LPAM (kleinvermogen AM)
Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.
180 discussies in dit forum
-
Agentschap Telecom heeft de houders van een laagvermogen-middengolfvergunning voor de frequentie 1395 kHz laten weten dat er voortaan mag worden uitgezonden van 23.00 tot 20.00 uur. Tot nu toe was dat alleen tussen zonsopgang en zonsondergang toegestaan. De reden van de verruiming van de uitzendtijden is dat de Albanese zender die ook gebruik maakt van 1395 kHz alleen uitzendt tussen 20.30 en 22.45 uur. De huurder van de Albanese zender, Trans World Radio, zal overigens de uitzendingen op deze frequentie per 1 januari aanstaande staken. Agentschap Telecom is nog in overleg met Albanië om te kijken wat er daarna met deze zender zal gaan gebeuren. Mogelijk dat na 1 januari …
-
- 8 antwoorden
- 2,2k weergaven
- 1 follower
-
-
Misschien bruikbaar antennetje voor onze LPAM vrienden? https://www.radioworld.com/columns-and-views/guest-commentaries/iss-antenna-is-an-option-in-an-am-pinch?utm_source=SmartBrief&utm_medium=email&utm_campaign=0028F35E-226C-4B60-AC88-AB2831C8A639&utm_content=5E5984A7-45FF-41C1-B216-7B0B9BC951AE Tot 250 W, schijnt het wat beter te doen op de hoge kant vd band.
-
-
- 3 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
We staan op de camping vlakbij Zeewolde en dit is het lijstje wat ik kan ontvangen aan LPAM stations Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag Zeewolde 14.00 Aanvulling maandag 17.30 Aanvulling 21.00 648 Caroline S9+ 15 R 5 675 Unique Gold S7 R 5 747 Harlingen S8 R 4 801 jong Europa S6 R 5 819 Piraten hits? S9+15 R 5 geen id gehoord 828 Ellen AM S7 R 5 846 MCB (Muziek Centraal Beter) S9 R 5 891 Rivierenland S6 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Sitara AM S6 R 4 918 Citrus S9 R 5 1008 radio Transparant S9 +5 R 5 1034 Leeg 1098 Seabreeze S…
-
- 3 antwoorden
- 752 weergaven
-
-
Geachte lezers, Hier weer een lijstje van LP AM stations die ik hier (Noord Nederland) kán ontvangen. Ja met een nadruk op kán, want ook ik heb veel storing hier op de mg (en kg). Als antenne gebruik ik o.a. 2x +/- 33 meter, bijna horizontaal gespannen (N - Z), KBC mini loop of een zelfbouw loopantenne. Helaas lukt het me niet om elke dag storingsvrij naar de mg te luisteren, 'de heren van AT' doen er helaas niets aan... Hier mijn lijstje, enkel LP AM stations uit Nederland: 1602 Flandria 1584 - (1566 -) 1485 Radio Zwarte Hond (Drachten) 1467 Eldorado; 's morgens vroeg wanneer hij nog Off Air is: Radio Paradijs en soms Vliegende Hol…
-
-
- 5 antwoorden
- 6,7k weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanmiddag 'op de fiets!' naar een mooi stekkie gefietst! Aan het Dokkumer Grootdiep, ten oosten van Dokkum. Met 'apparatuur' in de fietstassen en een gevulde drinkfles. Op alle LP AM freq. hoorde ik iets en totaal géén storing daar! Ontvanger de XHDATA met Kbc mini loopantenne. Een paar LP freq. noteer ik hieronder: 828 khz Ellen AM, vrij goed te nemen. Er zat wel een station doorheen, uit UK? 891 khz ? zo nu en dan iets audio ? 900 khz Studio AM? Heel zwak audio te horen 1116 khz Backyard, zat wel een UK station doorheen 1179 khz ? lang naar geluisterd, ik hoorde soms (met fading) héél zw…
-
-
- 7 antwoorden
- 1,3k weergaven
-
-
