Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Broozen,

Heren of dames techneuten, De audio bij dit bericht (toevallig een reclame van Caraco) heeft een ongewenst bijgeluid, goed te horen in de laatste 7 seconden (even je speakertje harder zetten). Ik noem dat even een 'raster'. Mijn Adobe Audition krijgt dat raster er niet uit. Heb /ken jij een programmaatje waarmee je dit nare bijgeluid gegarandeerd kunt verwijderen? Of weet jij hoe het erin kan zijn gekomen? Alvast bedankt! Benno

• 12 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  2. Started by J.Vinke,

Wie eens wil luisteren op de korte golf maar niet in het bezit is van een ontvanger wil ik onderstaande link aanbevelen je kan de online ontvanger zelf instellen op freqentie en verdere opties. http://websdr.ewi.utwente.nl:8903/ Vr gr Jan

• 4 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  3. Started by Juul,

Ja, zooooooo klein: http://www.funcubedongle.com/

• 2 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  4. Started by Andree,

Heb vandaag een nieuwe antenne inelkaar gezet voor mijn papp radio ontvanger. Heb een Delta loop gemaakt en heb meteen hoorbaar verschil waar genomen als voorheen met mijn langdraad van 13 meter. Ik heb minder last van stoorsignalen en alle zenders die ik tot nu toe met de loop heb ontvangen zijn zo'n 3 s punten harder dan voorheen en ook zijn de zwakke zenders nu harder en duidelijker te verstaan. Een aanrader dus om ook eens te gaan maken als je ruimte heb. Ontwerpen genoeg, ik heb de ontwerp van pd7maa na gemaakt.

• 3 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  5. Started by Leeman Marc,

Ontvangst Radio Caroline 648 is hier in West-Vlaanderen wat zwakker de laatste paar maanden, en tijdens de donkere uurtjes zijn er meer fadings.. Is er daar een verklaring voor? Merci, Marc..

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  6. Started by Juul,

In mijn jeugd had je een erg leuk blaadje dat heette "Dr. Blan". Het was gericht op de radio amateur. En al surfend kwam ik ze allemaal tegen, de "Dr. Blan's". En in één daarvan uit 1964 stond een erg leuk stukje om de ontvangst van Veronica te verbeteren. bron: http://www.almerezendamateurs.nl/ Juul

• 4 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  7. Goedemorgen allen. Regelmatig krijg ik als ik zeezender geluiden op de computer wil downloaden de waarschuwing dat dat niet lukt omdat er een waarschuwing komt dat dit filter dat voorkomt . Als ik dan meer informatie aanklik krijg ik een onduidelijk scherm te zien van go microsoft waarvan ik niet begrijp wat ik daarmee aankan en wat te doen. Als iemand een oplossing voor dit probleem weet graag advies. Ik gebruik W8.1 op een laptop met internet explorer. V.G. Victoria22. P.S. ik heb hier op het forum naar dit probleem gezocht , maar niets gevonden.

• 5 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  8. Started by nchuijg,

In Ierland gaan ze stoppen op de langegolf, en als de zend buizen voorraad in Engeland is opgebruikt word het daar ook stil. Zie; http://www.radioworld.com/article/longwave-broadcasting-retains-listeners-/277274 Groet Nico.

9. Started by rien1959,

Zoals iedereen heb ook ik mijn afwijkingen Zo ben ik altijd op zoek naar afbeeldingen van professionele platenspelers. Een van mijn favorieten is daarbij de EMT 930, omdat dat nog een geheel mechanische machine is. Ik heb nooit met deze machine gewerkt, wel met de geweldige Technics SP10/SL 1000. Maar ja, dat is allemaal elektronica. Overigens heb ik een gerucht gehoord dat er nog ergens twee van deze Technics geweldenaars in een opslag staan. Maar goed, ik dwaal af. Tijdens het zoeken op het Internet stuitte ik op een platenspeler waar ik nog nooit van had gehoord. Het gaat om de Beag sl-911, die in het Oostblok is gebouwd. Gegevens heb ik nog niet maar i…

