Spring naar bijdragen

100 Jaar Radio, 4 weken Zeezenders


rauhfaser

Aanbevolen berichten

In de maand augustus besteden we op NH in onze serie Honderd Jaar Radio 4 weken aandacht aan de zeezenders.

 

Het meest afgegraasde deel van de radiogeschiedenis. We hebben het gemaakt in de wetenschap dat veel luisteraars de geschiedenis al goed kennen. Om die reden hebben we gezocht naar fragmenten die je niet vaak hoort. Geen Laatste Uur, ook verder zo min mogelijk 'usual suspects' en waar mogelijk middengolf in plaats van de bij verzamelaars bekende studiobanden.

In de eerste aflevering wel vooral veel studiobanden, omdat er nog weinig van de radio werd opgenomen. Het studiomateriaal komt zoals gemeld uit mijn eigen archief, het was sympathiek geweest als ik even om toestemming had gevraagd. Deze 'dispensatie' heeft Juul - gelukkig maar - in tweede instantie alsnog verleend.

Plezier ermee. 

 

 

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei nchuijg:

Ik ben er maar bij afgehaakt, ze horen zich graag praten! en het eerste foutje is er al "de stem van Krijn Torringa" maar het is duidelijk jonge Rob Out (Bob).

Maar beide hebben die tijd niet bewust mee gemaakt en kennen dus de sfeer uit die tijd niet, en hebben er een oordeel over van horen zeggen.

Kortom, een beetje lullen met wat fragmentjes, zendtijd vullen heet dat.

 

Nico.

Nico, ook ik stoorde me aan die fout, ik had bij beide fragmenten duidelijk het onderscheid tussen Bob 1 (Out) en Bob 2 (Krijn) aangegeven. Gelukkig herstelde Arjan zich na afloop van dit 'Bob 1'-fragment  en noemde toen wél Out. Een stukje verderop, bij het tweede Muziek Express-fragment  werd Krijn wel correct aangekondigd. Er is gekozen voor een spontane presentatievorm, Arjan verrast Harm met fragmenten. Dat is heel anders dan de documentaireachtige vorm (Poster, Het Veronica Avontuur) en leidt soms tot een uitglijder, die als het goed is wordt hersteld. Als je het gedeelte tot aan het eerste fragment hebt geluisterd, hoor je dat Arjan en Harm zich realiseren dat we ons juist afleveringen over zeezenders op zeer glad ijs bevinden, omdat de doelgroep van radiofreaks uitpuilt van de deskundigen op dit vlak. Het zijn de '17 miljoen bondscoaches',  maar dan op radiovlak.

Dat je alleen met verstand van zaken over de zeezenders (of welk onderwerp dan ook) kan worden gepraat als je het zelf hebt meegemaakt, is een mening die ik niet deel. Dan zouden er geen mensen zijn die zinvol over de Tachtigjarige Oorlog of Rembrandt kunnen praten? Zelf ben ik van 1967, maar ik ben van mening dat ik de zeezendergeschiedenis goed ken en begrijp.   
Mijn bemoeienis bij de uitzendingen 'beperkt' zich tot meedenken over onderwerpkeuze, fragmentselectie en -montage en ik luister dus onbevangen naar wat Arjan en Harm ermee doen.

Deze eerste uitzending bevatte behalve enig 'gelul' (dat zit er zeker in, dat past bij de door hen gekozen vorm) een paar mooie beschouwingen. Zoals die over Mies Bouwman, die op Veronica de brave voorleesmiep van uitgeschreven teksten was in hetzelfde jaar (1962) dat ze Open Het Dorp maakte. Spontaan pratend met haar bos bloemen in de arm maakte ze toen eigenlijk 24 uur radio op tv, en zorgde zo voor de revolutie die Joost tegelijkertijd op de radio ontketende.
Ook al hebben ze dan even niet paraat wie oud-programmaleider Suhandi was ( ruim 55 jaar later waarschijnlijk een 'doodzonde' voor sommige zeezenderfanaten), volgens mij heb je er dan kijk op.
 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind 100 jaar radio een mooie, interessante serie, en de gekozen invalshoek met de grappige maar ook leerzame interactie tussen Harm en Arjan bevalt me. M.b.t. de zeezender-aflevering: Heerlijk om die tijd eens belicht te horen door niet-nazaten van die tijd, heel verfrissend (Hilversum 3 niet alleen ontstaan om Veronica de dwarsbomen e.d.). Wat mij betreft: hulde!

bewerkt door henkleppers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Er is gekozen voor een spontane presentatievorm" ? en als alles op een presenteerblaadje is aangeleverd met de feiten, wat nu blijkt, en je moet dan je eigen uitspraken weer herroepen, ben je slecht voorbereid naar mijn mening.

