Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by harveyfm,

Weet iemand welk merk/type FM zender dit is? Het is een een 5 Watt stuurzender maar verder staat er geen merk of modelnummer op. (Het is geen zelfbouw zender). Alle info is welkom!

2. Started by Juul,

Ziet er mooi uit. http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=26966

• 19 antwoorden
    • 6,3k weergaven
  3. Started by Harm,

Ik heb zo'n 20 jaar geleden een CD gebrandt dat niet meer wil afspelen. D.w.z. de tracks spelen afzonderlijk wel af maar er komt géén geluid uit. Iemand suggesties?

• 19 antwoorden
    • 3,5k weergaven
  4. Bron: Siebrand Verwer - Spreekbuis. https://www.spreekbuis.nl/een-goed-zendstation-voor-de-luisteraar/

5. Started by Peter Vrakking,

In Zuid Limburg kun je goed DAB uit Walonië ontvangen vanuit Liege. Hier wat foto's van Liege - Bol d'Air De RTBF test al een tijdje (minstens een jaar) met 4 DAB+ kanalen. Vorig jaar waren de nog 32AAC, 48AAC, 64AAC en 96AAC, dit jaar staan ze allemaal op 64AAC. Ik heb opnames gemaakt met de Sangean DPR-36 (bedankt Vincent en Ben) van Classic 21 op zowel DAB als DAB+ voor een vergelijkend waren onderzoek. DAB wordt in mp2 opgenomen en DAB+ in m4a. Classic 21 : DAB 160 kbps / 48 kHz Classic 21 : DAB+ 64AAC Zelf had ik wat problremen met het afspelen van de m4a file, maar in VLC gaat dat perfect.

• 18 antwoorden
    • 4,6k weergaven
  6. Started by Juul,

Ik kwam in m'n archief een leuk achtergrond artikel tegen uit Elektuur over de MiniDisc. Uit 1991. http://www4.zippyshare.com/v/93662993/file.html

• 17 antwoorden
    • 5,7k weergaven
  7. Started by Theo PE1OPQ,

Situatie nu Shure SM7B en een Aphex project channel. Klink goed en er zit genoeg pasta choco donker in 😃 Maar ik ben niet echt tevreden met het geheel. En waarom niet? Ik ben nogal een onrustig type met het praten en zwaai alle kanten op en praat niet echt tegen de microfoon. En dat hoor je terug, en vind ik vervelend. Nu dacht ik zo, ik zie op het nieuws vaak een microfoon welke halverwege wordt gehouden tussen de journalist en interviewer. Duidelijk een die je van redelijk ver af goed kunt inspreken, zonder dat je een hol geluid krijgt. Wat zijn dit voor types en zou dit wat voor mij zijn? En wat voor type (merken) microfoon…

• 17 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  8. Ik ben na 25 jaar maar weer actief aan het worden als zendamateur. Er is dus nog meer na het "Veronica archief". Ik heb dus maar weer een stukje geschreven. Je kunt het hier downloaden. ( voor de zendamateurs hier op het forum) http://downloads.dkars.nl/hdufbrbW/DKARS%20Magazine%20201412.pdf Juul - PE0GJG

• 17 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  9. Started by Eergisteren,

Ik gebruik Streamwriter om op te nemen maar afgelopen weekend deed mijn opnamestation moeilijk. Nou is de opname die is mislukt terug te luisteren via Radioplus.be, maar die stream valt niet meer te downloaden. Althans volgens mij is 'ie inmiddels zo beveiligd dat geen enkele app of plugin het nog voor elkaar krijgt en ik heb er vele geprobeerd. Nu wil ik de dus de stream afspelen en dan rechtsstreeks opnemen maar hier loop ik tegen een probleem aan. Want ik krijg het niet voor elkaar om dit gratis en in fatsoenlijke kwaliteit op de harde schijf te zetten. Kan iemand mij software aanraden? Mijn voorkeur gaat uit naar portable software maar inmiddel…

