Spring naar bijdragen

Veronica zeezender archief en B&G


Juul

Aanbevolen berichten

Een opbouwend bedoelde opmerking van mij (samengevat: goede zaak dat de NPO nu via B+G nu officieel de zeezenderhistorie erkent, hopelijk gaan ze eens serieus werk maken van het voor breed publiek digitaal beschikbaar maken van hun audiocollectie) leidde tot wat afwijzende reacties. Prima, per saldo is hier toch een mooie en brede discussie ontstaan over 'verzamelingen en wat moet je ermee?'.

 

Zoals Juul al opmerkte, waren mijn pijlen vooral gericht op B+G.
Hartstikke mooi dat de nalatenschap van Radio Veronica (gepersonificeerd door Juul en Ad, plus Niels) nu onderdak vindt bij B+G. Iemand hier merkte op 'Hij zal wel willen dat ze die tapes bij hem voor de deur zetten', maar die sloeg de plank volledig mis: alsjeblieft niet. Allereerst, van Radio Veronica heb ik wel genoeg materiaal inmiddels. In de afgelopen decennia heb ik naar mijn smaak wel genoeg tapes gedigitaliseerd en laat dat verder graag aan de profs over. Met profs bedoel ik de mensen die betaald bezig zijn met het via professionele apparatuur digitaliseren en veiligstellen van historische audio. Die werken bij B+G.

 

Na de digitaliseringsslag is het volgens mij niet meer dan logisch dat het verkregen materiaal 1-op1 beschikbaar komt voor het publiek. Dat zijn wij, de belastingbetalers, die ook B+G overeind houden. Zoals ik vorige week al aanhaalde: vier eeuwen Nederlands krantenarchief is ook gratis online te raadplegen, op zoekterm. Zo moet het ook zijn met audio: Poster, Popreconstructie, OVT, Spijkers met Koppen, Kamerbreed, Het Steenen Tijdperk, maar ook de Lexjo, Gesodemeurders, Avondspits, Dikvoormekaarshow, een gedigitaliseerde aflevering moet ik thuis gewoon kunnen aanklikken. Sinds enkele jaren zijn van RonFlonFlon al keurig alle afleveringen online te vinden op een aan dit programma gewijde en door de VPRO ondersteunde site. Waarom speelt B+G hierin geen rol? 

 

Als ik naar mijn eigen verzameling kijk, zit daar weinig in dat anderen niet ook hebben. Afgezien van de nog niet gedigitaliseerde cassettes uit de jaren tachtig en negentig (paar honderd, vooral live-concerten van de radio, daarnaast veel geskopete radioshows), heb ik veel volledige radioprogramma's door ruil: de ene keer heb ik oude cassettes uit mijn eigen archief gedigitaliseerd, een andere keer heb ik mensen kunnen helpen met materiaal dat ik eerder via downloads (onder andere via deze site) had verkregen. Zo helpen verzamelaars elkaar hun collecties te verbeteren en is een audioverzameling als de onze (radio) niet uniek, want breed verspreid onder medeverzamelaars.

 

Een van de grote winstpunten van de digitalisering is de democratisering van het verzamelen: heb ik iets, dan kan jij het zonder kwaliteitsverlies ook hebben. Dat is een andere situatie dan die in de jaren zeventig en tachtig, toen bezitters van oude tapes hier vooral bovenop bleven zitten. Met veel moeite (of voor veel geld) kon je een ruisend kopietje krijgen.

Dat past gelukkig niet meer bij de huidige samenleving. De jongeren (tieners, twintigers) hebben geen boodschap aan een collectie boeken, platen, of zelfs een auto. Muziek (of andere audio) kan op de pc worden aangeklikt, een auto of fiets leen je digitaal. 

 

Dat is de kern van deze discussie volgens mij. 
Delen is het nieuwe bezitten.


B+G hoort daarin mee te gaan. Uiteraard vraagt de museale functie - de permanente tentoonstelling in het gebouw van B+G, een rondgang door 'de media' voor het grote publiek - extra inzet waar dus financiele compensatie tegenover mag staan. Voor het overige is het bronmateriaal (de gedigitaliseerde audio) geen 'bezit' van B+G, maar van de belastingbetaler en is het dus wel zo netjes dit beschikbaar te stellen voor iedereen. Wij freaks/kenners/fijnproevers kunnen dan thuis lekker 'nerden' met  een originele Goud van Out uit '69, In de Rooie Haan uit 1978, Rocktempel uit 1980 of Wilde Wereld uit 1985), voor het grote publiek verzorgt B+G de grote lijn plus context.

 

Edwin

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Edwin,

 

heldere uiteenzetting.

