Spring naar bijdragen

Veronica, en wat er nog van over is


rufage

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben o.a. fan van the Rolling Stones en van Veronica.

Ik wil het hebben over Veronica en wat er nog van over is. De meest legendarische periode was natuurlijk de zeezendertijd, maar ook als publieke omroep zijn ze heel belangrijk geweest. Op de radio met o.a. Curry en van Inkel, Veronica komt naar je toe deze zomer enz., maar ook op tv met o.a. Countdown, Miami Vice en Magnum. Toen gingen ze commercieel (wat ze van oorsprong eigenlijk waren) en toen ging het in mijn ogen mis.

De eerste periode was er nog niets aan de hand, maar op een gegeven moment gingen ze Yorin heten en nu heten ze alweer een tijd Veronica, maar het zegt me helemaal niets meer. De radio met 80's en 90's hits gaat nog wel, maar Veronica TV heeft geen eigen programma's en geen eigen gezichten. Het heet Veronica, maar de identiteit is er niet meer.

Daarom vraag ik me af: wat is Veronica tegenwoordig? Is het het huidige Veronica, is het Radio 538 (tenslotte opgericht door Lex Harding en gericht op de jeugd, zoals Veronica op zee) of is het 192 Radio met nostalgische uitzendingen? En hoe had Veronica er in 2016 uit gezien als ze na 31 augustus 1974 gewoon op zee waren gebleven?

Het enige dat volgens mij nooit echt veranderd is is het Veronica-blad, maar daar kun je niet naar luisteren.

Ik ben vorige week in het 192-museum in Nijkerk geweest. Mooie herinneringen komen boven, je voelt je 40 jaar jonger, maar het blijft nostalgie.

Wat is jullie mening? Wat is Veronica anno 2016?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag …….???? ( ik weet je naam niet ),

 

Het huidige Veronica is slechts de naam. En die naam hebben ze "gekocht" van de Vereniging Veronica. En het blad is zelfstandig volgens mij.

 

Ja en dan je "als dat vraag" (doorgaan na 31aug74) daar zullen we het antwoord nooit op weten.

 

Destijds hebben we als medewerkers besloten om ons niet te wagen aan activiteiten die niet toegestaan waren en daar komt nog bij dat Rob Out e.a besloten hadden een Omroep in het leven te roepen en daarmee was eigenlijk al bij voorbaat een "doorstart" geen lang leven beschoren.

 

 

Kortom, ik koester mijn herinneringen.

 

Please login or register to see this link.

 

Juul

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

192 is niet alleen herinnering. Wat denk je van 192 tv?  de Norderney tv stream ? Dat is voor mij het echte Veronica.

En wat is er mis met je herinnering koesteren? Er wordt nu gebruik gemaakt van alle moderne media en zo nu en dan middengolf. Nu vinyl platen weer volop verkocht worden en de kleine vermogen zenders op de middengolf toegestaan zijn zou ook een echt Veronica weer op kunnen staan, maar helaas niet onder die naam dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuppel in het hoenderhok.

 

Achteraf is het verbod op 31 augustus '74 een 'blessing in disguise' geweest. Die periode, midden jaren zeventig, was de tijd dat 'men' overstapte van AM naar FM voor muziekradio. Zie de overschakeling van Hilversum 3 op Stereo in 1975. 

 

Een legale 'Hilversum 4' of 'Hilversum 5' die een voortzetting van Radio Veronica had gebracht, was voor Out en Harding cs misschien het ideale plaatje geweest, zoals ze wel hebben beweerd. Maar je kunt je afvragen of zij zich dan in het PO-keurslijf hadden willen laten dwingen. Of waren ze dan ook met dat verhaal over die bijl aan de wortels gekomen? Dat was dan een echte rattenstreek geweest.

 

De Veronicapioniers waren en zijn 'vrije jongens'. Tot en met '74 was dat schip buiten de territoriale wateren een goeie optie. Als ze na '75 levensvatbaar hadden willen blijven, had dat aan land gemoeten, want op FM. Veronica een uitzonderingspositie geven, zoals Out wel bepleitte, zou populistisch zijn geweest. Indachtig het 'vrijec radio'-idee had de overheid de hele ether moeten vrijgeven en zou degene met de dikste portemonnee (en dus het grootste bereik) hebben gewonnen. Het is de vraag of dat Veronica was geweest. Dan zou je vroeg of laat toch zijn uitgekomen bij de situatie zoals die nu is, hooguit met minder inhoudelijke verkavelingsregels.

 

Ik denk dat veel mensen hun warme Veronica-herinneringen verwarren met nostalgie die nu eenmaal hoort bij het terugdenken aan je jeugd of puberteit. Niet voor niets wordt met dezelfde passie gepraat over de zeezender Veronica als -door mensen die vijftien jaar jonger zijn - over de Volle Vrijdag.

