom!

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 12 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  6. Gast Loveboat
    Started by Gast Loveboat,

Hallo forumleden, Sinds jaren luister ik al naar de nationale zatermiddaggebeurtenis op 192 Radio. (Af en toe ook wel eens op Extragold). Tot vandaag heb ik mij afgevraagd, welke hitparade er na augustus uitgezonden zou worden. Eigenlijk had ik verwacht, dat er weer een oude Veronica hitparade uitgezonden zou gaan worden. Tot mijn verbazing wordt er echter gewoon doorgegaan met de hitparade van 1974. Nu zijn de hitparades van september nooit uitgezonden. Vanaf oktober 1974 is de TROS de Nederlands top 40 uit gaan zenden. Mijn vraag is: Gaat 192 Radio deze hitparades nu ook allemaal uitzenden? Het hoort toch eigenlijk niet thuis bij de Stichting Norderney. Is het niet…

• 7 antwoorden
    • 2k weergaven
  7. Started by Juul,

Na een avond werken en vele maanden voor bereiden is onze vernieuwde website weer "in de lucht" Het is zoals ik al eerder schreef nog niet helemaal compleet maar er wordt hard aan gewerkt. Je moet wel even de cache verversen in de browser maar dan heb je ook wat. Bij een MAC in de URL even rechts het draaiende pijltje, bij Windows weet ik het niet. Rest mij nog wel Johan van Telco en Frans te bedanken.

8. Started by Martin J,

Hallo. Als nieuw forum lid vond ik dit wel een leuk eerste berichtje. Op dit moment bevind ik mij ongeveer 13 mijl uit de kust van Cuxhaven op een offshore platform, en las vanmorgen de krant van afgelopen zaterdag 31 Augustus. Leuk om te zien dat de Cuxhavener Zeitung aandacht schonk over het verleden van "hun" Nordeney. Ik zal twee fotootjes bijvoegen. De huidige toestand en ligplaats van de Nordeney wordt echter in het artikel verkeerd vermeldt. Mijn is naam is overigens Martin, en woon in Emmen als ik niet voor mijn werk buiten de landsgrenzen ben. Genoeg te lezen op dit forum, dus voorlopig kan ik nog wel even vooruit. Ik ben geboren in 1964 e…

9. Started by Juul,

Leuke foto die ik in ons archief vond. Foto: onbekend

10. Gast Pd4sam
    Started by Gast Pd4sam,

De Norderney heeft rond 1978 een tijdje in mijn woonplaats Dordrecht gelegen. Ik ben er toen als 12 jarige stiekem op geweest. Ik heb op de site diverse foto's gezien in de periode dat het schip in Dordt lag. Ik vroeg me af of er nog meer foto's zijn uit die tijd in Dordrecht? Grt Rob (PD4SAM)

• 15 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  11. Started by Alex,

Op dit moment is iedereen nog volop bezig met de aankomst van de Norderney in Amsterdam. In 2000 lag het schip nog in Leeuwarden. Deze amateur video is opgenomen door Freddi Schorsch op de Carolinedag, 19 augustus 2000. Deze dag werd gehouden op de Norderney die toen nog in Leeuwarden aan de kade lag. Freddi is helaas eerder dit jaar op een leeftijd van nog maar 58 jaar overleden. Freddi was lid van de Duitse radioclub. Via Vincent en de Radiodag in Erkrath is de tape beschikbaar gekomen. Dank daarvoor. Helaas is de video in Duitsland weer geblokkeerd. Für unser Deutsche freunden, vielleicht geht es mit diese viewer? http://www.youtubereplay.net/watch?v=iN…

• 0 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  12. 50 foto's uit het archief van Jan Lietmeijer Klik hier Mediapages.nl schrijft: 8 december 1981 Via de binnenwateren wordt de Norderney naar Zoutkamp versleept. 16 december 1981 Aankomst van de Norderney in Zoutkamp 11 januari 1982 Vanwege snijbrandwerkzaamheden breekt een brand uit aan boord van de Norderney. De brandweer van Zoutkamp blust. 13 januari 1982 Het spelletje Raad Waar Die Staat, iedere woensdagmorgen in het Veronicaprogramma Ook Goeiemorgen op Hilversum1, wordt rechtsreeks vanaf de Norderney gepresenteerd. Jan Morriën spreekt met eigenaar Jan Groeneweg. 26 mei 1982 In de haven van Zoutkamp vindt door …

• 2 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  13. Kon het natuurlijk toch weer niet laten... De exclusieve foto's staan op mijn site: http://www.renevandenabeelen.net/index.php/radio-veronica-de-zeezender/norderney-17-november-2013

14. Gast AM538
    Started by Gast AM538,

Een artikeltje over een weerzien met het Veronicaschip de Norderney. Ik heb het artikel op het forum niet kunnen vinden. Mocht het al aanwezig zijn dan sorry voor de dubbele post http://www.hansknot.com/features/bezoekNorderney.pdf

• 16 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  15. Zaterdag was ik even in Den Haag en daar zag ik bij Foto Hafo in de Wagenstraat een molen met ansichtkaarten voor de deur staan. 'Unieke stadgezichten' van zwartwitkaart.nl. Sowieso ook 2 plaatjes van de stranding van de Norderney. 1 zeg maar 'en profil' en 1 die je op bijgaande foto ziet. Dacht niet dat er een fotograaf vermeld stond.

• 3 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  16. Dit is in Zaandam geweest. Daar lag het schip toen meen ik. Het moet 1977 geweest zijn. Het precieze datum weet ik niet meer. Er stond een oproep in het Veronica magazine om op een zaterdag daar naartoe te komen om te helpen het schip schoon te maken. Het ging om de voorbereiding voor het, ik meen eerste tv programma en voor de opnames is de Norderney later naar buiten gesleept. Ik meen het programma hete "The day the music died"😢 Ik was toen 20 jaar oud of jong nog haha en ben met een vriend erna toe gegaan. Ook deze foto's zijn weer gedigitaliseerd door Ben. Daarvoor mijn dank.