Gebabbel! noem ik dat en dat word er al zoveel, haal dan de mensen die erbij waren bij, ze zijn er nog, met de kans dat het weer wat teveel word geromantiseerd dat wel.

En waarom moet die dominante muziek onder dat gebabbel, bang voor stilte, ik heb geleerd als je een boodschap wil over brengen er weinig afleiding onder moet zitten, maar ja ik ben in een andere tijd opgeleid.

Radio maken is een vak!, wat tegenwoordig iedereen lijkt te kunnen? PodCast, de Pot-op.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Nico zo is dat, ik weet nog goed dat ik samen met Ralph Inbar radioprogramma's ging maken. Na de eerste uitzending zei hij "Jezus, Radio maken is dus echt een vak"........En als er veel fouten in zitten zegt dat ook iets over het vakmanschap van de programmamaker.

En zo is het. En iedereen komt met een ware diarree aan Podcasts, gewoon een programma zoals vroeger op een cassette toch ?

Ik luister d'r niet naar. Maar neemt niet weg dat het van mij alllemaal mag.

 

Maar ja, op de foto die in Spreekbuis stond staat ook nog een CD die niets met de zeezender te maken heeft. 

bron: Spreekbuis.

 

 

CDHarm.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Juul vroeger was er een opleiding binnen de omroep, Santbergen met opleiders als Herman Broekhuizen, Cor Krijnen en Koos Koolschijn.

Ze hadden jaren ervaring en brachten dat over op de beginnende medewerkers, maar ja dat was vroeger, tegenwoordig doet iedereen wat goed dunkt.

 

Hieronder Cor Krijnen en Herman Broekhuizen.

IMG_20190813_0002.thumb.jpg.3ab3ae37b2a9648376f1fb1782d26ec5.jpgIMG_20190813_0001.thumb.jpg.13b0492cb072ff1a974c24822d7bc58a.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ach Cor, daar had ik nog eens "bonje mee". Toen we bij Veronica konden en mochten solliciteren vond hij mij niet geschikt. Ik "deed niks in stereo"  en sprak geen Frans.........Voor als er eens een lijnverbinding met Parijs gestoken moest worden.

Later moesten de NOS technici met wie ik ging werken er vreselijk om lachen.

 

Onzin natuurlijk, en toen ik dat vertelde aan Jan Nagel en K. de Wilde (baas personeelsbeleid) riepen ze Cor tot de orde.

Want zij hadden er natuurlijk belang bij om ons "los te weken".

En Cor wilde niet dat er Veronica technici instroomden. Is niet helemaal gelukt want Dick Boll en Atze Veenstra gingen weer gewoon terug naar NOS-TV als technici.

Toen ik wel bij de Omroep kwam in 1974 ontmoette ik Cor en hij keek mij niet aan........

Ja, zo ging dat hé, van Veronica moesten ze niks hebben.

 

PS. Mooie foto's "terug in de tijd"...Maar Herman speelt technicus?  Koos heb ik ook nog net meegemaakt. Aardige man.

 

En......grappig om te zien dat de telefoons (T65) door rechtshandigen zijn gebruikt. Zie ik direct als linkshandige.

 

Was Santbergen er nog maar,..............

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Santbergen was het toch niet nodig met een NOS technicus te werken?

Ik heb er ook nog een verkorte opleiding gehad, ik geloof vanuit de PSP/Zendtijd PP. Ik was free lancer bij andere omroepen en dan kreeg je geen opleiding, maar bij de PSP waren we vrijwilliger dus in vaste dienst als het ware, ha ha.

 

Lul programma'werden er bij mijn beste weten vroeger niet gemaakt.

Het lukt me niet om naar de 100 jaar radio podcasts te luisteren , te veel geteut, maar vooral te veel fouten.

Tja, dan waren die Poster docu's wel andere koek....

 

(Ik herinner me dat ik wel eens een zeezender docu heb gemaakt voor Radio NH, die hadden vroeger een media programma vanuit studio Hilversum olv Jose da Silva. Helemaal zelf gemonteerd in een WPM denk ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.