Geplaatst 23 juli23 jul 2 minuten geleden zei multiplexfm:Kleine correctie: Hilversum had in 1976 al een verkort netnummer 035. En was daarvoor al in 1967 afgesplitst als subdistrict van district Amsterdam, bij die gelegenheid werd het netnummer ook veranderd van 02950 naar 02150, juist vanwege de vele telefoontjes tijdens tv-programma's (bron).Ten tijde van de Soundmixshow (1988) werd er al gebruik gemaakt van niet-geografische 06-nummers, vergelijkbaar met de huidige 0900-nummers. Dat het hele telefoonnet plat ging zal ook wel gelegen hebben aan de beperkte capaciteit van de veelal nog analoge telefooncentrales van destijds (ik kreeg al meteen een ingesprektoon toen ik de hoorn opnam en nog niks had gekozen...).Je hebt gelijk, ik hoorde hier op de site een opname uit 1980 waarin 035 werd genoemd. Dacht ik: weer een foutje gemaakt...Veel netnummers om Hilversum heen hadden ook 02150 t/m 02159. Naarden en Bussum waren 02159 (ik woonde in Naarden toen wij in de 70-er jaren telefoon kregen). Dat bleef zo toen Hilversum 035 werd. Pas in 1995 werden al die 0215 netnummers bij 035 gevoegd.Het Gooi e.o. hoorde ten tijde van 02150- 02159 bij telefoondistrict Utrecht net als Zuidelijk en Oostelijk Flevoland toen daar telefoon kwam.Dank je wel voor de wikipedia pagina.Rink
Geplaatst 24 juli24 jul 13 uur geleden zei multiplexfm:Ten tijde van de Soundmixshow (1988) werd er al gebruik gemaakt van niet-geografische 06-nummers, vergelijkbaar met de huidige 0900-nummers. Dat het hele telefoonnet plat ging zal ook wel gelegen hebben aan de beperkte capaciteit van de veelal nog analoge telefooncentrales van destijds (ik kreeg al meteen een ingesprektoon toen ik de hoorn opnam en nog niks had gekozen...).Het probleem toen was dat de nummervertaling (van 06 naar het "echte" nummer) door twee Ericsson centrales werd gedaan en ook die linken van de lokale naar deze centrales hadden beperkte capaciteit. Wat me wat verbaast is dat je meteen inbezettoon kreeg. Als een (analoge Philips) PRX-A centrale geen kiestoon kon geven (geen pad door het LB of geen AJ kon alloceren) hoorde je niks alleen stilte. Mogelijk werkte dat anders bij de oudere mechanische centrales of de AXE (Ericsson analoge centrale in 't zuiden van 't land).
Geplaatst 24 juli24 jul 13 uur geleden zei Rink Hof:Je hebt gelijk, ik hoorde hier op de site een opname uit 1980 waarin 035 werd genoemd. Dacht ik: weer een foutje gemaakt...Veel netnummers om Hilversum heen hadden ook 02150 t/m 02159. Naarden en Bussum waren 02159 (ik woonde in Naarden toen wij in de 70-er jaren telefoon kregen). Dat bleef zo toen Hilversum 035 werd. Pas in 1995 werden al die 0215 netnummers bij 035 gevoegd.Het Gooi e.o. hoorde ten tijde van 02150- 02159 bij telefoondistrict Utrecht net als Zuidelijk en Oostelijk Flevoland toen daar telefoon kwam.Ik kan me nog herinneren dat bij een bepaald radiospelletje mensen uit Hilversum niet mee mochten doen omdat ze sneller konden bellen door geen netnummer te draaien 😄 (overigens hadden 's-Graveland, Kortenhoef en Ankeveen ook 035 terwijl de Hilversumse Meent juist 02159 had).
Geplaatst 24 juli24 jul 57 minuten geleden zei Ben:Wat me wat verbaast is dat je meteen inbezettoon kreeg. Als een (analoge Philips) PRX-A centrale geen kiestoon kon geven (geen pad door het LB of geen AJ kon alloceren) hoorde je niks alleen stilte. Mogelijk werkte dat anders bij de oudere mechanische centrales of de AXE (Ericsson analoge centrale in 't zuiden van 't land).Ik zat toen nog op een hele oude (1960) centrale die zelfs nog 5-cijferige nummers had. Hilversum had toen wel PRX-A centrales, maar wij moesten wachten tot eind 1991 voor we een 5ESS kregen. Bellen met modems was ook ellende natuurlijk met al dat gekraak en de beltoon die degene die ons belde hoorde leek meer op het geluid van een oude koffiemolen ('zitten jullie soms nog op een centrale van voor de oorlog?').In dezelfde tijd moest ik op een nieuwe telefoonaansluiting maar liefst zeven(!) maanden wachten. Niet op de monteur (die kwam binnen een paar weken) maar omdat de centrale vol zat...
