Spring naar bijdragen

Norderney terug naar Nederland


Martin1968

Aanbevolen berichten

De montage van vanmiddag, de aankomst van de Norderney in Amsterdam, staat online op Youtube.

The Norderney,former radio ship of Radio Veronica, on it’s way to Amsterdam and the arrival in the harbour.

De Norderney van Radio Veronica onderweg naar Amsterdam en de aankomst in de haven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevonden bij Mediapages dank.

Weet iemand waar storm maar beuk maar, het Norderneylied op staat? Welke cd, of wie heeft dit?

Ben bezig met de montage van vanmiddag, daar zou ik het lied graag bij gebruiken.

Veel dank zijn we verschuldigd aan ABTT lid nr. 35 Geert de Bruin.

Want hij was de creatieve geest achter dit nummer. Gelukkig zijn er nog een paar nummers die Geert zo prachtig maakte.

Meer over Geert † hier:

Overigens de opname is: © Stichting Norderney. ( maar je mag 'em gebruiken Alex)

Juul

http://www.norderney.nl/historie_1974_26.html

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=1738499&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=6&nrofresults=842&verityID=/50303/50963/53023/101435@expressies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Paul,

nou heb ik zoiets van,.......pfffffffffffff, "jeeemig waar maak je je druk om?". ( hi)

Juul

Nou Juul, dat ik me daar 'druk om maak' is misschien wat veel gezegd... Het viel me gewoon op bij het zien van die filmpjes. Je moet maar bedenken dat die affiche van de Norderney vroeger bij een aantal van ons aan de muur hing. (En bij sommigen nog steeds...) Het was een soort icoon waar we als tieners dagelijks tegenaan keken. Vandaar dat ik het toch leuk vind dat Martin, Alex en anderen deze trip hebben vastgelegd. Waarvoor dank!

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fotootje dan maar? ( toen het nog "mijn" schip was..........)

Juul

CUqYpkNAicVW.jpg

Schitterende foto Juul, 1971? Aan de antenne te zien van voor de 538 periode en bepaalde onderdelen op het dek waren groen geschilderd.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de foto is inderdaad te zien dat de letters vroeger wat verder uit elkaar stonden :-) Mooie foto trouwens, waarvoor dank!

En ik begrijp Juul wel ("een periode wordt afgesloten..."), die tijd is geweest en we zijn vele jaren verder.

Maar ik moet bekennen dat het ook mij goed doet om het schip weer in Nederlandse wateren te zien. Het is een stukje van mijn jeugd, simpel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Juul, dat ik me daar 'druk om maak' is misschien wat veel gezegd... Het viel me gewoon op bij het zien van die filmpjes. Je moet maar bedenken dat die affiche van de Norderney vroeger bij een aantal van ons aan de muur hing. (En bij sommigen nog steeds...) Het was een soort icoon waar we als tieners dagelijks tegenaan keken. Vandaar dat ik het toch leuk vind dat Martin, Alex en anderen deze trip hebben vastgelegd. Waarvoor dank!

Paul

De letters staan inderdaad veel dichter bij elkaar als destijds Paul, dat heb je goed gezien! Dat is al zo sinds de verbouwing van het schip in 1981. Schoonheidsfoutje, laten we het daar maar op houden!

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik nu denken dat die masten destijds "als stukjes verkocht waren"?

Dat klopt Juul. Tenminste, als de informatie klopt.

Er zijn namelijk nieuwe masten op geplaatst. Ik heb even Google gebruikt : http://www.radiovisie.eu/nl/nieuws.rvsp?art=00075727

Rien (er is ook werkelijk niets meer over van het echte schip)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de afvaart heb ik dinsdag even staan keuvelen met een meneer uit Mechelen (B), die het nieuws van het vertrek in alle vroegte had vernomen en in zijn auto (een Jaguar) was gesprongen. Hij vertelde dat de masten een paar jaar geleden door ,,een paar Polen'' waren omgehaald i.o.v. de eigenaar. Daarbij was één van die masten gebroken. Toen ik daarop zei dat het toch de originele masten niet meer betroffen, verzekerde hij mij dat de gebroken mast nou net de laatste originele was.

Of dit relaas klopt, weet ik niet. Maar ik wilde het toch even laten weten.

Martin


(er is ook werkelijk niets meer over van het echte schip)

Bij de aankomst in Antwerpen in 2001 maakte ik deze foto's:

http://www.offshore-radio.de/antwerpen.htm

Er is o.a. een DAF-generator op te zien, die nog uit de zeezendertijd zou zijn geweest. Misschien weet Juul of dit inderdaad het geval is?