Of over bijvoorbeeld de VARA-dinsdag van 1979 of '84. Die had IK destijds wel 24/7 willen hebben. Ik denk dat ik niet de enige ben. In de Verukkelijke 15-tijd heeft Felix in een interview wel eens gezegd dat dit systeem (eigen keuzes uit het totale aanbod op 'kwalitatieve' maatstaven ipv populariteit en dus een echt alternatief voor het TROS- en AVRO-aanbod van destijds) beter zou werken als de VARA-ploeg niet beperkt was geweest tot die ene dinsdag alleen. 

 

Edwin 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei rauhfaser:

 

 

Achteraf is het verbod op 31 augustus '74 een 'blessing in disguise' geweest. Die periode, midden jaren zeventig, was de tijd dat 'men' overstapte van AM naar FM voor muziekradio. Zie de overschakeling van Hilversum 3 op Stereo in 1975. 

 

 

De Veronicapioniers waren en zijn 'vrije jongens'. Tot en met '74 was dat schip buiten de territoriale wateren een goeie optie. Als ze na '75 levensvatbaar hadden willen blijven, had dat aan land gemoeten, want op FM. 

 

 

Indachtig het 'vrijec radio'-idee had de overheid de hele ether moeten vrijgeven en zou degene met de dikste portemonnee (en dus het grootste bereik) hebben gewonnen.

 

 In de Verukkelijke 15-tijd heeft Felix in een interview wel eens gezegd dat dit systeem (eigen keuzes uit het totale aanbod op 'kwalitatieve' maatstaven ipv populariteit

 

 

 

 

Radio Veronica 538 had (zeker tot 1980) op de oude weg (levensvatbaar) door kunnen gaan.

Met misschien een paar (kleine) aanpassingen, zoals o.a. (gedeeltelijke) live uitzendingen vanaf het schip.

 

Vanaf 1980 een (gedwongen) verandering van format, naar alleen maar oldies, zeker niet vanwege Hilversum 3, maar door de enorme opkomst van de vele (professionele) vrije radiozenders (via FM) in de grote steden, daar viel echt niet tegen op te boksen, met behoud van het oude format.

 

Wat betreft de overheid, die de hele ether had moeten vrijgeven, was geen eens (echt) nodig, want die ether, was gewoon zonder toestemming, voor een jaar of vijf, al min of meer, overgenomen door de 'vrije' jongens.

 

Wat betreft het 'systeem' van Felix, dat kreeg je wel bij onze zuiderburen, in de vorm van Studio Brussel.

 

 

 

Robin

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu hebben we alweer heel wat jaren commerciële zenders, zowel op radio als tv. Eigenlijk wat de zeezender ook was. Maar juist nu speelt Veronica daarin een te kleine rol, terwijl dat toch de voorvechter was van vrije radio. 

 

Mensen die de zeezender bewust hebben meegemaakt hebben daar de beste herinneringen aan, maar als je opgegroeid bent in de jaren 80 was Veronica als publieke omroep het hoogtepunt. 

De jeugd van de jaren 90 en daarna groeit op met Radio 538. Maar behalve de link naar de oude frequentie hoor ik daar niets van Veronica in terug. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Vincent:

Voor de geschiedenis van de publieke tijd en vooral wat erna gebeurde kan ik jullie dit boek aanraden:

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Ik weet van oud collega's die de periode hebben mee gemaakt en die vinden het geen goed boek.

Hoewel ik denk dat het ook een beetje komt vanwege de schrijver.

 

Maar ja, zo is er altijd wat hé?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei rufage:

 

De jeugd van de jaren 90 en daarna groeit op met Radio 538. Maar behalve de link naar de oude frequentie hoor ik daar niets van Veronica in terug. 

 

 

Maar waarom zou dat dan moeten?

De jongere van nu, heeft in het algemeen, gewoon niets met het oude Veronica, zoals ik als oudere, niets heb met Radio 538 of het huidige Radio Veronica.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Maar waarom zou dat dan moeten?

De jongere van nu, heeft in het algemeen, gewoon niets met het oude Veronica, zoals ik als oudere, niets heb met Radio 538 of het huidige Radio Veronica.

 

 

Robin

Dat hoeft ook niet, maar ik vind het gewoon jammer dat Veronica de allure van vroeger niet meer heeft. 

Als je nu de naam Veronica hoort denk je toch voornamelijk aan het verleden. 

Mijn tienerjaren waren in de jaren 70, dus ik heb nog een vleugje zeezender bewust meegemaakt en natuurlijk de publieke omroep periode. 