Geplaatst 24 juli24 jul 13 uur geleden zei Ben:Het probleem toen was dat de nummervertaling (van 06 naar het "echte" nummer) door twee Ericsson centrales werd gedaan en ook die linken van de lokale naar deze centrales hadden beperkte capaciteit.Wat me wat verbaast is dat je meteen inbezettoon kreeg. Als een (analoge Philips) PRX-A centrale geen kiestoon kon geven (geen pad door het LB of geen AJ kon alloceren) hoorde je niks alleen stilte. Mogelijk werkte dat anders bij de oudere mechanische centrales of de AXE (Ericsson analoge centrale in 't zuiden van 't land).Die 06 nummers waren toen toch de duurbetaalde sex nummers.
Geplaatst 25 juli25 jul 22 uur geleden zei ruudam:Die 06 nummers waren toen toch de duurbetaalde sex nummers.Er waren verschillende groepen 06-nummers.06-0 en 06-4 waren gratis nummers.06-3 werd veel gebruikt door omroepen, ook in de Soundmixshow van destijds. Henny Huisman zei aan het begin nog dat er iets unieks ging gebeuren in Nederland, dat hebben we geweten 😉.De dure sex- en betaalnummers begonnen met 06-9.
Geplaatst 30 juli30 jul Op 18-7-2025 om 20:54 zei Omnivoor:Ik weet het nog goed...en toen Ferry weer terug kwam leek het net alsof hij gewoon aan het presenteren is geweest...En dat terwijl Ferry zelf(s) enkele jingles voor dat "Space Radio" had ingesproken. Maar het klonk net echt :-)
Geplaatst 8 augustus8 aug Voor mij opvallende radioprogramma's, behalve natuurlijk de Nationale hitparade met Felix Meurders, zijnPoplijnen door de jaren 70 bij de NOS. Eind jaren 1970 in 12 afleveringen uitgezonden in de zendtijd van Avondspits en Nationale. Ge wel dig vond ik dat. Ik meteen fan. Alle gebruikte tunes en muziekjes proberen te vinden. Dat soort dingen.De invalbeurt bij de TROS top 50 van André van Duin als Tom Maat. Een genot.De Abominale top 2000 bij RNI. En de Dik Voormekaarshows in de eerste jaren bij de NCRV. Ik herinner me speciaal de aflevering van 1 januari 1977. Heel erg grappig. Zelfs Ferry de Groot schiet hoorbaar in de lach tijdens de uitzending.
Geplaatst 3 oktober3 okt Ik wil hier nog even op verder gaan, in mijn jonge jeugd, eind jaren 50 begin jaren 60, luisterde mijn moeder altijd naar "Moeders wil is wet" met Mia Smelt en wat me daar altijd van bijgebleven is dat was de rubriek "De Groenteman"... het riedeltje van "wat eten we vandaag" klinkt nog in mijn hoofd alsof het gisteren was. En nadat ik in 1962 mijn eigen transistorradio kreeg was het op Zondagmiddag vast luisteren naar de "Tiener Topper Tijd" met Guus Janssen jr op Radio Luxemburg, dit was zo rond 1965. Het was de hitlijst van Radio Luxemburg Nederlands, ze draaiden wat hitnoteringen, steeds onderbroken met een paar "kanshebbers", nieuwe platen waarvan een klein stukje werd gespeeld. Wat mij daarvan ook vast bij is gebleven, de Vlaamse reclame van hairspray "Elnet Satin"..zoals die man dat uitsprak met zijn mooie Vlaamse tongval..En.... och... ik heb zoveel herinnering aan de radio, teveel om op te noemen, wat is radio toch een mooi medium!!!!Wil ik ook nog even wat TV herinneringen die "vast" in mijn geheugen staan, in 1962 hadden we voor het eerst TV in huize Kruize, 1 Nederlands programma, 1 Duitser en twee Belgen, De Vlaamse BRT en de Waalse RTB.. maar daarvoor moest er wel een schakelaar omgezet worden van 625 naar 625B lijnen anders zag je het beeld in negatief... Een van mijn allereerste TV herinneringen is op de Duitse TV "Mein name is Cox", een Duitse TV detective serie.... en "De verrekijker" op Nederland.... en niet te vergeten, weer op de Duitse TV "Musik aus Studio B" met Chris Howland.....Fijne VrijdagHenk Kruize
Geplaatst 3 oktober3 okt 18 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:en niet te vergeten, weer op de Duitse TV "Musik aus Studio B" met Chris Howland.....Dat programma liep van 1961-1976 (97 afleveringen als ik me niet vergis). Gelukkig zijn er in de NDR omroeparchieven een aantal afleveringen bewaard gebleven, waaronder aflevering No 80
Geplaatst 4 oktober4 okt Leuk om te lezen. Bij me was het net andersom, ik heb met 15 jaar oud in 1971 beugels uit draad achter de televisie van mijn ouders geplaatst als een soort antenne en het lukte om, ik mijn het was op Nederland 2 AVRO Toppop te kijken. 5 oktober5 okt bewerkt door Helmut
Geplaatst 6 oktober6 okt Gehoord eind jaren 70 op de BBC World Service. Een geluidsfragment uit WO2.Het starten en wegrijden van tanks bij het begin van de slag bij El Alamein 1942.