Overigens weet ik niet of het apparaat nog aan boord is.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de afvaart heb ik dinsdag even staan keuvelen met een meneer uit Mechelen (B), die het nieuws van het vertrek in alle vroegte had vernomen en in zijn auto (een Jaguar) was gesprongen. Hij vertelde dat de masten een paar jaar geleden door ,,een paar Polen'' waren omgehaald i.o.v. de eigenaar. Daarbij was één van die masten gebroken. Toen ik daarop zei dat het toch de originele masten niet meer betroffen, verzekerde hij mij dat de gebroken mast nou net de laatste originele was.

Of dit relaas klopt, weet ik niet. Maar ik wilde het toch even laten weten.

Martin


Bij de aankomst in Antwerpen in 2001 maakte ik deze foto's:

http://www.offshore-radio.de/antwerpen.htm

Er is o.a. een DAF-generator op te zien, die nog uit de zeezendertijd zou zijn geweest. Misschien weet Juul of dit inderdaad het geval is?

Overigens weet ik niet of het apparaat nog aan boord is.

Martin

Die generator zou inderdaad het troetelkind zijn geweest van Ko van Yperen, stond of staat voorin het schip.

Die foto's zijn dus uit 2001, das 11 jaar geleden. 11 jaar is 1 jaar langer dan de periode dat het schip daadwerkelijk zendschip was. De tijd gaat snel, gebruik haar wel.

Ook apart dat 1 van de slepers de tot de verbeelding sprekende naam Eagir heeft. Hier in Groningen heeft lange tijd een soortgelijke sleepboot de naam Veronica gehad. Of die nog bestaat weet ik niet, zoja, dan zou dat de ideale sleep zijn voor het tochtje naar Groningen.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de liefhebbers:

de Volkskrant

22 november 2012 donderdag

Er komt weer muziek in zeeschip van etherpiraat;

profiel Zendschip veronica

BYLINE: Rob Gollin Amsterdam

SECTION: V Media; Blz. 23

LENGTH: 917 woorden

Mediaondernemer Erik de Zwart neemt het verwaarloosde schip van (ooit) Radio Veronica onder zijn hoede. Woensdag meerde de Norderney af in Amsterdam.

1949 Tewaterlating.

1964 Aangekocht door Radio Veronica. Verbouwd tot zendschip. 1973 Tijdens zware storm in april van ankers geslagen en gestrand op het strand van Scheveningen. Na vijf dagen vlotgetrokken.

1974 Einde uitzendingen.

1975 Inbeslagname zenders door Radio Controle Dienst. Naar Zaandam. Plannen voor museum.

1978 Verkocht aan Kalkhaven BV in Dordrecht. Plannen tot behoud. 1981 Verkocht aan Entertainment International. Verbouwing tot discotheek in Zoutkamp.

1982 Doesburg

1983 Middelburg.

1984 Vlissingen.

1985 Sail Amsterdam.

1986 Lelystad.

1987 Maastricht.

1994 Na onderhoud in Groningen naar Leeuwarden.

2001 Antwerpen, als café.

2012 Verbouwing in Amsterdam en Groningen.

Rob Gollin

Amsterdam

Herinnert u zich deze nog? Na elf jaar afwezigheid uit nationale wateren zwiert de langgerekte zwarte romp van de Norderney in de veilige armen van twee slepertjes woensdagmiddag het IJ op, op weg naar de Oranjewerf. Het voormalige zendschip van Radio Veronica, in de jaren zestig een icoon van de opstand tegen de brave orde, gaat na een kwijnend bestaan in het Kempisch Dok in Antwerpen een nieuw hoofdstuk tegemoet. Mediaondernemer en radiomaker Erik de Zwart wil vanaf het 50 meter lange vaartuig radio- en tv-uitzendingen gaan verzorgen en muziektalent een podium geven. In Amsterdam is een schoonmaak voorzien, waarna in Groningen een verbouwing volgt.

En of ze haar herinneren, de geluidstechnici die ontelbare malen de jingle moeten hebben gestart waarna een Gouwe Ouwe volgde. Henk van Velzen zat vanaf 1965 tot het einde in 1974 aan boord week op, week af. 'Gouden tijden.' Hij bediende het mengpaneel waarop de banden met de radioprogramma's draaiden en werkte samen met de nieuwslezers van dienst, onder wie Harmen Siezen en Arend Langenberg. Twee keer per week werden de opnames overgevaren. Bij slecht weer wierp de bemanning van het bevoorradingschip de banden in tonnen het water in, waarna ze aan lijnen binnenboord werden getrokken. Een enkele keer lukte zelfs dat niet. 'We hadden pick-ups. Dan draaiden we maar non-stop muziek.'

