Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Op deze dag in 1972 ging Radio Veronica van 192 naar 538. In die tijd was ik een tiener en woonde in Deventer. De ontvangst van Veronica op 192 was overdag best aardig maar zodra het donker begon te worden liep de ontvangstkwaliteit hard achteruit. In de zomermaanden waren sommige avondprogramma's als de Lexjo nog te beluisteren maar in de wintermaanden ging het bij de Rob Out show al mis. Het keerpunt lag vaak bij de Jukebox die in begin nog redelijk te ontvangen was maar aan het einde werd weggedrukt door buitenlandse zenders.

De aankondiging van de nieuwe frequentie 538 gaf mij dan ook de hoop eindelijk de avondprogramma's vrij ongestoord te kunnen beluisteren. Met spanning zat ik dan ook op zaterdag 30 september 's avonds aan de radio gekluisterd om alles na de Jukebox nu ook eens te kunnen horen. Maar al snel bleek dat 538 niet de beloofde volle kracht had. De ontvangst in mijn woonplaats was niet veel beter dan op 192 want ook hier werd het signaal in het donker door buitenlandse zenders weggedrukt. Dat is tot 31 augustus 1974 zo gebleven. Daarnaast had je op 538 vaak irritante piepjes, dus voor mij was deze frequentie niet echt een succes.

Nu heb ik later wel eens gelezen dat de Veluwe een belemmering was voor een goede ontvangst van de zeezenders op de middengolf. En mijn toenmalige woonplaats Deventer lag achter de Veluwe. Dat is misschien een verklaring voor de tegenvallende ontvangst op 538?

Overigens was de ontvangst van de andere zendschepen niet veel beter. Noordzee had dan wel een sterkere zender en hogere antenne, de ontvangst was in de avonduren even beroerd. Het beste presteerde nog de Mi Amigo vanaf 1974 met de nieuwe antenne en de zender op volle kracht. Van de drie zendschepen had deze op 259 het sterkste signaal en hield het in de avonduren het langste vol, tenminste toen het schip nog voor de Nederlandse kust lag. Vanaf de Engelse kust was het signaal matig en de frequentiewisseling naar 192 en later 212 meter maakte het er niet beter op. Pas op de 319 was er een duidelijke verbetering.

Leuk om te melden is nog dat ik in de zomer van 1974 op een camping middenin Duitsland in de schemering het signaal van Radio Caroline bij vlagen hard doorkreeg op mijn transistorradio. Dat gaf mij toen zelfs een beetje een trots gevoel.

bewerkt door SternRadio

Geplaatst
  • Populair bericht

In Groningen waren we wel wat gewend mbt het kunnen luisteren naar de zeezenders. De Britse stations tussen 64 en 68 overdag redelijk tot goed. 390 had verreweg het beste en schoonste signaal, London was een ramp. Big L zat off channel aan te drukken tegen AFN Bremerhaven < "mijn AFN"> en had altijd een hinderlijke fluit op het signaal, één van de redenen waarom ik niet een geregelde London luisteraar was. Wel AFN, zeer sterk in Groningen. Veronica op 538 was matig en nooit schoon. Altijd zat er een Oost Duitser onder en af en toe kwam ook Capital Radio vanuit London hoorbaar door het Veronica signaal. Ook in de 80s was zowel Laser als Caroline op 538 nooit schoon, de Oost Duitser nog steeds hoorbaar op de achtergrond. Ook op 576 voor Caroline, altijd achtergrond van hetzelfde Oost Duitse station , dus ook op 576. Zeer kort in maart 85 zat Caroline op 5 8 5 , dat was prima. Caroline ging echter niet door op 5 8 5 en ging terug naar 576 tot najaar 85 toen ze de ex Laster frequentie 558 overnamen. In Noord Nederland hadden we overdag in de 60s goede signalen van 270 en Scotland alsmede Caroline North toen het laatste station op "259" uit ging zenden.

