Spring naar bijdragen

de Eeuwige Discussie


Aanbevolen berichten

Heb mij ook maar weer eens aangemeld en lees nu al die wat oudere berichten.

Voor alles is natuurlijk wat te zeggen. Vanuit commercieel oogpunt is het handig gebruik te maken van iets herkenbaars. Of dit nu bekende personen zijn of zaken uit het verleden, maakt niet uit. Natuurlijk heeft die schuit allang niks meer temaken met Veronica als zeezender. Eigenlijk was het al afgelopen toen het de VOO werd. Ook toen is, in dit geval, door de VOO misbruik gemaakt van het oude Veronica verleden.

De Tros als omroep heeft op zelfde wijze ook misbruik gemaakt van haar verleden.

Wat RockArt betreft, wat daar staat is een incompleet verleden. Zo is bijvoorbeeld het studiomengpaneel een volledig leeg gesloopt omhulsel. Wat dat betreft lijkt het wel op de Norderney.

De Norderney was al een partyboot en is het nu weer. Zelfs als er een museum voor offshore radio komt, zou toevoeging van de Norderney hier nul komma nul aan waarde hebben.

Toen ome Bull het spul niet verkocht kreeg en het doelloos op de Noordzee rond dobberde, was laten afzinken misschien nog wel de beste optie geweest.

Ooit heeft iemand eens gezegd: Herbeleef niet het verleden maar leef het heden.

Beste........

In Rockart staat het boordpaneel. En......er wordt op dit moment hard gewerkt om dat te restaureren.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een deel van de boordmixer die klaar lag (op het dek) om geïnstalleerd te worden.

Maar wat nu wel leuk zou zijn als er een beschrijving van de modules boven water zou komen. Iedereen zegt dat het Philips is, maar was dat zo?

Wellicht heeft Piet (PA0PRG iets?)

foto: © Stichting Norderney.

11awlee.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een deel van de boordmixer die klaar lag (op het dek) om geïnstalleerd te worden.

Maar wat nu wel leuk zou zijn als er een beschrijving van de modules boven water zou komen. Iedereen zegt dat het Philips is, maar was dat zo?

Wellicht heeft Piet (PA0PRG iets?)

foto: © Stichting Norderney.

11awlee.jpg

Juul,

Dit ziet er niet uit als Phillips zelf bouw mengpaneel jaren geleden heb ik er een gedemonteerd, het zou van RIM electronic kunnen zijn, Imke Roos voerde dit des tijds.

Trouwens is er met die zelfbouw pakketten van Philips niets mis, de Deventer Omroep die van Jan Michels (NRU/NOB) had er hun hoofdmengtafel mee gebouwd, alleen had hij het ontwerp iets aangepast om meer ruimte te krijgen, en niet te snel in de vervorming te belanden.

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was een zelfbouw paneel vnl. opgezet uit Philips modules. Met alle respect voor de inzet en de goede bedoelingen van de mensen; ik ben bang dat het niets wordt wegens het ontbreken van de kennis hoe deze dingen in de zeventiger jaren werden gebouwd.

Pardon?

Ik heb Niels afgelopen week, om 10 uur in de avond, nog aan de telefoon gehad. ( want ook ik mag wat bij gaan dragen, en daar ben ik trots op!)

Om 10 uur in de avond dus... en toen zat hij in RockArt te stoeien met apparatuur uit de boordstudio! Over bevlogenheid gesproken!

Ik kan je opmerking derhalve niet zo erg waarderen, "Ninestar"( Wat is trouwens je aardse naam, dat praat wat gemakkelijker... )

Het paneel was inderdaad "zelfbouw", gedeeltelijk uit Philips voorversterkers samengesteld. De fadermodules waren echter niet van Philips. Of deze zelf gebouwd zijn, aangepast werden of compleet zo ingekocht zijn is mij niet bekend. Feit is dat het prachtige modules waren!

We weten grotendeels hoe het paneel werkte en we kennen dus ook de opbouw en de gebruikte componenten.

De module met het opschrift "Appél" als voorbeeld:

3 startknoppen voor de 3 Appél CART machines naast de fader, die overigens open "getrokken" moet worden.

Een draaifader voor de PFL bus, een schakelaar onder het bovenste beugeltje voor omschakelen van de fader tussen de opnamebus en zenderbus. 2 lampjes om aan te geven aan welke van deze 2 bussen de fader gekoppeld is.

Het was dus mogelijk om, tijdens de uitzending, een compleet prograama op een andere Akai op te nemen, met gebruikmaking van alle overige apparatuur in de studio!

Je ziet: De kennis is er. Wat rest is vooral noeste arbeid.. Véél arbeid. ( En dan heb ik het alleen nog maar over de mixer... Maar de boordstudio is zoveel meer dan dat... Maar ook dat komt helemaal goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het onderwerp weer even uit de hand loopt echter lijkt mij toch wel redelijk zinnig.

Schema’s van die modules zijn er wel. Modules zelf zijn er ook wel. Ik heb uit het verleden begrepen dat de ontbrekende beugeltjes reeds waren aangeschaft bij Stuut & Bruin die ze nog in een lade had liggen. Die Philips modules zullen in het verleden daar ook wel aangeschaft zij geweest, verwacht ik. Het zijn de modules waarmee zelf een mengpaneel samengesteld kon worden.

