Spring naar bijdragen

vandaag 53 jaar geleden


hans knot

Aanbevolen berichten

Leuk Hans,

 

Het krantenartikel laat zien hoe moeilijk het destijds was om een offshore radiostation te beginnen. Aan alle kanten stuitte het op verzet. Panama moest onder druk de registratie van het schip intrekken ,storen van de uitzendfrequentie  werd als optie gezien, geen marifoonverkeer tussen kust en het schip werd toegestaan, grote bedrijven zouden het station boycotten om reclame te maken en de platen industrie  onderneemt ook boycot acties.

 

Postmaster General, Mr. Reginald Bevins informs the House of Commons that Panama has withdrawn registration from the vessel Caroline, and that he is considering the possibility of legislation to deal with such broadcasting. He says a number of actions are being contemplated and "jamming" has been considered. Mr. Bevins told the House that leading advertising associations have given an assurance that major advertisers would boycott the station; the gramophone record industry was co-operating.

 

Vond ook nog iets over de kapsters die actie voeren voor het BBC gebouw in Wrotham. Het waren er maar twee...

 

Two apprentice hairdressers at Wrotham, Wendy Bryce aged 17 and Pat Cunningham aged 19, picket a BBC transmitter at Wrotham in Kent. Both are members of a Radio Caroline Defence League and they carry a placard saying "Hands off Caroline".

 

Het meest afschrikwekkende was dat de huidige wetgeving het verbood om naar niet legale stations te luisteren.

 

he Post Office warns that Caroline listeners are technically liable to prosecution under the Wireless Telegraphy Act of 1949. A spokesman admits that it would be difficult to enforce the regulations since no action can be taken against anyone who had tuned in accidentally. A spokesman for the Post Office tells the Daily Mail "They are beyond territorial waters. To stop them we will have to send a torpedo" and added "But that's a bit drastic, isn't it?".

 

Er valt een parallel met Veronica te trekken. Ook toen werd op allerlei manieren geprobeerd de uitzendingen te voorkomen.

Alleen was het in Nederland niet officieel verboden om naar Veronica te luisteren. Hoe die Engelsen aan zo'n vreemde wet zijn gekomen is me een raadsel. Zal wel iets met de oorlog te maken hebben gehad.

 

Salut

Leendert
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met de Groninger André de Vries woonde aan de Helperbrink

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Leuk Hans,

 

Het krantenartikel laat zien hoe moeilijk het destijds was om een offshore radiostation te beginnen. Aan alle kanten stuitte het op verzet. Panama moest onder druk de registratie van het schip intrekken ,storen van de uitzendfrequentie  werd als optie gezien, geen marifoonverkeer tussen kust en het schip werd toegestaan, grote bedrijven zouden het station boycotten om reclame te maken en de platen industrie  onderneemt ook boycot acties.

 

Postmaster General, Mr. Reginald Bevins informs the House of Commons that Panama has withdrawn registration from the vessel Caroline, and that he is considering the possibility of legislation to deal with such broadcasting. He says a number of actions are being contemplated and "jamming" has been considered. Mr. Bevins told the House that leading advertising associations have given an assurance that major advertisers would boycott the station; the gramophone record industry was co-operating.

 

Vond ook nog iets over de kapsters die actie voeren voor het BBC gebouw in Wrotham. Het waren er maar twee...

 

Two apprentice hairdressers at Wrotham, Wendy Bryce aged 17 and Pat Cunningham aged 19, picket a BBC transmitter at Wrotham in Kent. Both are members of a Radio Caroline Defence League and they carry a placard saying "Hands off Caroline".

 

Het meest afschrikwekkende was dat de huidige wetgeving het verbood om naar niet legale stations te luisteren.

 

he Post Office warns that Caroline listeners are technically liable to prosecution under the Wireless Telegraphy Act of 1949. A spokesman admits that it would be difficult to enforce the regulations since no action can be taken against anyone who had tuned in accidentally. A spokesman for the Post Office tells the Daily Mail "They are beyond territorial waters. To stop them we will have to send a torpedo" and added "But that's a bit drastic, isn't it?".

 

Er valt een parallel met Veronica te trekken. Ook toen werd op allerlei manieren geprobeerd de uitzendingen te voorkomen.

Alleen was het in Nederland niet officieel verboden om naar Veronica te luisteren. Hoe die Engelsen aan zo'n vreemde wet zijn gekomen is me een raadsel. Zal wel iets met de oorlog te maken hebben gehad.

 

Salut

Leendert
 

mooi speur werk Leen, van die dames heb ik wel eens in het report gehad

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Juul:

Ja, toen ik wel eens bij Ad op bezoek kwam voor ik er werkte zag ik André wel eens. Vreselijk aardige en kundige man.

Hij is in 1988 overleden technicus André de Vries. (André kwam in april '64 bij Veronica werken).

 

Ook weer een interessante pagina vol wetenswaardigheden over Veronica. Het Groninger hart van Hans mag dan aandacht hebben voor André de Vries, op dezelfde pagina wordt de nieuwe programmaleider van Veronica aangekondigd: Hans Oosterhof(Suhandi)

 

Overigens: Hoe komt Groninger de Vries in de studio's van Veronica terecht?

