Spring naar bijdragen

Extra AM stopt definitief op de middengolf!


J.Vinke

Aanbevolen berichten

"bron Facebook"

Extra AM stopt definitief op de middengolf!

De Amsterdamse 'Oldies' zender op 1332 kHz staakt op 31 december haar uitzendingen. Niet alleen het financiële aspect speelt een rol, wat overigens tot merkwaardige speculaties heeft geleid, maar ook persoonlijke afwegingen.

De complete zend- antenne installatie zal binnenkort te koop worden aangeboden. Verhuur van de zender locatie aan uitsluitend vergunninghouders behoort ook tot de mogelijkheden.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dit lezen we op de site van Extra AM.....

 

========================================================================

Extra AM stopt alsnog op de middengolf!

Wij ontvingen recentelijk een bericht van auteursrechtenvereniging BUMA/STEMRA met de mededeling dat de tarieven voor een AM-zender in 2024 met een kleine 500% gaan stijgen. (...)
Wij willen best een bijdrage leveren aan componisten en tekstschrijvers maar voor een hobbyproject als de onze is dit een exorbitante prijsverhoging. En die willen we ook niet laten ophoesten door jullie middels een crowdfund!
Hiermee zijn we mede gelet op het wegvallen van sponsoren, de hoge energieprijzen en aanhoudende inflatie op een punt gekomen dat het nu welletjes is geweest.
We gaan er vanuit dat 31 december aanstaande de laatste uitzenddag op 1332 kHz is.

Namens het complete Extra AM team,

Harm ten Brink

======================================================================================

 

Men maakt de AM vrij voor hobby stations, maar dan wil de overheid ook volop geld plukken... tja, wat moet ik hier op zeggen??

Zelf run ik met een aantal anderen ook een station op DAB+ (Polderpop Radio) en ook hier stijgen de kosten tot grote hoogte en is net nog onzeker of wij volgend jaar doorgaan.

 

Dank U overheid.....  :( 

 

Groet

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och het is niet alleen de overheid.

 

Maar goed, ik heb een klein kiezelsteentje bij mogen dragen. Van het begin van "dakgootzendertje", exotische antennes, het zoeken naar een side ....................

Inmiddels zou er een boek geschreven kunnen worden over Extra AM op de MG.

 

Overigens is Extra Am niet de enige die de handdoek in de ring gooit.

Wat ik me bij dit alles afvraag: Wordt de voorziene stijging van inkomsten voor de divers instanties een daling?

 

Dat het met LPAM zo zou aflopen had ik niet gehoopt maar ergens wel verwacht. En dat is jammer ........... voor Nederland.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

En dit lezen we op de site van Extra AM.....

 

========================================================================

Extra AM stopt alsnog op de middengolf!

Wij ontvingen recentelijk een bericht van auteursrechtenvereniging BUMA/STEMRA met de mededeling dat de tarieven voor een AM-zender in 2024 met een kleine 500% gaan stijgen. (...)
Wij willen best een bijdrage leveren aan componisten en tekstschrijvers maar voor een hobbyproject als de onze is dit een exorbitante prijsverhoging. En die willen we ook niet laten ophoesten door jullie middels een crowdfund!
Hiermee zijn we mede gelet op het wegvallen van sponsoren, de hoge energieprijzen en aanhoudende inflatie op een punt gekomen dat het nu welletjes is geweest.
We gaan er vanuit dat 31 december aanstaande de laatste uitzenddag op 1332 kHz is.

Namens het complete Extra AM team,

Harm ten Brink

======================================================================================

 

Men maakt de AM vrij voor hobby stations, maar dan wil de overheid ook volop geld plukken... tja, wat moet ik hier op zeggen??

Zelf run ik met een aantal anderen ook een station op DAB+ (Polderpop Radio) en ook hier stijgen de kosten tot grote hoogte en is net nog onzeker of wij volgend jaar doorgaan.

 

Dank U overheid.....  :( 

 

Groet

Henk Kruize

Henk,

 

Het is altijd makkelijk om 'de overheid' maar weer de schuld te geven.

Maar de BUMA/STEMRA is toch geen overheidsinstelling. Het is een belangenvereniging voor componisten en tekstdichters. Mijns inziens ligt het dan toch genuanceerder.

 

Gerard

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, een alleen heerser aangestuurd door de overheid.

De overheid die ons vertelde dat vrije markt werking een zegen zou zijn.

Maar juist deze organen hebben het alleenrecht, er is geen andere in ons land waar je heen kunt gaan.

Klachten nemen ze aan maar doen er geen reet mee.

CvdM en zo zijn er nog een paar koninkrijkjes op uitvoering niveau in ons land.

