Spring naar bijdragen

Welke LPAM stations gaan er stoppen?


Rink Hof

Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Rink Hof:

Een paar berichten heb ik gelezen over stations die gaan stoppen, omdat LPAM te duur wordt.

Extra AM is al gestopt vanwege de kosten en een defect.

Monique 918 schijnt ook te gaan stoppen, al weet ik dit niet zeker.

Wie gaan er nog meer stoppen?

Wordt de middengolf volgend jaar weer leeg?

 

Begin 2024 zal op de site van RDI duidelijk worden welke LPAM-zenders zijn gestopt.

Piet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het jammere van die RDI lijst is dat alleen freq., vermogen en plaatsnaam worden vermeld. Ik mis dan toch de naam van het radiostation (eventueel de organisatie die de vergunning heeft gekregen) en de provincie is ook wel handig. Er staan diverse plaatsen in waar ik nog nooit van gehoord heb.

De door Theo genoemde lijst van PE9MJ (in een andere draad) bevat voor mij wel voldoende gegevens en ook nog enkele foto's.
Please login or register to see this link.

 

BTW: best geinig dat één Big-four-four-five nu in mijn oude woonplaats staat, ook al is 't ie niet meer zo Big in vermogen. Ben wel benieuwd waar de antenne staat, die is nog wel redelijk big misschien.

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link.

 

Beetje naar beneden scrollen. De eigenaar van Album AM stopt nu op 1251 kHz. Maar hij heeft daar ook bijna nooit uitgezonden. En op 846 kHz is hij ook met geen normaal programma over dag meer te horen zoals vroeger. Nu voert hij DX Tests uit, naast de frequentie op 843 of 844 kHz. Ja je maakt wat me haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Helmut:

Please login or register to see this link.

 

Beetje naar beneden scrollen. De eigenaar van Album AM stopt nu op 1251 kHz. Maar hij heeft daar ook bijna nooit uitgezonden. En op 846 kHz is hij ook met geen normaal programma over dag meer te horen zoals vroeger. Nu voert hij DX Tests uit, naast de frequentie op 843 of 844 kHz. Ja je maakt wat me haha

 

 

Voor wie later inschakelt:

Please login or register to see this link.

 

Album AM gaat wel door op 846 kHz (2 locaties). Er zal dus een andere reden zijn om de 1251 te verlaten? Storing uit een ander land?

 

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van storing uit een ander land kun je bij alle LPAM frequenties spreken. Het voordeel van de 1251 kHz is dat deze alleen een keer uitgegeven was/is. Maar tot 21 uur onze tijd hoor je daar een zender uit Hongarije. Deze zender is zeer sterk. De man achter Album AM schrijft dan ook overall dat he door "zigeunermuziek" gestoord wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Rink Hof:

BTW: best geinig dat één Big-four-four-five nu in mijn oude woonplaats staat, ook al is 't ie niet meer zo Big in vermogen. Ben wel benieuwd waar de antenne staat, die is nog wel redelijk big misschien.

Helaas is Trend nog steeds niet in de lucht, Rink. De zendlocatie is overigens in de buurt van de Draadbaan.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Radiofreak31 (wie bent u eigenlijk?) en Theo, jullie hebben je tijdens het registreren bij Radiotrefpunt gecommitteerd aan de algemene voorwaarden, geheel bovenaan onder "Algemeen" zijn de twee eerste regels helder, toch?

 

Ingaand wat in dit draadje - off topic - is besproken het volgende, hoe vaak een gebruiker een frequentie wel of niet gebruikt doet niet ter zake, de RDI legt geen uitzendverplichting op in de vergunning c.q. zendmachtiging.