• 4 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  10. Gast
    Started by Gast,

In 1979 was Radio Nolan een superpiraat op 270 mtrs middengolf,circa 1000 watt vanuit oost Groningen. De operator was Jacob. Een goep mensen met oa Jacob, Hans Knot,zijn broer Jelle en ondergetekende hadden 1 x per maand de Freewave informatie show,boordevol radionieuws uit die tijd en oldies. Onlangs kwam weer een uur boven water, erg leuk , ook voor ons eigen archief, echter wat jammer, het loopt veel te snel. De muziek dendert als een TGV voorbij en het lijkt erop dat de presentatoren op helium lopen. Ons verzoek is of iemand dit op correcte snelheid terug kan brengen. Indien dat mogelijk is geven we even de upload link. namens de betrokkenen : …

• 6 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  11. Started by J.Vinke,

Op 5 en 6 april zijn er open dagen bij het Omroep Zender Museum. zie bijlage met nadere informatie. Vr gr Jan

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  12. Zaterdag en Zondag is de toren bij Lelystad open voor het publiek om te bezichtigen. Het is dan Open Monumenten dag. Misschien zien we elkaar ?

• 3 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  13. Started by Eergisteren,

Ik gebruik Streamwriter om op te nemen maar afgelopen weekend deed mijn opnamestation moeilijk. Nou is de opname die is mislukt terug te luisteren via Radioplus.be, maar die stream valt niet meer te downloaden. Althans volgens mij is 'ie inmiddels zo beveiligd dat geen enkele app of plugin het nog voor elkaar krijgt en ik heb er vele geprobeerd. Nu wil ik de dus de stream afspelen en dan rechtsstreeks opnemen maar hier loop ik tegen een probleem aan. Want ik krijg het niet voor elkaar om dit gratis en in fatsoenlijke kwaliteit op de harde schijf te zetten. Kan iemand mij software aanraden? Mijn voorkeur gaat uit naar portable software maar inmiddel…

• Haha
      • Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 16 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  14. Started by Helmut,

Ben digitaliseert oude cassettes van mij en het viel hem op dat op de middengolf opnames boven van 4 kHz het is al afgelopen. Juul heeft ook een keer laten zien dat Veronica met een filter boven van 4 kHz alle frequenties onderdrukt worden. Officieel mochten toen al zenders boven 1500 kHz maar met 4 kHz uitzenden. Beneden 1500 kHz was 4.5 kHz toegestaan. De helft van het middengolf kanaal. Maar er waren veel zenders welke zelfs met 10 kHz uitzonden. Daarom heb je vooral oude ontvangers die zo hoge tonen ook weergegeven. Maar vanaf 1978 was 4.5 kHz voorgeschreven en vanaf dat moment, en bij Duitse ontvangers al eerder, is het bij 4 a hoogstens 5 kHz afgelopen. Nu is het in…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 11 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  15. Started by ruudam,

Kan iemand Itunes zover krijgen de stereo stream van Paradijs te pakken, ze pakken nu nog de mono. Ik heb geen idee hoe dat moet. Stream adressen op site radioparadijs.nl Dank,ruud

• 7 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  16. Started by Cas,

Sinds een half jaar heb ik dezelfde Optimod in mijn bezit als die op de Ross Revenge staat. Graag zou ik willen weten hoe deze is ingeregeld, ten tijde van het grandioze geluid op 963 kHz. Heb Caroline al gemaild, maar geen reactie ontvangen. Wie o wie weet hoe deze Optimod is ingesteld? Cas

17. Started by Jano1954,

Leuk filmpje van 17 minuten waarin Jonathan Marks (Ex RNW) de zendertechnicus van Orfordness Andy Matheson interviewt. Beelden van de zenders antennes en gebouwen

• 2 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  18. Foto: AVRO-RK 2 ©Juul Geleick

19. Gast
    Started by Gast,

Prachtig, ga maar kijken. Paul de Haan.