Geplaatst
  • Populair bericht
12 uur geleden zei SternRadio:

Maar al snel bleek dat 538 niet de beloofde volle kracht had

Dat was hier in Geldrop (Bij Eindhoven) iets anders, de ontvangst van 192 was prima maar in de avonduren was er niets van Radio Veronica te horen, in de zomer ging het goed tot een uur of 8 maar in de winter was het vaak tegen 5 uur in de middag al volop fading en Beromunster. Hoe anders was dat toen ze op 30 September 1972 naar 538 meter gingen, het signaal was "rustiger" op 538, niks op de achtergrond... totdat een paar maanden later de Engelsen met Capital Radio kwamen, die is altijd zachtjes op de achtergrond gebleven. Maar ik kon op 538 voor het eerst de hele avond naar Veronica luisteren, geen fading.. rustige ontvangst.

Wat was dit een verandering t.o.v. van 192 meter. Wat ik wel jammer vond was dat de modulatie een heel stuk "doffer" was dan op 192 meter, maar ook de toegevoegde echo op de stem van de DJ vond ik geen vooruitgang. Al met al was 30 September 1972 voor mij als 17 jarige een hele beleving, tel daar bij op dat er plotseling een "R.N.I.-2" was en.... dat er op 259 nonstop muziek was. Een paar dagen later liet Hans Knot me trots weten dat het testuitzendingen van Radio Caroline waren.

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

In de regio Leiden en de Duin- en Bollenstreek was de ontvangst van zowel Veronica als Noordzee en Caroline prima. Dat mag ook wel, op zo'n korte afstand van de zendlocaties.

Veronica had 's avonds op 192 meter wel een lichte storing van Beromünster, maar dat was alleen waarneembaar als er zachte passages in de muziek zaten. Dat laatste gold ook op de 538 meter met betrekking tot Capital Radio, en dan de gehele dag. Wat Henk al aangaf was dat de modulatie op 538 meter wat doffer was dan op 192 meter. Later heb ik begrepen dat dit te maken zou hebben met de omvang van de antenne ten opzichte van de gebruikte golflengte.

Dat Caroline op 30 september 1972 weer met testuitzendingen in de lucht kwam was aanvankelijk een verrassing, zeker wat de sterkte en de kwaliteit van het signaal betrof. Beiden waren op dat moment superieur aan zowel Veronica als Noordzee. Niet veel later had ik veel contact met Lion Keezer, die indertijd ook betrokken was bij het weer op zee brengen van de Mi Amigo. Hij had op de zolder van het huis van zijn ouders in Leiden een studiootje gemaakt om daar eventueel programma's voor Caroline op te kunnen nemen.

Piet.

Geplaatst
6 uur geleden zei Marinebroadcasters:

In Groningen waren we wel wat gewend mbt het kunnen luisteren naar de zeezenders. De Britse stations tussen 64 en 68 overdag redelijk tot goed. 390 had verreweg het beste en schoonste signaal, London was een ramp. Big L zat off channel aan te drukken tegen AFN Bremerhaven < "mijn AFN"> en had altijd een hinderlijke fluit op het signaal, één van de redenen waarom ik niet een geregelde London luisteraar was. Wel AFN, zeer sterk in Groningen. Veronica op 538 was matig en nooit schoon. Altijd zat er een Oost Duitser onder en af en toe kwam ook Capital Radio vanuit London hoorbaar door het Veronica signaal. Ook in de 80s was zowel Laser als Caroline op 538 nooit schoon, de Oost Duitser nog steeds hoorbaar op de achtergrond. Ook op 576 voor Caroline, altijd achtergrond van hetzelfde Oost Duitse station , dus ook op 576. Zeer kort in maart 85 zat Caroline op 5 8 5 , dat was prima. Caroline ging echter niet door op 5 8 5 en ging terug naar 576 tot najaar 85 toen ze de ex Laster frequentie 558 overnamen. In Noord Nederland hadden we overdag in de 60s goede signalen van 270 en Scotland alsmede Caroline North toen het laatste station op "259" uit ging zenden.

Ooit Delmare kunnen ontvangen op 192 of op 186?

