Spring naar bijdragen

Grote stroomstoring op het Mediapark...


Harm ten Brink

Aanbevolen berichten

Hoofdletters mag niet op fora maar ik vind dit O N B E G R I J P E L I J K!!!

Zo heb ik jaren terug een klusje moeten doen in het datacenter van een niet nader te noemen bank.

Er werd 24/7 een dieselgenerator op werktemperatuur gehouden zodat hij bij calamiteiten binnen 10 seconden op vol vermogen kon 'inspringen'.

En om de eerste klap op te vangen stonden er in een andere ruimte honderden accu's om die tijd te overbruggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft geen deskundige te zijn om te zien dat dit niet klopt. Dit mag gewoon niet voorkomen op deze schaal. Dat een deel niet inschakelt kan ik nog begrijpen, maar alle tv-zenders en alle radiozenders spanningsloos dan heb je toch echt een groot probleem. Vanuit mijn werk heb ik ongeveer 4 x per jaar met dit soort testen te maken, dus kan opgemerkt worden dat het hier echt behoorlijk fout gegaan is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt wel mee denk ik, de discussie is al een tijdje gaande en waarom snap ik niet. volgens mij kan het alleen maar met subsidie te maken hebben.

En ja hoor, daar komt een aap uit de mouw.

(met dank aan Dick op Facebook)

Tsja, die Hagoort preekt natuurlijk voor eigen parochie... Geen idee hoe het met de individuele regionale omroepen is, maar heb eens het bereik van rtv oost er bijgepakt: http://www.rtvoostreclame.nl/files/bestanden/bereik_tv_oost.pdf

Ook als ik dit bericht er bijpak: http://radio.nl/84695/hoge-kijkcijfers-voor-tv-oost denk ik dat menig tvprogramma smeekt om zulke kijkcijfers. Oftewel de Hagoort praat onzin (iig mbt tot tv oost)

Maar ja dat is een heel andere discussie dan het vermeende stroomprobleem.

Nu ik dit bericht tik, hoor ik de sirenes afgaan. Die doen het dus. Van het stroomprobleem op rtv gisteravond niks meegekregen; ik lag al op 1 oor. En die uitval: Het mag niet gebeuren, maar ook waar het niet mag, kán het een keer gebeuren. Pech gehad, volgende keer beter. Er zijn belangrijkere dingen dan een paar tv en radiozenders die het ff niet doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo bedoelde ik het ook Harm. Da aanvoer was er niet.

@ Harmen. Als er echt een noodsituatie is kan het wel van groot belang zijn dat alles normaal doorwerkt bij de landelijke zenders.

Dat valt toch ook wel mee... Beetje gezond verstand doet wonderen. Komt bij: hoe vaak in de afgelopen 50 jaar zou er zo'n noodsituatie hebben voorgedaan? Ik kan me er geen herinneren (maar heb dan ook de leeftijd van 50 nog niet bereikt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat valt toch ook wel mee... Beetje gezond verstand doet wonderen. Komt bij: hoe vaak in de afgelopen 50 jaar zou er zo'n noodsituatie hebben voorgedaan? Ik kan me er geen herinneren (maar heb dan ook de leeftijd van 50 nog niet bereikt)

In 2007 ging het ook mis en lag alles er uit.

Kort daarvoor ook al.

Dat ook Radio 1 uitvalt is onbegrijpellijk.

Een radio studio gebruikt nauwelijks stroom, en met een directe noodverbinding naar Lopik ben je er al, de andere zneders gaan op Ball ontvangst.

En zijn er geen meer radio studios in het dorp, waar even naar verhuisd kan worden.

(Studioos BFN, in WereldOmroep gebouw pal naast Mediapark, AKN s Gravelandse weg enz enz.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Hoofdletters mag niet op fora maar ik vind dit O N B E G R I J P E L I J K!!!

Zo heb ik jaren terug een klusje moeten doen in het datacenter van een niet nader te noemen bank.

Er werd 24/7 een dieselgenerator op werktemperatuur gehouden zodat hij bij calamiteiten binnen 10 seconden op vol vermogen kon 'inspringen'.

En om de eerste klap op te vangen stonden er in een andere ruimte honderden accu's om die tijd te overbruggen.

Die accu's hebben ze op het mediapark ook. En die werkten ook prima!

Het NSA ( NoodStroomAggregaat) is echter niet gestart, hetgeen normaliter automatisch gebeurt.

Nu heb je in de noodstroom wereld 2 soorten noodstroom: Shortbreak en No-break.

De studio's en de verbindingsapparatuur ziten achter de No-break. Wanneer het lichtnet uitvalt zal dit gewoon blijven werken door de UPSsen. ( Spanning uit accu's dus) De capaciteit van die UPSsen is meestal genoeg voor ca 30 minuten.

Verlichting, verwarming, koeling.. Alle stroomverslindende zaken die niet direct noodzakelijk zijn om de studioapparatuur werkende te houden, zitten achter de Short-break. Oftewel: Dat gaat "door het donker" bij netuitval. Zodra het aggregaat loopt zal dat echter weer inschakelen. Tevens neemt het NSA dan de voeding van de UPS weer over, zodat alles weer gewoon werkt als was het op netspanning.

Nu is dit noodstoromgedoe een stuk van mijn dagelijkse werk, en ik zag het die avond ook met lede ogen fout lopen! Een collega van me belde me op en vroeg: Hoelang zal er nog beeld zijn? Het NSA werkt duidelijk niet! Onze gezamelijke schatting was 30 minuten. Het werd iets langer.. Je zag trouwens dat de eerste UPS leeg was, toen er "halve beelden" uitgezonden werden.. Op dat moment was het nog een kwestie van minuten tot de totale uitval...

Waarom nou na al die tijd nog een ractie van mij?

Omdat ik toevallig deze week mensen sprak die destijds betrokken waren bij die test! (Tja, zoals ik al schreef: 't Is m'n werk)

Die test betrof een ander gebouw op het mediapark. Daar zou een zogenaamde "black-building test" uitgevoerd worden. Oftewel: Netspanning uitschakelen en kijken of alles werkt zoals ontworpen.

Netjes volgens een draaiboek, in aanwezigheid van monteurs/leveranciers en mensen die installatie verantwoordelijk zijn.

Echter werd door Stedin/Joulz niet alleen de trafo van dat pand uitgeschakeld, maar zo ongeveer het gehele mediapark! Foutje.... bedankt! Of de betreffende monteur het fout deed of dat hij een verkeerde opdracht kreeg verteld men mij ook niet. Het is ook niet zo belangrijk om dat te weten.

Helaas is dat afschakelen en weer inschakelen verbonden aan heel veel veiligheidsprocedures, dus gewoon weer inschakelen is er niet bij..

Toen het mediapark door het donker ging, hadden alle NSA's moeten starten en dan was alleen de verlichting een seconde of 15 uitgevallen.. Maar dat starten deden ze niet allemaal... ( Het NSA van het gebouw waar het eigenlijk om te doen was werkte wel, trouwens.) De reden dat er een aantal NSA's niet startten? Bezuinigd op onderhoud en beproeven...

Inmiddels schijnt alles weer onder controle te zijn, wat die NSA's betreft. Er zijn nu nieuwe onderhoudscontracten afgesloten. Iets met een verdronken kalf en een put dempen, almede een ezel en een steen.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.