Je vroeg je af

 

"Sinds enkele jaren zijn van RonFlonFlon al keurig alle afleveringen online te vinden op een aan dit programma gewijde en door de VPRO ondersteunde site. Waarom speelt B+G hierin geen rol? "

 

 

Omdat de VPRO de rechthebbende is en dat graag zelf doet. Neemt niet weg dat het denk ik ook wel bij B&G ligt wellicht.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei rauhfaser:

Voor het overige is het bronmateriaal (de gedigitaliseerde audio) geen 'bezit' van B+G, maar van de belastingbetaler en is het dus wel zo netjes dit beschikbaar te stellen voor iedereen.

 

 

Toe maar. Waarom dan ook niet meteen alle gedigitaliseerde video? Heeft radio soms een streepje voor op tv? Daar is vast niet iedereen het mee eens.

 

Om het complete archief beschikbaar te stellen aan iedereen, heb je behoorlijk wat servercapaciteit nodig. Ook auteursrechtelijk brengt het vast wel extra kosten met zich mee. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde belastingbetaler daarop zit te wachten.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ooit al eens ergens uitgelegd, maar ik zal het hier in zeer verkorte vorm doen en ik zal het alleen hebben over het gedeelte van het B&G-archief dat afkomstig is van de omroepen (uit de voormalige Fonotheek/Historisch Archief Gesproken Woord en het Film- en Beeldbandarchief van de NOS/NOB, in 1992 verzelfstandigd tot AVAC, dat in 1997 opging in NAA/B&G).

 

In het verleden (jaren '60 - midden jaren '90) was het zo dat de Fonotheek voor wat betreft de opslag van radioprogramma's voor het grootste deel alleen dat deed: het opslaan van dragers (banden) met radioprogramma's (in alle verschillende productiestadia). De dragers én het programma dat erop stond was eigendom van de omroep. Alleen met toestemming van die omroep mocht en kon men (delen van) die programma's archiveren naar eigen archiefbanden. Het probleem met deze werkwijze was wel dat tegen de tijd dat men aan archiveren toe kwam de omroep de band al hergebruikt kon hebben en dat het conserveren van opnamen (bijvoorbeeld kopiëren naar een nieuwe drager in het geval van bandverval/slijtage) niet of beperkt mogelijk was.

 

Voor televisieopnamen tot eind jaren '80 eigenlijk hetzelfde: alleen de programmaonderdelen/inlassen op film + een selectie van actualiteitenrubrieken werden centraal gearchiveerd, de rest werd wel bewaard maar was geen eigendom van het archief.

 

Daarom zijn in de jaren '90, toen de archieven een zelfstandige entiteit binnen het NOB werden, nieuwe afspraken gemaakt. Het eigendom van de drager verviel aan het archief, het eigendom van het programma op die drager bleef bij de rechthebbende: de omroep/productiehuis.

Dat is de situatie die tot op de dag van vandaag duurt: B&G is eigenaar van de drager, maar niet van het programma/de opname. Dat betekent dat B&G alles mag doen om de opname voor verval te behoeden (kopiëren naar nieuwe dragers, digitaliseren etc) maar zij mag het programma dat erop staat niet exploiteren zonder toestemming van de omroep. Daarom ook wordt bij iedere aanvraag die bij B&G gedaan wordt allereerst toestemming gevraagd aan de rechthebbende omroep voor het uitleveren van het materiaal en gaat een deel van het bedrag dat de klant betaald voor de opname naar diezelfde rechthebbende/omroep toe.

 

Beeld en Geluid zou heel graag ook dat deel van de collectie op internet aan willen bieden, maar voordat ze dat kan moeten er afspraken met de NPO/Omroepen gemaakt worden, en dat is niet op de een op andere dag gebeurd met alle belangen die er spelen. Bovendien moeten ook alle rechten van derden (muziek, buitenlandse filmfragmenten etc) goed worden afgedekt en ook dat is geen eenvoudige klus. (die zijn destijds door de omroep vaak afgekocht voor een enkele maal uitzenden en niet voor het "oneindig" exploiteren op internet)

bewerkt door maartenfransen
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor deze heldere toelichting, Maarten. Mijn beeld is dat het bij de omroepen net zo gaat als bij de politiek, naar mate er meer partijen betrokken zijn (en eigenaar van rechten zijn) wordt het lastiger om snelheid in besluitvorming te krijgen. Maar zo werkt Nederland, en daar plukken we allemaal de vruchten ook van.

