Spring naar bijdragen

foto's "over"


Juul

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei jan227:

Hier een paar opnames die e.e.a. verduidelijken van het bovenstaande.

 

En dit had Gerard van Dam er over te zeggen in een vraaggesprek met Rob Olthof:

 

Rob: “Eigenlijk is het wel jammer dat je de Mi Amigo kocht in plaats van de Fredericia, want die was veel groter en mooier.”

 

Gerard: “Dat zeiden ze mij ook, ja maar bij lange na niet de conditie die de Mi Amigo had.

 

De Fredericia was zodanig kapot dat het niet meer te repareren was. Van binnen helemaal gesloopt.

 

Er stond aan boord van de Fredericia een 10 kW zender, die totaal stukgeslagen was.

 

Boze tongen beweren dat de ‘heren’ van een andere station destijds de zender aan boord danig o­nttakeld hadden. Lieden van Veronica - om man en paard te noemen - hebben vreselijk veel gestolen van die twee schepen. Men had namelijk ook een Continental Electronics aan boord van de Norderney staan, dus hadden ze o­nderdelen nodig.

 

Zo sloopten ze o­nderdelen goedkoop uit de zenders van de Fredericia en de Mi Amigo. Ze lagen er toch om geplukt te worden?

 

De Mi Amigo was een handzamer schip, zodoende was zij sneller op te knappen. Er was weinig nodig en het grote voordeel was dat er behalve twee 10 kW zenders er ook nog een 50 kW zender aan boord stond. Voorts was de mast in een betere conditie.''

 

Overigens, als je door de gangen van de Fredericia liep, dan zag je dat alles, maar dan ook alles letterlijk kapot geslagen was.

 

Het schip, een voormalige ferryboot uit Scandinavië, had ruim 100 patrijspoorten. Niet één was er meer heel.

 

Al het koper was gesloopt, De messroom was een grote puinhoop en op de Mi Amigo had gedurende twee jaren een aantal zwervers gewoond, die de zaak redelijk o­nderhouden hadden.

 

Met andere woorden was de Mi Amigo met minder geld sneller op te knappen.”

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"

Er stond aan boord van de Fredericia een 10 kW zender, die totaal stukgeslagen was.

 

Boze tongen beweren dat de ‘heren’ van een andere station destijds de zender aan boord danig o­nttakeld hadden. Lieden van Veronica - om man en paard te noemen - hebben vreselijk veel gestolen van die twee schepen. Men had namelijk ook een Continental Electronics aan boord van de Norderney staan, dus hadden ze o­nderdelen nodig."

 

 

Wanneer zou dat dan gebeurd zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dat interview staan wel meer dingen waar ik zo mijn twijfels aan heb. Dit is er zeker 1. Er is aanzienlijk verschil tussen de Continental  316b en de 316c.

Dat afgezien van het feit dat men zelf onderdelen uit de zenders van de Frederica haalde t.b.v. de zenders op de Mi-Amigo.

 

Rob V.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

"

Er stond aan boord van de Fredericia een 10 kW zender, die totaal stukgeslagen was.

 

Boze tongen beweren dat de ‘heren’ van een andere station destijds de zender aan boord danig o­nttakeld hadden. Lieden van Veronica - om man en paard te noemen - hebben vreselijk veel gestolen van die twee schepen. Men had namelijk ook een Continental Electronics aan boord van de Norderney staan, dus hadden ze o­nderdelen nodig."

 

 

Wanneer zou dat dan gebeurd zijn?


in 1968, 1969, 1970, 1971 of 1972.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei thijs5326:

in 1968, 1969, 1970, 1971 of 1972.

 

En tijdens de begin jaren 70 kwamen er aardig wat (zee) zendertechnici aan boord van de twee schepen, Peter Chicago, Mike Ross maar ook José van Groningen en dat was niet om alleen maar foto's te maken. 🙂

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn onderdelen, die in elke zender passen.

Merk en type maakt niet uit, denk aan condensatoren, buisvoeten of de buizen zelf.

Ik zou zo veel mogelijk gangbaar spul er uit halen, weerstanden, doorvoer condensatoren.

De dikke buizen zijn, ook toen, universeel wel te krijgen.

Maar wie kon daar toen wat mee, bij Veronica?

 

Bij echte problemen moesten er gasten van de fabriek komen bij Veronica.

Dus ik geloof het niet zo, van de slachting.

