Geplaatst 18 augustus 20223 jr. Populair bericht Van de bandrecordertapes van mijn ouders: twee afleveringen uit de radio-documentaire-serie Poster, uitgezonden door de TROS op donderdag 2 en 9 februari 1978 op Hilversum III. (Leeuwarder Courant van 28 jan 1978) (Nieuwsblad van het Noorden van 2 en 9 feb 1978) Dit is een bewerking van een Zweedse documentaire-serie over ABBA, gepresenteerd door Tom Mulder ('Klaas Vaak'). Er zijn vroege singles van de vier groepsleden te horen, hits en minder bekende songs, afgewisseld met interviews met de ABBA's, geluidstechnicus Michael B. Tretow, zombie Paul Atkinson en andere betrokkenen. De geluidskwaliteit is redelijk. Aflevering 1 begint zacht maar wordt geleidelijk harder. Ik heb de titels en artiesten van de songs genoteerd in het 'Comments'-veld van beide .mp3's. https://www.mediafire.com/file/h7t5r6gpasxwq2b https://www.mediafire.com/file/v3mlv5ejj77u0mn Alternatieve lokatie: https://krakenfiles.com/view/mGOikbscpU/file.html https://krakenfiles.com/view/bxKDsDVXEM/file.html Njut av det! 18 augustus 20223 jr. bewerkt door Tippie Probleem met de plaatjes + extra links
Geplaatst 18 augustus 20223 jr. Tippie, grote dank voor de oude hoezen van de platen Ben blij dit te zien ! Prachtig Die items even meegenomen en van hun tekst voorzien Jean-Pierre
Geplaatst 19 augustus 20223 jr. Populair bericht Hier word ik heel blij van. De ABBA story uit 1978 bestaat inderdaad uit twee delen. De eerste had ik al, de tweede ontbrak nog. Nu dus compleet. Omdat je aangeeft dat de eerste zacht begint hierbij de versie die hier in het archief zit: TROS-H3-19780202-1900-2000-TomMulder-Poster-ABBAStory En volgens mij kunnen we Intermezzo No. 1 wel noteren als de tune voor deze Poster-serie.
Geplaatst 19 augustus 20223 jr. Auteur Dank je, Vincent! Als je toch bezig bent met de Radiopedia-pagina's over Poster: De aflevering na deze twee gaat over Mike Curb, niet over Mick Curb zoals op deze pagina vermeld: https://radiopedia.nl/wiki/Lijst_van_Poster_uitzendingen_in_1978 Ik kende hem niet, maar Tom Mulder noemt zijn naam aan het einde van de tweede uitzending. https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Curb Ik heb er weinig zicht op - hoeveel (procent) van de afleveringen van Poster schat jij dat er ongeveer teruggevonden zijn? Meer dan de helft?
Geplaatst 19 augustus 20223 jr. Populair bericht Leuk, het kladje dat Tom aan onze programmaleider gaf met daarop de geplande onderwerpen. PS. Tippie, waarom geen echte naam, zit ik weer tegen een "anonieme" te kletsen. Wat bedoel je met "Ik heb er weinig zicht op - hoeveel (procent) van de afleveringen van Poster schat jij dat er ongeveer teruggevonden zijn? Meer dan de helft?" Ik weet het wel als je bedoeld wat er nog bewaard is in het archief bij B&G. Dat kun je zelf wel nazoeken. Ik heb wel een lange computer uitdraai die heeft Vincent ook. Maar die ga ik hier niet aanbieden. Meer dan 122Mb. Want daar heeft een "buitenstaander" niks aan . Het zijn alle programma's vanaf 1973 - 1994. Maar soms zijn niet alle banden meer aanwezig. 19 augustus 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 19 augustus 20223 jr. Auteur Ah, de catalogus van Beeld & Geluid vermeldt er 549, waarvan ongeveer de helft uit de 20e eeuw. Da's meer dan ik verwachtte. Hopelijk zitten er weinig dubbele tussen. Dank je, Marc (De één is wat schuwer met het plaatsen van namen en andere privé-gegevens op het internet dan de ander (en soms met een goede reden). 'Tippie' leek mij een aardig pseudoniem - een herkenbare naam voor wie in de jaren '80/'90 veel naar de Avondspits luisterde).