• Haha
      • Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 16 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  10. Started by hans558,

De DAB radio die ik als wekker gebruikte blijft helaas heel stil nu omdat die geen dab+ kan ontvangen. Ik had hem destijds gekocht om vooral in mijn slaapkamer Radio 6 en 5 te kunnen ontvangen. Ik ben wat aan het rondkijken om een nieuwe klok of wekker radio te kopen maar uiteraard wel met dab+ Ik was o.a. bij Mediamarkt en Saturn maar ik vind het idioot dat ze nog steeds alleen fm en/of am erop verkopen. Bij mediamarkt zag ich uberhaupt maar 1 dab radio van een onduidelijk merk staan. Op de Conrad site staan er maar liefst 135.... En de electronicawinkels maar klagen over de omzet. Zouden ze het niet doorhebben dat dab+ de nieuwe norm is/wordt ? Hans Marijs …

11. Started by stargate,

Deze middengolf mast stond vroeger in Hoogezand, wie heeft er meer informatie over

12. Started by nchuijg,

Antenna Hungaria heeft onlangs een nieuwe 2 MW zender in gebruik genomen nabij Solt en de infrastructuur van de antennes aangepast. Dit meld RadioWorld International edition. http://www.mazdigital.com/webreader/54264?page=2 Groet Nico.

• 15 antwoorden
    • 5,3k weergaven
  13. Started by ruudam,

Let op Theo, hier zie je een grote AM stereo zender. Midden in de woestijn (bij een grote stad)

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 15 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  14. Started by Vincent,

De RTL Cube - DVB-T USB Stick is ook als SDR ontvanger te gebruiken voor frequentiebereik 65-1700 MHz. Het is eigenlijk een USB stick voor FM/DAB/Digitenne maar het werkt inderdaad ook als SDR. De USB stick wordt geleverd met een antenne, afstandbediening en CD-rom. Ik draai het met het gratis programma SDR Sharp. Het koste me wel een uurtje puzzelen om hem aan de praat krijgen. Eigen schuld, ik was vergeten de driver van de CD-rom te installeren. Dit is overigens het enige onderdeel van de CD-rom wat je moet installeren, de rest absoluut niet. Als je na de driver installatie deze instructie volgt moet het geen probleem zijn hem aan de praat te krijgen. De …

15. Voor de ervaren mensen is het misschien een domme vraag, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten. Vroeger sloot je een pickup, cassette en CD aan, maar nu komt de muziek bij mij uit de PC. Ik zoek eigenlijk een mengpaneel waar ik de tracks vanaf de PC kan bedienen. ik heb het weleens gedaan met 3 geluidskaarten en die op ieder kanaal aangesloten. Maar misschien zijn er nu betere systemen. Ik zal dus zeker 4 bronnen willen bedienen vanuit de PC, evt voorluisteren en het programma opnemen. Het is bedoeld voor hobby-radioprogramma (geen internetradio). Het eindprodukt is een mp3/wav file... Dus een virtueel mengpaneel is mooi, maar wel…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 14 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  16. Started by Theo PE1OPQ,

Voor al die mensen die mij niet kunnen ontvangen op de 747 KHz, hier een opname van mijn station. Het is de uitzending van heden avond 14 september. https://we.tl/f5gC6mPr5S Zo klinkt een LPAM station op de middengolf. Stereotool wordt gebruikt als sound processing, de pre set is zelfgemaakt. Theo

• 14 antwoorden
    • 4,5k weergaven
  17. Gast
    Started by Gast,

Hoe deden ze dat toch voor de jingle cartmachine? Zie hier http://www.reelradio.com/reports/mackenzi.html Met regelmaat zie ik trouwens dat er over carDmachine wordt geschreven, foutje, moet toch echt carTmachine zijn, maar dat even terzijde. Paul de Haan.

