Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Laatste berichten

Toont discussies, albums in Knipselcollectie en blogartikelen geplaatst in de afgelopen 365 dagen.

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Afgelopen uur
  2. Vandaag
  3. De 22e editie van 3FM Serious Request heeft een recordopbrengst gerealiseerd van 18.423.566 euro. Hiermee overtreft de actie, gehouden voor Spieren voor Spieren, eerdere records, waaronder de hoogste opbrengst uit 2012 van 13.839.731 euro voor het Rode Kruis in Enschede. Ook de eindstand van 2014, toen 12.380.438 euro werd ingezameld in Haarlem, wordt hiermee ver achter zich gelaten. Voor de vijfde keer sinds de terugkeer van Het Glazen Huis in 2021 koos 3FM voor het vertrouwde concept van een week non-stop radio maken vanuit een glazen studio. Dit jaar stond het Glazen Huis in ‘s-Hertogenbosch. Presentatoren Barend van Deelen, Mart Meijer en Sophie Hijlkema maakten 24/7 radio en draaiden verzoekplaten voor geld. Tegelijkertijd stond de actie in het teken van alle Nederlanders die zelf initiatieven namen om geld in te zamelen voor het goede doel. Gedurende de week was er veel aandacht voor het doel Spieren voor Spieren, dat kinderen met spierziekten ondersteunt. De actie kende een snelle stijging van de ingezamelde bedragen. Op dinsdagavond stond de tussenstand op 12.3 miljoen euro. Woensdagmiddag om 18:00 uur werd de laatste tussenstand bekendgemaakt van 15.163.447 euro, waarmee het oude record van 13,8 miljoen euro al werd overschreden. De uiteindelijke bekendmaking op het podium bracht het totaal op 18.423.566 euro. Naast het recordbedrag werden duizenden mensen op de Markt in Den Bosch betrokken bij de bekendmaking, wat zorgde voor een feestelijke sfeer. Het ingezamelde bedrag kan in de komende dagen nog verder stijgen, omdat acties doorgaan en geld blijft binnenkomen, zelfs nadat het Glazen Huis is afgebroken. Om de muziek van de actie nogmaals te beleven start 3FM op woensdag 24 december om 22:00 uur met het uitzenden van de ‘Top Serious Request’. Tot oudejaarsdag 12:00 uur worden de meest aangevraagde platen van de afgelopen week opnieuw gedraaid, zodat luisteraars kunnen meegenieten van de highlights van de actie. Afbeelding: foto NPO 3FM/Ben Houdijk
  4. Ben antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  5. Uit het luisteronderzoek over week 51 van 2025, gemeten van 15 tot en met 21 december, blijkt dat Qmusic de koppositie heeft overgenomen. De zender komt uit op een marktaandeel van 13,5% en stijgt daarmee fors ten opzichte van de 10,6% van een week eerder. Qmusic stond vorige week nog op de derde plaats en schuift nu door naar nummer 1. Radio 10 volgt op korte afstand met een marktaandeel van 13,3%. Dat is licht hoger dan de 13,1% van vorige week, maar onvoldoende om de eerste positie vast te houden. De zender zakt daarmee van plaats 1 naar plaats 2. NPO Radio 2 komt in week 51 uit op een marktaandeel van 10,2%. Dat betekent een daling ten opzichte van de 11,3% van een week eerder, waardoor de zender terugvalt van de tweede naar de derde positie. Sky Radio behoudt de vierde plaats met een marktaandeel van 10,0%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de 9,8% van vorige week. NPO Radio 5 blijft staan op plek vijf met een marktaandeel van 7,8%, vrijwel gelijk aan de 7,9% die een week eerder werd gemeten. NPO Radio 5 noteert daarnaast opnieuw de hoogste gemiddelde luistertijd, die stijgt van 576 naar 598 minuten. Het hoogste weekbereik wordt in week 51 genoteerd door Sky Radio. De zender bereikt 5.723.652 luisteraars, een duidelijke toename ten opzichte van de 5.340.840 luisteraars van vorige week. Daarmee blijft Sky Radio de zender met het grootste bereik van Nederland. Bij de overige landelijke zenders zijn er verschillende stijgers zichtbaar. NPO 3FM laat een duidelijke toename zien en groeit van 1,9% naar 3,5% marktaandeel. Ook SLAM! stijgt licht van 0,7% naar 0,8%. Radio Noordzee laat eveneens groei zien en gaat van 0,3% naar 0,4%. De Regionale Publieke Omroep noteert een kleine stijging van 5,2% naar 5,3%. Tegelijkertijd zijn er meerdere zenders die terrein verliezen. 100% NL daalt van 2,5% naar 2,2%. JOE zakt van 4,3% naar 3,6%. Radio 538 levert marktaandeel in en gaat van 7,7% naar 7,2%. Radio Veronica daalt van 4,0% naar 3,5%, terwijl NPO Radio 1 teruggaat van 7,5% naar 6,8%. Een aantal zenders blijft stabiel in vergelijking met vorige week. BNR Nieuwsradio blijft staan op 0,8% marktaandeel. Ook KINK noteert opnieuw 0,4% en laat daarmee geen verandering zien ten opzichte van week 50. Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd. Bron: NMO/Ipsos-Kantar
