Spring naar bijdragen

zeezendertrips in 1971 begonnen


hans knot

Aanbevolen berichten

Leuk Hans. Ik vind het een mooi tijdsdocument . Op een stencil nog wel. Kopieermachines bestonden nog niet. Ruim 46 jaar  geleden geschreven in de toen gangbare stijl. Een paar voorbeelden om dat kracht bij te zetten.

 

1) Aanhef L.S. Een Latijnse afkorting voor Lectori Salutem. (Heil den lezer). Zoiets wordt nu niet meer gedaan.

 

2) Keurige aanspreekvorm 'u'.  Geen 'Je' of 'Jij' 

 

3) Routebeschrijving. Tegenwoordig heeft iedereen een GPS in de auto en worden er zelfs  borden verwijderd.

 

4) Gastvrouwen die' rokertje's aanbieden aan boord. Inmiddels weten we dat roken zeer schadelijk is  voor de gezondheid.

En...bij gastvrouwen denk ik ook aan andere diensten...

 

5) geld overmaken op de gemeentegiro! Die bestaat niet meer.

 

 

Maar hoe zat het nu met organisator Aad Jansen uit Leiden. Was die helemaal niet in beeld?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in 1966 begonnen te werken en toen was er bij het Provinciale Electriciteitsbedrijf op de correspondentieafdeling een stencilmachine die helemaal schoon gemaakt diende te worden om in blauw te kunnen afdrukken, de kleur die het document officieel heeft. Maar een Rank Xerox zou spoedig volgen als kopieermachine. Kreeg onlangs oude Pirate Radio News exemplaren in mijn bezit en op de achterkant van een exemplaar de afdruk van een frankeermachine. Werden die apparaten tenminste een keer gebruikt. Aad Jansen heb ik nooit bewust ontmoet. Rob had in die tijd vaker 'vogels' om hem heen die niet te plaatsen waren. Pas toen SMC in 1978 de deuren opendeed ben ik adviseur geworden en altijd gebleven, waardoor ik ook zag welke pluimage er meer voorbij kwam.

 

 

Ik denk Juul omdat er een of meerdere keren zo'n boot met 'Anoraks' voorbij kwam die geen stootbanden had maar van dit grote ballen aan de buitenkant had hangen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei andre ph5c:

Hoe kwam men aan de bijnaam Wanker van deze trips die ook wel wanker trips werden genoemd?

 

 

André,

 

De term' wanker' kwam niet door deze plaat, maar door Samantha Dubois die ergens in 1973/1974 het woord in een ogenblik van 'verstandsverbijstering' on air gebruikte. Het woord wanker is daarna snel veranderd in 'Anorack'. Volgens Andy Archer was het eerst nog' Anorack and the Acne Brigade'. De bezoekers hadden anoraks aan en velen zaten nog onder puistjes(Acne). Later is het verworden tot 'anorack'

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

. Later is het verworden tot 'anorack'
 

 

Die spelling met een c ken ik niet, wel de aanduiding 'anorak'.  Please login or register to see this link.

 

Toen ik het boek van Bob Noakes las, 'Last of the Pirates', viel me ook al op dat die bezoekende zeezenderfans met enige minachting werden beschreven. De liefde was kennelijk lang niet altijd wederzijds.

 

Bijzondere platenspeler, trouwens. Weet iemand toevallig welk merk en model dit is?

 

Paul

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Paul:

Die spelling met een c ken ik niet, wel de aanduiding 'anorak'.  Please login or register to see this link.

 

Dag Paul,

 

Die spelling kende ik ook niet, maar in een mail  hierover die Andy Archer aan Hans Knot(toen nog met Sinterklaas baard) schreef werd in het International Knot Report van juni 2005 geplaatst. Daar werd anorak met 'ck' gespeld' en dat heb ik zo over genomen, er van uitgaande dat een 'native' Engelsman wel weet hoe hij' anorak' moet schrijven.

 

Talking about Guernsey, last time we had Robert from that Island who came with two topics. First was the one about the Anoraks. He made a complete description of how the word �Anorak� came in use in the Offshore Radio World. It�s Andy Archer who wants to comment on this: � Thanks for the Report. I just like to correct you on one point about "anoracks". We originally called "anoracks" the "anorack and Acne Brigade, because all of the fans that waited for us on the quay at Scheveningen seemed to wear anoracks and a lot of them had acne. Later we shortened it to "anoracks". The boats that came out to visit to ship were known as "wanker boats", which was divulged on air once or twice by the legendary Samantha Dubois - discretion was NEVER her middle name!�. 

Please login or register to see this link.

 

9 uur geleden zei Paul:

Toen ik het boek van Bob Noakes las, 'Last of the Pirates', viel me ook al op dat die bezoekende zeezenderfans met enige minachting werden beschreven. De liefde was kennelijk lang niet altijd wederzijds.

 

Bij mijn boottrips heb ik dat niet zo ervaren en waren de medewerkers van Caroline, Monique en Laser  altijd zeer hartelijk en was er absoluut geen sprake van minachting. Wel werd natuurlijk gesproken over bepaalde opvallende types. Dat waren dezelfde types die een beetje wereldvreemd voorbij schuifelden met een plastic tasje op een zeezenderdag.

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even gegoogled: anorack met een c komt wel vaker voor, ook in reclames voor regenjassen. Maar het is niet de officiële spelling en staat ook niet als zodanig in het Oxford English Dictionary, het grootste Engelstalige woordenboek (en misschien wel het grootste woordenboek ter wereld).

 

Sterker nog, de betekenis die Archer aan het woord gaf, heeft uiteindelijk zelfs het woordenboek gehaald. Kijk maar hieronder.

 

Een prestatie van formaat. Hoeveel mensen hebben zelf een woord bedacht (of de betekenis van een woord) dat vervolgens het woordenboek heeft gehaald? In Nederland zijn dat vooral schrijvers als Marten Toonder en cabaretiers als Koot en Bie.

 

 

anorak.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
6 minuten geleden zei hans knot:

De spot heeft, hoe leuk ook dat je het vond, geen betrekking op de door mij gememoreerde tochten. FRA was Hans Verbaan en de zijnen. Onze tochten )Rob Olthof en mijn persoon' werden onder de naam van Pirate Radio News georganiseerd.

 

Ik kwam hem net toevallig tegen. Dan had ik beter van kunnen maken: En er werd ook reclame voor gemaakt voor de boottochten.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei hans knot:

geen idee kan ook Wout Verbaan zijn. Ik herinner me niet dat Ruud samenwerkte met de FRA. 

 

Vincent in welk porgramma van welk station zat deze spot?

't Is inderdaad Ruud, Hans.

Ruud was m'n baas bij Radio Continu in Meerle (B).

Diverse oud-collega's herkennen net als ik zijn stem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.