• 13 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  18. Started by Marinebroadcasters,

Onlangs begaf mijn laptop het. Draaide nog onder Windows 7. Ik gebruikte Winamp als default player vanwege de vele handige plugins en geluidsettings. Nu met een nieuwe laptop gebruik ik Windows 11. Winamp wederom erop, echter ik kan met de beste wil ter wereld de Winamp niet als default player instellen. Wie heeft de gouden tip?

19. Started by DAB.Radio,

Ik vond op YouTube twee korte filmpjes die begin 1971 (vrij kort voor de komst van de eerste DJ-tafel) zijn opgenomen in een Hilversum 3-studio. Ik heb nooit eerder film- of fotomateriaal van deze studio gezien. Er werd nog met technicus gewerkt en het valt me op dat de mengtafel er totaal anders uitziet dan de mengtafels die destijds in de "grote" Hilversumse studio's stonden. Weet iemand of dit ook een eigen product van NRU/NOS was?

20. Ik zocht naar het schema van de combiner van Caroline North in de jaren 60. Vond een verwijzing naar BBC website, maar deze was niet meer toegankelijk. Artikel via Wayback machine gevonden, maar er stond nog veel meer interessants. Het zijn artikelen uit Signal, een periodiek van de Vintage & Military Amateur Radio Society. Ik heb alle pdf's overgehaald, en op Mediafire gezet. https://www.mediafire.com/folder/b0uyg109w0gnr/signal Veel leesplezier. Jan

21. Started by Harm,

De AM oscillator heb ik netjes in een kastje gebouwd, lang geleden dat ik zoiets gedaan heb. En omdat ik toch bezig was heb ik de elco's en potmeters van mijn 37 jaar oude draaitafel vervangen. Dat was wel nodig want de snelheid schoot willekeurig van snel naar langzaam en vice versa. Enfin, hij draait weer als vanouds. Gelijk maar even de modulatie verbeterd voor de oscillator. Wat een aangenaam geluid, 'singalong junk' op de middengolf klinkt als vanouds. Op de video de oude en nieuwe situatie van de condensatoren.

• 13 antwoorden
    • 3,7k weergaven
  22. Started by Juul,

Grappig, kwam ik tegen in ons archief.

23. Started by Juul,

Ik ben voor een speciaal project een documentaire aan het maken. Maar helaas is de docu 80 minuten. Nu weet ik dat de "RedBook" van Philips en Sony max 74 minuten voorschrijft maar heeft iemand ervaring met een 80 minuten audio CD ? Juul

• 12 antwoorden
    • 3k weergaven
  24. Started by Broozen,

Heren of dames techneuten, De audio bij dit bericht (toevallig een reclame van Caraco) heeft een ongewenst bijgeluid, goed te horen in de laatste 7 seconden (even je speakertje harder zetten). Ik noem dat even een 'raster'. Mijn Adobe Audition krijgt dat raster er niet uit. Heb /ken jij een programmaatje waarmee je dit nare bijgeluid gegarandeerd kunt verwijderen? Of weet jij hoe het erin kan zijn gekomen? Alvast bedankt! Benno

• 12 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  25. Started by Vincent,

Ik kijk regelmatig op Ali Express naar kleine portable radio's. Er zit veel bagger tussen maar zo nu en dat zie ik er eentje waar ik nieuwsgierig naar ben. Zo zag ik begin van dit jaar de Tescun ICR-110. Middengolf en FM, op zich niet bijzonder. Maar ook een slot voor een micro sd kaart. Daarmee kan je niet alleen mp3 muziek afspelen maar ook kan je van de radio opnemen. En als hij dan in de aanbieding gaat kan ik het niet laten. Voor minder dan 3 tientjes inclusief verzendkosten bestel ik dan een nieuwe portable voor mijn verzameling. Ik zit op dit moment op Texel en hebt hem maar eens meegenomen. Vandaag de 1602 kHz aangezet en op de opnameknop gedrukt. Het …

• 12 antwoorden
    • 2,9k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.