Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Delmare Verzoeking Gerard van der Zee 8 juli 79

Featured Replies

Geplaatst
15 uur geleden zei bert ree:

verzoeking met Gerard van der Zee 8 juli 79 18-19

verzoekjes behandeld voor Jan Verkleij Walter Beilo Tom de Bree(2 weken later zat hij aan boord van de Magdalena) Joop Berger en Peter de Vries (van radio Atlantis)

https://pixeldrain.com/u/1EC7WieZ

Leuk Vlaams woord "Verzoeking"..............................

Geplaatst
2 uur geleden zei Juul:

Het is volgens mij niet Vlaams, want in Nederland wordt het ook gebruikt. Kan op vele manieren uitgelegd worden. Bijbelvaste mensen zullen denken aan de zin uit het gebed 'Onze vader':

En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen’ 

Voor Gerard had het geen Bijbelse betekenis, maar was het een leuke woordspeling waar het woord' verzoek' van verzoekplaat  in voor kwam. Tegelijkertijd kan een verzoeking worden opgevat als een kwelling of een verleiding.

Ik vind dat Gerard  van Dam het  programma een stuk losser en daardoor ook leuker presenteerde dan  bijvoorbeeld Stan Haag deed met de Jukebox. Dat was toch een saaie riedel van namen oplezen en  fantasieloos een plaatje aankondigen?  Of mag ik niet tegen een 'heilig huisje schoppen' ?

Bijgaand een foto van Gerard bij WMR, een piraat uit het Gooi.Het was de voorloper van Delmare.  Een paar maanden later lag de Aegir op zee om met de uitzendingen van Radio Delmare te starten.

Salut

Leendert

D T14 WMR 1977 Gerard bezig met Verzoeking geheel self supporting.jpg

Geplaatst
  • Auteur
8 uur geleden zei Juul:

Gerard was geen Vlaming maar kwam bij de diverse stations in contact met Vlamingen. Peter Brian bij Caroline leende de naam van Gerard en werd Peter van Dam bij Atlantis. 

Geplaatst

Ik doelde ook niet op Gerard maar op het leuke woordgebruik van Bert Ree.

Mijn ouders hebben in de jaren 30 van de vorige eeuw ook een paar jaar in Belgie gewoond. In Mechelen, de stad van "de Maanblussers" en de kennissen van m'n ouders gebruikten dat woord ook wel eens.

Al het andere weet ik niks van. "wil ik ook niet weten'.

En de Bijbel ?...................Ik verlaat als alles goed gaat over een jaar de Biblebelt. "Deo  Volente" zeggen en schrijven ze hier.

Maar Vlaams is een mooie  "taal" vind ik.

Geplaatst
7 uur geleden zei Juul:

Ik doelde ook niet op Gerard maar op het leuke woordgebruik van Bert Ree.

Juul,

Het woordgebruik van Albrecht is niet bewust gekozen, want het was de naam van het verzoekplatenprogramma van Gerard van Dam. Op bijgevoegde foto is Gerard in gesprek met  Peter Chicago tijdens de eerste bezoekerstrip aan de Ross Revenge  in augustus 1983.

Die tocht was pas een 'verzoeking'.

Een heuse kwelling, omdat het slecht weer was en Gerard  alleen met behulp van speciale pillen die via de anus er in gestopt moesten worden, de ellende die er van onderen en boven uit kwam ,kon stoppen.

7 uur geleden zei Juul:

En de Bijbel ?...................Ik verlaat als alles goed gaat over een jaar de Biblebelt. "Deo  Volente" zeggen en schrijven ze hier.

En waar ga je naar verhuizen? Niet ergens te krap hoop ik. Sommige aanvragers van een plaatje in Gerard's programma woonden namelijk erg krap...in een postbus...

Salut

Leendert

Gerard van Dam,Peter Chicago  Ross Revenge 1983.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Een prachtige aflevering van Gerard's verzoekplatenprogramma zoals alleen hij dat kon presenteren! 

Geplaatst
9 minuten geleden zei jan:

Een prachtige aflevering van Gerard's verzoekplatenprogramma zoals alleen hij dat kon presenteren! 

Helemaal met je eens. Wars van iedere gebruikelijke presentatievorm. 

Stan Haag, Frans Nienhuys, Michelle of Ton Schipper verbleken  hierbij. 

Ik vond het uiterst verfrissend. Precies zoals Gerard ten voeten uit was . Niet conformistisch en een beetje tegendraads. Bij een ‘ bureaucratische ‘organisatie als  Veronica had hij nooit kunnen functioneren. Hij was nog eigengereider dan Rob Out...

Salut 

Leendert

Geplaatst
2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Juul,

Het woordgebruik van Albrecht is niet bewust gekozen, want het was de naam van het verzoekplatenprogramma van Gerard van Dam. Op bijgevoegde foto is Gerard in gesprek met  Peter Chicago tijdens de eerste bezoekerstrip aan de Ross Revenge  in augustus 1983.

