Spring naar bijdragen

mei 1977 gijzeling en Hilversum III


rauhfaser

Aanbevolen berichten

Vanavond bij HUMAN een erg mooie documentaire gezien over de gijzeling van de scholieren in Bovensmilde in mei 1977. Veel interviews met scholieren van toen, vooral over de vraag wat het stelselmatig verzwijgen van dit leed (dat was toen kennelijk in de mode) met die mensen heeft gedaan.

Maar on topic: ik herinner me dat Hilversum III in die week heel sober klonk: stemmige muziek, geen STER-reclame, het meest concrete wat ik me herinner is de Europarade met Ferry Maat, die expliciet meldde dat hij geen jingles tussen de Europarade-platen door draaide. Voor hem heel bijzonder, en inderdaad een prgramma dat daardoor heel anders klonk dan normaal.

helaas heb ik geen opnamen uit die week, die begon op maandag 23 mei 1977. Het was erg warm toen, herinner ik me, net zo warm als deze week, en dat zag ik ook terug op de oude beelden vanavond.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Vincent,

Gaat niet alleen om de maandag hoor. De hele week was III in mineur. dat leidde ook tot een grotere verkoop van 'sfeer-LP's' van K-Tel, begreep ik later. Want die muziek werd de hele week gedraaid.

O, ik vermoed dat de DVM nou net niet aangepast was, die van de 28ste heb ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was inderdaad een zeer geslaagde documentaire. Vooral de uitspraak van een slachtoffer die zei in één klap volwassen te zijn geworden. 'Ik was in één keer mijn naïviteit kwijt.' Prachtig gezegd, want de plaats van naïviteit wordt vervolgens ingenomen door slechtere eigenschappen.

Zelf was ik negen en zat in de derde klas. Ik herinner me de beelden van de met kranten dichtgeplakte school en trein nog goed. De gijzelingen waren thuis, bij vriendjes en op school sfeerbepalend. Ook herinner ik me nog dat Frits Bom reportages maakte. Weet iemand of dat voor het Journaal was of voor een omroep? Of klopt mijn herinnering niet?

Helaas heb ik vannacht na de documentaire ook geen opnames kunnen vinden. Overigens schrijnend om te zien hoe slecht de betrokkenen hun leed hebben kunnen verwerken. Het lijkt me vreselijk om na 35 jaar nog altijd geen manier te hebben gevonden om hier mee om te gaan.

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik er als "omroep medewerker" er nog van weet is dat je niet zomaar het omroepkwartier in-op kwam. Er kwam ook een metershoog hek met een grachtje. Allemaal legitimeren........Op het dak van de grote TV studio lagen mariniers met wapens en bij de portier van het muziekpaviljoen waren ook mariniers neer gezet. Uiteraard met wapens.

Dus de portiers Ome Jan en meneer Oud hadden zware bewaking. Zij voelden zich veilig.

De beneden sluipweg bij de studio van Hilversum 3 toen nog, was geblokkeerd met een jeep van de mariniers.

Voor de niet kenners, dat was daar waar Pim Fortuyn is gedood.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar on topic: ik herinner me dat Hilversum III in die week heel sober klonk: stemmige muziek, geen STER-reclame

Veel mensen vonden de voornamelijk non stop muziek beter klinken dan de normale programmering.

Was er ook al niet zo'n aangepaste programmering tijdens de treinkaping van December 1975?

Robin


Ook herinner ik me nog dat Frits Bom reportages maakte. Weet iemand of dat voor het Journaal was of voor een omroep? Of klopt mijn herinnering niet?

Hij werkte toen inderdaad als televisieverslaggever voor het journaal.

Een jaar later ging hij voor de omroep VARA werken als de ombudsman.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er waren plannen door de Zuid Molukkers om het omroepkwartier te gijzelen en op die manier een platform te hebben om hun boodschap te verkondigen.

Maar ze hadden geen plattegronden en dus weken ze uit naar hun eerdere "beproefde" methode, een trein.

Programma's op TV waren ook aangepast want Toppop in die week op 25 of 30 mei was een aangepast programma met muziek, maar niet uit de hitparade en zelfs de leader was er niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de eerste uren van de tweede treinkaping en de bezetting van de school in Bovensmilde heb ik nog een aardige opname van Radio Mi Amigo, allesbehalve publieke omroep dus.

De kaping is net anderhalf uur aan de gang als Baken 16 begint. Daarvoor een beetje rommelige nieuwsuitzending over de Molukse acties.

http://www.mediafire.com/?o8rp0d5xu5n2mad

Jan-Fre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik me vooral nog herinner was de gijzeling in de school en de overval op de trein.

En het feit dat enkele molukse klasgenoten even niet op school kwamen... Want die werden even niet zo best meer ontvangen. Sloeg natuurlijk nergens op, maar goed...

Ik weet nog dat ze, het zal een week na het beëindigen van de gijzelingen geweest zijn, voor het eerst weer in de klas kwamen.. "Zijn jullie met de trein? ", "Moeten we de oude kranten voor jullie bewaren? "... En zodra ze de schooltas openden, dook iedereen onder de tafels..

Ja, ik deed mee... Nee, daar ben ik niet trots meer op... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Vincent,

Gaat niet alleen om de maandag hoor. De hele week was III in mineur. dat leidde ook tot een grotere verkoop van 'sfeer-LP's' van K-Tel, begreep ik later. Want die muziek werd de hele week gedraaid.

O, ik vermoed dat de DVM nou net niet aangepast was, die van de 28ste heb ik.

De DVM is niet uitgezonden geweest op 28 mei, de datum in de database van Dik Voor Mekaar plaza is niet juist.

De uitzending gepland voor 28 mei is uiteindelijk op 18 juni uitgezonden, een week na de beeindiging van de kaping.

Ik zat met de bandrecorder klaar en heb de nieuwsuitzendingen

http://www.mediafire.com/?7qzbu0qy2j2n0fk

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de eerste uren van de tweede treinkaping en de bezetting van de school in Bovensmilde heb ik nog een aardige opname van Radio Mi Amigo, allesbehalve publieke omroep dus.

De kaping is net anderhalf uur aan de gang als Baken 16 begint. Daarvoor een beetje rommelige nieuwsuitzending over de Molukse acties.

http://www.mediafire.com/?o8rp0d5xu5n2mad

Jan-Fre

Ja, de opname is me bekend. Alles behalve publieke omroep inderdaad. Maar ik heb het dan ook niet over de berichtgeving zelf, maar over de kwaliteit van zo'n documentaire. Bij de publieke omroep worden vaker goede docu's uitgezonden. Ook wel reportages zonder een goed historisch onderzoek en een mindere goede cameratechnieken. Op de commerciele televisie is kwaliteit van minder belang. Daar is het uitgangspunt: veel omzet en weinig kosten. En daar is niets mis mee in een onderneming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.