Jump to content

Recommended Posts

Posted

Afgelopen week heb ik de uitzending van AVRO's Televizier Magazine van 18 Mei 1971 gezien. Ria Bremer heeft daar een gesprek met Bull Verwey over de aanslag op de MEBO II. Op een gegeven moment neemt Ria het woord piraterij in de mond....

Ik vraag me af, was dat onterecht?

PS De Audio van dat gesprek heb ik al wel 's gedeeld in de vorm van een opname van AD Couwenberg

• reaction_title_1 1
Posted
3 uur geleden zei Ben:

Afgelopen week heb ik de uitzending van AVRO's Televizier Magazine van 18 Mei 1971 gezien. Ria Bremer heeft daar een gesprek met Bull Verwey over de aanslag op de MEBO II. Op een gegeven moment neemt Ria het woord piraterij in de mond....

PS De Audio van dat gesprek heb ik al wel 's gedeeld in de vorm van een opname van AD Couwenberg

Til Gardeniers, in 1973 commissievoorzitter in de Tweede Kamer tijdens de Veronica- 'hearing', tikte Kamerleden op de vingers die Veronica en Noordzee 'piraten' noemde. Dat waren ze niet zolang het Verdrag van Straatsburg niet was geratificeerd, zei ze.

Edwin

• reaction_title_1 2
Posted (edited)

En Edwin, inderdaad, op 18 april,maar ze corrigeerde met name Wagenaar ,commissaris van de NOS. (zie onze website )

Edited by Juul
  • reaction_title_1 2
Posted
40 minuten geleden zei rauhfaser:

Til Gardeniers, in 1973 commissievoorzitter in de Tweede Kamer tijdens de Veronica- 'hearing', tikte Kamerleden op de vingers die Veronica en Noordzee 'piraten' noemde. Dat waren ze niet zolang het Verdrag van Straatsburg niet was geratificeerd, zei ze.

Edwin

Ik ben geschrokken van de beelden, die de AVRO aan boord van de MEBO II heeft gemaakt toen. Ik had die nog niet eerder zo gezien. Ik kan begrijpen dat Ria Bremer toen het woord piraterij in de mond nam terwijl Bull tegenover haar zat.

En met wat verbazing zag en hoorde ik de reacties van het boordpersoneel van de Norderney toen Jaap van Meekren langs kwam en ze wat vragen stelde, misschien wel ingegeven door de woorden van Kapitein Hartevelt van de MEBO II.

Ja, ik ben echt geschrokken van wat ik zag en hoorde in die AVRO's Televizier Magazine uitzending van 18 Mei 1971.

• reaction_title_1 1
  • reaction_title_5 1
Posted
1 uur geleden zei Juul:

En Edwin, inderdaad, op 18 april,maar ze corrigeerde met name Wagenaar ,commissaris van de NOS. (zie onze website )

Ik las in het vliegtuig uit Portugal het boek van Auke, voor het eerst helemaal. Ik citeerde even uit het hoofd. Moet je nooit doen natuurlijk...

• reaction_title_1 1
Posted
15 uur geleden zei Ben:

PS De Audio van dat gesprek heb ik al wel 's gedeeld in de vorm van een opname van AD Couwenberge

Ik heb op You Tube gezocht naar dit onderwerp maar kan het niet terug vinden. Is er een link naar het terugkijken van deze reportage?

Paul de Haan

Posted
1 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Ik heb op You Tube gezocht naar dit onderwerp maar kan het niet terug vinden. Is er een link naar het terugkijken van deze reportage?

Paul de Haan

Ik heb het in de collectie van Beeld & Geluid gezien, Paul.

Posted
13 uur geleden zei Ben:

Ja, ik ben echt geschrokken van wat ik zag en hoorde in die AVRO's Televizier Magazine uitzending van 18 Mei 1971.

Ik heb het niet gezien, maar ik begrijp je bedenking. Ook onder de Britse zeezenders in de jaren zestig deden zich de nodige 'incidenten' voor. Dat is ook wel te verklaren. Die zenders werkten buiten de nationale wet- en regelgeving om. Als er dan een conflict ontstaat, is de verleiding groot om het recht dan maar in eigen handen te nemen.

Ik geloof trouwens dat de meeste mensen 'piraat' en 'piratenzender' helemaal niet negatief bedoelen. Het is zelfs een soort geuzennaam, zoiets als 'vrijbuiter'. En omdat zoveel mensen het gebruiken, staat het dus ook al tientallen jaren in het Van Dale-woordenboek, met een neutrale omschrijving. De opmerking van Til Gardeniers (meer dan vijftig jaar geleden) heeft daar niets aan kunnen veranderen.

• reaction_title_1 3
Posted

"De slimste mens" is sowieso een vreemde, wellicht foute, titel. Je moet vooral veel weten, veel kunnen onthouden. Dat is iets anders dan slim.

Alleen die ene vraag waar je uit 12 gegeven woorden drie nieuwe moet vinden is slim te noemen. Verder zijn het vooral vragen zoals "Wat weet je van Radio Veronica?"

• reaction_title_1 1
Posted
Op 15-1-2025 om 16:18 zei Ben:

IMG_7114.jpeg

• reaction_title_1 2
Posted

Zo ken ik Wibo † weer. Ik weet dat ie ons bijvoorbeeld Yvonne Habets  † wel weer weg stuurde om een onderwerp opnieuw te maken.   Wibo was een beetje een "bullebak" maar wel perfectionist. Velen hebben van hem het vak geleerd.

• reaction_title_1 1