Die tocht was pas een 'verzoeking'.

Een heuse kwelling, omdat het slecht weer was en Gerard  alleen met behulp van speciale pillen die via de anus er in gestopt moesten worden, de ellende die er van onderen en boven uit kwam ,kon stoppen.

En waar ga je naar verhuizen? Niet ergens te krap hoop ik. Sommige aanvragers van een plaatje in Gerard's programma woonden namelijk erg krap...in een postbus...

Salut

Leendert

Gerard van Dam,Peter Chicago  Ross Revenge 1983.jpg

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Helemaal met je eens. Wars van iedere gebruikelijke presentatievorm. 

Stan Haag, Frans Nienhuys, Michelle of Ton Schipper verbleken  hierbij. 

Ik vond het uiterst verfrissend. Precies zoals Gerard ten voeten uit was . Niet conformistisch en een beetje tegendraads. Bij een ‘ bureaucratische ‘organisatie als  Veronica had hij nooit kunnen functioneren. Hij was nog eigengereider dan Rob Out...

Salut 

Leendert

De foto, was dit tijdens een bezoek van van Dam aan de Ross Revenge? 

Geplaatst
1 uur geleden zei Paul de Haan:

De foto, was dit tijdens een bezoek van van Dam aan de Ross Revenge?

Ja.

Hier meer over dat bezoek van Gerard van Dam en de zetpillen.

Leendert vertelt: "De Ross die lag er en ik voelde de drang in me opkomen om daar te gaan kijken. Ik heb toen allerlei charter bedrijven opgebeld en Zeeland Charters die kon wel wat voor me organiseren. Ik had er twaalf mensen voor nodig en die heb ik in mijn eigen kring gezocht en aangevuld met Van Dam en toen zijn we daar naar toe gevaren.
Het verhaal wil dat de tocht dertig uur duurde die wel woelig zou zijn, tja die lui die werden goed gek gemaakt. We gingen weg met noord west vier en het was een jacht van een meter of zestien en twee en een halve meter breed dus dat had bijna geen ballast en was echt een speelbal van de golven. We moesten eerst de Oosterschelde afvaren en het duurde ongeveer vier uur. Iedereen aan het bier en dus erg gezellig. Koffie drinken en nog meer dingen die allemaal slecht voor je maag zijn, we zitten nog niet buitengaats en Van Dam duikt naar zijn bed en van de dertig uur heeft hij er zeker zevenentwintig uur op zijn bed gelegen. En de terugtocht was zo verschrikkelijk woelig dat je van die zetpillen kreeg. En toen heeft een kameraad- Theo Tol- die nog bezig is geweest om nog wat te doen in die piraterij met Ron West en zo, die heeft niks anders gedaan dan bij iedereen zetpillen in zijn gat te douwen. Onvergetelijke reis, dat was de eerste keer dat wij het schip zagen. Chicago was aan boord en we konden toen ook aan boord komen in groepjes van drie of vier met de rubber boot voor twintig minuten. En dat was eigenlijk het hele bezoek toen zijn we weer terug gegaan.."

http://mediacommunicatie.nl/radio/vaarmeemetSMC.htm

bewerkt door Robin Westhof

Geplaatst

Inderdaad.

Zoals terloops in de hierboven aangegeven  posting is de foto genomen aan boord van de Ross Revenge in augustus 1983. Radio Caroline was toen amper een week in de lucht. Het schip zag er fantastisch uit, prachtig in de verf en het maakte een overweldigende indruk op iedereen. Er waren toen nog een' echte 'kapitein en kok aan boord. Die kwamen na één periode niet meer terug, omdat ze niet voldoende betaald kregen.

Tijdens hetzelfde bezoek is ook onderstaande foto genomen met Peter Chicago, Gerard van Dam, Ronald Bakker(Delmare) en mijzelf.

Op de andere foto zie je ons op de heenreis aan boord van een tender, die vanuit de Oosterschelde vertrok. Een reis van 13 uur. 

Tenslotte het rubberbootje waarmee gependeld werd naar de Ross Revenge, met Gerard van Dam, Ronald Bakker en Ron West.

Ron werkte anderhalf jaar later aan boord van het schip voor radio Monique. Hij overleed begin januari  aan de gevolgen van alvleeskanker op 57 jarige leeftijd.

Salut

Leendert

boottocht Zilvermeeuw augustus 1983.jpg

Ronald Bakker,Gerard van Dam, Leendert Vingerling, Peter Chi.jpg

Gerard,Ronald,André boottrip Caroline 1983.jpg

Gerard,Daan,Nico,boottrip Caroline 1983 1.jpg

Geplaatst
  • Auteur

Leuk al die reacties op het programma Verzoeking van Gerard. Zoals Leen aangeeft was dit gewoon de naam van het programma. Wie dit niet wist, kon waarschijnlijk de zender moeilijk ontvangen in die tijd. Hier aan zee waren de televisietoestellen de grootste stoorzender voor het ontvangen van 192 eind jaren 70.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.