 

Zelf kijk ik sinds kort regelmatig in het archief van RTVe. Zij zetten dagelijks nieuw materiaal on-line en daar staan dus wel gigantisch veel radio - en tv programma's on-line. Het is dan erg leuk om optredens van Mouth & McNeal, Liesbeth list (om er maar een paar te noemen) uit 1974 te zien of om een Spaanse dame het lied Fernando en Filippo (in 't Nederlands) in een programma uit 1966 te zien en horen zingen. Wellicht hebben zijn het voordeel van één enkele omroep, misschien gaan zij wat anders met de problematiek van rechten om, het resultaat is echter wel dat al dat materiaal (ook al hun Polygoon nieuws items vanaf de jaren '30) voor het publiek beschikbaar is. Helaas wordt vaak teveel in problemen gedacht en niet in oplossingen. Overigens chapeau voor de AVRO, het heeft twee pogingen gekost, waarbij men na de eerste gedwongen werd om het youtube kanaal te sluiten, maar zij zetten nog dagelijks mooie video-clips on-line.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Will Stevens:

 

Toe maar. Waarom dan ook niet meteen alle gedigitaliseerde video? Heeft radio soms een streepje voor op tv? Daar is vast niet iedereen het mee eens.

 

Om het complete archief beschikbaar te stellen aan iedereen, heb je behoorlijk wat servercapaciteit nodig. Ook auteursrechtelijk brengt het vast wel extra kosten met zich mee. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde belastingbetaler daarop zit te wachten.

Allereerst sluit ik me aan bij hetgeen Ben hierboven verkondigt.

 

Verder:

Ik heb de nodige ervaring als ' professioneel klant' van B+G (werkte een aantal jaren bij de VARA-radio in de jaren 80/90,  later als redacteur bij KRO-Radio voor Theater van het Sentiment, waar wij dagelijks het archief 'lichtten'. Vorig jaar was ik een jaar lang bezig met 100 Jaar Radio voor een serie op NH Radio. In alle drie de gevallen bleek dat bij B+G van historische gebeurtenissen, zowel groot nieuws als de lokale/ regionale 'kruimels' op zowel de publiek toegankelijke site als op de (nu nog) enkel voor 'insiders' beschikbare gedeeltes vooral het beeld is te vinden en in veel mindere mate de audio. Dit moet in evenwicht worden gebracht. Video is niet belangrijker dan audio, dat besef lijkt nog onvoldoende geland. 

 

Maarten dank voor je heldere toelichting.

Je refereert aan begin jaren negentig. Anno 2020 zou het dan misschien wel eens tijd worden voor nieuwe afspraken. De omroepen/ productiehuizen hebben inmiddels een nogal andere positie gekregen dan ze begin jaren negentig nog hadden. In plaats van werkelijk zelfstandige entiteiten zijn de (fusie-)omroepen nu veel meer onderdeel van 'het grote geheel' (de NPO) geworden. Met die NPO dient B+G als gelijkwaardige gesprekspartners de werkwijze en de digitale (on-) mogelijkheden van beheer en ontsluiting (dat zijn twee kanten van dezelfde medaille) van het archief naar mijn mening doorlopend tegen het licht te houden. Dit zal sowieso wel meermalen ter sprake zijn geweest in de afgelopen dertig jaar, mag ik hopen. Wat de uitkomst ook moge zijn,  wat opvalt is de oververtegenwoordiging van video t.o.v. audio in het totale aanbod. Ik lees geen argumenten die dat zouden rechtvaardigen.

 

Discussies over servercapaciteit laat ik over aan de deskundigen. Met andere woorden: daar heb ik totaal geen kaas van gegeten.

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op ‎21‎-‎4‎-‎2020 om 08:58 zei Ben:

Bedankt voor deze heldere toelichting, Maarten. Mijn beeld is dat het bij de omroepen net zo gaat als bij de politiek, naar mate er meer partijen betrokken zijn (en eigenaar van rechten zijn) wordt het lastiger om snelheid in besluitvorming te krijgen. Maar zo werkt Nederland, en daar plukken we allemaal de vruchten ook van.

 

Zelf kijk ik sinds kort regelmatig in het archief van RTVe. Zij zetten dagelijks nieuw materiaal on-line en daar staan dus wel gigantisch veel radio - en tv programma's on-line. Het is dan erg leuk om optredens van Mouth & McNeal, Liesbeth list (om er maar een paar te noemen) uit 1974 te zien of om een Spaanse dame het lied Fernando en Filippo (in 't Nederlands) in een programma uit 1966 te zien en horen zingen. Wellicht hebben zijn het voordeel van één enkele omroep, misschien gaan zij wat anders met de problematiek van rechten om, het resultaat is echter wel dat al dat materiaal (ook al hun Polygoon nieuws items vanaf de jaren '30) voor het publiek beschikbaar is. Helaas wordt vaak teveel in problemen gedacht en niet in oplossingen. Overigens chapeau voor de AVRO, het heeft twee pogingen gekost, waarbij men na de eerste gedwongen werd om het youtube kanaal te sluiten, maar zij zetten nog dagelijks mooie video-clips on-line.

Ben,

Wat is de url van RTVe ? Kan hem zogauw niet vinden, Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.