Geplaatst
  • Auteur

In de zeventiger jaren was er nog geen snelle berichtgeving via internet en moest je het vooral hebben van berichten over de zeezenders in de krant. Als ik het me goed herinner heb ik pogingen gedaan om Delmare te ontvangen in Deventer toen er berichten over deze zeezender in de krant verschenen. Dat was met een zeer gevoelige oude buizenradio en een lange antenne. Er was inderdaad ontvangst maar zo zwak dat er niet echt naar te luisteren viel.

bewerkt door SternRadio

Geplaatst
  • Auteur

7 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Wat Henk al aangaf was dat de modulatie op 538 meter wat doffer was dan op 192 meter.

Dat viel mij toen niet op maar wel storend waren de morseseinen door de zender, wat ik later gelezen heb kwamen die bij de Franse kust weg.

Maar Noordzee had bij mij ook niet zo'n mooi signaal, in mijn herinnering klonk het altijd wat dof. De credits voor het mooiste geluid gaan absoluut naar Mi Amigo, mooi helder en hard signaal, misschien zelfs een beetje overstuurd? Alleen al daarom luisterde ik in 1974 vaak naar dit station. En hun muziekkeus was ook best te doen, zeker op de momenten dat Veronica en Noordzee het wel eens lieten afweten, zoals op de zondagochtend. Leuk waren ook de live programma's na 19.00 uur.

Het was wel wennen aan de Vlaamse invloeden maar dat had ook wel weer wat. Zo kocht ik onlangs in de kringloopwinkel het singeltje Kwek Kwek als herinnering aan de begintijd van Radio Mi Amigo.

Geplaatst

Kwek kwek van Ronald en Donald, ofwel King Harris van Atlantis, je moet blijven bestaan ofwel Eddy Govert van de Mi Amigo jingles

Geplaatst

Woonde een groot deel van mijn leven nabij de kust van Hoek van Holland.

538 kwam goed binnen, nou ja, eigenlijk alle zeezenders inclusief Del Mare.

Groet, Cas.

Geplaatst
  • Populair bericht
17 uur geleden zei SternRadio:

maar wel storend waren de morseseinen door de zender

Dat was "Scheveningen Radio", ontvangers die in Nederland werden gemaakt hadden een filter voor deze morseseinen, ook in Duitsland was zo'n kust station met morse en de ontvangers in Duitsland gemaakt hadden ook zo'n filter. Nu klinkt dat heel mooi maar er zat een klein verschil in frequentie tussen de Duitse en Nederlandse "morse zenders". Resulterend... een in Duitsland gemaakte ontvanger filterde de Scheveningen morse piepjes er net niet uit, maar wel de Duitse...... maar een Philips, of andere ontvanger gefabriceerd in Nederland, daarentegen had daar weer geen last van want dat filter zat op de frequentie van Scheveningen Radio.

Dus..... een in Duitsland gefabriceerde MW ontvanger (Greatz, Grundig, Telefunken, Blaupukt etc) liet de "Scheveningen Radio" morse piepjes naar hartenlust door het MW signaal klinken................

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur
5 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Dat was "Scheveningen Radio", ontvangers die in Nederland werden gemaakt hadden een filter voor deze morseseinen, ook in Duitsland was zo'n kust station met morse en de ontvangers in Duitsland gemaakt hadden ook zo'n filter. Nu klinkt dat heel mooi maar er zat een klein verschil in frequentie tussen de Duitse en Nederlandse "morse zenders". Resulterend... een in Duitsland gemaakte ontvanger filterde de Scheveningen morse piepjes er net niet uit, maar wel de Duitse...... maar een Philips, of andere ontvanger gefabriceerd in Nederland, daarentegen had daar weer geen last van want dat filter zat op de frequentie van Scheveningen Radio.

Dus..... een in Duitsland gefabriceerde MW ontvanger (Greatz, Grundig, Telefunken, Blaupukt etc) liet de "Scheveningen Radio" morse piepjes naar hartenlust door het MW signaal klinken................

Groet

Henk Kruize

5 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Groet

Henk Kruize

In die tijd luisterde ik meestal met een Grundig radio, dat verklaart e.e.a.

