Jump to content

RadioVeronica192/538 Div..

jan V

Recommended Posts

2 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Jan, hartelijk dank ....zomaar een complete dag, prachtig. Ik zet het vaak even op usb stick, zo ook deze serie. Moest even circa 3 uur onderweg zijn en beluisterde oa Ook Goedemorgen met wijlen Hans Mondt. Het hing tegen de wissel van 192 naar 538 aan. Bijzonder hoopvol meldde Mondt dat nu eindelijk de luisteraars in Groningen Drenthe en Limburg prima ontvangst zouden krijgen op 538. Hoe het in L Burg was weet ik niet maar in Groningen was het overdag zelfs slechter, duidelijk hoorbaar zat er een Oost Duitser te blazen  die dat ook op 576 deed. Hopeloze frequenties in Grunn. Idem s avonds en toen in 73 ook nog een Capital in London mee ging doen op 538  hielp dat ook niet. Voor mijn werk kwam ik veel in Friesland en Noord Holland, daar werd 538 goed tot zeer goed beluisterbaar. Wel hou ik vol dat de klankkleur en dynamiek op 192 beter was dan op 538.  538 was in die tijd dacht ik nog 539 voor de frequentie puristen onder ons.

Paul de Haan

Dankje Paul..leuk bericht

• reaction_title_1 3
  • reaction_title_2 1

2 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Jan, hartelijk dank ....zomaar een complete dag, prachtig. Ik zet het vaak even op usb stick, zo ook deze serie. Moest even circa 3 uur onderweg zijn en beluisterde oa Ook Goedemorgen met wijlen Hans Mondt. Het hing tegen de wissel van 192 naar 538 aan. Bijzonder hoopvol meldde Mondt dat nu eindelijk de luisteraars in Groningen Drenthe en Limburg prima ontvangst zouden krijgen op 538. Hoe het in L Burg was weet ik niet maar in Groningen was het overdag zelfs slechter, duidelijk hoorbaar zat er een Oost Duitser te blazen  die dat ook op 576 deed. Hopeloze frequenties in Grunn. Idem s avonds en toen in 73 ook nog een Capital in London mee ging doen op 538  hielp dat ook niet. Voor mijn werk kwam ik veel in Friesland en Noord Holland, daar werd 538 goed tot zeer goed beluisterbaar. Wel hou ik vol dat de klankkleur en dynamiek op 192 beter was dan op 538.  538 was in die tijd dacht ik nog 539 voor de frequentie puristen onder ons.

Paul de Haan

Achteraf gezien hadden ze gewoon op 192 moeten blijven. Maar ja, achteraf is het makkelijk praten. Ik begrijp dat Beromünster het vermogen op 192 uiteindelijk niet heeft opgevoerd en dan was er inderdaad ook nog Capital Radio in London, die in '73 begon op 539 zoals de Britten zeiden. Maar het was in beide gevallen 557 kHz.

• reaction_title_1 3
  • reaction_title_2 1

3 uur geleden zei Martin1968:

Achteraf gezien hadden ze gewoon op 192 moeten blijven. Maar ja, achteraf is het makkelijk praten. Ik begrijp dat Beromünster het vermogen op 192 uiteindelijk niet heeft opgevoerd en dan was er inderdaad ook nog Capital Radio in London, die in '73 begon op 539 zoals de Britten zeiden. Maar het was in beide gevallen 557 kHz.

539 waren de meters, 557/8 de kc/s. 539 stond ook nog een tijdje achter op het dek der Ross Revenge. 

• reaction_title_1 1
  • reaction_title_2 1

20 uur geleden zei Marinebroadcasters:

Wel hou ik vol dat de klankkleur en dynamiek op 192 beter was dan op 538.  538 was in die tijd dacht ik nog 539 voor de frequentie puristen onder ons.

Paul de Haan

Mee eens, 192 klonk beter.

Denk dat dat kwam door kleinere bandbreedte 538 antenne. Dat heb je meer op lagere frequenties.

Voor LG is het vaak een hele tour er wat hoog uit te krijgen.

Edited by ruudam
  • reaction_title_1 1
  • reaction_title_2 1

38 minuten geleden zei Rob Veld:

Ja, en het antwoord van de WRTVH van 1975 is 160 kW. cloak_login_or_register

Maar al met al, het vergund vermogen is dus n.a.v.  WRC 1974 omhoog gegaan. Dat kan wat anders zijn als het vermogen dat daadwerkelijk gemaakt wordt. 

Rob V.

Ja Rob, dat is natuurlijk ook wel zo. Maar je moet ergens rekening mee houden. "regeren is vooruit zien'. En onze Belgische adviseur die bij de BRT werkte had ook zijn contacten bij de EBU destijds. Hier een brief uit 1970 waarin toen al sprake was van 300 Kw en nog meer update's van Beromunster.

screen 121.jpg

Edited by Juul
  • reaction_title_1 3

4 uur geleden zei Juul:

Maar waarom zoek je dat eerst niet uit dan Martin. Nu dump je gewoon weer  wat................En de niet zo zorgvuldige lezer die alles maar weer aanneemt zeg;" Ik las op internet dat.............."

Maar dit is het antwoord uit het WRTVH van 1977.

Berom 1977  WRTVH.jpg

Opmerkelijk is wel dat juist in 1977 Radio Mi Amigo uitzond op 192 en in 1978/79 was het steeds de golflengte van Radio Delmare.

• reaction_title_1 1
  • reaction_title_2 1

48 minutes ago, Martin1968 said:

Opmerkelijk is wel dat juist in 1977 Radio Mi Amigo uitzond op 192 en in 1978/79 was het steeds de golflengte van Radio Delmare.

Yes, but Mi Amigo and Delmare only broadscast until 1900 hours. Veronica were on the air much later, so were effected more by Beromunster.

Mvg,

John C 

• reaction_title_1 3
  • reaction_title_2 1

2 uur geleden zei Juul:

Ja Rob, dat is natuurlijk ook wel zo. Maar je moet ergens rekening mee houden. "regeren is vooruit zien'. En onze Belgische adviseur die bij de BRT werkte had ook zijn contacten bij de EBU destijds. Hier een brief uit 1970 waarin toen al sprake was van 300 Kw en nog meer update's van Beromunster.

Daar heb je volkomen gelijk in. Het is onduidelijk, althans voor mij, of men inderdaad met hoger vermogen is gaan zenden. en zo ja vanaf wanneer. Bedenk daarbij dat het vergunde vermogen niet altijd strikt nageleefd werd.  (in overleg met andere landen op NIB) Goed mogelijk dus dat al voor 1974 het vermogen omhoog ging. Met recht dus regeren is vooruit zien.

En nu maar weer on topic.

Rob V.

• reaction_title_1 2
  • reaction_title_2 1

Een verhoging van 160 naar 300 kW betekent ca. 3 dB. Daar zul je zoveel niet van merken.

Wat de verandering van 192 naar 538 aangaat zo was het in het gebied Aken, Dusseldorp en verder zo dat het signaal behoorlijk toenaam op 538. 192 was overdag behoorlijk zwak en 538 sterker dan RNI.

• reaction_title_1 3
  • reaction_title_2 1