Ik geloof er wel in dat er gestolen is, maar niet weten wat echt iets waard is.

Dat zie je ook aan de vele foto's en video's terug, wat de technieker echt wil weten, komt niet in beeld.

En dat zal met de 'slachting' niet veel anders zijn geweest.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Ik geloof het niet zo.

 

@ Robin,

En tijdens de begin jaren 70 kwamen er aardig wat (zee) zendertechnici aan boord van de twee schepen, Peter Chicago, Mike Ross maar ook José van Groningen en dat was niet om alleen maar foto's te maken

 

Dus je denkt dat ze terwijl mensen bij waren er "geleend" werd?  Begin jaren 70.

 

Ik heb rekeningen van condensatoren die vanuit Dalles verstuurd werden.

Ook ben ik te rade gegaan bij Jaap Borst maar die vindt het onzin.

 

Het begint een beetje op fantasie verhalen te lijken.

 

 

 

 

 

13 uur geleden zei thijs5326:


in 1968, 1969, 1970, 1971 of 1972.

 

Begint op de jingle van Tineke te lijken je antwoord..................."1 2 3 4 5....."

screen 47.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Dus je denkt dat ze terwijl mensen bij waren er "geleend" werd?  Begin jaren 70

 

Dan was José van Groningen er vast alleen maar om foto's te maken als zeezenderfan. 🙂

 

'' De voormalige zendschepen van Radio Caroline werden vaker bezocht door zeezenderfans.

 

Eén van die bezoekers was de jonge Vlaamse technicus Walter Galle: '' De MV Fredericia was door vandalen geplunderd en er was van alles stukgeslagen.

 

De MV Mi Amigo was echter bewoond door daklozen en dat voorkwam dat ook dit schip geplunderd werd.

 

Tijdens mijn bezoek liepen daar ook José van Groningen, Mike Ross en Gerard van Dam.

 

De laatste gaf mij een rondleiding op de MV Mi Amigo.'' 

 

( Pagina 36 van het boek MI AMIGO DE VLAAMSE TACK VAN DE ZEEZENDERS - Ferry Eden.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Ik geloof het niet zo.

 

@ Robin,

En tijdens de begin jaren 70 kwamen er aardig wat (zee) zendertechnici aan boord van de twee schepen, Peter Chicago, Mike Ross maar ook José van Groningen en dat was niet om alleen maar foto's te maken

 

Dus je denkt dat ze terwijl mensen bij waren er "geleend" werd?  Begin jaren 70.

 

Ik heb rekeningen van condensatoren die vanuit Dalles verstuurd werden.

Ook ben ik te rade gegaan bij Jaap Borst maar die vindt het onzin.

 

Het begint een beetje op fantasie verhalen te lijken.

 

 

 

 

 

 

Begint op de jingle van Tineke te lijken je antwoord..................."1 2 3 4 5....."

screen 47.jpg

ook nu nog gewoon te koop:

Please login or register to see this link.

groet, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo: En dan ook nog 2de hands onderdelen, afgezien van andere buizen, buisvoeten en trafo's. Ik denk niet dat men, zowel bij Veronica als Noordzee, zaten te wachten op 2de hands onderdelen, daar waren ze te professioneel voor.

 

Robin: Overigens vind ik het "not done" om mensen in verband te brengen met diefstal die op geen enkele wijze bewezen kan worden  en niet meer onder ons zijn.

Zullen we het houden op souvenirs jagers wie dat dan ook geweest moge zijn?

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
20 uur geleden zei Rob Veld:

Theo: En dan ook nog 2de hands onderdelen, afgezien van andere buizen, buisvoeten en trafo's. Ik denk niet dat men, zowel bij Veronica als Noordzee, zaten te wachten op 2de hands onderdelen, daar waren ze te professioneel voor.

 

Robin: Overigens vind ik het "not done" om mensen in verband te brengen met diefstal die op geen enkele wijze bewezen kan worden  en niet meer onder ons zijn.

Zullen we het houden op souvenirs jagers wie dat dan ook geweest moge zijn?

 

Rob V.

 

 

Inderdaad Rob. Ik wilde het vanochtend al eerder schrijven.Maar ik wordt toch niet geloofd. RNI en wij waren gewoon prof organisaties en gingen niet met ouwe troep rommelen. Ik weet onze "Ooms" dat niet wilden. Zoals Oom Bull altijd zei;"Als het geld kost dan moet dat maar".

