Spring naar bijdragen

2 april 1973-gevoel...


Aanbevolen berichten

Hallo Piet,

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, ik ben nieuw op deze site maar een grote fan van Radio Veronica uit de periode 1960 - 1974. Ik ontdek nu pas deze site en zou heel graag meer programma's uit die periode willen beluisteren. Ik ben geboren in 1955 en heb in mijn tienerjaren destijds elke dag geluisterd naar Radio Veronica, ben geweest in Den Haag bij de demonstratie in 1973 en heb vele mooie herinneringen aan die Veronica tijd. Ik hoop uploads van oude radio programma's 1960 - 1974 te mogen beluisteren, je zou mij daar een groot plezier mee doen!
Groeten,
Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Piet: Ja, maar niet alleen aan die storm. November '72 kende ook een storm waarbij de Mi-Amigo en de MEBO II in de problemen kwamen.

Afgezien daarvan, toen ik op die november morgen naar mijn werk ging moest ik me aan de bushalte vasthouden om niet weg te waaien. Onderweg zagen we her en der gestrande treinen. Mijn wergever wreef zich in de handen gezien het aantal antenne masten die niet meer overeind stonden. Overigens destijds mijn eigen antenne mast ook niet meer.

En die 2 stormen komen bij mij op zo'n dag als deze weer boven.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vergeet de (zware) storm van 22-11-71 niet.

 

"De MEBO II, het zendschip van Radio Noordzee, was een oerdegelijk schip, maar een aantal malen stormde het zo hard op de Noordzee en gingen de golven zo zwaar te keer, dat het schip toch in de problemen kwam. Een voorbeeld is de storm die op 22 november 1971 op de Nederlandse kusten beukte en het schip 's ochtends van haar anker sloeg. "De MEBO II, de MEBO II is op drift," zo gaf deejay Leo van der Goot aan de luisteraars door

 

"Radio maken vanaf zee is niet onder elke omstandigheid een lolletje. Bij sommige deejays bracht een zuchtje wind al een gevoel teweeg van opkomende zeeziekte; een melding van windkracht 2 was voor hen reden genoeg om een lege emmer mee te nemen naar de radiostudio. Andere deejays hadden een veel sterker gestel en gingen zelfs bij windkracht 7 rustig door alsof er niets aan de hand was. Maar, ook de conditie van een zendschip en de plek waar de studio in het schip was gebouwd, bepaalden de windgevoeligheid en daarmee de schommelingen van het schip en de kans op zeeziekte. Om dat te voorkomen diende er altijd een goede ballast op een zendschip aanwezig te zijn, in de vorm van zware oude ankerkettingen dan wel bakken met grint. Daarmee kon een zendschip onder zwaar weer enigszins stabiel blijven liggen. De MEBO II was een degelijk schip met meer dan voldoende ballast, maar ook hier ging het weer een aantal malen zo zwaar te keer dat het schip toch in de problemen kwam. Een voorbeeld daarvan is de storm die op de Nederlandse kusten beukte op 22 november 1971."

 

"Aan boord waren op die bewuste stormachtige dag onder meer Leo van der Goot, Mike Ross, Brian McKenzie, Paul May en Terry Davis. Deze laatste was zo benauwd voor de zware storm dat hij zich liet vastbinden aan de centrale verwarming, die daarna spontaan van de muur knapte."

 

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Rob Veld:

Mijn werkgever wreef zich in de handen gezien het aantal antenne masten die niet meer overeind stonden

 

En vergeet ook niet het aantal gevelde en vernielde bomen tijdens de stormen van 1972 en 1973.

 

 

"De stormen die op 13 november 1972 en 2 april 1973 over ons land raasden hebben een donkerder  tint  gegeven aan de toch al niet rooskleurige situatie waarin de bosbouw in Nederland zich bevond."

 

 

" Duizenden hectaren vernield bos en stormvlakten, miljoenen gevelde en vernielde bomen, meer dan l,5  miljoen  m3  stormhout, bijna geheel uit naaldhout bestaand. En dat alles binnen een periode van vijf maanden. Het jaarverslag van Staatsbosbeheer over 1973 bevat een uitgebreide rapportage over de "Stormen over Nederland". Hier kan worden volstaan met enkele grote Iijnen. In november 1972 werd vooral het noorden en een gedeelte van het midden van Nederland slachtoffer van het natuurijk geweld. Alleen al in Friesland viel meer dan in de provincies Utrecht, de beide Hollanden, Noord-Brabant, Zeeland en Limburg tezamen waar ca. 50 000 m3 stormhout werd geveld. Totaal viel in november 1972 ca. 965 000 m3."

 

 

"De april storm richtte zijn verwoestingen vooral aan in de bosgebieden van de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe en het oosten van het land. Vooral In de gebieden die in een en hetzelfde seizoen voor de tweede maal werden getroffen zoals de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe kwam de tweede klap extra hard aan, te meer omdat het nog niet geruimde novemberhout ondergestormd werd onder nieuwe stammen.

 

Please login or register to see this link.  (PDF)

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.