Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Juul,

In 1974 behaalde ik mijn zendmachtiging, ik werd zendamateur ! Ik mocht m'n eigen zender bouwen en gaan uitzenden op de hogere frequentie banden 145 mHz en hoger. ( ik was bijna de enige bij Veronica met een zendmachtiging.) Ik woonde om de hoek bij mede forum lid Henk Roos. En hij was piraat, maar ik had een antenne op dak dus viel de politie en de RCD bij mij binnen. Maar ik kon aan de RCD ambtenaar m'n zendmachtiging laten zien dus.......Henk hebben ze geloof ik nooit "gepakt". Bij de TROS werkten toen ook al een paar zendamateurs waar Peter, PE0PME er één van was. De meeste collega's vonden dat allemaal maar vreemd dat "gedoe" met o.a. morseseinen en met …

• 1 antwoord
    • 2,4k weergaven
  2. Started by nchuijg,

Van mono stereo maken, kan niet zeg ik en misschien vele met mij, nou kijk en luister hier maar eens: https://www.monotostereo.info/ En hier de versie van Venus van Shocking Blue die stukken beter is als de door Ad Bouwman bijeen verzamelde stereo stukjes en daar een geheel van heeft gemaakt. Hier meer informatie; https://www.huffingtonpost.com/entry/two-new-cds-reignite-stereo-vs-mono-debate_us_58ac61cde4b0417c4066c2ee?guccounter=1 Groet Nico.

• 2 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  3. Started by peellandfm,

Misschien ben ik te jong, maar dit kende ik nog niet.

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  4. Gast LOS
    Started by Gast LOS,

In het noorden wordt Radio 4 helaas vaak gestoord door illegale uitzendingen. Piraten zenders kiezen er voor om zo dicht mogelijk te gaan uitzenden tegen het signaal van Radio 4. Een frequentie afstand van 300KHz (0.3MHz) is inderdaad mogelijk. Echter alleen vanaf dezelfde zendmast. Of dat er voor een ander gebied uitgezonden wordt. In Lingewaal wilde men de FM 92.2MHz inzetten. Deze frequentie is gereserveerd voor lokale omroepen. Nu blijkt er slechts 400KHz frequentie verschil tussen te zitten met Radio 2. Radio 2 zit op de FM 92.6MHz. In beginsel werd een frequentie verschil van 400KHz toegestaan. Later bleek dit niet echt optimaal te zijn en heeft men dit aangepa…

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  5. Started by Tino,

Via onderstaande link kan ik luisteren naar Traffic Radio, maar ik kan de stream niet opnemen. Heeft iemand een andere url, of een manier waardoor ik hem wel kan opnemen? http://2.trafficstream.nl/proxy/traffic_main?mp=/traffic_main

6. Started by Benno Roozen,

Hallo radiovrienden, Voor een publiekspresentatie waarin ik zowel video als audio wil instarten ben ik op zoek naar een player. Dat mag een app zijn, of een fysiek ding, zie foto. Ik wil het kunnen gebruiken binnen mijn Windows laptop omgeving. Heeft iemand enig idee wat ik daarvoor kan gebruiken? Alvast bedankt voor je reactie. Benno

• Haha
    • 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  7. Gast
    Started by Gast,

Prachtig, ga maar kijken. Paul de Haan.

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  8. Weer eens iets anders. Juul had nog videobeelden die hij maakte in 1990. Belden van het MG zenderpark in Zeewolde. Op deze video ook beelden uit een TESUG Satfest-uitzending uit 1995. The European Satellite User Group met het Satellite Festival uitgezonden via Eutelsat op 16 oost en gepresenteerd door Rens Maas en Eric Wiltsher. Een bezoek aan en in de zendtoren in Lopik. Beelden vanuit de toren op een paar honderd meter hoogte. Met dank aan Juul en Eric voor de toestemming om de beelden te gebruiken. Video's from the transmitter park at Zeewolde, shot by Juul Geleick and an extract from the Satellite Festival hosted by Rens Maas a…

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  9. Started by stargate,

Wie heeft er meer informatie van NDB antenne's zoals het binnen werk enz. De fabriekanten pdf.

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  10. Started by johan,

Ik wil graag gebruik maken van Soulseek Wie heeft er een kleine uitleg . Bedankt . Mvg Johan

11. Started by Juul,

http://tweakers.net/nieuws/80344/apple-werkt-aan-nieuw-audioformaat.html Juul

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  12. Gast
    Started by Gast,

Hoi, Een nieuwe uitvinding ? Neen hoor. PotPlayer bestaat inmiddels een 10-tal jaar en heeft zijn roots in Azië en is bij velen nog vrij onbekend. Deze mediaplayer maakte echter een mooie evolutie doorheen de tijd. Enig nadeel, het is enkel compatibel met Windows als 32 & 64bit en de talen zijn beperkt tot Engels, Chinees, Koreaans, Pools, Russisch etc ... Vooralsnog geen Nederlands Aangewezen is om de software te installeren met de basis instellingen Het heeft heel wat functies voor audio en video, en speelt zowat elk bestandstype. De functies van deze mediaplayer zijn te vergelijken met deze van WinAmp, doch ee…

