Spring naar bijdragen

Radio Tour de France


Vincent

Aanbevolen berichten

Ha die Ruud,

Ik ga met jou niet van gedachten wisselen over de PO omdat ik weet dat jij, als ex-medewerker tegenwoordig fel tegen bent en ik als ex medewerker fel voor ben.

Dus dat "gevecht" ga ik wel eens met je aan als we elkaar weer treffen vind je ook niet?

Juul

Jammer, maar ik respecteer je besluit, Juul.

Graag zou ik nog ens een echt media programma maken op radio (tv) waarin het laatste taboe, de omroep zelf, eerlijk en open ter discussie komt.

Tot ziens (31 augustus?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer, maar ik respecteer je besluit, Juul.

Graag zou ik nog ens een echt media programma maken op radio (tv) waarin het laatste taboe, de omroep zelf, eerlijk en open ter discussie komt.

Tot ziens (31 augustus?)

Ik ben een beetje 31 aug. moe. Maar misschien als een ander iets organiseert? Ben ik op 31 aug. ook eens gast......

En hebben wij ruim de tijd om te kletsen.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

De tiende etappe in de ronde van 1983 verliep door de bergen van Pau – Bagnères-de-Luchon. De finishplaats was in 1983 voor de 46e keer aankomstplaats. Winnaar van de etappe was Robert Millar. De Fransman Pascal Simon nam het geel over van Sean Kelly.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Een vlakke etappe over 177 kilometer van Bagnères-de-Luchon naar Fleurance. Ritwinnaar was de Fransman Régis Clère.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

De 12e etappe in de ronde van 1983 voer van Fleurance naar de kaasstad Roquefort-sur-Soulzon in het zuiden van Frankrijk. In deze vlakke etappe was de Deens Kim Andersen de snelste over de meet. Andersen was de eerste renner die een levenslange schorsing wegens doping opgelegd heeft gekregen. Na zijn profcarriere was hij ploegleider bij onder andere Team Saxobank en Leopard Trek.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Het vlakke land is achtergelaten en de toer trok de heuvels in voor een etappe over 210 kilometer van Roquefort-sur-Soulzon naar Aurillac. De Nederlander Henk Lubberding van de TI-Raleigh-Campagnolo ploeg won voor de derde keer (en tevens voor het laatst) in zijn carriere een etappe in de Tour de France. Later zou Lubberding als analist aansluiten bij het programma.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent,

Hartelijk dank voor deze legendarische radioprogramma´s van de Tour de France. Te bedenken dat er 3 mensen die meewerkten aan de Tour de France zoals Theo Koomen (overleden in 1984),Fred Racké (overleden in 1996) en Gerrie Knetemann (overleden in 2004). En alledrie overleden ze geheel onverwachts en ze zijn allemaal niet erg oud geworden 54,59 en 53 om precies te zijn. Natuurlijk was Koomen legendarisch met zijn verslaggeving en mooi was ook de Kneet Story waarin de Kneet zijn visie geeft op de Tour de France.

Frank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan te bedenken dat het allemaal werd geregisseerd door oud RNI man Ferry de Groot. Die later "chef" sport zou worden en nu geniet van z'n pensioen.

En technisch vanuit Frankrijk het werd destijds gedaan in een repo wagen door NOS-NOB techn. Gert(je) Ooms. Met een er boven cirkelend vliegtuig vanaf vliegveld Teuge. De vlieger is ook net met pensioen.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Op 15 juli fietsten de renners over 149 kilometer van Aurillac naar Issoire in het gelijknamige departement. In deze heuvelachtige etappe kwam de Fransman Pierre Le Bigaut met 6 minuten voorsprong op Theo de Rooy over de finish. Het zou zijn enige etappeoverwinning in de ronde worden.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Een korte klimtijdrit over 15,6 kilometer stond op 16 juli 1983 op het programma. De renners vertrokken een voor een vanuit Clermont-Ferrand naar de finish op de vulkaan Puy de Dôme in het centraal massief. De weg naar de top cirkelt om de berg heen. De vijf kilometer lange klim kent dan ook een zeer gelijkmatig stijgingspercentage, tussen de 10 en 13%. Beste Vlaming in de tijdrit was Lucien van Impe met een achterstand van 30 seconden op winnaar Angel Arroyo. De Nederlander Peter Winnen eindigde op de achtste plaats. Simon behield de gele leiderstrui.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Tour had de start in 1978 in Leiden. Daar heb ik zelf nog voor de ziekenomroep gelopen heb. Volledig geaccrediteerd, daar hoef je nu niet meer om te komen :)

