Spring naar bijdragen

NPO: macht omroepen verder beperken


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

De tekst van NOS Teletekst pagina 111:

---
De omroepverenigingen krijgen minder te zeggen over wat ze gaan uitzenden, blijkt uit een concept-beleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) dat in handen is van de Volkskrant
De hervorming is volgens de NPO nodig omdat de omroepverenigingen nog teveel hun eigen doelen nastreven. In het plan staat dat externe producenten zendtijd kunnen krijgen buiten de omroepen om, zoals staatsecretaris Dekker wil.
Naast zendercöordinatoren krijgt de NPO ook genrecoördinatoren.
Amusement blijft onderdeel van de programmering. Dekker wil daarmee stoppen, maar volgens de NPO wordt het bestel dan teveel versmald.
---
Dus de NPO, waarvan je geen lid kunt worden en dus ook niet een lidmaatschap kunt opzeggen omdat wat men doet niet bevalt, wil dat de omroepen, waarvan je wel lid kunt worden omdat wat men doet bevalt, straks ook qua genre programma's het niet meer voor het zeggen hebben.
En de NPO wil dat amusement tòch onderdeel blijft van het programma aanbod, ondanks dat de staatssecretaris, die er zit namens een gekozen volksvertegenwoordiging, daarmee wil stoppen.
Of je het met één of meerdere standpunten van wie dan ook eens bent, is totaal oninteressant. Kwestie is: wat heeft die NPO voor griezelige machtspositie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit neigt wat mij naar een vorm van Staatsomroep zoals we die ook kennen in Rusland en China.

 

De Nederlandse Publieke omroep dient onafhankelijk te zijn zonder enige vorm van Staats inmenging,maar de overheid slaat in toenemende mate zijn tentakels uit voor meer zeggenschap bij de NPO. Alles onder het mom van verbeteringen.

Toch iets om over na te denken bij de volgende verkiezingen. Hopelijk raakt de VVD maffia zijn macht dan kwijt.

Want helaas heeft de "Illegalen" kwestie alweer niet geleid tot een kabinets crisi en gaat men weer over tot de orde van de dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

>

Maar vergeet niet vrienden dat de politiek dit wil.......

<

 

Juist maar ten dele, Juul.

Want waar de staatssecretaris minder amusement wil, wil de NPO dat dat deel blijft uitmaken van het aanbod.

De NPO pakt naar believen onderdelen van het politieke voorstel op. Wat hen niet zint, willen ze niet gaan doen.

En dat is juist waar het mij om gaat. Of je het nu eens bent met de één of met de ander: hoe kan het dat de NPO zich zo'n houding kan veroorloven?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, nou, wat een grote woorden allemaal weer.

Het wordt meer BBC, VRT, ARD etc. Al dan niet staatsomroep.

 

Als je een specifieke doelgroep wil bereiken zoals religies of ouderen (Max) moet je gewoon zelf een zender beginnen. Ja, dat kan tegenwoordig.

Reli's doen het al, als Groot Nieuws Radio, Radio Maria, en op TV Family. Voor eigen rekening en risico, zoals het hoort. Waarom moet in nu meebetalen aan VARA/PvdA propaganda.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel of geen amusement, daar zou het helemaal niet om mogen gaan.

NPO moet geen concurrent worden van Commerciele Omroep, dus amusement dat net zo goed bij RTL of SBS kan moet NPO bij voorkeur laten liggen.

Maar zoals Max doet, amusement voor ouderen, waar de commercielen geen ruk aan doen, zoals Moeder-ik wil en Goedenavond, is dus wel typisch Publiek. Alles wat plat voor 20-49 is, mag de de NPO laten liggen, daarom is de huidige verjongingsbeleid, terecht verguisd door Slagter, uit den boze.

 

Jan Slagter moet dus zn kritiek wat beter formuleren, en Deker zijn problemen met de NPO wat scherper en preciezer stellen.

Misschien eens een echte omroepdeskundige inhuren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nog steeds: Daar. Gaat. Het. Niet. Om!

De NPO lijkt gewoon zelf te bepalen wat ze wil. Als de staatsecretaris het op een bepaald punt met ze eens is, pakken ze dat punt op, als de staatssecretaris iets vindt dat zij niet zien zitten, nemen ze het gewoon niet in hun voornemen mee.

Dàt is waar ik vraagtekens bij heb. Staat die club boven de wet of zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nog steeds: Daar. Gaat. Het. Niet. Om!

De NPO lijkt gewoon zelf te bepalen wat ze wil. Als de staatsecretaris het op een bepaald punt met ze eens is, pakken ze dat punt op, als de staatssecretaris iets vindt dat zij niet zien zitten, nemen ze het gewoon niet in hun voornemen mee.

Dàt is waar ik vraagtekens bij heb. Staat die club boven de wet of zo?

 

Jij lijkt ervanuit te gaan dat de NPO een eenheid vormt. Maar dat is bij lange na niet het geval. Het is geen 'club'. Je hebt aan de ene kant de raad van bestuur onder leiding van Haagoort, die de invloed van de omroepen wil beperken, diverse websites van die omroepen en zenders (zoals radio 6) de nek om wil draaien, meer jongere en minder oudere kijkers wil (!), etc. In een aantal opzichten gaan ze mee met de staatssecretaris, maar in tegenstelling tot Dekkers willen ze niet minder amusementsprogramma's, omdat ze heel erg gespitst zijn op kijk- en luistercijfers. Het zijn hun plannen waar je nu van hoort.

 

Daarnaast heb je de publieke omroepen en de medewerkers daarvan, die misschien deels ongelukkig zijn met de ideeen van de staatssecretaris, maar vooral ongelukkig met hun eigen Raad van Bestuur. MIjn favoriete omroep, de vpro, moet bijvoorbeeld niets hebben van dat rendementsdenken, die neiging om alles op te hangen aan die kijk- en luistercijfers. En ook bij de omroep MAX is de weerzin groot.

 

Dus als je zegt: 'De NPO lijkt gewoon zelf te bepalen wat ze wil', dan vraag ik me af: over welke NPO heb je het nu eigenlijk? Er wordt een machtstrijd gevoerd die nog lang niet is beslist.

 

Dat de politiek HARD zou ingrijpen, lijkt me trouwens zeer onwenselijk in een westerse democratie als de onze. Dan krijg je inderdaad Noord-Koreaanse (of Russische) toestanden. Geef de publieke omroep alstjeblieft de ruimte om zelf invulling te geven aan haar opdracht, en dan wat mij betreft het liefst zonder Haagoort. Een staatssecretaris hoort niet te bepalen welk programma wel en welk programma niet mag. Voordat je het weet, hebben we dan een echte 'staatsomroep', waar vervolgens geen hond meer naar kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals, waarin verschilt de NPO van de BBC, een VRT? Die bepalen ook zelf wat ze doen, ook maar een clubje bestuurders die dan wel rekenschap en verantwoording moeten afleggen.

Vanwaar die heiligverklaring van deels volledig achterhaalde omroepverenigingen die in de jaren 20 relevant waren maar nu allang niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6432
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    streampie
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.