• 0 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  13. Started by Jano1954,

Beste vrienden, Vanwege familie omstandigheden heb ik de afgelopen maanden geschitterd door afwezigheid. Het Internet radiocafe is echter veel te leuk om er helemaal weg te blijven, dus mijn eigen verwachting is dat ik de komende tijd wel weer wat meer bijdragen zal gaan leveren. Komende donderdag en vrijdag heb ik een nieuw bezoek aan de Rundfunksendestelle Wertachtal op het programma staan. Dit om een nieuwe foto/filmserie te maken in winterse sferen. Door omstandigheden heb ik sinds vanavond een extra plek over. Als je geinteresseerd bent om mee te gaan kun je mij dat via een prive bericht laten weten. De reis zal plaats vinden per auto en gebeurt op…

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  14. Started by Rob Noordt,

Hoi, Ik ben op zoek naar een schema van een mengtafeltje, de DJ mixer van BST, type: rt90pro. Het is wel een oud type, maar de voeding hiervan is defectgeraakt. Om nu een juiste transformator en eventuele verdere reparaties te kunnen uitvoeren ben ik op zoek naar het schema van deze mixer. Wie o wie? Hartelijk dank bij voorbaat! Rob

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  15. Dit weekeinde 25,26 en 27 januari zou er voor de laatste keer door Amateurs gewerkt worden vanuit Zeewolde. De bedoeling was dat er een staion met de callsign PH00ZWAT in de lucht zou zijn met 400 Watt. Hiervoor was toestemming van de huidige eigenaar van Flevo het ministerie van Defensie Omdat er een van de benodigde vergunningen niet op tijd was afgegeven is het hele evenement uitgesteld tot een nader te bepalen datum. Later dit jaar. Om dit evenement te ondersteunen is er onlangs een video gemaakt met mooie winterse beelden van het zendstation. Je vind hem hier : Veel kijkgenot!!

• 0 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  16. Started by Juul,

Politieke partij Noorwegen wil FM-frequenties weer in de lucht. http://www.spreekbuis.nl/dab-besluit-van-noorwegen-bleek-politieke-vergissing

17. Started by Juul,

Ik ben voor het amateur magazine DKARS een artikel aan het schrijven over m'n experimenten met m'n zelf ontworpen eindtrap voor m'n amateur zender op 145 mHz. Het gaat voorspoedig ondanks dat ik zo'n 25 jaar bijna niets gedaan heb met m'n eigenlijke hobby, "zendamateur met volledige licentie". Hier vast een tweetal foto's. Bij 10 watt input toch mooi 80 watt output en mooi voorzien van een ook al zelf gemaakt laag doorlaat filter. De soldeerbout staat warm............. Beschrijving binnenkort in DKARS. Veronica staat dus op een laag pitje........... Juul - PE0GJG

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  18. Started by Juul,

Ook in de USA is er volop "beweging" inzake de AM. http://www.radioworld.com/default.aspx?tabid=75&entryid=10322

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  19. Started by Vincent,

Voor de liefhebbers, 99,99 incl. verzendkosten: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/548615/

20. Started by Juul,

Bron: Elektuur 1999 https://pixeldrain.com/u/v1Xvxt2z

21. Started by Vincent,

Het is dat hij een beetje duur is, maar wat is dit een mooie ontvanger!!!

• 5 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  22. Vandaag vond ik twee leuke filmpjes uit de jaren 70 over radio-automatisering uit die tijd: Schafer FRED 903E.

• 1 antwoord
    • 2,2k weergaven
  23. Started by Vincent,

Een leuke distributie van Ubuntu met SDR radiosoftware. En denk je nu van ik heb geen sdr radio? Geen probleem, met WebSDR kan je over de hele wereld verbinden met Open WebSDR radio's. Uitproberen? Download de iso, installeer die op een DVD (of USB) en boot deze als Live DVD. Dan kan je het uitproberen voordat je het installeert. Want let op: het is geen programma voor Windows of Mac, het is een compleet linux besturingsprogramma. http://skywavelinux.com

• 0 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  24. Started by Juul,

Ik wilde even niks met zeezenders enz. Even wat anders aan m'n hoofd. En ik moest nog even kijken naar m'n 145mHz transceiver en de ingangskringen nog wat afregelen. Snel een Collpits osc. gemaakt met een ouderwetse transistor (BF184) en een FT243 xtal uit de tweede wereldoorlog gepakt. De osc. in het weiland neergezet met een sprietje. En hup, harmonischen tot in de 145mHz band. En ook m'n KG ontvanger kan ik even "testen".

• 1 antwoord
    • 2,2k weergaven
  25. Gast
    Started by Gast,

Gisteren had ik hier een vraag over 7450 khz geplaatst, nu zie ik dat dit onderwerp is verwijderd, hoezo? Paul de Haan

• 2 antwoorden
    • 2,2k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.