 

Ik dacht ook nog vanochtend aan het verhaal dat we de Norderney expres hadden laten liggen tot 18 april. Dat is  daarna een eigen leven gaan lijden. Want ;"er waren er die zeiden, ik heb het gelezen........"

 

Ik kan me er nog kwaad over maken.

21 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Dan was José van Groningen er vast alleen maar om foto's te maken als zeezenderfan. 🙂

 

'' De voormalige zendschepen van Radio Caroline werden vaker bezocht door zeezenderfans.

 

Eén van die bezoekers was de jonge Vlaamse technicus Walter Galle: '' De MV Fredericia was door vandalen geplunderd en er was van alles stukgeslagen.

 

De MV Mi Amigo was echter bewoond door daklozen en dat voorkwam dat ook dit schip geplunderd werd.

 

Tijdens mijn bezoek liepen daar ook José van Groningen, Mike Ross en Gerard van Dam.

 

De laatste gaf mij een rondleiding op de MV Mi Amigo.'' 

 

( Pagina 36 van het boek MI AMIGO DE VLAAMSE TACK VAN DE ZEEZENDERS - Ferry Eden.)

 

 

Ik vroeg het al eerder, over welk jaar hebben we het dan? Daar heb ik nog  geen antwoord op gekregen. 

Dan kan ik het plaatsen in de tijd. Ik zal het simpel vragen. Was dat voor of na 31 augustus 1974 ?

 

En Walter heb ik wel meer horen vertellen. Ik onmoette hem ooit en hij stond te "verhalen" tegen iemand over dat ie bij ons aan boord was en José verving. Nou daar hadden wij Ed Terpsta en Jan van Bers voor.  Beiden kwamen van Radio Holland en waren uitermate deskundig.

Maar jammer voor Walter, hij wist op dat moment niet wie ik was........toen ik erbij stond bij zijn verhaal.

 

 

Ad Bouman maakte een film van de zenderruimte dit is een "still" van de reservebuizen  4CX10 k

 

 

Reserve Eindbuizen Zender 4CX10.000 kopie 2.jpg

 

 

4CX10.000 zendbuis status kopie.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eind mei 1972 is zowel de de Mi-Amigo (met een defecte motor) als de Frederica (met goed werkend motor) geveild. Ik weet niet exact wanneer de Frederica gesloopt is maar het is aannemelijk dat dit voor 31 augustus 1974 was.

Ze is ook op eigen kracht haar triest einde tegemoet gevaren.

 

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-4-2024 om 01:36 zei Rink Hof:

 

Waarom een multinorm TV, Ruud? Nederland en Vlaanderen gebruikten toch allebei dezelfde 625 lijnen norm (en nog geen kleuren-tv). Als ik me goed herinner norm B (negatief beeld) met 5,5 MHz beeld geluid afstand.

 

Antwerpen kanaal 2 was maar een laagvermogen zender (0,1 kW), lijkt me niet sterk genoeg om Scheveningen te halen.

 

In oude zenderlijsten tot 1975 zie ik wel Aalter op kanaal 2 met 100kW. Maar dan moet de antenne voor Lopik naar oost en de antenne voor Aalter naar zuid en dat lukt dus niet met 1 dipool.

 

 

Update:
Ruud, ik zie zojuist dat jij ook Ruiselede noemt, die plaats kende ik niet, maar ik zie dat Ruiselede vlak bij Aalter ligt.

Zou nu misschien Egem bedoelen? Dat  is nabij en er staat een hoge mast van enkele 100meters. Mijn grootouders hadden in de jaren '70 dichtbij de Nederlandse grens enkel een half(afgebroken) tv-antenne. Met zo'n bakske ( convertor) kon men iedere zender van Nederland en België ontvangen zonder de antenne te verdraaien. Enkel in  Z/W. Om van zender te veranderen moesten we wel aan het knopke draaien. De locatie was Maldegem-Kleit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Ricky:

Zou nu misschien Egem bedoelen? Dat  is nabij en er staat een hoge mast van enkele 100meters. Mijn grootouders hadden in de jaren '70 dichtbij de Nederlandse grens enkel een half(afgebroken) tv-antenne. Met zo'n bakske ( convertor) kon men iedere zender van Nederland en België ontvangen zonder de antenne te verdraaien. Enkel in  Z/W. Om van zender te veranderen moesten we wel aan het knopke draaien. De locatie was Maldegem-Kleit.