  6. De Warmste Week 2025 heeft met 6.278 acties een totaalbedrag van 9.033.435 euro opgehaald voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Met deze opbrengst worden 220 projecten ondersteund die gericht zijn op meer erkenning, ondersteuning en concrete hulp voor mensen bij wie ziekte niet altijd zichtbaar is. Opvallend dit jaar was dat één van deze projecten al tijdens de actieweek zelf werd gerealiseerd. Zeven dagen lang maakten MNM- en Studio Brussel-presentatoren Eva De Roo, Manu Van Acker, Dries Lenaerts en Kawtar Ehlalouch onafgebroken radio en televisie vanuit Het Warmste Huis in Genk. Vanuit deze locatie ontvingen zij actievoerders uit heel Vlaanderen, luisterden naar persoonlijke verhalen en draaiden verzoekplaten. De uitzendingen maakten het thema onzichtbaar ziek zijn zichtbaar en bespreekbaar voor een breed publiek. Naast de uitzendingen in Genk waren VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns actief in revalidatiecentrum Pulderbos in Zandhoven. Daar werd in slechts zeven dagen tijd al één van de 220 projecten uitgevoerd. Met de hulp van 870 vrijwilligers werd het terrein van het revalidatiecentrum omgevormd tot een inclusieve speelboerderij met serre en moestuin, bedoeld voor kinderen en jongeren die revalideren. Het project werd gerealiseerd door samen te werken met zorgteams, families en vrijwilligers uit heel Vlaanderen. In Genk vormde het Cosmogolempark het decor voor De Warmste Optredens. Artiesten als Berre, DIKKE, Oscar and the Wolf, Bazart en Pommelien Thijs zorgden er elke avond voor een volle concertweide. Overdag verzamelden actievoerders zich in Het Warmste Dorp en Het Warmste Huis, waar meer dan 1.000 mensen hun acties toelichtten en hun verhaal deelden. In totaal bezochten meer dan 170.000 mensen het Cosmogolempark tijdens de actieweek. Elke avond presenteerde Niels Destadsbader een liveshow vanuit Het Warmste Huis op VRT 1. Overdag bracht hij in De Warmste Dag op VRT 1 en VRT MAX een overzicht van de hoogtepunten. Ook Ketnet besteedde dagelijks aandacht aan De Warmste Week, waarbij het programma Hallo Kroket! vanuit Genk terugblikte en jonge actievoerders bedankte voor hun inzet. De volledige opbrengst van 9.033.435 euro gaat naar het fonds van De Warmste Week en wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Van daaruit wordt het bedrag verdeeld over de 220 geselecteerde projecten. Deze projecten richten zich onder meer op zorg, ondersteuning, ontmoeting en bewustwording rond onzichtbaar ziek zijn. De complete lijst met projecten is te vinden via de Koning Boudewijnstichting en dewarmsteweek.be. Het gerealiseerde project in Pulderbos kreeg de naam Onwaarschijnlijk en wonderbaarlijk. In zeven dagen tijd werd een therapeutische speelomgeving opgebouwd waar kinderen en jongeren kunnen ontspannen, spelen en herstellen in een groene setting. Vrijwilligers hielden zich bezig met bouwen, planten en inrichten, met als doel een duurzame plek te creëren die langdurig gebruikt kan worden binnen het revalidatiecentrum. De Warmste Week 2025 liet ook in cijfers zien hoe groot de betrokkenheid was. In totaal werden 9.851 platen aangevraagd, was er 146 uur live radio op MNM en Studio Brussel en vonden er 28 optredens plaats op het dak van Het Warmste Huis. De meest aangevraagde platen varieerden van Effe Serieus met Baila de gasolina tot Journey met Don’t stop believin en Coldplay met Fix you. Met duizenden acties, grote publieke belangstelling en de vroege realisatie van een project heeft De Warmste Week 2025 het thema onzichtbaar ziek zijn op brede schaal onder de aandacht gebracht. De volgende editie staat gepland voor de week voor kerst in 2026, opnieuw met steun van KBC.