Persoonlijk vind ik DX en techniek het leukste aan de hobby, luisteraars interesseren mij niet want die zijn er amper. Het CvdM/RDI houdt zich niet bezig met de inhoud van een programma dus als ik 24/7 de waterstanden v.d. vijver door wil geven, 365 dagen een draaggolf wil uitzenden, een test toon of nooit operationeel wordt zoals tientallen LPAM stations, het is aan de gebruiker. De luisteraar beslist of hij na een station luistert, er zit een knop op de radio, zet hem uit of zoek een ander radiostation.

V.w.b. de offset gedurende enkele DX avonden per jaar, als een radiostation als RNE Radio Nacional (855 kHz) 2x 10 kHz breed is, een sinds 30 jaar door de Ierse "Ofcom" gedoogde piratenzender Radio North (846 kHz) onnodige splatter c.q. storing veroorzaakt en navraag bij de RDI leert dat zij namens een LPAM station geen verzoek zal richten aan zusterorganisaties, dan ga ik gewoon enkele uren 2 kHz lager zitten om mijn hobby te bedrijven. Daar heb ik als zendamateur totaal geen probleem mee, uiteindelijk draag ik per jaar circa € 2.500,- af. Een mooi verdienmodel, ieder jaar innen en er niets voor doen!

 

73, René | Album AM Uden | PE0RL

 

Gebruiksvoorwaarden

×

Voorwaarden gebruik van Radiotrefpunt / Radio Erfgoed community


Algemeen

Houd het taalgebruik altijd netjes.

Beledig nooit andere gebruikers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Album AM:

@Radiofreak31 (wie bent u eigenlijk?) en Theo, jullie hebben je tijdens het registreren bij Radiotrefpunt gecommitteerd aan de algemene voorwaarden, geheel bovenaan onder "Algemeen" zijn de twee eerste regels helder, toch?

 

 

Aha ik wist het wel, laat Google iets vinden en je bent er als de kippen bij 🤪

Maar feit is dat jij toch niet op raster uitzend? Of vind je dit een belediging?

En heb je niet regelmatig je gal gespuwd naar een Fries, die volgens jou een dikke buizen zender gebruikte, want dat kon jij horen aan de brom?

En schrijf jij niet op alle platformen dat je last hebt van een station uit Ierland?

Ik zie niet in wat hier beledigend aan is René.

Komt bij, je bent nog maar net toegetreden tot dit forum.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei radiofreak31:

Dat jij daar geen probleem mee hebt is niet zo van belang, maar wat de RDI hier van vindt wel. Je hebt je gewoon aan de regels te houden, simple as that.

Beste x, het communiceert niet zo fijn als een anonieme gebruiker je uitmaakt voor zeikstraal, beetje onaardig vind je niet?

Ik heb er inderdaad geen probleem mee om enkele avonden p/j met 0,25% offset uit te zenden om hevige splatter te voorkomen voor DX'ers. De RDI vindt het geen probleem, daar communiceer ik gewoon open over, het is godsonmogelijk met zo'n klein vermogen interferentie te veroorzaken op stations uit IRN en UAE die uitzenden met 50 en 20 kW ERP op een afstand van 4.000 tot 5.000 km. Er is vanuit de RDI best begrip voor en zij weten ook wel dat er toch geen normale luisteraar naar de AM luistert in de late avond of nacht. LW/MW zijn in de meeste Europese landen simpelweg afgeschreven, nostalgie uit het vorige millennium, daarom wordt er i.t.t. FM/DAB+ niet meer gehandhaafd want wie wil je überhaupt storen als er niemand luistert op deze tijden afgezien van een handvol uitstervende hobbyisten?
 

Als iedereen zich aan de regels zou houden was het geen punt maar de RDI zal geen contact opnemen met RNE Radio Nacional met het verzoek zich aan het verdrag van Genève (1975) te houden door de bandbreedte binnen de perken te houden of de Ierse "Ofcom" om handhavend op te treden tegen piraat Radio North maar wij LPAM stations moeten exact binnen de lijntjes kleuren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

Aha ik wist het wel, laat Google iets vinden en je bent er als de kippen bij 🤪

Maar feit is dat jij toch niet op raster uitzend? Of vind je dit een belediging?