De zendmast in Egem is 290m hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Gerard van Dam stond er op de Fredericia één zender van 10 kW en op de Mi Amigo een zender van 50 kW en twee zenders van 10 kW.

Ik had altijd begrepen dat er op de Fredericia twee 10 kW-zenders stonden die door middel van een koppelunit gekoppeld waren. Daardoor kon met 20 kW worden uitgezonden. De Mi Amigo zou een 50 kW- en maar één 10 kW-zender hebben gehad.

Weet iemand hoe het precies zat?

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Juul:

Ik vroeg het al eerder, over welk jaar hebben we het dan? Daar heb ik nog  geen antwoord op gekregen. 

Dan kan ik het plaatsen in de tijd. Ik zal het simpel vragen. Was dat voor of na 31 augustus 1974 ?

 

Periode 1971/1972.

 

18 uur geleden zei Juul:

Maar jammer voor Walter, hij wist op dat moment niet wie ik was........toen ik erbij stond bij zijn verhaal.

 

Oké Walter is dus niet geloofwaardig volgens jou.

 

Maar Gerard van Dam heeft het volgende geschreven:

 

"Met name lui van Veronica zijn onderdelen wezen shoppen terwijl de bewaking
lag te slapen aan boord van de MV."

(24 mrt 2008, 17:19:30)

 

Please login or register to see this link.

 

En welke bron gebruikt Piet van der Vooren eerder in dit draadje?

" En ook Veronica 'leende' weleens een onderdeeltje van een van de Continental-zenders, heb ik begrepen.''

 

17 uur geleden zei Rob Veld:

Ik weet niet exact wanneer de Frederica gesloopt is maar het is aannemelijk dat dit voor 31 augustus 1974 was

 

Van begin augustus 1972 tot eind 1980!

 

Please login or register to see this link.

 

1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Ik had altijd begrepen dat er op de Fredericia twee 10 kW-zenders stonden die door middel van een koppelunit gekoppeld waren. Daardoor kon met 20 kW worden uitgezonden. De Mi Amigo zou een 50 kW- en maar één 10 kW-zender hebben gehad.

Weet iemand hoe het precies zat?

 

Misschien dat je hier wat wijzer van wordt Piet?

 

 

'' After writing about related topics, including in Offshore Echos, I am now prepared to state that I am now as certain as possible that the spare/spares 10kW Continental 306B transmitter that came on board the Mi Amigo, after it returned to sea in 1972, was serial number 32. It was stored under the transmitter room stairs and went down with the vessel in 1980. However, I am happy to receive comments.

Let’s start at the beginning. The first design of this series of 10kW Continental transmitter was in the late 1950s and designated 316. 10 were built with six going to AFRS (AFN) Germany at Kaiserslautern, Nürnberg, Berlin, Grafenwöhr, Stuttgart and Bremerhaven.

This was followed by the 316B with 39 built between late 1959 and late 1963. They were given production (not serial) numbers 11 to 49, with no gaps. The first nine production numbers, from 11 to 19, were all for Canada. They were almost certainly ordered from late 1959 into 1960 and they were probably installed up to 1961. It is known that production number 20 was installed at KCBS San Francisco in 1961.

The orders for the two 316B transmitters for Radio Nord were processed by Continental Electronics on 25 July 1960, with serial numbers 32 and 37, a significant gap in the numbers. But curiously they were not given production numbers until the end of 1963.

When the production run of the 316B came to an end, this was replaced in 1964 by the 316C which was different both in electronic design and cosmetically. Two (production numbers 57 and 58) went to Radio Veronica’s new ship Norderney via Meister and Bollier.

In late 1963 the last four 316B production numbers 46, 47, 48 and 49 were assigned to “Radio Caroline”. Two were the Radio Nord 316B transmitters, which had been removed from the vessel on arrival in Galveston in 1963. Those transmitters were refurbished at the Continental Electronics factory late in 1963 and given retrospective production numbers 46 and 47. Meanwhile production numbers 48 to 49, the final 316B transmitters built, were those ordered for Radio Caroline on the Fredericia/Caroline. They were given serial numbers 77 and 79.

The refurbished serial numbers 32 and 37 served on board the Mi Amigo for Radio Atlanta and Radio Caroline South until the grounding in January 1966. Serial number 32 was transferred the Cheeta II for the stand-in service. Serial number 37 was moved to the port side of the transmitter hall of the Mi Amigo, facing the stairs, to allow space for the large 50 kW 317C to be installed at sea, following ship repairs, improvements and mast extension.