1 uur geleden zei Juul:

 

 

Ik weet van oud collega's die de periode hebben mee gemaakt en die vinden het geen goed boek.

Hoewel ik denk dat het ook een beetje komt vanwege de schrijver.

 

Maar ja, zo is er altijd wat hé?

Ik vind het een mooi boek met veel herkenbare dingen. Als je er zelf gewerkt hebt zul je er ongetwijfeld vanuit een andere invalshoek naar kijken. 

bewerkt door rufage
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Juul:

Dag …….???? ( ik weet je naam niet ),

 

Het huidige Veronica is slechts de naam. En die naam hebben ze "gekocht" van de Vereniging Veronica. En het blad is zelfstandig volgens mij.

 

Ja en dan je "als dat vraag" (doorgaan na 31aug74) daar zullen we het antwoord nooit op weten.

 

Destijds hebben we als medewerkers besloten om ons niet te wagen aan activiteiten die niet toegestaan waren en daar komt nog bij dat Rob Out e.a besloten hadden een Omroep in het leven te roepen en daarmee was eigenlijk al bij voorbaat een "doorstart" geen lang leven beschoren.

 

 

Kortom, ik koester mijn herinneringen.

 

Please login or register to see this link.

 

Juul

 

Er was toch een club met Lex, Ad en nog een stel die naar Playa de Ayo afreisden om daar programma's te maken onder de naam veronica via de Mi Amigo (Caroline) zenders. Maar dat is afgeketst.

10 uur geleden zei hans558:

192 is niet alleen herinnering. Wat denk je van 192 tv?  de Norderney tv stream ? Dat is voor mij het echte Veronica.

En wat is er mis met je herinnering koesteren? Er wordt nu gebruik gemaakt van alle moderne media en zo nu en dan middengolf. Nu vinyl platen weer volop verkocht worden en de kleine vermogen zenders op de middengolf toegestaan zijn zou ook een echt Veronica weer op kunnen staan, maar helaas niet onder die naam dan.

Aan de kleine zendertjes hebben we als luisteraar vrijwel niets. 

Zelfs Paradijs op 1584 is al te klein, dus nog kleiner?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Juul:

 

 

Ik weet van oud collega's die de periode hebben mee gemaakt en die vinden het geen goed boek.

Hoewel ik denk dat het ook een beetje komt vanwege de schrijver.

 

Maar ja, zo is er altijd wat hé?

 

Ik ben wel benieuwd waarom het boek dan niet goed is. Bij de presentatie ervan heeft Bart van Leeuwen nog gezegd dat alles waar is, alhoewel dat natuurlijk ook komisch of zelfs sarcastisch bedoeld kan zijn geweest. De schrijver is in ieder geval radioliefhebber, getuige de radioserie op KX Radio afgelopen jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17/12/2016 om 06:49 zei hans558:

192 is niet alleen herinnering. Wat denk je van 192 tv?  de Norderney tv stream ? Dat is voor mij het echte Veronica.

En wat is er mis met je herinnering koesteren? Er wordt nu gebruik gemaakt van alle moderne media en zo nu en dan middengolf. Nu vinyl platen weer volop verkocht worden en de kleine vermogen zenders op de middengolf toegestaan zijn zou ook een echt Veronica weer op kunnen staan, maar helaas niet onder die naam dan.

Dan noemen we haar toch gewoon Weronica ?

bewerkt door Omnivoor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei wim1958:

Het boek gaat mij te veel over de rock n roll kant van de radio, de buitensporigheden. Die hoef ik niet te weten. Hoe deze mensen privé waren is voor mij niet belangrijk. Het gaat mij altijd over hoe het geluid bij mij als luisteraar binnen komt.

 

Ik ben het nu aan het lezen en veel gaat inderdaad over de onderlinge verhoudingen die niet altijd even goed waren. Maar als het allemaal klopt wat er staat vind ik dat toch wel interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals men weet woon ik in Lincolnshire, in engeland. ook hier is het moeilijk voor commercielen om op de middengolf te blijven. 
Hoewel, als Veronica UK als commercieel bedrijf kan worden opgericht met 20kw op de 675 AM dan zal er best animo voor zijn en er zullen gerust mensen samen voor willen werken om een station met veronica gevoel te krijgen. kostendekkend over 10 jaar.... dan zal het uit de lucht gaan omdat er niemand meer luistert.

Op internet zijn er veel zenders met oude radio shows en een mix van oude platen. 192 radio, the radio ship etc. 
Zal er een nieuwe generatie opstaan met piraten zenders op de AM en FM band? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Piratenzenders op AM of FM komen er niet meer. Of het moet als hobby zijn.

Met het internet zijn de mogelijkheden om een zender te beginnen eindeloos en er zijn dan ook al heel veel internetzenders met voor elk wat wils.