  7. Jaap De Vries antwoordde op een discussie van Revenge85 in Zeezenders
  8. Oever532 antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  9. Revenge85 voegde een discussie toe in Zeezenders
  10. Het nieuwe radioproject Radio Nova International zal eind december al met de eerste testuitzendingen op de korte golf starten. De proefuitzendingen vinden plaats op 26, 27 en 28 december van 16:00 tot 19:00 uur UTC (17:00 tot 20:00 uur CET) op de frequentie 6.140 kHz. De eerder geplande testuitzendingen van Radio Nova International zullen ook plaatsvinden op 2, 3 en 4 januari. Door de extra uitzendingen eind december kunnen de luisteraars alvast kennismaken met het nieuwe project. Radio Nova International heeft als doel een breed publiek te bereiken via korte golf, en de testperiodes dient om de technische instellingen, frequenties en antenneconfiguraties te optimaliseren.
  11. dave76 antwoordde op een discussie van Ben in Nederland
  12. Andries 2 antwoordde op een discussie van Theo PE1OPQ in LPAM (kleinvermogen AM)
  13. Radiopresentator Niek van der Bruggen van Radio Veronica is dinsdagavond betrokken geraakt bij een ernstig ongeluk op de A2 bij Zijderveld. Zijn auto sloeg rond 19:45 uur meerdere keren over de kop op de afrit van de snelweg. Van der Bruggen raakte niet ernstig gewond, maar zijn Golden Retriever Puck is tijdens het incident weggelopen en nog steeds vermist. De Volvo XC90 van de presentator kwam na de rolbewegingen met flinke schade tot stilstand in de middenberm van de snelweg. Bij het uitstappen rende de hond in paniek weg. Politie en omwonenden hebben geprobeerd Puck te vangen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Meerdere rijbanen werden tijdelijk afgesloten om hulpverlening mogelijk te maken en de auto is inmiddels weggetakeld. Van der Bruggen is na het ongeluk gecontroleerd in het ziekenhuis en kon daarna naar huis. Tijdens de rit maakte hij een video waarin hij mensen oproept uit te kijken naar zijn hond in de regio Everdingen en Zijderveld en direct contact op te nemen met de Dierenambulance als zij Puck zien. Een professioneel zoekteam is ingeschakeld en er wordt geadviseerd rust te bewaren in het gebied om de overlevingskansen van de hond te vergroten. Het team van Van der Bruggen houdt contact met hem over zijn radioshow. Voor vandaag wordt Dennis Hoebee op de zender verwacht. De politie onderzoekt het ongeluk om de oorzaak vast te stellen. Afbeelding: Niek van der Bruggen (foto Mark Engelen/Radio Veronica)
  14. De uitzending van vanochtend:
  15. Tijdens de feestdagen staat de Vlaamse radio traditioneel in het teken van uitgebreide hitlijsten, waarbij de Top 2000 op VRT Radio 2 een van de belangrijkste overzichten vormt. Deze lijst start op 25 december en loopt door tot en met 31 december, met een uitgebreide selectie van populaire nummers uit verschillende decennia. Naast de Top 2000 bieden verschillende andere zenders hun eigen thematische hitlijsten, jaaroverzichten en herhalingen. De Tijdloze Countdown op De Tijdloze loopt van 18 december tot en met 31 december en bevat tijdloze nummers die hun populariteit door de jaren heen hebben behouden. Qmusic in België zendt van 22 december tot en met 31 december de Q-Top 1000 uit, met een breed overzicht van muziek uit diverse periodes. Op 24 december staat bij Willy de Staalhard 100 op het programma, een lijst die zich richt op stevigere muziekstijlen. Vanaf 25 december verschuift de aandacht bij meerdere zenders naar uitgebreide jaaroverzichten. Willy zendt in dezelfde periode de Willy 1000 uit, een herhaling die eveneens loopt