When serial number 32 was removed from the Cheeta II, it found its way by tender to the Fredericia/Caroline off the Isle of Man, where it was stored in the hold. This sparked a rumour that it was a 50 kW, something Don Allen believed at least as late as 1973 (he spoke about it on the Mebo II, when I was there).

Some time after the sale of the vessels in 1972, serial number 32 was more easily liberated from the Federicia/Caroline, prior to scrapping, than serial numbers 77 and 79, which were bolted down and wired in. Eventually serial number 32 arrived on the Mi Amigo.'' 

 

(Ian Anderson)

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Ricky:

Zou nu misschien Egem bedoelen? Dat  is nabij en er staat een hoge mast van enkele 100meters. Mijn grootouders hadden in de jaren '70 dichtbij de Nederlandse grens enkel een half(afgebroken) tv-antenne. Met zo'n bakske ( convertor) kon men iedere zender van Nederland en België ontvangen zonder de antenne te verdraaien. Enkel in  Z/W. Om van zender te veranderen moesten we wel aan het knopke draaien. De locatie was Maldegem-Kleit.

 

Egem werd in 1973 de vervanger van Aalter.

Aalter startte in 1958 op kanaal 2.

Egem kreeg 2 UHF zenders.

Egem ligt iets westelijker dan Aalter.

Ik denk dat Ruiselede en Aalter twee verschillende plaatsaanduidingen zijn voor dezelfde televisiemast. deze plaatsen liggen slechts een paar km uit elkaar.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Dag Robin,

 

Ik heb geen zin om in een eindeloze discussie wie ik wel of niet geloof te geraken. Jij  vind Walter en van Dam dus kennelijk wel "betrouwbaar". Ik weet het niet maar de geschiedenis heeft wel "bewezen" dat zeker van Dam niet de meest betrouwbare meneer was toch? Ik heb geschreven dat ik naast Walter stond terwijl ie omstandig een ander aan het uitleggen was dat hij José van Groningen verving. Dat is kolder! Dat schreef ik. Ik put uit eigen waarneming. Als jij dat vertaalt dat ik Walter niet vertrouw  moet jij dat weten. 

En de serienummers van onze Continentals waren. (zie afb. )  bron: Douwe Dijkstra.

Zegt natuurlijk niks over losse onderdelen. Daar weet ik niks van. En de periode na 31 aug. 1974 daar heb ik geen wetenschap over. Vind ik ook niet "echt Veronica".

 

En voor dat we daar weer discussie over krijgen power cutback is een systeem dat als de staande golf verhouding tussen antenne en zender te hoog wordt het vermogen van de zender terug geregeld wordt. Is op de schip wel handig nl.

 

screen 44.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik begrijp oa hieruit:  Please login or register to see this link.  is dat beide Caroline zenders een 316B zender hadden. Later kreeg de MiAmigo er de 317 (50 kW) bij.

 

Dat parallel schakelen op de Frederica was geen succes.

Kan ik niet zomaar, je zal beide zenders door de zelfde oscillator moeten sturen, en er op letten dat de uitgangen vd beide zenders in fase zijn.  Dan een combiner en natuur lijk gelijk audio voor de 2.

Handige hiervan is de dynamische reserve, gaat er 1 zender kapot ga je door op de 2e, met half vermogen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom is het ook veel slimmer om de alleen de eindtrappen parallel te zetten.

Veel minder werkt en vooral met de toenmalige buizen techniek, veel eenvoudiger om heel te houden.

 

Foto is een zogenaamde coupler om dit voor elkaar te krijgen, dit is gemaakt voor een vermogen tot aan 500 watt continu.

 

Theo

IMG-20230919-WA0004.jpg

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Robin Westhof:

Maar Gerard van Dam heeft het volgende geschreven:

 

"Met name lui van Veronica zijn onderdelen wezen shoppen terwijl de bewaking
lag te slapen aan boord van de MV."

(24 mrt 2008, 17:19:30)

 

Please login or register to see this link.

 

En welke bron gebruikt Piet van der Vooren eerder in dit draadje?

" En ook Veronica 'leende' weleens een onderdeeltje van een van de Continental-zenders, heb ik begrepen.''

 

 

Misschien dat je hier wat wijzer van wordt Piet?

