dag Bart
Poster is ontstaan in het voorjaar van 1973 bij de TROS en bedacht door Dick de Winter †. De TROS was toen nog
B omroep. Het was een programma met popmuziek, plaatje plaatje af. Dat had Dick, komende van de VARA daar natuurlijk "Geleerd" van Co de Kloet, Dick Duster en Herman Stok.
De eerste Poster die bewaard is gebleven ligt nog bij B&G.
die Poster werd gepresenteerd door René de Cocq. Hij was journalist bij o.a de Apeldoornse Courant.
Tom Mulder kwam in de zomer van 1973 bij de TROS en ging toen Poster presenteren. Zijn eerste wapen feit was een Poster over Chigago. Een opname van een live concert in het concertgebouw in A'dam. Dat is ook bewaard.
Voor de rest is er van Poster uit 1973 niks bewaard. Ook het concert van Chi Coltrane wile ik wel eens afluisteren toen ik nog werkte maar in het archief waar de banden bij de toenmalige NOS-Fonotheek en nu B&G is de band niet meer te vinden.
Tom Mulder heeft daarna tot aan september 1974 nog bijna iedere week Poster gemaakt met Dick de Winter. Dick ging toen de TROS A-omroep werd zich concentreren op jazzmuziek (Sesjun).Kwam mooi uit want op 1 september vroeg Tom Mulder mij om hem te helpen met Poster. En Veronica was net gestopt dus ik had effe niks te doen. Toen vatte wij het idee op om de basis te leggen op de prachtige serie "De geschiedenis van de Nederlandse popmuziek". 1975. Ik kreeg van Tom de taak om al die Nederlandse muzikanten op te sporen. En moeilijke klus want er was nog geen Internet, alleen telefoon boeken en connecties bellen;"zeg weet jij waar ik.........kan vinden?'
Ik deed dat omdat het klinkt misschien niet vriendelijk maar Tom was helemaal geen "fan" van Nederlandse bandjes e.d
Hij was meer op de hoogte van Engelse bandjes. En ik had natuurlijk langer bij Veronica gewerkt dan Tom en had meer kontakten.
Enfin een prachtige klus door het land crossen met een stereo Nagra in de Saab van Tom.
Zo hebben we de basis gelegd voor versie 1 van ."De geschiedenis van de Nederlandse popmuziek" (1975)
Die opname ging Tom dan afluisteren en maakte een draaiboek en dat gingen we monteren in de studio met een stel fantastische technici van het NOB. De eerte aflevering deden we 13 uur over in de kelder van de VARA studio met technicus Jan Bolding en 4 m15 recorders!
Die opname ging Tom dan afluisteren en maakte een draaiboek en dat gingen we monteren in de studio met een stel fantastische technici van het NOB.
Ik ging een paar jaar later naar de afd. speciale projecten en werd Pieter Leen de producer.
Zo langzamer hand kregen we via een EBU regeling toegang tot ht gigantische archief van de BBC. En we kregen die opnamen vaak LP en dat ging met gesloten beurzen. En die programma's moesten natuurlijk helemaal bewerkt worden. Een erg bewerkelijke klus voor de NOS technici. Dat deden ze met de z.g "3-6 slagen terug montage methode.
Dus niks knippen gewoon vannaf de EMT naar de Telefunken M15 inmonteren.
Poster was nadat Tom Mulder wegging bij deTROS stop gezet. Maar toen vreo de programmaleider mij in 1982 of ik het weer wilde opstarten. Dat wilde ik wel. Ik deed dat eerst met Wim van Putten, maar dat liep na enkele maanden stuk omdat Wim zich nogal ambtelijk opstelde. Hij wilde bijv. niet in het weekend werken.........................hi
En hij hoefde alleen maar de teksten in te lezen die ik schreef en af en toe een interview te doen. Hij weigerde bijvoorbeeld op zaterdag te komen om een interview met Beatle bigraaf Mark Lewischon op de te nemen. Na veel dreigementen van mij kwam ie dan toch en na het interview liep hij zo maar weg zondr Lewischon te groeten. ( zie afb)
Toen zei ik hen i.o.met de programmaleider dat ie niet meer hoefde te komen. Heb ik Daniel Dekker gevraagd. En dat ging to mijn laatste Poster prima.
Ik deed Poster vaak met de technici Herman Dales en Jack de Vries, echte muziek fanaten.
Later kwam Jurre Bosman er al stagiare bij en die is ni directeur radio bij de NPO. Heeft bij ons dus z'n opleiding gehad. hi
Nu de de Motown serie.
Ik kreeg e'm van de platenmij op CD. Die hadden 'en laten maken tbv USA radio stations.
Maar ik besloot om de serie niet zo als aangeleverd uit te zenden. Samen met techn Herman Dales besloten we er een z.g "samen spraak" presentatie presentatie" van te maken. Een gigantische klus. Want alle teksten die je Daniel DEkker hoort lezen werden eigen door de Amerikaans dj gelezen. Dus we moeste die teksten splitsen. Maar, probleem, onder de Amrikaanse teksten zat al vaak de intro muziek van de volgende plaat. Dus moest Herman alles gelijk leggen en met de 3-6 slagen techniek in monteren.
Soms zijn we voor 1 uur wel 4-6 uur bezig geest. Geen computer hé.
Later heeft stagiare Jurre Bosman het met behulp van de MAC er Protools gemasterd.
De platen mijhad ook nog een plan om een z.g "Motown party" in november 1994 te organiseren nav onze Poster serie. Dat ging op het laatste moment niet door. Ik weet niet waarom. Maar de "guest pass" heb ik nog wel. Zeldzaam dus.
Ik heb Poster gedaan tot augustus 1998. Toen namen Daniel, Herman en Jurre het over.
Het was een prachtige periode uit m'n werkzame radio leven. Ik ging daarna de TROS radio archieven opzetten, alles afluisteren etc. Dat heb ik gedaan totdat ik met pensioen mocht. Ik vrees dat er van het archief zoals ik dat opgezet heb weinig is over is. Er lgt veel bij B&G maar vaak zonder dat iemand weet wat er op staat. En toen ik weg ging moesten er om archief ruimte te maken honderen bande van Poster gewist worden...........................
Ik heb er een stuk of 50 opgehaald en die zijn gedigitaliseerd en die heb ik nu. Programma's waar ik herinneringen aan heb. Zoals bij een interview van Bill Wyman toen ik vroeg of hij wat wilde eten zei" geeft mij maar een broodje met Dutch cheese".........!!
Ik heb pas geleden nog tegen Jurre gezegd dat ik het jammer vind dat zo'n programma er niet meer is...................Ik herhaal niet wat hij toen zei.
Enfin , een lang verhaal maar dit is de geschiedenis van Poster.
De bon van 'n laatste Poster. en een foto van net na de opname.( forum lid Harm ten Brink heeft de foto bewerkt)
vlnr. achter TROS collega Chris-Juul - achter NOB techn Herman Dales en Daniel Dekker
voorgrond NOB techn Jack de Vries.