Geplaatst

Geen zorgen hoor, ook in Emmen was er dan niets meer van te horen.

Mijn oma woonde in Uithuizen, en ze had zo een Philips broodje radio.

En daar mocht ik dan heel voorzichtig aan draaien onder strikte voorwaarde dat hij weer op Hilversum kwam.

Ik heb mij er over verbaast hoe goed RNI en Veronica daarop door kwamen.

Luid en duidelijk als of ik vlak bij het station was.

Theo

Geplaatst
  • Auteur

Wat ik al eerder schreef: gebieden als de Veluwe waren volgens mij een obstakel voor de radiogolven vanaf zee, alles daarachter had een minder goede ontvangst. Tussen de Noordzee en bijvoorbeeld Groningen is er alleen maar een vlak gebied, daarom een betere ontvangst. Bij mijn grootouders in Zwolle was de ontvangst ook beter dan in Deventer terwijl die plaatsen maar zo'n dertig kilometer uit elkaar liggen. Maar tussen Zwolle en de zee zitten geen obstakels in de vorm van heuvels zoals wel voor Deventer.

Geplaatst

De Veluwe is een droog gebied en heeft een slechte bodemgeleiding. Dit is de oorzaak. En het is zelf zo dat je achter de Nederlandse grens in Duitsland waar je weer in een gebied terecht komt met een hogere bodemgeleiding bv. het Münsterland je weer een betere ontvangst had, natuurlijk niet bij frequenties van Zeezenders die dan dichter bij storende Duitse zenders lagen.

De storing door piepjes op bv. 538 m komt in Deventer niet meer van de zender op het booreiland of van Radio Scheveningen. Allemaal te ver weg. De oorzaak is bij oude buizenradios met een langdraad antenne in de overstuuring van de ingang van de radio te zoeken. De ontvanger krijgt "te veel" signaal en dat veroorzaakt mengproducties met bv. kortegolfzenders.

Er zijn verschillende boeken van voor en naar de oorlog met kaarten waar je de waardes van de bodemgeleiding kunt aflezen. Overall waar de waarde van de bodemgeleiding hoog is, gemeten in milli siemens, was de ontvangst van de Zeezenders goed. Bv. aan de kust maar ook langs de grote rivieren tot aan de grens van Duitsland. Daarom stonden zenders ook in Lopik, Flevopolder enz. Of op het schip de Communicator of in de Trintelhaven.....

bewerkt door Helmut

Geplaatst

Zoals vaker gezegd kwam er volgens Jose van Groningen en andere bronnen naar 2 kW ERP uit de Veronica 538 antenne.

De 557 kHz had last van een zeer sterke zender op 549 uit Duitsland. Ook in de Achterhoek altijd zijbandlispel op een brede buizen ontvanger. Op een goede transistor radio ging het beter.

Ik wist niet dat Caroline op 585 heeft gezeten. Daar zit een zeer sterke zender uit Madrid op, nog steeds. Misschien daarom snel verlaten.

Geplaatst
12 uur geleden zei ruudam:

Zoals vaker gezegd kwam er volgens Jose van Groningen en andere bronnen naar 2 kW ERP uit de Veronica 538 antenne.

De 557 kHz had last van een zeer sterke zender op 549 uit Duitsland. Ook in de Achterhoek altijd zijbandlispel op een brede buizen ontvanger. Op een goede transistor radio ging het beter.

Ik wist niet dat Caroline op 585 heeft gezeten. Daar zit een zeer sterke zender uit Madrid op, nog steeds. Misschien daarom snel verlaten.

Caroline heeft van 25 maart 1985 tot 27 maart op 585 kHz uitgezonden.

Overigens had ik in Noord Holland zuid ook last van de mor

12 uur geleden zei ruudam:

Caroline heeft van 25 maart 1985 tot 27 maart 1985 uitgezonden op 585 kHz.

Overigens had ik in Noord Holland zuid ook last van de morse-piepjes op Veronica 557 kHz.

Later op Laser 558 kHz en Caroline 558 kHz niet.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.