 

'' After writing about related topics, including in Offshore Echos, I am now prepared to state that I am now as certain as possible that the spare/spares 10kW Continental 306B transmitter that came on board the Mi Amigo, after it returned to sea in 1972, was serial number 32. It was stored under the transmitter room stairs and went down with the vessel in 1980. However, I am happy to receive comments.

Let’s start at the beginning. The first design of this series of 10kW Continental transmitter was in the late 1950s and designated 316. 10 were built with six going to AFRS (AFN) Germany at Kaiserslautern, Nürnberg, Berlin, Grafenwöhr, Stuttgart and Bremerhaven.

This was followed by the 316B with 39 built between late 1959 and late 1963. They were given production (not serial) numbers 11 to 49, with no gaps. The first nine production numbers, from 11 to 19, were all for Canada. They were almost certainly ordered from late 1959 into 1960 and they were probably installed up to 1961. It is known that production number 20 was installed at KCBS San Francisco in 1961.

The orders for the two 316B transmitters for Radio Nord were processed by Continental Electronics on 25 July 1960, with serial numbers 32 and 37, a significant gap in the numbers. But curiously they were not given production numbers until the end of 1963.

When the production run of the 316B came to an end, this was replaced in 1964 by the 316C which was different both in electronic design and cosmetically. Two (production numbers 57 and 58) went to Radio Veronica’s new ship Norderney via Meister and Bollier.

In late 1963 the last four 316B production numbers 46, 47, 48 and 49 were assigned to “Radio Caroline”. Two were the Radio Nord 316B transmitters, which had been removed from the vessel on arrival in Galveston in 1963. Those transmitters were refurbished at the Continental Electronics factory late in 1963 and given retrospective production numbers 46 and 47. Meanwhile production numbers 48 to 49, the final 316B transmitters built, were those ordered for Radio Caroline on the Fredericia/Caroline. They were given serial numbers 77 and 79.

The refurbished serial numbers 32 and 37 served on board the Mi Amigo for Radio Atlanta and Radio Caroline South until the grounding in January 1966. Serial number 32 was transferred the Cheeta II for the stand-in service. Serial number 37 was moved to the port side of the transmitter hall of the Mi Amigo, facing the stairs, to allow space for the large 50 kW 317C to be installed at sea, following ship repairs, improvements and mast extension.

When serial number 32 was removed from the Cheeta II, it found its way by tender to the Fredericia/Caroline off the Isle of Man, where it was stored in the hold. This sparked a rumour that it was a 50 kW, something Don Allen believed at least as late as 1973 (he spoke about it on the Mebo II, when I was there).

Some time after the sale of the vessels in 1972, serial number 32 was more easily liberated from the Federicia/Caroline, prior to scrapping, than serial numbers 77 and 79, which were bolted down and wired in. Eventually serial number 32 arrived on the Mi Amigo.'' 

 

(Ian Anderson)

 

Please login or register to see this link.

Volgens mij heb ik dat enkele jaren geleden hier op het forum gelezen.

De uitleg van Ian Anderson maakt een hoop duidelijk. Dank daarvoor!

Piet.

12 uur geleden zei ruudam:

Wat ik begrijp oa hieruit:  Please login or register to see this link.  is dat beide Caroline zenders een 316B zender hadden. Later kreeg de MiAmigo er de 317 (50 kW) bij.

 

Dat parallel schakelen op de Frederica was geen succes.

Kan ik niet zomaar, je zal beide zenders door de zelfde oscillator moeten sturen, en er op letten dat de uitgangen vd beide zenders in fase zijn.  Dan een combiner en natuur lijk gelijk audio voor de 2.

Handige hiervan is de dynamische reserve, gaat er 1 zender kapot ga je door op de 2e, met half vermogen.

Ik had begrepen dat die combiner in ieder geval aanwezig was op de Fredericia.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buizen eindtrapjes van 10kW met zo,n 10 kV anode spanning in 2 gescheiden kasten parallel zetten lijkt me niet zo eenvoudig.

Dan moet de driver van 1 zender alles trekken, denk niet dat dat zomaar gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even kijken naar figure 2 in het artikel, daar staat alles .

Dus een combiner, geen eindtrappen par, voorzover ze er al in de zender zitten, 

En even de 2 zenders aan 1 oscillator hangen met phasing unit, gewoon afregelen op max output.

 

Kortom, precies zoals ik al zei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6432
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    streampie
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.