Geplaatst 19 augustus 20223 jr. Populair bericht Kijk, Marc, dit is voldoende voor mij. "Nu begin je voor mij als mens te leven".....................hi Je ziet trouwens dat B&G wel kan schrijven dat ze er 548 "denken" te hebben maar ik heb zelf gemerkt dat het concert van Chi Coltrane er niet is volgems mijn eigen aantekeningen. En zo is het met veel banden. Na toen ik met pensioen gegaan was moesten er heel veel Poster banden gewist worden omdat het bewaren de TROS te veel geld ging kosten. En die lijst heb ik hier nog. De laatste jaren stonden die banden in het "video centrum" van het NOB waar ook de uitzendbanden stonden. Zo ging dat in 2009. Ik heb ze opgehaald en ze zijn gedigitaliseerd. De banden zijn daarna "vernietigd". Hier zitten ook de Motown uitzendingen bij. Zo gaat vaak "bewaren" bij de Omroep. Helaas. 19 augustus 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 20 augustus 20223 jr. 5 uur geleden zei Juul: Kijk, Marc, dit is voldoende voor mij. "Nu begin je voor mij als mens te leven".....................hi Je ziet trouwens dat B&G wel kan schrijven dat ze er 548 "denken" te hebben maar ik heb zelf gemerkt dat het concert van Chi Coltrane er niet is volgems mijn eigen aantekeningen. En zo is het met veel banden. Na toen ik met pensioen gegaan was moesten er heel veel Poster banden gewist worden omdat het bewaren de TROS te veel geld ging kosten. En die lijst heb ik hier nog. De laatste jaren stonden die banden in het "video centrum" van het NOB waar ook de uitzendbanden stonden. Zo ging dat in 2009. Ik heb ze opgehaald en ze zijn gedigitaliseerd. De banden zijn daarna "vernietigd". Hier zitten ook de Motown uitzendingen bij. Zo gaat vaak "bewaren" bij de Omroep. Helaas. Het is verschrikkelijk. Er worden dus programma’s vernietigd/weggegooid. Blijkbaar zonder dat iemand (maker/belanghebbende) daarvan op de hoogte is. Is het eerst laten digitaliseren door een werkstudent nu echt zo duur?
Geplaatst 20 augustus 20223 jr. Populair bericht Ja, maar ze hebben bij B&G eigenlijk te weinig mens kracht. En ook is het zo dat de TV wellicht de voorkeur heeft. Maar je hebt gelijk Cor. Ik heb in 2002 een computer uitdraai gevraagd van alle tot dan toe "bewaarde" Poster uitzendingen. De banden lagen toen zoals dat heette in de Fonotheek en het uitzendcentrum (videotheek). Ik heb toen alle banden laten komen en geprobeerd te achterhalen wat er op stond. Dus al die honderden tapes het kopje afluisteren en ook op basis van de uitzenddatum kijken en luisteren. Want in bijgevoegde doc kun je zien dat er (toen) bij de banden geen inhoud bekend was. Die was en is alleen bij de programmamakers bekend. Dus ik heb bij de computer uitdraai de inhoud neer gezet. Maar ik maak mij sterk dat als ik bij B&G ga kijken dat de band er wel is maar niet bekend is wat de inhoud is. Ook is het zo dat in dit geval de Elvis story de eerste twee delen er niet meer waren. Dus heb ik in 2002 opdracht gegeven om de rest ook te wissen. Zou ook zo maar kunnen dat ze er "gewoon" nog zijn.......... T'is wat. Dus dan leggen er een hele hoop programma's - banden waarvan de inhoud niet bekend. Dus waarom dan? Want ze zullen denk toch niet "ontsloten" worden..................helaas.