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  20. Started by ferry fan,

Dag allemaal, Ik ben een soort van nieuw op dit forum - ik heb het in ieder geval lang niet meer bezocht. Daarom een kleine introductie. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80 en luisterde daarom veel naar Hilversum 3. Ik had zo mijn favorieten maar vooral Ferry Maat vond en vind ik geweldig. Later kreeg ik wat meer het idee waar die programma's eigenlijk mee werden gemaakt. Ik ben geïnteresseerd in techniek en radio en vind het daarom leuk om meer te weten over de DJ-tafel zoals die vanaf 1/2 jaren 70 tot 87 in de Hilversum 3 studio werd gebruikt. Ik heb door de jaren best al wat info op internet gevonden. Maar ik heb wat specifieke vragen over de…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 9 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  21. Started by Vincent,

Vandaag heb ik aantal kringloopwinkels bezocht op zoek naar wat leuke dingen. Naast de singels Loop De Loop van Bobby Sitting and Robert Chanel Orchestra and Chorus (1963) en Petite Fleur van Peter Schilperoort and his Quartet (1959) kwam ik ook nog een leuke radiootje tegen. Omdat de oorspronkelijk doos er bij zat kon ik hem voor die paar euro niet laten staan. Hieronder de foto gemaakt van de voorzijde van de ontvanger. De achterzijde en de doos staan in het [url=]https://www.internetradiocafe.nl/gallery/ van het forum. Philips AE3405/20 - Een kleine (120 x 75 x 27 mm) lichtgewicht (200 gr) wereldontvanger van Philips uit begin jaren 90. Langegolf, Middengolf, 9 Kort…

• 2 antwoorden
    • 2k weergaven
  22. Started by Vincent,

Vandaag even langs de kringloopwinkel geweest en dat betekend dat we weer een radio hebben gekocht. Ditmaal de Philips AE3750 wereldontvanger. Het is het grotere broertje van de AE3650, een wereldontvangertje die ik al een tijdje in mijn bezit heb. Bij thuiskomst direct 6 batterijen in het toestel gestopt om te kijken hoe hij het doet. Helaas... alleen maar ruis. Groot was mijn teleurstelling en ik heb hem maar weer teruggebracht. Maar we geven niet op en gaan verder zoeken naar deze ontvanger. Tot dit tijd kijken we maar naar dit youtube filmpje:

• 2 antwoorden
    • 3,5k weergaven
  23. Started by Vincent,

Afgelopen week kwam ik een mooie Philips buizenradio tegen die de AOW leeftijd heeft bereikt: de BX 400 A. Ik geeft toe, met weer een radio erbij verminderd dit de kans dat ik van Paul de Haan ooit naar Groningen mag verhuizen, maar deze was toch te mooi om te laten staan. Hij heeft zijn apk-beurt gehad, het ontvangst is uitstekend en het geluid heerlijk om naar te luisteren. De hele middag stond hier de 1584 aan, met behulp van de buitenantenne. De specs: http://www.radiomuseum.org/r/philips_bx400a.html

• 5 antwoorden
    • 3,8k weergaven
  24. Started by Juul,

Prachtige docu over het Natlab van Philips. http://www.omroepbrabant.nl/?epg/9746592/Mijn+Philipsdag.aspx En dit is ook leuk, Frits Spits en z'n cassette:

• 1 antwoord
    • 1,6k weergaven
  25. Started by Henk-Anna Loog,

Ik denk dat het ons allemaal wel eens is overkomen, tape op de recorder en dan plots een flink gekrijs, gepiep en daarna bangeleiders en koppen die onder de zwarte drab zitten... "Stickey Head Syndrome" heet het in vaktermen. Tot ongeveer 1974 hadden we daar geen last van maar daarna gebruikten diverse fabrikanten een nieuwe binder voor het ijzeroxide en dat spul ging na jaren vocht opnemen zodat de tapes niet meer af te spelen waren. Het meeste last had ik hier bij de Shamrock, Concertape (van Tandy) en Ampex banden van na 1975... meestal de zwarte tapes, de "bruine" banden (vaak 8track tape die op reel-to-reel werd gewikkeld) had daar weinig last van Maar ook "me…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 1,8k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.