Jump to content

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Started by radio tpot,

Feest zijn we aan het vieren 🤗 Want vandaag 8 jaar geleden zijn de uitzendingen van radio TPOT legaal de ether in gegaan op 747 KHz. We waren hiermee het 2e station wat te horen was met de nieuwe LPAM vergunning in Nederland. En natuurlijk zijn de uitzendingen direct begonnen in de mode C-QUAM oftewel stereo. Radio Atlantis, nu radio Seabreeze was een paar dagen eerder van start gegaan op 1395 Khz. Leuk om te zien hoe snel de tijd gaat. Alle platen die je hoort hebben een diepere betekenis voor mij. Ze zijn toen zorgvuldig uitgekozen om mijn gevoel muzikaal te uiten. De opname is gemaakt door Henk de Boer uit Dokkum. htt…

• reaction_title_2
    • 3 replies
    • 491 views
  2. Started by scotty,

I was over on the Yorkshire coast today and could easily heard Mi Amigo 50 on 1395 kHz. Very strong signal. The other transmitter on 900 kHz was weak but audible. It seemed to be running ahead of the stream on 1395 by around a minute. Also heard stations on 675, Radio Emmeloord on 747 kHz, Radio Jong Europa on 801 kHz, another on 819 kHz, 1224 kHz, Radio Monique on 1332 and another on 1602 kHz. There were more but I had limited time.

• reaction_title_2
      • reaction_title_1
    • 10 replies
    • 889 views
  3. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezers, Gistermiddag (16 juni) waren we (m'n vrouw en ik) op bezoek bij zus van mijn vrouw. Zij logeert tijdelijk in een vakantiehuisje op Camping 'Schreiershoek', dichtbij Dokkum en aan het water (Ee). Locatie: https://maps.google.com/?q=53.324596,6.026477 Ik had meegenomen mijn XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Daar op het balkon, uit de wind, heb ik naar de middengolf (o.a. LP freq.) geluisterd, hier de logs: 648 Caroline, prima 675 Calypso, prima 747 Emmeloord, prima 801 - storing 819 Sanussi, prima 828 - storing 846 - veel storing 891 - heel veel storing 900 - iets st…

• reaction_title_1
    • 6 replies
    • 612 views
  4. Started by radio tpot,

Veldtocht 2024 naar Leeuwarden Friesland Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag 13.00 uur: 648 Caroline S9+20 R 5 675 Calypso S9+10 R 5 747 Emmeloord S9+ 15 R 5 801 Young europa S5 R 4 819 Inpact AM S5 R 4 828 leeg 846 leeg 891 Rivierenland S4 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Wel Sitara FM S3 R 3 1008 radio Tansparant S9+10 R 5 1034 Engels zender S 3 R 3 1098 Seabreeze S9 R 5 1116 Backyard AM S8 R5 1134 Japi? S9+25 R 5 1179 radio Revox S8 R 5 1224 D'Lite en nog eentje met Nederlands talig 1287 0511 S9+35 R 5 1332 Moni…

5. De huidige vergunning voor het gebruik van de AM-frequentie 1566 kHz loopt tot 1 september 2025. Deze frequentie is toegewezen aan de huidige vergunninghouder VAHON in Den Haag. Dit is nog de enige AM-frequentie die momenteel als zogenaamde hoogvermogen AM-frequentie is toegewezen als onderdeel van de niet-landelijke commerciële radio-omroep. Het ministerie van EZK gaat de frequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepen per 1 september 2025 opnieuw veilen. Uit de stukken die het ministerie in het kader van deze veiling ter consultatie heeft vrijgegeven blijkt dat de nieuwe verdeling voor niet-landelijke commerciële omroep alleen nog geldt voor FM en …

6. Started by Henk-Anna Loog,

Behalve dat Unique AM hier in Geldrop prima te ontvangen is op 675kHz AM met haar nonstop jaren 50-60 en 70 hits, station staat "vast" op mijn autoradio, hebben ze ook een leuke internet pagina waar je oude zeezenders opnames kan horen. Select "Thema kanaal" en ga naar "Offshore Radio tribute"... Veel luisterplezier Henk Kruize

7. Started by Rink Hof,

Ik lees nieuwsberichten vaak wat later. Zo las ik vandaag een bericht uit april over de "bruine vloot", dat zijn historische zeilschepen. De NOS heeft een foto er bij geplakt van een aantal historische schepen in Harlingen. En wat zien wij radioliefhebbers op de achtergrond? (direct links van de lantaarnpaal) https://nos.nl/artikel/2516207-tijd-dringt-voor-de-bruine-vloot-helft-mag-nog-niet-varen Rink

8. Started by Rob v d mast,

Hoor de afgelopen tijd niets meer van radio Paradijs, wie weet of Ruud gestopt is? gr Rob