Maar de jeugd weet straks niet eens meer wat radio en tv is. Die hebben Spotify en YouTube op hun telefoon en meer hebben ze niet nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rufage:

 

Ik ben het nu aan het lezen en veel gaat inderdaad over de onderlinge verhoudingen die niet altijd even goed waren. Maar als het allemaal klopt wat er staat vind ik dat toch wel interessant.

Ik ken Arjan niet maar ik begrijp van oud collega's dat ie zich er soms op voorstaat "de grote Veronica kenner te zijn." En dat valt niet goed…………….

En over de zeezender zijn er maar 3 goede publicaties. Boek van Rob Out en dat van Auke Kok.

En dan natuurlijk onze website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch staan er veel citaten in van oud Veronica medewerkers. Ik mag toch aannemen dat de schrijver die mensen ook echt gesproken heeft?

Hoewel dat ook niet alles zegt. Ik ben zelf een boek aan het schrijven over een rockfestival en de ene organisator vertelt het net even anders dan de andere. Dat komt omdat ze allemaal vanuit hun herinnering praten en dat is soms niet hoe het echt gebeurd is.

Heel veel dingen zijn te controleren, maar herinneringen van betrokkenen niet. 

 

Oh, ik denk ook wel dat Arjan mensen gesproken heeft, maar dat zegt nog niks over de uitwerking.

Maar ik "herhaal"slechts wat ik heb gehoord.

Ik kan niet oordelen over de VOO tijd. Was ik niet bij. 

 

Ik heb het boek ook niet.( meer).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dag dat het boek gepresenteerd werd tekende ik mijn eerste contract bij Veronica Holding. Beneden het feestje, boven tekende. Ik heb toen een door Arjan gesigneerd exemplaar meegekregen. 

 

Voor wat ik gezien en gelezen heb in die tijd: het boek is door Arjan geschreven in opdracht van de Vereniging Veronica. Die wilde dat het verhaal over de publieke en daarna de commerciële tijd werd beschreven. Het boek gaat over deze periode en niet over de zeezender. Daar zijn genoeg andere boeken voor beschikbaar. 

 

Hij heeft met iedereen gesproken die er aan wilde meewerken en heeft de archieven van de Vereniging mogen gebruiken. Er waren geen beperkingen, hij had de vrijheid dat op te schrijven wat hij wilde. En dat heeft hij gedaan,

 

Wat ik vooral boeiend vind aan het boek is de wijze waarop hij de periode van het commercieel gaan beschrijft, de moeilijke start daarvan, de noodzakelijke samenwerking met RTL (in HMG) en toen het eenmaal liep het idee dat men het wel alleen kon doen. Het uit HMG stappen betekende het einde van Veronica. De radio- en tv-naam wordt nu commercieel uitgebaat door Talpa en SBS (Talpa/Sonema) en het blad is eigendom van Sonema. Met dank aan Joop Van der Reijden. 

 

En Arjan heeft daar kritisch over geschreven. Terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Vincent:

Wat ik vooral boeiend vind aan het boek is de wijze waarop hij de periode van het commercieel gaan beschrijft, de moeilijke start daarvan, de noodzakelijke samenwerking met RTL (in HMG) en toen het eenmaal liep het idee dat men het wel alleen kon doen. Het uit HMG stappen betekende het einde van Veronica. De radio- en tv-naam wordt nu commercieel uitgebaat door Talpa en SBS (Talpa/Sonema) en het blad is eigendom van Sonema. Met dank aan Joop Van der Reijden. 

 

En Arjan heeft daar kritisch over geschreven. Terecht.

 

En daar ging het dus mis. Dat is heel wrang, want Veronica was op dat moment wat het al sinds 1960 wilde zijn: een legaal, commercieel station. En volgens mij is dat altijd de bedoeling geweest. Ook na 31 augustus 1974 wilden ze op dezelfde voet verder gaan als op zee, maar dan aan land. Toetreden tot het omroepbestel was volgens mij plan B.

 

Achteraf hadden ze misschien beter publieke omroep moeten blijven, want Veronica was daar erg succesvol.

Symbolisch is misschien BNN wel. Bart de Graaf die vanuit het commerciële Veronica zijn eigen publieke omroep begon en dat is hem aardig gelukt.

 

Wat Stichting Norderney / 192 doet is geweldig, maar wel gebaseerd op iets wat er niet meer is: de zeezender. En het huidige Radio Veronica is met zijn 80's en 90's hits een verwijzing naar de publieke periode en vlak daarna. Ook het verleden dus.

Alleen Radio 538 is van deze tijd. Eigenlijk zou dat Veronica moeten heten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6430
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    AppieK
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.