 

Oosterhof volgde Tony Vos op en werd gezien als een man met kennis van zaken. Helaas paste zijn opvattingen over radio maken niet bij Veronica. Terug naar de vijftiger jaren met programma's voor kinderen(Pietje Vitamine en Draaikolk) en de uitzendingen voor Indonesiers, Surinamers en Antilianen. Achteraf bezien dus  geen succes. Daarna nam van Kooten het over. Het vervolg en succes is bekend.

 

Ook opvallend te lezen is dat er een lied is gemaakt over Ameland:'Arm Ameland' . Een lied over de zorgelijke toekomst door de gas en olieboringen. Ameland zou er door aangetast raken en toeristen zouden daardoor kunnen wegblijven.

Vooruitstrevend dat Joost dit als een tip koos, omdat het een protestsong is tegen een politieke beslissing en Veronica niet aan politiek wilde doen. Wellicht aan de aandacht ontglipt of te onschuldig bevonden?

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe André bij Veronica terecht is gekomen. Z'n weduwe, Hilda, woont nog in Groningen (Berkenlaan ) voor zover ik weet. Maar dat was lang geleden.(1988)

André werkte in de muziekproductie voor de Nederlandse crematoria en is heel naar om het leven gekomen. Hij kreeg een hartstilstand op het terrein van het crematoruim. Vreselijk.

 

En ja, 53 jaar geleden  organiseerde Dick Debois het Oranjebal.

 

scans: ©Stichting Norderney

Toegang Oranjebal 30 Ap 1.jpg

Toegang Oranjebal 30 Ap 2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Leen Groningers wisten de weg naar de radio en  radio veronica wel te vinden. Zo was er ook in de beginjaren nog een technicus Derksen die uit STAD - zoals wij dat noemen, kwamen. En wat te denken van Will Luikinga? Krijn Torringa?  Marc Jacobs? Een mooi hart in de provincie waar radio bloeit! Trouwens Juul stuur me even een  email met het nummer aan de Berkenlaan, is namelijk waar mijn zus ook woont en drie minuten bij ons vandaan. Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

 

Zie hier:

Please login or register to see this link.

 

Is er onder ons iemand die daar toen bij is geweest of iemand kent die destijds naar het Oranjebal is gegaan? We  lezen  het verhaal van de Veronica kant, maar wat vonden de bezoekers van ' de geboorte' van de Veronica Drive In show?

 

Overigens, bestaat het 'fenomeen' Drive- in show nog?

 

Salut

Leendert

 

 

 

1 uur geleden zei hans knot:

Ja Leen Groningers wisten de weg naar de radio en  radio veronica wel te vinden. Zo was er ook in de beginjaren nog een technicus Derksen die uit STAD - zoals wij dat noemen, kwamen. En wat te denken van Will Luikinga? Krijn Torringa?  Marc Jacobs? Een mooi hart in de provincie waar radio bloeit! Trouwens Juul stuur me even een  email met het nummer aan de Berkenlaan, is namelijk waar mijn zus ook woont en drie minuten bij ons vandaan. Hans

 

Degenen die je noemt vertegenwoordigen inderdaad de' Greuningse eer'. Maar afgezet tegen de hele populatie van medewerkers, vrees ik dat het er weinig zijn. Het merendeel zal  toch uit het Gooi of Amsterdam zijn gekomen.

 

Wat nu als de Verwey's het station niet hadden overgenomen, maar dit bijvoorbeeld door Kees Baarda van radio Veronique uit Den Haag. Dan zal de samenstelling van de medewerkers voornamelijk uit de omgeving van Den Haag  zijn gekomen en dan was het nog maar de vraag of Juul zijn carrière daar zou hebben gestart. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Ja.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Bedankt Robin. Ik vroeg het me gewoon af. Ik heb geen ambitie om ze te boeken.

 

Heb nooit helemaal de meerwaarde gezien, want of het nu de Veronica, Radio Noordzee, Radio Mi Amigo of Laser drive in show was, dezelfde bezoekers kwamen opdagen.  Het is dus maar de vraag of ze speciaal voor Veronica kwamen. Ik vermoed eerder dat het vaak een 'dorpsuitje' was, en er  dus wat te beleven viel. Maakte niet uit wie of wat.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Is er onder ons iemand die daar toen bij is geweest of iemand kent die destijds naar het Oranjebal is gegaan? We  lezen  het verhaal van de Veronica kant, maar wat vonden de bezoekers van ' de geboorte' van de Veronica Drive In show?

 

Overigens, bestaat het 'fenomeen' Drive- in show nog?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Degenen die je noemt vertegenwoordigen inderdaad de' Greuningse eer'. Maar afgezet tegen de hele populatie van medewerkers, vrees ik dat het er weinig zijn. Het merendeel zal  toch uit het Gooi of Amsterdam zijn gekomen.