9. Started by radio tpot,

https://stream2.mfmstreaming.nl/cp/widgets/player/dj/?p=8042 Onze stream is dit weekend online zo als men het noemt. Oftewel, via deze link kun je online luisteren naar radio TPOT. Dan zijn we modern bezig en naar wat ik begrepen heb, bereik je zo ook de jongeren. Nu moet ik wel zeggen, daar geloof ik nu weer niet zo in Want dan zullen deze jongeren moeite moeten doen, en dat gaat niet gebeuren als het niet binnen 1 of 2 muis klikken is. Straks ook radio TPOT op TikTok? 😊 Theo

• 4 replies
    • 577 views
  10. Started by Henk-Anna Loog,

Al sinds enige dagen mis ik mijn favoriet LPAM station Unique AM op 675 kHz. Ze draaien (draaiden?) lekkere muziek uit de jaren 50-60 en 70 en ik luister er altijd met plezier naar als ik in de auto zit. Jazeker, mijn autoradio heeft nog AM. Nu is het al enige dagen stil op 675 en wie weet wat er aan de hand is??? Technisch probleem?? gestopt??? Groet Henk Kruize

11. De zender is eindelijk in de lucht, na wat opstart problemen met de nieuwe zender staat die nu eeindelijk aan. Tijdelijk waren we in de lucht met een oude Norton van Memories 1251, aleen die wilde niet echt max 30 watt pep. Wij hopen dat het alemaal zo blijft werken als nu, misschien nog een limiter vervangen maar dat is het dan ook wel. Golden Oldies Radio 1224

12. Started by Eric,

Radio Monique is in de lucht op 1332 kHz. Signaal is beter dan destijds op 918 kHz. Vermoed dat de lokatie gelijk is gebleven, Velsen Noord. 52.46749080630211, 4.635321825335185 https://www.google.com/maps/@52.4673977,4.6339485,338m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

13. Started by Henk-Anna Loog,

Deze is leuk..... ‘Hoe bedoel je, de toren is weg?’ Dieven gaan er met 60 meter hoge zendmast van radiozender vandoor | Buitenland | ed.nl Leuk voor degene die nog een LPAM station wil opstarten. Fijne Zaterdag Henk Kruize

• reaction_title_1
      • reaction_title_3
    • 9 replies
    • 1.5k views
  14. Guest
  15. Started by Charlie B,

Ontvangstbericht voor wie het lezen wil. Sinds vandaag hoor ik Rivierenlandradio op 891 kHz (ook op 1395 Aalst zender van Columbia AM). Afgelopen jaar was het stil op deze frequentie 891, voorheen was hier Hotradio Hits te horen. Mijn QTH prov. Utr. Zuid, ontvanger CommRadio CR-1a met vertical. 1395 kHz S-8 en 891 kHz S-5.

• reaction_title_5
      • reaction_title_1
    • 19 replies
    • 2.4k views
  16. Started by Rink Hof,

Een paar berichten heb ik gelezen over stations die gaan stoppen, omdat LPAM te duur wordt. Extra AM is al gestopt vanwege de kosten en een defect. Monique 918 schijnt ook te gaan stoppen, al weet ik dit niet zeker. Wie gaan er nog meer stoppen? Wordt de middengolf volgend jaar weer leeg?

17. Started by ZANUSSIE 819 KHZ,

ik wou nog even reageren op de ham vraag of de vergunning er is voor 819 khz ja, en is nog niet openbaar gemaakt door het rdi, die hebben ook feestdagen , gewoon rustig blijven T,POT z,n vraag even beantwoorden, hoe doet ie het toch , we hebben de zelfde mentor t pot ome henk uut dokkum 👍 gehad daar is het spoel antenne gebeuren mee begonnen met een sprietje van 70 cm, het aarde net werk van u is ook gigantisch maar dat wist ik al dat had ik al gehoord, hier is het zelfde in iets andere vorm en een paar meters meer ,want een spoelantenne wil nou eenmaal aarde zien als hij naar beneden kijkt, …

• reaction_title_1
    • 2 replies
    • 1.4k views
  18. Started by Piet van der Vooren,

Vandaag (23 november 2023) is het precies 45 jaar geleden dat het Plan van Genève van kracht werd. Daarin werden de frequenties in de middengolf opnieuw verdeeld. De meeste frequenties die nu voor LPAM worden gebruikt werden toen aan Nederland toegewezen, zij het voor andere doeleinden. Piet.

19. "bron Facebook" Extra AM stopt definitief op de middengolf! De Amsterdamse 'Oldies' zender op 1332 kHz staakt op 31 december haar uitzendingen. Niet alleen het financiële aspect speelt een rol, wat overigens tot merkwaardige speculaties heeft geleid, maar ook persoonlijke afwegingen. De complete zend- antenne installatie zal binnenkort te koop worden aangeboden. Verhuur van de zender locatie aan uitsluitend vergunninghouders behoort ook tot de mogelijkheden.