Geplaatst 20 augustus 20223 jr. 12 uur geleden zei Juul: Ja, maar ze hebben bij B&G eigenlijk te weinig mens kracht. En ook is het zo dat de TV wellicht de voorkeur heeft. Maar je hebt gelijk Cor. Ik heb in 2002 een computer uitdraai gevraagd van alle tot dan toe "bewaarde" Poster uitzendingen. De banden lagen toen zoals dat heette in de Fonotheek en het uitzendcentrum (videotheek). Ik heb toen alle banden laten komen en geprobeerd te achterhalen wat er op stond. Dus al die honderden tapes het kopje afluisteren en ook op basis van de uitzenddatum kijken en luisteren. Want in bijgevoegde doc kun je zien dat er (toen) bij de banden geen inhoud bekend was. Die was en is alleen bij de programmamakers bekend. Dus ik heb bij de computer uitdraai de inhoud neer gezet. Maar ik maak mij sterk dat als ik bij B&G ga kijken dat de band er wel is maar niet bekend is wat de inhoud is. Ook is het zo dat in dit geval de Elvis story de eerste twee delen er niet meer waren. Dus heb ik in 2002 opdracht gegeven om de rest ook te wissen. Zou ook zo maar kunnen dat ze er "gewoon" nog zijn.......... T'is wat. Dus dan leggen er een hele hoop programma's - banden waarvan de inhoud niet bekend. Dus waarom dan? Want ze zullen denk toch niet "ontsloten" worden..................helaas. Het verbaast me elke keer weer hoe er wordt omgesprongen met historisch beeld, maar vooral geluid. 21 augustus 20223 jr. bewerkt door cdb
Geplaatst 21 augustus 20223 jr. 23 uur geleden zei Juul: Ja, maar ze hebben bij B&G eigenlijk te weinig mens kracht. Ongelooflijk. Vrijwillgers wil men bij B&G blijkbaar niet. Echt jammer.
Geplaatst 22 augustus 20223 jr. Populair bericht Op 18-8-2022 om 14:45 zei Tippie: Van de bandrecordertapes van mijn ouders: twee afleveringen uit de radio-documentaire-serie Poster, uitgezonden door de TROS op donderdag 2 en 9 februari 1978 op Hilversum III. (Leeuwarder Courant van 28 jan 1978) (Nieuwsblad van het Noorden van 2 en 9 feb 1978) Dit is een bewerking van een Zweedse documentaire-serie over ABBA, gepresenteerd door Tom Mulder ('Klaas Vaak'). Er zijn vroege singles van de vier groepsleden te horen, hits en minder bekende songs, afgewisseld met interviews met de ABBA's, geluidstechnicus Michael B. Tretow, zombie Paul Atkinson en andere betrokkenen. De geluidskwaliteit is redelijk. Aflevering 1 begint zacht maar wordt geleidelijk harder. Ik heb de titels en artiesten van de songs genoteerd in het 'Comments'-veld van beide .mp3's. https://www.mediafire.com/file/h7t5r6gpasxwq2b https://www.mediafire.com/file/v3mlv5ejj77u0mn Alternatieve lokatie: https://krakenfiles.com/view/mGOikbscpU/file.html https://krakenfiles.com/view/bxKDsDVXEM/file.html Njut av det! Ik was altijd meer een VARA- dan een TROS-luisteraar, maar dit is heel wat beter dan de Popreconstructie-productie van de VARA uit december 1976. Edwin
Geplaatst 22 augustus 20223 jr. Populair bericht Ik vond net een aardige foto. NOB technicus Jack de Vries en ik hadden net mijn laatste Poster opgenomen getiteld "Radio plaatjes" .En toen op de foto. Op mijn gezicht kon je aflezen dat ik het "maar zo, zo" vond dat het mijn laatste was. Een "tijdperk is afgesloten"..................ruim baan voor m'n opvolgers, Daniel, Jurre en Herman.