Als burger ben je afhankelijk van kruiwagens en de medewerker zijn stemming.

 

Theo

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'' Er is meer duidelijkheid over de zogenaamde ‘exorbitante’ nieuwe tarieven die de Nederlandse BumaStemra vanaf 2024 hanteert voor de LPAM-radiostations. De meeste van die hobbystations betaalden tot nu blijkbaar hooguit enkele tientallen euro’s per jaar.

 

Vanaf volgend jaar geldt echter een minimumtarief van 130 euro per jaar voor de algemene categorie ‘lokale radio’. Voor dat bedrag mag je auteursrechtelijk beschermde muziek op je lokale (hobby)product overigens zowel via AM (van 1 tot 100 Watt), via een kleinschalige DAB+ (maximaal twee kavels) én via online uitzenden.

 

Eén en ander plaatst die “verhoging van 500 procent” van Extra AM in ons Blad van maandag al wat meer in perspectief. Zeker in vergelijking met de Belgische situatie – waar je minimaal al aan 1.000 euro SABAM zit voor enkel een internetstream – hebben ze in Nederland alvast weinig of geen reden om ‘moord en brand’ te gaan schreeuwen en al zeker niet op een bewust suggestieve manier als ‘500 procent’.

 

BumaStemra blijft – naar onze bescheiden mening – met 130 euro zelfs nog uitermate redelijk binnen het Europese landschap, zeker als je rekening houdt met het feit dat dit bedrag voor de drie platformen tegelijk geldt.'' 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk blad hoor, wat geen idee heeft waar ze over praten.

Ik heb geen DAB, geen stream en wil dit ook helemaal niet.

Betalen voor iets wat je niet gebruikt, en dat noemen ze dan marktwerking.

Nu betaal ik voor de daadwerkelijke uitgezonden uren en de hoeveelheid huishoudens.

Dat komt op 9 euro per jaar uit en dat gaat naar 130 euro, zonder dat er iets aan meer waarde tegenover komt te staan.

Als de Sena ook zo een verhoging gaat doorvoeren, is het ook einde radio TPOT.

Daar betaal ik nu 85 euro per jaar voor.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Robin hoe populair is de MG in Nederland nog? Hoeveel luisteraars zou een 0,25 Watt en 25 Watt station nog trekken?

Niet zo verwonderlijk gezien de toename van man-made-noise.

 

Je kunt ook DAB niet vergelijken met de MG en Belgie al helemaal niet met Nederland, want in Belgie heeft men geen LPAM. De MG is daar compleet taboe verklaart.

 

Op die wijze kan ik ook de VS (part 15) met Nederland vergelijken. In de VS is er geen BMI afdracht, geen C v/d M, geen Sena. Ook de FCC vraagt geen bijdrage.

Maar ook dat is geen vergelijking vanwege het micro vermogen en de antenne beperking.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alles Harm en alle vrijwillegers. Ik luister nog zeer regelmatig af en toe naar 1332kHz. Zal een alternatief moeten vinden op de knutselradio (waar alleen de MW en SW op zit). Vooralsnog zal het Caroline 648 kHz worden want de andere voor mij acceptabele  LPAM stations zijn of al uit de lucht of te zwak/ niet te ontvangen via deze radio. En een LPAm paar zijn wel goed te ontvangen (747kHz en 801 kHz), maar ik kan me niet voorstellen dat die ook luisteraars hebben.  Dank Harm  Grts Eric

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei thijs5326:

€130 moet toch geen probleem zijn? Als je één keer minder uit eten gaat met je vriend, heb je het al….

En inmiddels moet je het wel duidelijk zijn dat het niet alleen om die 130 Euries ging maar wel over wat meer! Zie de reactie van Harm.

Je kunt nu eenmaal niet in de portemonnee van een ander kijken.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Harm, Ontzettend bedankt aan jou en de crew. Jammer dat het is gestopt, maar begrijpelijk, Grts Eric

 

Laatste nieuws

Extra AM staakt eerder dan gepland AM uitzendingen!

Er zit een storing in het karrewiel oftewel de 'tophat' van de antenne. Hierdoor 'loopt' de antenne slecht en vervormd het geluid.
Omdat het een hels karwei is om de mast met deze temperaturen en blubber te strijken hebben we besloten de zender een maand eerder dan gepland definitief af te schakelen.
Hiermee komt er dus een einde aan onze uitzendingen via 1332 kHz op de middengolf.
Extra AM kun je natuurlijk blijven volgen via de stream op diverse radioportals.
Namens het hele team willen we iedereen bedanken voor jullie support de afgelopen jaren.

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.