Geplaatst 5 uur geleden5 u. Populair bericht Op 29 Augustus 1974 besteedde Hier en Nu (NCRV) aandacht aan het opkomende verdwijnen van de zeezenders in dit item: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Stream 4 kiezen. In beeld komen onder andere Tony Berk, Ferry Maat, Pieter Damave en Staatssecretaris van Hulten. 5 uur geleden5 u. bewerkt door Ben
Geplaatst 4 uur geleden4 u. Geweldig om terug te zien Ben, dankjewel!Ondanks dat de Hier en Nu reportage wel heel erg is van 'Hilversum 3 is geweldig, wat zeuren jullie over die zeezenders'.En Staatssecretaris van Hulten in de video: "de ethergolven zijn schaars en daarom moeten de zeezenders verdwijnen".Als ik dat hoor dan moet ik toch weer aan één van de uitspraken van Rob Out denken, die het met dit soort 'zogenaamde redenen waarom de zeezenders weg moesten' had over 'oneigenlijke argumenten'. Daar had hij dus volkomen gelijk in.Groeten,Wim
Geplaatst 2 uur geleden2 u. 2 uur geleden zei MediaPages:Geweldig om terug te zien Ben, dankjewel!Ondanks dat de Hier en Nu reportage wel heel erg is van 'Hilversum 3 is geweldig, wat zeuren jullie over die zeezenders'.En Staatssecretaris van Hulten in de video: "de ethergolven zijn schaars en daarom moeten de zeezenders verdwijnen".Als ik dat hoor dan moet ik toch weer aan één van de uitspraken van Rob Out denken, die het met dit soort 'zogenaamde redenen waarom de zeezenders weg moesten' had over 'oneigenlijke argumenten'. Daar had hij dus volkomen gelijk in.Groeten,Wimluister goed wat Hulten op 4'27 zegt over orde in de ether, en dat zij ( politiek ) willen weten wat er wordt uitgezonden, klinkt in mijn oren dat de politiek toen met propaganda en mogelijk censuur bezig was. 2 uur geleden2 u. bewerkt door Andree
Geplaatst 1 uur geleden1 u. Ik heb ruim 2 uur audio 2e kamer debatten in ons archief waaronder ook Staats van Hulten.Wellicht heeft ie daar e.e.a. gezegd. Ik heb het niet echt afgeluisterd. Maar misschien in de notulen van de 2e kamer. Of hij heeft het alleen bij Hier en Nu gezegd,Notulen "doorzoekbaar" Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 2 uur geleden zei MediaPages:Geweldig om terug te zien Ben, dankjewel!Ondanks dat de Hier en Nu reportage wel heel erg is van 'Hilversum 3 is geweldig, wat zeuren jullie over die zeezenders'.En Staatssecretaris van Hulten in de video: "de ethergolven zijn schaars en daarom moeten de zeezenders verdwijnen".Als ik dat hoor dan moet ik toch weer aan één van de uitspraken van Rob Out denken, die het met dit soort 'zogenaamde redenen waarom de zeezenders weg moesten' had over 'oneigenlijke argumenten'. Daar had hij dus volkomen gelijk in.Groeten,WimDat klopt, Hans Wiegel zei eens tegen mij bij een ontmoeting in m'n werkzame leven;"Ach meneer Geleick, allemaal politiek hé?"Ik maak mij er nu niet meer druk om, er zijn belangrijker zaken in het leven.................... 1 uur geleden1 u. bewerkt door Juul
Geplaatst 1 uur geleden1 u. Je moet 2 dingen uit elkaar halen, ordening van de frequenties en ordening van de inhoud van de zenders.Voor het eerste was het terecht dat er een einde werd gemaakt aan de zeezenderij. Want anders waren er 100 zenders voor de kust verschenen en had je alles door elkaar gehoord, alleen maar chaos. Dat is even zo geweest in Amerika waar een wet werd afgekeurd en iedereen kon doen wat hij wilde, een grote puinhoop.Waar het om gaat dat Veronica, of in ieder geval een zender, de ruimte gegeven had moeten worden om deze gewenste vorm van radio bij het publiek voort te kunnen zetten. Legaal, vanaf land, zoals het hoort.De censuur zit m in de weigering van de Nederlandse politiek dat te doen, ter bescherming van het eigen bestel, dat een verlengstuk was (en is) van de politiek. In feite een zeer valse politiek opstelling waarbij men alleen met zichzelf en het eigen belangen bezig is.Gelukkig is het nu anders en is commerciele radio toegestaan, eerst via de U bocht constructie en de kabel, nu ook in de ether dankzij "Europa".Wel jammer dat de keerzijde van commercieel zich ook manifesteert, allemaal hetzelfde doen, in ieder geval op dezelfde doelgroep gericht. Waardoor zelfs de vroegere luisteraars van de zeezenders maar matig worden bediend, zoals Radio 5 niet op FM en alle comm FMM zenders met Hits op 20-59 is gericht, ook als het zgn oldies zenders zijn.Wat je hier overigens ziet zijn de instarts van een item dat door Hier en Nu TV is uitgezonden. Die instarts werden toen op film opgenomen, en zijn dus bewaard gebleven, want dat kan je niet wissen zoals videobanden. Daarom zien we niet het hele item.Overigens vond ik dit gedeelte nogal pro zeenzenders, kritiek van het publiek was er alleen juist op H3. Het jochie dat zn radio gaat begraven, ik krijg zelfs de indruk dat het camera team voor de zeezenders was.Van Hulten had het goede verhaal moeten vertellen, en dat het niet aan hem lag dat het geluid van de zeezenders verdween, alleen de zenders op zee moesten weg, maar, zoals gezegd, de politiek wilde ook het geluid weg hebben. Dat had hij zo moeten zeggen, dat had ook de interviewer zo voor moeten leggen.
Geplaatst 47 minuten geleden47 min. 45 minuten geleden zei ruudam:Waar het om gaat dat Veronica, of in ieder geval een zender, de ruimte gegeven had moeten worden om deze gewenste vorm van radio bij het publiek voort te kunnen zetten. Legaal, vanaf land, zoals het hoort.Dat is inderdaad waar het om gaat.Het was natuurlijk ook een generatieconflict. Van Doorn en zijn generatiegenoten (die het destijds grotendeels voor het zeggen hadden) waren opgegroeid in de jaren twintig en dertig, toen Nederland zwaar verzuild was. Die zuilen waren heilig. Afijn, daar zijn boeken over volgeschreven.Veronica was een symptoom van de oprukkende ontzuiling.
Geplaatst 3 minuten geleden3 min. 1 uur geleden zei ruudam:Want anders waren er 100 zenders voor de kust verschenenZou best leuk zijn geweest. :-)Maar zou in werkelijkheid toch niet gebeuren omdat een radiostation (project) vanaf zee te duur is en voor de meeste mensen organisatorisch/technisch niet mogelijk/haalbaar.Een kleine 10 jaar later waren er trouwens wel meer dan 100 vrije radiostations via de FM in de randstad te ontvangen en de grote puinhoop viel best wel mee. 1 minuut geleden1 min. bewerkt door Robin Westhof
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.