Geplaatst 23 augustus 20223 jr. Populair bericht Hier een echo vanuit de krochten van Beeld & Geluid De banden van Chi Coltrane zijn gelukkig aanwezig en gedigitaliseerd, en zo nog een hele rits andere posteruitzendingen. Met name de uitzendingen t/m 1988 want daarna ging het beheer over naar de NOB Videotheek en kwam niet alles meer bij de fonotheek terecht. Hele kleine samenvatting van de opbouw van het radioarchief: - Historisch Archief Gesproken Woord: (Meestal fragmentarisch) geselecteerde radio-opnamen voor het archief, gekopieerd naar 1-uurs archiefband, uitgebreid beschreven en gemetadateerd. - Muziekopnamen zendgemachtigden: concertregistraties en live-opnamen. Originele banden gearchiveerd, uitvoerende, opnameplaats en soms setlist beschreven. - Bandenbeheer: Het werkarchief van de omroepen met banden uit alle productiestadia, van ruw materiaal tot afgemonteerd. Omdat het werkmateriaal was (er werd aan de lopende band gewist en hergebruikt) zijn hiervan alleen de zogenaamde bongegevens geregistreerd (titel, opnamedatum, omroep, afhankelijk van wat de technicus op de bon gezet had). Het grootste gedeelte van het radioarchief bestaat uit die laatste categorie. Omdat dit duizenden uren radio beslaat en een allegaartje is van van alles en nog wat is het ondoenlijk om alles handmatig te beschrijven. De poster uitzendingen vallen (tot 1988) bijna allemaal in de laatste categorie, waarvan bij de fonotheek destijds (deze info stamt uit 1992) alleen de bongegevens ingevoerd werden. @Juul Ik wil mezelf wel inzetten om al die informatie alsnog in de catalogus toe te voegen zodat we in ieder geval een beeld hebben van waar welke uitzending over gaat en wat we in het archief hebben. 23 augustus 20223 jr. bewerkt door maartenfransen
Geplaatst 23 augustus 20223 jr. 22 uur geleden zei Juul: Ik vond net een aardige foto. NOB technicus Jack de Vries en ik hadden net mijn laatste Poster opgenomen getiteld "Radio plaatjes" .En toen op de foto. Op mijn gezicht kon je aflezen dat ik het "maar zo, zo" vond dat het mijn laatste was. Een "tijdperk is afgesloten"..................ruim baan voor m'n opvolgers, Daniel, Jurre en Herman. Ondanks de sombere blik, toch een mooie foto.
Geplaatst 24 augustus 20223 jr. Populair bericht 13 uur geleden zei maartenfransen: Hier een echo vanuit de krochten van Beeld & Geluid De banden van Chi Coltrane zijn gelukkig aanwezig en gedigitaliseerd, en zo nog een hele rits andere posteruitzendingen. Met name de uitzendingen t/m 1988 want daarna ging het beheer over naar de NOB Videotheek en kwam niet alles meer bij de fonotheek terecht. Hele kleine samenvatting van de opbouw van het radioarchief: - Historisch Archief Gesproken Woord: (Meestal fragmentarisch) geselecteerde radio-opnamen voor het archief, gekopieerd naar 1-uurs archiefband, uitgebreid beschreven en gemetadateerd. - Muziekopnamen zendgemachtigden: concertregistraties en live-opnamen. Originele banden gearchiveerd, uitvoerende, opnameplaats en soms setlist beschreven. - Bandenbeheer: Het werkarchief van de omroepen met banden uit alle productiestadia, van ruw materiaal tot afgemonteerd. Omdat het werkmateriaal was (er werd aan de lopende band gewist en hergebruikt) zijn hiervan alleen de zogenaamde bongegevens geregistreerd (titel, opnamedatum, omroep, afhankelijk van wat de technicus op de bon gezet had). Het grootste gedeelte van het radioarchief bestaat uit die laatste categorie. Omdat dit duizenden uren radio beslaat en een allegaartje is van van alles en nog wat is het ondoenlijk om alles handmatig te beschrijven. De poster uitzendingen vallen (tot 1988) bijna allemaal in de laatste categorie, waarvan bij de fonotheek destijds (deze info stamt uit 1992) alleen de bongegevens ingevoerd werden. @Juul Ik wil mezelf wel inzetten om al die informatie alsnog in de catalogus toe te voegen zodat we in ieder geval een beeld hebben van waar welke uitzending over gaat en wat we in het archief hebben. Dag Maarten, Zien we elkaar de 31ste? Als het goed is heeft Niels het er met je over gehad. Hebben we het er over..................................lijkt mij een goed plan. Laat even weten. 24 augustus 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 24 augustus 20223 jr. Auteur On 8/22/2022 at 9:56 AM, rauhfaser said: Ik was altijd meer een VARA- dan een TROS-luisteraar, maar dit is heel wat beter dan de Popreconstructie-productie van de VARA uit december 1976. Edwin Ik ben niet bekend met die VARA-uitzending (bestaat daar nog een opname van?), maar het lijkt mij dat de TROS het veel gemakkelijker had: hun uitzending was oorspronkelijk een Zweedse productie, zo te horen uit de zomer of herfst van 1977 (Het interview met Björn is uit die periode, toen er gewerkt werd aan 'ABBA: the Album' en 'ABBA: the Movie'.). De Nederlandse redactie hoefde er waarschijnlijk alleen een paar songs van 'ABBA: the Album' aan toe te voegen en de teksten wat aan te passen.