Geplaatst 7 oktober7 okt Wat me ook nog van vroeger binnenschiet is "De waterstanden van Rijkswaterstaat voor de binnenschippers", vaak stond bij mijn ouders de radio al vroeg in de ochtend aan en als klein jochie hoorde ik dan die "Waterstanden". Weet je het nog? "Eefde +2, Grave beneden de sluis -1..." en zo ging het maar door. Moeke en ik we snapten er (toen) niks van maar we maakten er een wedstrijdje van... "Wie raad het volgende getal juist..". Tja, "das war einmal".....Groetjes Henk Kruize
Geplaatst 7 oktober7 okt De mededelingen voor land- en tuinbouw: om 5.45 uur op Hilversum 1 en om 6.35 op Hilversum 1 en 2.De waterstanden: om 9.35 uur op Hilversum 1.Piet.
Geplaatst 8 oktober8 okt Dat weer voor Land en tuinbouw was in telefoon kwaliteit vanuit KNMI en wat rommelig. Was helemaal los van de uitzending die pas om 7 uur begon. Daarvoor moesten technici extra vroeg hun bed uit om de studio en zenders te starten. Tussen de mededeling en voor L en T was het stil.
Geplaatst 8 oktober8 okt Het moet ergens in het laatste kwartaal van 1982 zijn geweest toen Frits Spits in de avond Spits iets liet horen wat diepe indruk op mij maakte.Zo pakte deze muziek mij toen, en nog steeds lopen de rillingen over mijn lijf bij het horen ervan.Private Investigations van Dire Straits.Ik zat in de auto en was op weg naar de avond school in Emmen.Frits was net zo onder de indruk ervan als ik, hij zette de singel nog en keer op.Prachtige radio.Theo
Geplaatst 8 oktober8 okt 7 uur geleden zei Theo PE1OPQ:Frits was net zo onder de indruk ervan als ik, hij zette de singel nog en keer op.Dat heb ik met de single "Love missile F1-11" van Sigue Sigue Sputnik, toen Frits 'm voor de 1e keer draaide in 1986 had ik kippenvel... "Soms heb je dat als je even helemaal weg bent van een plaat, echt zo'n plaatje als je dat nu hoort (ik heb 'm op single) dan is "Frits weer on-the-air".Ook zo'n onvergetelijk radiomomentje.....Henk Kruize
Geplaatst 8 oktober8 okt Op 7-10-2025 om 16:29 zei Piet van der Vooren:De mededelingen voor land- en tuinbouw: om 5.45 uur op Hilversum 1 en om 6.35 op Hilversum 1 en 2.M'n vader was boomkweker en die luisterde daar steevast naar om 6.35, ik dus ook tijdens het ontbijt 😉
Geplaatst 9 oktober9 okt OK had het met Ball of Confusion van Undisputed Truth, werd 2x achtermekaar gedraaid door Rob Out op Veronica, duurt wel 7 minuten.