Leuk om weer terug te horen want daar had ik niets meer van en het was toch best bijzonder om daar rond te lopen, Kneteman en Theo Koomen te interviewen en tussen al dat wielergeweld te lopen. Dat heeft bij mij de Tourliefde gebracht. Ben alleen helaas mij acreditatiekaart kwijt :(

Please login or register to see this link.

In de afgelopen maanden heeft Harmen een mooi artikel geschreven over de geschiedenis van 'De Tourradio': http://www.radiopedia.nl/wiki/Radio_Tour_de_France

Morgen start de Tour de France in Luik met een progloog, maar zonder Radio Tour de France. Daarom ben ik in het archief gedoken voor wat oude uitzendingen.

De eerste tourdag in 1978

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

De start van de etappe was op de 17e in Issoire. Over 144 kilometer koersten de renners naar Saint-Étienne. De strijd om de dagoverwinning ging tussen Michel Laurant en Henk Lubberding. Michel Laurent tot winnaar uitgeroepen nadat hij door zijn medevluchter Henk Lubberding bij de eindsprint in de hekken was gereden, ondanks dat enkele andere renners nog voor hem de finish passeerden. Met een gebroken middenhandsbeen gaf Laurent een dag later op.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2001

17 juli 2001 werd de etappe naar l'Alpe d'huez verreden. De renners startten in Aix-les-Bains en reden over 209 km naar Alpe d'Huez. In de slotklim was Lance Armstrong de sterkste. Hij finishte met 1 minuut 59 voorsprong op de Duitser Jan Ullrich. Michael Boogerd kwam als 11e over de meet op 4:37; Axel Merckx werd 16e.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Wederom een etappe naar l'Alpe d'huez. Ditmaal op 18 juli 1983. De 17e etappe van 1983 vertrok voor een rit van 209 kilometer vanuit La Tour-du-Pin. Het was dat jaar de 9e keer dat de Alpe d'huez werd beklommen. In de klim over 13.8 kilometer bereikten Peter Winnen en Jean-René Bernaudeau als eerste de top. In de eindsprint was de Nederlander de sterkste. Geletruidrager Pascal Simon moest in deze etappe afstappen, nadat hij zes dagen eerder hard ten val was gekomen. Nieuwe truidrager werd de latere tourwinnaar Laurant Fignon, die in deze etappe vlak voor Lucien van Impe als 5e over de streep kwam.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

1986

Drie jaar later werd er op dezelfde dag een vlakke etappe afgelegd over 226 kilometer. De renners verlieten na drie bergetappes door de Pyreneen vanuit Carcassonne in het zuiden van Frankrijk naar het noordoostelijk gelegene Nîmes. De Belg Frank Hoste wist als eerste over de streep te komen.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1983

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

1983

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Bonus

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch leuk dat Radio Tour de France.

Al een aantal jaren lang neem ik dat op. Soms zet ik in de winter een dagje Radio Tour de France aan in de auto en dan ben ik direct weer in dat sfeertje.

Ik vermoed trouwens dat deze Tour 1983 ook door mij is opgenomen.

In juli 1983 waren er geen zeezenders, dus was er tijd genoeg om andere dingen op te nemen. Dat jaar heb ik toen de hele Radio Tour de France op tape gezet. Naderhand bleek dat een lucky shot, want het zouden de laatste uitzendingen op tourgebied zijn van Theo Koomen. In april 1984 kwam hij bij een auto ongeluk om het leven.

Ik heb ooit een keer al mijn opgenomen tapes inclusief deze tour-banden richting Harm Koenders laten transporteren. Die Tour had ik nog nooit in digitale vorm gehad, dus was ik blij met deze hele serie. Het werd een warm weerzien.

Groet,

Jan-Fre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.