van 25 december tot en met 31 december. Ook JOE in België kiest voor een herhaling van hun Top 2000. Deze uitzending start op 25 december en loopt door tot en met 3 januari. Daarmee wordt de lijst ook na de jaarwisseling nog ruim onder de aandacht gebracht. Radio Bene programmeert een herhaling van de Evergreen 1000, die te horen is van 26 december tot en met 31 december op zowel Radio Bene als Radio Bene Gold, met een selectie die vooral gericht is op herkenbare en langdurig populaire nummers. TOPradio voegt zich vanaf 27 december in het rijtje met de Retro Arena 500, die loopt tot en met 31 december en zich richt op dance en classics uit eerdere decennia. Op dezelfde dag zendt MNM het MNM50 Jaaroverzicht uit, waarin een terugblik wordt gegeven op de muzikale hoogtepunten van het afgelopen jaar. Aansluitend volgt bij MNM de MNM1000, een herhaling die te horen is van 28 december tot en met 2 januari. De jaarwisseling zelf wordt bij Studio Brussel afgesloten met De Tijdloze 100 op 31 december, een compacte lijst met tijdloze nummers die gelijk is aan de Top 100 van de De Tijdloze Countdown. Tot slot staat op 3 januari 2026 bij VRT Radio 1 de Vox 100 geprogrammeerd, waarmee ook in het nieuwe jaar nog aandacht is voor een jaarlijst van 2025. Overzicht van alle hitlijsten: De Tijdloze Countdown – De Tijdloze – 18 december t/m 31 december Q-Top 1000 – Qmusic (B) – 22 december t/m 31 december Staalhard 100 – Willy – 24 december Top 2000 – VRT Radio 2 – 25 december t/m 31 december Willy 1000 (herhaling) – Willy – 25 december t/m 31 december Top 2000 (herhaling) – JOE (B) – 25 december t/m 3 januari Evergreen 1000 (herhaling) – Radio Bene / Radio Bene Gold – 26 december t/m 31 december Retro Arena 500 – TOPradio – 27 december t/m 31 december MNM50 Jaaroverzicht – MNM – 27 december MNM1000 (herhaling) – MNM – 28 december t/m 2 januari De Tijdloze 100 – Studio Brussel – 31 december Vox 100 – VRT Radio 1 – 3 januari
  16. De vijfde tussenstand van 3FM Serious Request laat zien dat de actie voor Spieren voor Spieren inmiddels €12.288.653 heeft opgeleverd. Met nog één dag te gaan is daarmee een belangrijk moment bereikt in de gezamenlijke inspanning van luisteraars, dj’s en betrokken partners. De opbrengst groeit gestaag door en de actieweek is daarmee nog niet ten einde. 3FM Serious Request richt zich dit jaar op Spieren voor Spieren, een organisatie die zich inzet voor kinderen met een spierziekte. In Nederland gaat het om ongeveer 20.000 kinderen die dagelijks te maken hebben met de gevolgen van een aandoening aan de spieren. De ingezamelde middelen zijn bedoeld om bij te dragen aan snellere diagnoses, de ontwikkeling van nieuwe medicatie en behandelmethodes, en het mogelijk maken van sport en beweging voor ieder kind, ongeacht beperkingen. De huidige tussenstand onderstreept de brede betrokkenheid van het publiek. Luisteraars dragen bij door te doneren, platen aan te vragen en zelf acties te starten. Via verschillende kanalen wordt het publiek opgeroepen om ook in de laatste fase van de actieweek actief te blijven bijdragen. Doneren kan nog zolang de actie loopt, waardoor elke bijdrage direct meetelt in de eindstand. Naast financiële steun speelt ook bewustwording een belangrijke rol. Door aandacht te vragen voor spierziekten bij kinderen wordt het onderwerp zichtbaar gemaakt voor een breed publiek. Dat helpt niet alleen bij fondsenwerving, maar ook bij het vergroten van kennis over de impact van deze aandoeningen op het dagelijks leven van kinderen en hun gezinnen.
  17. Gisteren

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.