Geplaatst 9 oktober9 okt 11 uur geleden zei Henk-Anna Loog:Dat heb ik met de single "Love missile F1-11" van Sigue Sigue Sputnik, Henk KruizeGeweldig Henk, ja das ook zo een groep die het heeft.Veel platen staan in de speel lijst van TPOT van hun.Theo
Geplaatst 9 oktober9 okt Populair bericht Radio Nederland Wereldomroep. Geweldig station. Het carillon met "Merck toch hoe sterck". Altijd geweldig om dat voorafgaande aan de uitzendingen te horen. Het galmde mooi door de ether. Het was 1982. Ik was toen nog jong en voor de KM in een langdurige opleiding op Naval Air station Jacksonville FL USA. Een grote basis (vliegveld) van de US navy waar ook een opleidingssquadron VP-30 van de Amerikanen was, waar ik de trainingen mocht volgen. Toen had de Marine net nieuwe patrouille vliegtuigen gekocht (de Lockheed P-3C Orion). Ja Lockheed, je weet wel van die affaire. De eerste 4 toestellen waren op dit vliegveld gestationeerd voor de trainingen en zouden later dat jaar naar Valkkenburg gaan. Uiteindelijk zouden we er 13 krijgen. Als het ook maar even kon luisterde ik met een kleine portable altijd naar RNW om beetje feeling met het thuisfront te houden. Internet bestond toen nog niet dus radio luisteren en 1x per week even bellen naar familie (oh wat was dat toen nog duur) waren de enige betrouwbare communicatiemiddelen. De KM had net een tragisch ongeval gehad met een Lynx helikopter die was gecrashed vlak voor de kust van de VS en daar was een van de bemanningsleden bij omgekomen. Heel tragisch. Opgestegen van de Zuiderkruis (een bevoorrader) die voor de kust voer maar na het opstijgen vanaf het schip het ging snel fout. Die nacht of ochtend vroeg (dat weet ik niet meer) luisterde ik naar RNW en daar was het nieuws dat er bij Den Helder een Lynx helekopter werd vermist en waarschijnlijk was gecrashed. Ik luisterde vol ongeloof want dat klopte toch niet? Dat bericht was fout want het was voor de kust in de VS. Ik ben toen 's morgens vroeg als een malle naar het Liason team gesneld, waar de eerste langzaam binnen kwamen. Het was nog vroeg en niemand wist nog van iets. Niet iedereen was een radiofreak een luisterde elke dag (en nacht) naar RNW. Nederland was al wakker, dus 'smorgens vroeg bellen naar de contactpersonen in Nederland. En ja, het bericht was vers en klopte wel. Het was die nacht gebeurd. Binnen 24 uur bleek een tweede helikopter bij Texel verloren was gegaan waarbij drie bemanningsleden werden vermist. Later bleek dat ze alle drie zijn omgekomen. Echt dramatisch. De dame (ik weet echt niet meer wie dat was) die dat nieuwsbericht op RNW voorlas hoor ik nu nog. Zou iemand dat nieuwsbericht nog hebben? Mag duidelijk zijn dat dit een enorme indruk heeft gemaakt.
Geplaatst 9 oktober9 okt Eerlijk gezegd hoorde ik RNW alleen in de zomerperiode, als we met ons gezin op vakantie waren in Italië of Spanje. Ik spreek dan over de jaren zestig en begin zeventig.Het dagelijkse Nederlandse nieuwsprogramma op de korte golf duurde een klein uur, en tijdens de oproepen van de ANWB moesten we altijd even stil zijn. Dan kwamen er berichten voor vakantiegangers die dringend terug naar huis moesten: 'De Familie de Vries, rijdend in een witte Simca met het kenteken...'Altijd weer die opluchting dat we niet genoemd werden! 😀
Geplaatst 10 oktober10 okt Ik heb die omroepen voorgelezen. Kwamen per telex en waren vaak meters lang. Duurde vele minuten en je wist alle automerken en van caravans uit te spreken. Scheelde een haar of ik had mn eigen familie moeten omroepen, maar was net voor een collega.
Geplaatst 16 oktober16 okt Populair bericht Nog zo'n herinnering, op mijn 12e verjaardag in 1967 kreeg ik van een oom zijn bandrecorder omdat hij een nieuw exemplaar had gekocht. Ik was zo trots als een pauw met dat ding, een "Rhodex" met plastic bedieningstoetsen die later een voor een allemaal afbraken. Dezelfde dag nog met een DIN-kabeltje het apparaat op de Philips Bi-Ampli ontvanger van mijn ouders aangesloten. Ik kreeg er een lege band bij, zo'n bruine Philips band, en de allereerste muziekjes die ik opnam was van Ted de Braak zijn radio programma op Hilversum-3. Volgens mij was dat op Dinsdag, van 17 tot 18 uur "Draai-jij-of-draai-ik".... het verzoekplaten programma van Ted. Ik nam ze allemaal op, de geest was uit de fles.... En later bandjes (Europa band) kopen bij "Ter Meulen Post", die dan met zo'n oranje VW-busje het pakketje bij je thuis af kwamen leveren, ook bandjes gekocht bij brillenwinkel "Rinck"... tja, die niet alleen brillen verkocht maar ook geluidsbandjes in zo'n oranje doorzichtige doos... en natuurlijk opnemen van Veronica.....Recorder heb ik nog altijd, gewoon bewaard om sentimentele redenen. Na een restauratie, jaren geleden, draait ie nog altijd....Henk Kruize
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.