En heb je niet regelmatig je gal gespuwd naar een Fries, die volgens jou een dikke buizen zender gebruikte, want dat kon jij horen aan de brom?

En schrijf jij niet op alle platformen dat je last hebt van een station uit Ierland?

Ik zie niet in wat hier beledigend aan is René.

Komt bij, je bent nog maar net toegetreden tot dit forum.

 

Theo

Theo, ik ben gisterenavond getipt over deze discussie, en vanochtend weer, door personen die jij ook kent, anders had ik me niet aangemeld bij Radiotrefpunt want dit forum ken ik niet eens! Zo ging het ook al met FB, deze "social" trol/woke media had ik al lang jaren verlaten tot ik een mail kreeg van ene Bart die meerdere keren voor mijn persoon werd aangezien waarop ik maar weer een account heb aangemaakt om het misverstand te verduidelijken, uiteraard onder mijn eigen naam (net als hier) en niet onder een anonieme alias zoals "radiofreak31" hierboven. Er is niets tegen een discussie of debat maar waarom iemand die niet eens op een forum zit anoniem uitschelden? Je hoort wel eens "trollen zonder lontjes zijn gefrustreerd en afgunstig." Geen idee of dat klopt, ik ben geen psycholoog maar vond het wel grappig om te horen.

Hierboven heb ik uitgelegd dat ik bewust 0,25% naast het raster heb uitgezonden gedurende enkele DX avonden/nachten dit jaar om hevige spatter te minderen en dat de RDI daar begrip voor heeft, in voorkomend geval gewoon even het RDI bellen.

Haye zat inderdaad met een dikke buizenzender, dat is geen enkel probleem als je niemand stoort maar als je willens en wetens een ander LPAM station op slechts 20 km afstand stoort terwijl je zelf 185 km verderop uitzendt, dan lijkt het me opportuun om voor een 2e en zelfs 3e keer telefonisch contact op te nemen met betrokkene. Helaas zonder effect en dat is jammer. Bij Bart en Gerrit hebben we een goed gesprek gevoerd en is de storing wel opgelost.

Mijn verzoek als gloednieuw lid, kan dit draadje weer on topic gaan met het onderwerp "Welke LPAM stations gaan er stoppen?" Dit geneuzel in de marge kost onnodig energie/tijd en gaat nergens over.

bewerkt door Album AM
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het ging hier aardig on topic, totdat Google of natuurlijk, een tipgever jouw op de hoogte bracht van dit draadje.

Hoe moet ik nu iemand kennen die jou tipt als deze personen dit niet tegen mij zeggen?

Dat is taal waar ik niets mee kan.

 

PS je moet ook niet zo veel bellen met de RDI, daar worden de toezicht kosten alleen meer meer van 🙃

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het draadje teruglees, dan zie ik dat er tot dinsdag 16:34 uur keurig on topic werd gepost Theo, daarna werden de pijlen op mij gericht en dat vind ik niet erg maar dan wel met zinnige argumenten uit eerste hand en met open vizier zoals onder je eigen naam en niet onder een alias!

Had nog nooit van dit forum gehoord en zou ook geen lid zijn geworden maar omdat ik werd aangevallen en wilde reageren, gisterenavond toch even een account aangemaakt. Zodra het weer on topic gaat zal ik bezien hem weer snel te wissen. Er zijn nog een trits mutaties, verschuivingen en nieuwe aanvragen, niet aan de orde geweest maar die zien we vanzelf verschijnen begin januari.

Ik bel niet met de RDI Theo maar app gewoon de betrokken medewerker, soms is er een aanleiding en word je gebeld. Zo is het juist fijn vóór 1 december te weten (peildatum contributie) of je frequentie in de buurt is vergeven en storing te verwachten is, dan is het kansloos nog te verlengen en kun je beter stoppen of een andere frequentie kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.