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  17. Even een nieuw onderwerp over de Norderney na 31-8-74, haar wel maar vooral "wee". Ik maak een begin en u haakt maar in met verhalen en vooral foto's van de omzwervingen van dit roemruchte voormalige zendschip. Het zou na 1974 een barre tocht kris kras door Nederland worden met als trieste bestemming de sloopwerf in Viane Zeeland. Daarna de barre tocht naar het Hooghe Noarden, Zoutkamp of all places in ons mooie Grunn. Daar viel het doek definitief toen de bierpomp en disco vloer ingebouwd werd en het prachtige dek veranderd werd in een asfaltweg. Even voor die tijd bezocht ik met een aantal mede Grunningers de Norderney en hier vier foto's. Twee van de foto's heb ik voo…

18. Started by cdb,

• 0 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  19. Dat was de titel van een ochtend programma wat Leo van der Goot deed op RNI in , ik denk 1971. In dat programma draaide hij nou net de muziek die ik s morgens het liefste hoor in een radio programma. Prachtge Bacharach achtige easy listening en erg vrolijk. Ik zou het zo fijn vinden om het nog eens te horen. Heeft iemand een opname hier van ? En wat vinden jullie van zo n format voor een radio station? Ik zou het heerlijk vinden !

• 5 antwoorden
    • 939 weergaven
  20. Dag allemaal, Het overlijden van Adriaan Van Landschoot maakt nog maar eens duidelijk dat het zeezender gebeuren een uitstervend ras aan het worden is. Ik herinnerde me dat ik destijds in de jaren '70 de Joepie kocht met daarin de geschiedenis van de zeezenders. Die artikelen liggen intussen al meer dan 45 jaar stof te verzamelen op mijn zolder, dus waarom deze dan niet eens digitaliseren en delen met andere geïnteresseerde lezers ... De reeks heet "De odyssee van de radiopiraten" en is van de hand van Jean-Luc Bostyn van RadioVisie. Het begint in 1958 tot 1979. Het zijn 13 delen met telkens 3 pdf en 1 keer 4 pdf, in totaal zijn dit 40 pdf's. Aangezien ik buiten Wetran…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 8 antwoorden
    • 920 weergaven
  21. Vanaf morgen, vrijdag 11 november, 20.00 uur, op de Norderney videostream, http://norderney192.nl/video de uitgebreide samenvatting over de opening van het 192 museum in Nijkerk. Inclusief alle volledige interviews met Tineke, Lex Harding, Ferry Maat, Look Boden, Bart van Leeuwen, Jaap Schut, Rudy Van Den Berg, Hans Hettelder, Dick Bol, Erik de Zwart, Harm ten Brink en Willem van Kooten. En natuurlijk daarna om de 5 uur de gehele week.

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  22. Started by UItgeschreven,

-Ingezonden mededeling van algemeen belang- Zaterdag op 192radio de orginele Top 40 banden van 17 juli 1965. Met Joost. Aaah. alsnog het gisteren is. Terug naar de tijd dat je in korte broek rondliep, de zomers warm waren, je transistorradio te hard stond. (noot voor redactie: 192radio neemt geen verantwoording voor schennis van de eerbaarheid door ontbloting van lichaamsdelen door te korte broeken, verbranding van eerder genoemde gevoelige huidjes en/of burenruzies die ontstaan door het op vol volume afspelen van de uitzending op krakkemikkige ouwe meuk)

• 7 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  23. Started by Juul,

Zo'n 15 jaar terug heb ik uitgebreid gecorrespondeerd met een ambtenaar die op de ministerie van CRM werkte. Een deel van z'n corr. vond ik weer in het archief. Het geeft toch een aardig beeld hoe er tegen Veronica in 1973 (de debatten in de 2e kamer ) aan gekeken werd. =============================================================

24. Enige tijd geleden was er een zijdelingse discussie over Felix Meurders .De jonge discjockey werkte vanaf 1969-1974 voor radio Luxemborg en tegelijkertijd ook voor Hilversum 3. Hij heeft in deze periode bij radio Veronica gesolliciteerd en zou ook bij radio Caroline aan de slag gewild hebben. Zijn vriend Harry Knipschild, destijds presentator bij Veronica, schreef een mooi verhaal over Felix Meurders. Daarin komt de aandacht voor de primeur van een plaat aan bod. Veronica was in principe altijd de eerste om een nieuwe plaat te laten horen, maar Felix Meurders had daar inmiddels een betere methode voor ontwikkeld. Veronica moest daardoor vaker het onderspit d…

• 44 antwoorden
    • 6,1k weergaven
  25. Started by Juul,

Enige tijd geleden kreeg ik de vraag van oud Telegraaf journalist Berry Zand Scholten wie er bij Veronica een bromfiets bereed. Berry presenteerde nadat Henk van dorp Veronica verlaten had het sportprogramma Telesport. Hij had nl op onze website de foto gezien van mij op m'n Puch. Ik wist dat Ad Bouman ook een Puch had ( die hij eens uitleende aan Boudewijn de Groot en maar niet terug kreeg ) en ergens in m'n achterhoofd dacht ik ook het bij Lex Harding het geval was. Enfin, Berry schrijft als "pensionado" voor het blad http://bromfiets.nl/ artikelen. En hij vroeg of Ad, Lex en ik er over wilde vertellen. We hebben dat vanmiddag gedaan in het museum in N…

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.