Spring naar bijdragen

Lex Harding zijn boek


hans knot

Aanbevolen berichten

Jules is de naam van Juul Geleick in het nieuwe boek van Lex Harding. Dirk Verweij is aan boord van de Norderney tijdens het laatste uur op 31 augustus 1974 terwijl de beste man al in 1971 kwam te overlijden , Oh Well van Fleedwood Mac is een jaren zeventig plaat, zo maar 3 van de onjuistheden in het boek van Lex Harding. Ik kan er nog veel meer noemen maar hoe is jullie mening over dit boek? Sommige muziekverhalen leren me zondermeer nieuwe feiten maar daarvoor is een andere persoon ingehuurd. Is het redelijk bijvoorbeeld dat een voormalige collega totaal wordt gekielhaald in het verhaal. Ik ben bijzonder geïnteresseerd hoe jullie er in deze groep over denken. Nee ik ga het beslist niet verwerken in een column noch in een recensie.

bewerkt door hans knot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slotzin inleiding Lex Harding in het boek:

"De verhalen heb ik opgediept uit mijn geheugen, dat nooit best is geweest. Daarnaast besef ik maar al te goed dat het geheugen soms een loopje met je neemt, het is feilbaar en misleidend. De verhalen zijn zoals ik me herinner, maar dat is geen garantie dat het allemaal zo is gebeurd".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei hans knot:

Jules is de naam van Juul Geleick in het nieuwe boek van Lex Harding. Dirk Verweij is aan boord van de Norderney tijdens het laatste uur op 31 augustus 1974 terwijl de beste man al in 1971 kwam te overlijden , Oh Well van Fleedwood Mac is een jaren zeventig plaat, zo maar 3 van de onjuistheden in het boek van Lex Harding. Ik kan er nog veel meer noemen maar hoe is jullie mening over dit boek? Sommige muziekverhalen leren me zondermeer nieuwe feiten maar daarvoor is een andere persoon ingehuurd. Is het redelijk bijvoorbeeld dat een voormalige collega totaal wordt gekiielhaald in het verhaal. Ik ben bijzonder geïnteresseerd hoe jullie er in deze groep over denken. Nee ik ga het beslist niet verwerken in een column noch in een recensie.

 

Ach, in jouw boekjes staan er ook dingen die niet kloppen. Een kniesoor die daar op let.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

 

 

Fouten maken we allemaal en het geheugen schiet ook weleens tekort. Maar je mag wel van zijn mede-auteur (en van de redactie van de uitgeverij) verwachten dat ze aan fact-checking doen, om zodoende het aantal foutjes op zijn minst te beperken.

 

Het 'neersabelen (en niet 'sabbelen':cool:)  van voormalige collega's'  is natuurlijk iets van een andere categorie. Voor mij is dat trouwens niet per definitie uit den boze. Het hang er maar vanaf:

a. weet hij daarvoor overtuigende argumenten te geven?

b. is het van belang voor het verhaal dat hij vertelt, of doet dat er eigenlijk helemaal niet toe?

 

Paul

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

Het 'neersabelen (en niet 'sabbelen':cool:)  van voormalige collega's'  is natuurlijk iets van een andere categorie. Voor mij is dat trouwens niet per definitie uit den boze. Het hang er maar vanaf:

a. weet hij daarvoor overtuigende argumenten te geven?

b. is het van belang voor het verhaal dat hij vertelt, of doet dat er eigenlijk helemaal niet toe?

 

Zoals in het boek van Bob Noakes?

 

lastofthepirates-book-full-cover.jpg

9780862280925-uk.jpg

 

Deze (onderste) versie van het boek heb ik gelezen.

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu pas deze posting van Hans. Ik heb Lex weken geleden een berichtje gestuurd over Dirk Verweij ipv van Bull. Voor de rest heb ik het boek nog niet in z'n totaliteit gelezen.
En dat kennelijk m'n naam verbasterd is  "Jules" ipv "Juul" is me nog niet opgevallen. ( welke pagina? )

Lex kan dat niet gezegd hebben want die weet als geen ander…….hoe je mijn naam schrijft.

 

En ik moet toch Thijs ook wel een punt geven betreffende z'n opmerking over Hans z'n publicaties  over Veronica in het verleden. Maar dat heb ik hem na een aantal diepzinnige gesprekken "vergeven".

 

Lex zou zeggen; "Plaatje maar weer"…………………..

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar woorden als 'l.l' en dergelijke komen in mijn boeken niet voor als een voormalige collega zeer negatief wordt neergezet,  iets wat ik trouwens niet zal doen. Leuk dat Thijs ook weer eens reageerde. Doet hij meestal als hij weer negatief tegen mij kan doen. Ook mooie Kerstdagen. Terug maar weer naar de tunes. En Juul even bladeren naar het laatste uur. Hij zet je zelfs aan het janken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-12-2017 om 23:00 zei hans knot:

zo ver was ik nog niet gekomen, maar neer sabbelen van voormalige collega's valt niet onder geheugenproblemen

 

Je sabbelt aan voormalige collega's of je sabelt ze neer.

Op 18-12-2017 om 16:16 zei Robin Westhof:

 

Zeker weten, vanaf de Mi Amigo ging het er duidelijk (heel) anders aan toe, dan vanaf b.v. de MEBO II of de Norderney.