Ad (Adje) Bouman, die als technicus een eigen top-10 had, de ABTT, kwam minder aan boord hij zat in de studio's in Hilversum. Pas in de jaren zeventig waren er regelmatig uitzendingen live vanaf het schip, op de zondagmiddag onder de titel Sangria. Hij vond het verblijf op het schip magisch, elke keer weer. 'Dan stond je 's avonds aan dek, je zag de lichtjes van Scheveningen, en uit het luik van de studio hoorde je dan de plaat waar op dat moment half Nederland naar luisterde. Een onbeschrijfelijk gevoel.'

De Norderney is een schip met zeven levens gebleken. Als MV HH 294 Paul J. Müller liep het in 1949 als IJslandtrawler in Hamburg de helling af. Volgens de overlevering was de romp vervaardigd uit het staal van kanonlopen. Maar na elf jaar dreigde al sloop: ketels en machine waren al verwijderd. De gebroeders Verweij, die de directie van Veronica vormden, kochten het schip aan ter vervanging van het lichtschip Borkum Riff. Vanaf november 1964 verzorgde Veronica de uitzendingen via de Norderney, die op een uurtje varen van Scheveningen in internationale wateren voor anker lag.

Na het afscheid van Radio Veronica in 1974 raakte het schip verzeild in een reeks avonturen. Het diende in 1976 als decor voor de eerste uitzending van de Veronica Omroep Organisatie, met Earth & Fire en The George Baker Selection op het dek, en een jaar later was het de locatie voor The day the music died, waarmee het einde van de zeezenders werd gemarkeerd. Plannen voor een inrichting tot museum of toch maar sloop wisselden elkaar af. Vanaf het begin van de jaren tachtig zou de Norderney vooral als feestboot door het leven gaan. De onderneming Entertainment International liet het schip ombouwen tot discotheek en liet de exploitatie aan derden over.

Er volgden omzwervingen langs een reeks Nederlandse kaden, maar een warm welkom was er nergens. De lokale horeca vreesde concurrentie, omwonenden voorspelden overlast. Hier en daar werden die voorspellingen bewaarheid, waarna weer een verplaatsing volgde.

De liefhebbers van het schip zagen met lede ogen hoe het schip er soms maanden roestend bij lag, onderdak biedend aan junks en zwervers, totdat een volgende exploitant er weer brood in zag. Al die tijd bleven de witte letters van Veronica fier op de flanken. Volgens een woordvoerder van Entertainment International heeft het bedrijf zich nooit laten leiden door sentimenten. 'Er waren goede en slechte tijden. Het mooie van een boot is dat je zo kunt verkassen als het niet meer loopt. '

Ad Bouman hoopt dat onder de vleugels van De Zwart een eind komt aan het gesol met de Norderney. Maar de gevoelens van toen zullen niet terugkeren. Hij heeft wel eens een uitzending gemaakt, toen het schip als café in Antwerpen lag. Maar dat weerzien beviel niet. 'Je ruikt hooguit wat dieselolie in het vooronder. Het is pas echt als je zee ziet.'

zenden en dansen

Het schip lag er soms maanden roestend bij, onderdak biedend aan junks en zwervers

Geen bedevaartsoord Media-ondernemer en radiomaker Erik de Zwart (Foto Kippa) wil het voormalige zendschip van Radio Veronica laten verbouwen. Het plan is er radio- en tv-uitzendingen te gaan maken. Ook komt er een podium voor kleine muziekgezelschappen en stand-up comedy. 'We willen er geen bedevaartsoord van maken.' De Zwart heeft als dj nooit op de Norderney gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag naar de oranje werf geweest ,kon dicht bij het schip komen en merkte dat ik echt niet de enigste ben die de Norderney nog in zijn hart heeft. Stond samen met mijn zus te praten met een man uit Friesland .Heb ook foto,s genomen maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen . Als iemand ze wil kan ik ze altijd mailen. Het is en blijft toch een stukje veronica ook al is het half gesloopt . En ook wij hadden het over de letters ,dat die anders staan dan je in je hoofd hebt zitten van al de foto,s .En juul kon dit goed bevestigen met de foto van af zee.


http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MLLAIHY8OPPS.jpg Norderney op de Oranjewerf 22/11/12

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.