Beste is in de eerste instantie te kijken wie de oorspronkelijke bouwer van het paneel is geweest en die even te vragen, mits het persoon nog “op aarde†is natuurlijk.

Er is in de loop der tijd erg veel verbouwd aan het paneel. De bediening van de jingle machines ( Apple!) en een monitor mogelijkheid zodat de uitzending op dek kon worden gevolgd, heeft er volgens mij oorspronkelijk niet opgezeten. Kijk even naar verschillen tussen de foto van Juul en zoals het paneel nu in HVH staat.

Het is modulair opgezet geweest wat garant staat voor mooie connectors onder de modules en een hele dikke draadboom. Wordt dus heel veel uitzoekwerk naar de hersenkronkel die de oorspronkelijke bouwer heeft gehad. Hiervoor moet je terug naar de tijd waarin het paneel is gebouwd, immers in die periode bouwden een ieder volgens de zelfde principes. Vaak kwamen deze voort uit publicaties in o.a. Radio Bulletin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was een zelfbouw paneel vnl. opgezet uit Philips modules. Met alle respect voor de inzet en de goede bedoelingen van de mensen; ik ben bang dat het niets wordt wegens het ontbreken van de kennis hoe deze dingen in de zeventiger jaren werden gebouwd.

Een opmerking zonder enig respect voor de boordtechnici die op de achtergrond meehelpen aan het restaureren van deze tafel.

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een opmerking zonder enig respect voor de boordtechnici die op de achtergrond meehelpen aan het restaureren van deze tafel.

Niels

Niels, blijkbaar is er ook weinig besef van jouw enorme deskundigheid op dit gebied. Misschien ben jij in vergelijking met anderen, oud technici van radio Veronica, nog een 'jong broekie' je loopt inmiddels al zo lang mee bij de stichting Norderney en hebt al zo vaak bewezen zeer deskundig te zijn juist op het gebied van die ouwe meuk (we denken ook even aan de reportagewagen van de Wereldomroep, nog oudere meuk....) dat dit in deze niet onvermeld mag blijven. Als Veronica fanaten zijn we enorm veel dak verschuldigd aan mensen als jij en de oud technici die deze apparatuur als en levende legende laten draaien, waarvoor bij deze dus DANK!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht al heel voorzichtig geweest te zijn maar blijkbaar niet voorzichtig genoeg. Blijkbaar zijn de tenen iets langer dan verwacht.

Geen kwestie van lange tenen. In twee postings spreek je jezelf tegen.

Als je "de kennis van de techniek uit de jaren 70" in huis hebt kom dan ons, de mensen die dat al hebben, helpen de tafel op te knappen

in plaats van anoniem domme opmerkingen op dit forum te plaatsen.

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren heren.........

IK denk diep gravend in m'n geheugen dat de units op de foto van RIM zijn. Da's misschien een beetje logisch want oud technicus Iemke Roos voerde dat dus.

Voor de rest, "ik heb geen idee" ik was slechts zo af en toe gebruiker".

Ik denk dat "chef" José van Groningen ( † ) het in elkaar heeft gezet.

Hier nog een bovenaf dia die Lex Harding maakte van mij.......

foto: © Stichting Norderney - Lex Harding.

2dkzimg.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Niels,

Blijf op internet liever een beetje anoniem. Ik ben bekend bij Juul en dat is voldoende. Stuur Juul dus maar een mailtje.

In het verleden is al eens een hele discussie betreffende het boordpaneel geweest.

Geloof mij, bij mij zijn voldoende mogelijkheden aanwezig voor restauratie.

Gezien de reacties hier, lijkt het mij echter niet zinvol mij verder hiermee in te laten. Jammer want het is een stukje historie. Vervelend dat het altijd zo gaat binnen stichtingen en verenigingen.

Rest mij jou en de anderen veel succes te wensen en de resultaten zullen we t.z.t. wel in HVH kunnen aanschouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK denk diep gravend in m'n geheugen dat de units op de foto van RIM zijn. Da's misschien een beetje logisch want oud technicus Iemke Roos voerde dat dus.

Voor de rest, "ik heb geen idee" ik was slechts zo af en toe gebruiker".

Ik denk dat "chef" José van Groningen ( † ) het in elkaar heeft gezet.

Klinkt wel logisch, ja.

De modules lijken ook ingekocht. En anders zijn ze wel heel erg knap gemaakt door de heren technici!!

Er zitten een paar specifieke zaken aan. De Appél module met zijn startknoppen alleen al..

En omschakelen tussen opname- en zender-bus lijkt mij ook niet standaard. Hoewel... mixers met meerdere bussen zijn er natuurlijk genoeg..

Om op RIM terug te komen: De standaard modules die ze voerden ken ik. Die lijken sterk op de latere Philips bouwpakketten voor mengversterkers. Je zou haast gaan denken dat de ontwerpers wel eens samen een bakkie deden... ;)

Deze modules lijken echter in de verste verte niet op de modules in het boordmengpaneel.. Die zijn duidelijk veel professioneler. ( Wat natuurlijk niet uitsluit dat ze bij RIM wegkwamen.. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.