En daar zat ook zo ongeveer de grootste radio tegensteling, het platte soms lullige Mi Amigo en het fantastische Caroline, Noakes geeft de verschillen prima aan.

Op 17-12-2017 om 22:44 zei Albatrosstudio:

Slotzin inleiding Lex Harding in het boek:

"De verhalen heb ik opgediept uit mijn geheugen, dat nooit best is geweest. Daarnaast besef ik maar al te goed dat het geheugen soms een loopje met je neemt, het is feilbaar en misleidend. De verhalen zijn zoals ik me herinner, maar dat is geen garantie dat het allemaal zo is gebeurd".

Dat geheugen van Lex betrefebnde Veronica is niet best, zo moesten we m uitleggen dat er maar 2 jaar op 538 is gezonden (van 30 sept 1972 tot 31 aug 1974). Hij dacht dit die periode groter was dan die op 192 (12 jaar).

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Dat geheugen van Lex betrefebnde Veronica is niet best, zo moesten we m uitleggen dat er maar 2 jaar op 538 is gezonden (van 30 sept 1972 tot 31 aug 1974). Hij dacht dit die periode groter was dan die op 192 (12 jaar).

 

Als (zeezender) anorak (eigenlijk) niet voor te stellen, dat je, je zoiets niet meer goed herinnert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het mij wel voorstellen, bij het napluizen van de geschiedenis van onze website wist ik soms zaken ook niet meer terwijl ik er volgens m'n collega's "boven op stond"………….Het is al zo lang geleden.

 

Ik twijfel toch een beetje aan de laatste regel van Ruud.

Maar ter "verdediging" van Lex, zijn Veronica cv tijd is veel korter ( 7 jaar ) als de langere periode met zoveel andere RTV stations, waar veel gebeurd is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik (met veel plezier) terugdenk aan al die radiostations waarvoor ik gewerkt heb blijkt mijn geheugen ook niet al te goed. Ik ben een beetje aan het opruimen en dan blijkt de volgorde en de jaartallen toch anders te zijn dan ik dacht. En ik kom er ook nog tegen die ik allang vergeten was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen.............

 

Dat klopt,  maar er is  toch ook veel uit de Veronica periode gedocumenteerd. Waarom wordt dat niet als leidraad gebruikt?  

 

Iedereen heeft zijn beleving van de 'waarheid'.  Zelfs de herinneringen  aan de Tweede wereldoorlog zijn niet allemaal zuiver. Had schrijver  Lou de Jong over de boeken van de Tweede Wereldoorlog het  eigenlijk wel bij het rechte eind? Waren zijn bronnen wel te vertrouwen?

 

Ik heb het boek van Lex nog niet gelezen, maar als het op voorhand al volstaat met onjuistheden, dan begin ik met een zekere reserve. En dat is jammer.

 

De cruciale vraag is, hoe lang blijft het geheugen betrouwbaar?  Ik kijk naar bijna alle afleveringen van 'Andere Tijden'. En vraag me vaak af:  Klopt dit wel?

 

Met zeezender herinneringen is het  niet anders. Een termijn van 5-10 jaar lijkt me redelijk betrouwbaar. Daarboven wordt het moeilijk, om in te schatten. Dus in het boek van Lex zullen helaas veel onvolkomenheden zitten. Net zoals in de Bijbel...(sorry Douwe)

 

Salut

Leendert

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank Leen dat je ook reageert. Het gaat voor mij niet zozeer om de historisch gemaakte fouten. Die heb ik ook gemaakt en waar mogelijk later hersteld. Als historicus vind je telkens nieuwe zaken waarvan jezelf ook verbaasd bent. Wat mij me meer stoort is dat hij diverse malen voormalige collega's neerzet zonder dat ze de kans krijgen zich te verdedigen. Wat te denken van John van Doren aka David Alexander Winter etc., die al jaren in, ik dacht Canada woont , en in Frankrijk en Canada een grote artiest is geworden en ongedwongen door Lodewijk den Hengst in het boek uitgemaakt wordt als schijthuis en oplichter. Zo maar een voorbeeld van ongeremd beuken in andermans loopbaan.  Ik heb mij in mijn artikelen en boeken altijd verre gehouden van dergelijke uitingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is uitermate (politiek) correct om een mening over iemand niet te plaatsen (voornamelijk als het negatief is), maar het is een feit dat er boerenlullen en oplichters bestaan. Is het dan een misdaad om man en paard te benoemen, ook als het een mening betreft? Dat iemand een groot artiest is wil niet zeggen dat het ook een aangenaam mens is. Ik vind Kevin Spacey bijvoorbeeld een fantastische acteur.

Ooit gehoord van Jimmy Saville? Goeie DJ.

Garry Glitter? Fantastische artiest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Tino:

 Is het dan een misdaad om man en paard te benoemen, ook als het een mening betreft?

 

Nergens in mijn posting heb ik het over een misdaad! Ik merk slechts op waar ik mij aan stoor inzake wegzetten van voormalige collega's op een manier die ik onjuist vind. Geen boete, geen voorwaardelijke straf etc.

9 uur geleden zei Tino:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Juul:

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen.............

 

Toen ik in 1985 het boek "Veronica, 25 jaar toonaangevend" van Peter R. De Vries las ergerde ik me aan de vele fouten. Toen ik het boek 30 jaar later nog eens las waren die ergenissen veel minder. Mijn "lange termijn geheugen" is dus ook minder geworden. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6413
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    San
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.