• reaction_title_3
      • reaction_title_2
      • reaction_title_1
    • 23 replies
    • 4.6k views
  20. Started by radio tpot,

Het is bekent dat ik in de norm C-QUAM uitzend op de middengolf. Er zijn zo een 10 a 15 mensen die daadwerkelijk in deze norm luisteren, en waarvan ik het weet dat ze er zijn. En er druppelen steeds meer mensen bij.👍 Neem Albert uit Beilen en Henri uit Stadskanaal, zij hebben hun Marantz tuner voorzien van de ontbrekende onderdelen om C-QUAM ontvangst mogelijk te maken. Je beweegt dus toch iets bij luisteraars, niet dat we zo de wereld vrede dichterbij krijgen, was dat maar zo! Maar het zet aan om te knutselen met bestaande stereo onderdelen uit je stereo rack uit de kamer. De reacties zijn zonder meer lovend over het geluid.…

21. Hallo Radio Tref Punt lezers, Gistermiddag, zaterdag 16 september, was het prachtig (fiets) weer! Ik besloot om naar 'het zuiden' te fietsen.... Met o.a. in de fietstas(sen), drinken én m'n XHDATA ontvanger en Kbc mini loopantenne. Uiteindelijk zette ik de fiets, pas gerepareerd, hier op de zij-stander: https://maps.google.com/?q=53.189568,5.982211 Eerst had ik de ontvanger en de mini loop in het gras te staan, maar..... er zaten veel distels in gras, dát voelt niet prettig. Daarom later alles op pakjesdrager van de fiets gezet. LP AM stations daar ontvangen met XHDATA én Kbc mini loop antenne: 648 Radio Caroline, prima. 67…

• reaction_title_1
    • 5 replies
    • 714 views
  22. Geachte lezer, Vanmiddag ben ik er weer op uit gegaan met de fiets. In de fietstassen o.a. radio (XHDATA) en de (KBC) mini loop antenne. Natuurlijk zo fietsen, heen in de (frisse Noord Oosten) wind en terug de wind in de rug... Deze keer; Dokkumer Nieuwe Zijlen, bij de brug. Hier dus: https://maps.google.com/?q=53.317066,6.158189 Eerst zat ik uit de wind achter het Elektrische tijdshuisje, daar is nogal veel storing aanwezig... Later zag ik dat de zitbankjes verder op vrij waren, die 'gasten' gingen in een busje weg. Daar zat het nog beter, minder storing en ook uit de wind! Hier de LP AM logs: 648 Radio Caroline, prima 675 C…

• reaction_title_1
    • 28 replies
    • 3k views
  23. Prima muziek, Motown en UK/USA upbeat oldies, op 1133khz ofwel om en nabij toesikssiks medium wave. Voor het laatst hoorde ik deze prima muziek op die gelflenget tussen dec 66 en au 67...Radio London vanaf de Galaxy 4 miles off clacton....u weet wel. Af en toe hoor ik dreadful Dutsj hoompah op die plek recentelijk. U mag blijven, wie het ook is...wel even een goede stationsnaam en vormgeving dan komt het goed. Afkomstig uit het Grunningse...nog beter. Ik kan de helpende hand bieden met circa 7000 oldies< USA UK> en Classic Rock. Dan maken we wat moois op LPAM op toesikssiks 1134. In Delfzijl mogen we mischien de radiohut van de mijnenveger Naarden wel huren.

24. Started by radio tpot,

Vandaag de laatste metingen gedaan aan de Panasonic en de harmonische welke hier uit komen is min 55 dBm onderdrukt. Dat is maar 5 dBm af van de wettelijke eis van 60 dBm. Daarna komt een filter welke 70 dBm doet, versterker en weer een filter van 70 dBm. Vanmiddag is deze zender in gebruik genomen op de 918 KHz. Theo

• reaction_title_1
    • 6 replies
    • 1.2k views
  25. Fred en Kevin zijn de mensen die elke vrijdag 'de dolle vrijdag avond show' maken. Het zijn bijzondere mensen, en ik vond dat ze het verdienen om in de grote wereld pop groepen te gaan ontmoeten. Bij elkaar zitten aan de keuken tafel en het laten gebeuren. Muziek is in staat om te verbinden, en dat zag je gisteravond ook heel mooi gebeuren. Ik vind het bijzonder dat ik hier bij mag zijn en als vliegende kiep voor de drankjes en de hapjes te zorgen. Fred af en toe even wat in het oor fluisteren, want een oortje kan er bij ons natuurlijk niet af 😊 Gisteravond (3-5) ging het gebeuren en we hebben een mooie en vooral gezellige avond met Th…

• 0 replies
    • 634 views

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.