 

Wat nu als de Verwey's het station niet hadden overgenomen, maar dit bijvoorbeeld door Kees Baarda van radio Veronique uit Den Haag. Dan zal de samenstelling van de medewerkers voornamelijk uit de omgeving van Den Haag  zijn gekomen en dan was het nog maar de vraag of Juul zijn carrière daar zou hebben gestart. 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

Ja, Leendert,  "als,als…….".

De meeste aandeelhouders kwamen uit A'dam e.o. Ook een paar uit t'Gooi.

 

"By the way", Kees Baarda is met een "C". Dus Cees Baarda ( † 2014 )

 

 

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Bedankt Robin. Ik vroeg het me gewoon af. Ik heb geen ambitie om ze te boeken.

 

Heb nooit helemaal de meerwaarde gezien, want of het nu de Veronica, Radio Noordzee, Radio Mi Amigo of Laser drive in show was, dezelfde bezoekers kwamen opdagen.  Het is dus maar de vraag of ze speciaal voor Veronica kwamen. Ik vermoed eerder dat het vaak een 'dorpsuitje' was, en er  dus wat te beleven viel. Maakte niet uit wie of wat.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

En als medewerker kreeg je extra salaris.

 

Ik ben ongeveer 5x mee geweest. Vond het daarna wel genoeg,

"dranen rook-lucht en midden in de nacht met hoofdpijn van de tering herrie  thuis"……...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Juul:

 

 

Ja, Leendert,  "als,als…….".

De meeste aandeelhouders kwamen uit A'dam e.o. Ook een paar uit t'Gooi.

 

"By the way", Kees Baarda is met een "C". Dus Cees Baarda ( † 2014 )

 

En als medewerker kreeg je extra salaris.

 

Ik ben ongeveer 5x mee geweest. Vond het daarna wel genoeg,

"dranen rook-lucht en midden in de nacht met hoofdpijn van de tering herrie  thuis"……...

 

Cees Baarda met een 'c'. Je hebt gelijk Juul. Ik probeer altijd zorgvuldig de namen te spellen, maar dit keer blijkbaar niet. Mea Culpa !

 

Dan de drive in show. Ik had  ongeveer hetzelfde probleem. Vooral de sigaretten rook vond ik het ergste. Sloeg op mijn stembanden en verder stinkt alles in en aan je lichaam naar rook. De harde muziek vond ik ook niet plezierig. Converseren was  bijna onmogelijk. Je staarde elkaar alleen maar aan en gebruikte gebarentaal.  Ik snap niet, waarom ik toch nog vier jaar in discotheken heb gewerkt als dj.  

 

Ik las onlangs dat de discotheek op zijn retour is . Daarvoor in de plaats schijnen de de techno optredens te zijn. 

 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Heb nooit helemaal de meerwaarde gezien, want of het nu de Veronica, Radio Noordzee, Radio Mi Amigo of Laser drive in show was, dezelfde bezoekers kwamen opdagen.  Het is dus maar de vraag of ze speciaal voor Veronica kwamen.

 

In België kwamen ze in 1974 (wel) echt voor de Radio Mi Amigo Drive In Shows.

 

Joop Verhoof vertelde erover in een interview met Han Avot van dagblad het Binnnenhof.

 

" Dat wij in België zo enorm populair zijn komt voornamelijk doordat ze daar geen alternatief hebben.

De BRT doet bijna niets aan popmuziek en sedert Radio Luxemburg ten behoeve van de Duitse Marken de Nederlandstalige uitzendingen vrijwel heeft beëindigd hebben we geen enkele concurrentie meer."

 

"Dat is vooral bij de drive-in shows te merken.

Dat is een compleet gekkenhuis.

Onze eerste drive-in show trok maar liefst tienduizend man. Niet te geloven. Er konden in die zaal maar zo'n vierduizend man, maar buiten stonden nog zesduizend Belgen te wachten.

Toen hebben we derhaast buiten ook een formatie opgesteld, zodat ze een soort openlucht drive-in kregen.

In België zijn we complete sterren . Niets in Nederland kun je daar mee vergelijken. Ja misschien de hysterie indertijd met de Beatles en zo.

Je moet het werkelijk meemaken, anders geloof je het niet. Die lui zijn volslagen gek als wij komen. Maar het is wel mooi,dat wel"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei hans knot:

per stad Groningen gerekend tegenover alle andere plaatsen kun je rustig stellen dat het een mooie opkomst is geweest.

Ho, wacht even;

Maastricht e.o. : Felix Meurders, Hubert van Hoof, Patrick Kicken, Sander de Heer.

 

Schiet me net te binnen dat Alfred Lagarde ook uit Groningen komt, dus we staan weer gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei hans knot:

En Felix heeft volgens een van de Carolinejongens uit 1972 zelfs bij Caroline gesolliciteerd

Voor het Nederlandstalige Caroline 1972/1973?

Ik geloof het niet echt, maar waarom werd hij dan niet aangenomen?

Voldeed hij niet aan de hoge criteria. ;-)

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.