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Populair bericht Op 24-8-2022 om 09:47 zei Tippie: Ik ben niet bekend met die VARA-uitzending (bestaat daar nog een opname van?), maar het lijkt mij dat de TROS het veel gemakkelijker had: hun uitzending was oorspronkelijk een Zweedse productie, zo te horen uit de zomer of herfst van 1977 (Het interview met Björn is uit die periode, toen er gewerkt werd aan 'ABBA: the Album' en 'ABBA: the Movie'.). De Nederlandse redactie hoefde er waarschijnlijk alleen een paar songs van 'ABBA: the Album' aan toe te voegen en de teksten wat aan te passen. De TROS had het inderdaad makkelijker dan de VARA, feit is wel dat de VARA de plank finaal missloeg. Willem van Beusekom en Peter Holland (die voxpop's maakte in een platenzaak) zaten eind 1976 echt nog op de toer dat ABBA makkelijke commerciele muziek maakte. Dat was toen - Arrival was al verschenen - echt al achterhaald. Maar luister zelf maar. https://pixeldrain.com/l/8pUK5YRy Edwin
Geplaatst 25 augustus 20223 jr. Op 24-8-2022 om 09:20 zei Juul: Dag Maarten, Zien we elkaar de 31ste? Als het goed is heeft Niels het er met je over gehad. Hebben we het er over..................................lijkt mij een goed plan. Laat even weten. Ja hoor Juul, dat klopt Tot dan. 25 augustus 20223 jr. bewerkt door maartenfransen
Geplaatst 27 augustus 20223 jr. Auteur On 8/25/2022 at 11:28 AM, rauhfaser said: De TROS had het inderdaad makkelijker dan de VARA, feit is wel dat de VARA de plank finaal missloeg. Willem van Beusekom en Peter Holland (die voxpop's maakte in een platenzaak) zaten eind 1976 echt nog op de toer dat ABBA makkelijke commerciele muziek maakte. Dat was toen - Arrival was al verschenen - echt al achterhaald. Maar luister zelf maar. https://pixeldrain.com/l/8pUK5YRy Edwin Hartelijk dank voor de uitzendingen! Ik zal ze dit weekend beluisteren, om te horen hoe ernstig het was. Vooralsnog wil ik het de heren best vergeven, dat ze ABBA in 1976 niet voor vol aanzagen. Het jaar ervoor had de groep nog een hit met "Like a bang, a boom-a-boomerang Dum-be-dum-dum be-dum-be-dum-dum Oh bang, a boom-a-boomerang Love is a tune you hum-de-hum-hum." En een blik op de tracklist van 'Arrival' doet vermoeden dat 'Dum Dum Diddle' net zo'n hopeloos geval is.
Geplaatst 27 augustus 20223 jr. 4 uur geleden zei Tippie: Het jaar ervoor had de groep nog een hit met "Like a bang, a boom-a-boomerang Niet in Nederland, Engeland of de USA. Wel was bijvoorbeeld SOS in die landen een hit in 1975 en kon je al merken dat dit toch (wel) een groep was met een behoorlijke potentie. 27 augustus 20223 jr. bewerkt door Robin Westhof
Geplaatst 28 augustus 20223 jr. 18 uur geleden zei Tippie: Hartelijk dank voor de uitzendingen! Ik zal ze dit weekend beluisteren, om te horen hoe ernstig het was. Vooralsnog wil ik het de heren best vergeven, dat ze ABBA in 1976 niet voor vol aanzagen. Het jaar ervoor had de groep nog een hit met "Like a bang, a boom-a-boomerang Dum-be-dum-dum be-dum-be-dum-dum Oh bang, a boom-a-boomerang Love is a tune you hum-de-hum-hum." En een blik op de tracklist van 'Arrival' doet vermoeden dat 'Dum Dum Diddle' net zo'n hopeloos geval is. In 1975 was SOS al een hit, in '76 Fernando, én Dancing Queen én Money Money Money. Dum Dum Diddle is een luchtige tekst, maar wel een puur popliedje en buitengewoon aanstekelijk. Op dezelfde LP ook Knowing Me, Knowing You (hit in voorjaar '77). En My Love, My Life. Om er maar twee te noemen. Arrival is een van de beste pop-LP's van de jaren 70. Dus ik neem het 'Mister Songfestival' wél kwalijk. Edwin
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.