Geachte lezer, Gistermiddag ging ik weer op de fiets naar het mooie dx stekkie dichtbij Dokkum, met in de fietstas(sen), XHDATA ontvanger, Kbc mini loopantenne, leesbril, gevulde drinkfles en mobiele telefoon! Net zoals voorgaande keren, geen storing / ruis daar: wát een genot!😊 Het was daar nog fris, maar toch deed ik mijn jas uit (daar zat ik op).... Locatie: https://maps.google.com/?q=53.324886,6.042547 AM (LP) freq.: 648 Caroline, sterk! 675 Unique Gold, Wijchen, met loop 747 Radio Emmeloord, sterk! 801 ? heel zwak audio, uit UK?, met loop 819 Hercules, sterk! 828 Ellen AM, …
-
-
- 1 antwoord
- 480 weergaven
-
-
Hallo Radio Tref Punt lezers, Gistermiddag, zaterdag 16 september, was het prachtig (fiets) weer! Ik besloot om naar 'het zuiden' te fietsen.... Met o.a. in de fietstas(sen), drinken én m'n XHDATA ontvanger en Kbc mini loopantenne. Uiteindelijk zette ik de fiets, pas gerepareerd, hier op de zij-stander: https://maps.google.com/?q=53.189568,5.982211 Eerst had ik de ontvanger en de mini loop in het gras te staan, maar..... er zaten veel distels in gras, dát voelt niet prettig. Daarom later alles op pakjesdrager van de fiets gezet. LP AM stations daar ontvangen met XHDATA én Kbc mini loop antenne: 648 Radio Caroline, prima. 67…
-
-
- 5 antwoorden
- 1k weergaven
-
-
Geachte lezers, Gistermiddag (16 juni) waren we (m'n vrouw en ik) op bezoek bij zus van mijn vrouw. Zij logeert tijdelijk in een vakantiehuisje op Camping 'Schreiershoek', dichtbij Dokkum en aan het water (Ee). Locatie: https://maps.google.com/?q=53.324596,6.026477 Ik had meegenomen mijn XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Daar op het balkon, uit de wind, heb ik naar de middengolf (o.a. LP freq.) geluisterd, hier de logs: 648 Caroline, prima 675 Calypso, prima 747 Emmeloord, prima 801 - storing 819 Sanussi, prima 828 - storing 846 - veel storing 891 - heel veel storing 900 - iets st…
-
-
- 6 antwoorden
- 885 weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanmiddag ben ik er weer op uit gegaan met de fiets. In de fietstassen o.a. radio (XHDATA) en de (KBC) mini loop antenne. Natuurlijk zo fietsen, heen in de (frisse Noord Oosten) wind en terug de wind in de rug... Deze keer; Dokkumer Nieuwe Zijlen, bij de brug. Hier dus: https://maps.google.com/?q=53.317066,6.158189 Eerst zat ik uit de wind achter het Elektrische tijdshuisje, daar is nogal veel storing aanwezig... Later zag ik dat de zitbankjes verder op vrij waren, die 'gasten' gingen in een busje weg. Daar zat het nog beter, minder storing en ook uit de wind! Hier de LP AM logs: 648 Radio Caroline, prima 675 C…
-
-
- 28 antwoorden
- 3,8k weergaven
-
-
Geachte lezers, We waren een paar dagen op vakantie: nabij Schalkwijk (bij Utrecht) O.a. meegenomen: XHDATA ontvanger en KBC Mini loop Onderstaande stations ontvangen bij ons vakantiestekje of bij De Lek. Tussen 530 - +/- 1400 khz had ik bij het vakantiehuisje wat storing (geratel). Mede daardoor kon ik sommige stations dáár niet zo goed ontvangen... Maar onderstaande stations wél bij rivier De Lek, daar géén storing (wat een genot!). 648 khz: Caroline, prima! 675 khz: Unique Gold 747 khz: MCB, prima 801 khz: Jong Europa, prima 819 khz: Impact AM, via Keukenduin 828 khz: RadioKidoki en RadioActief …
-
-
- 4 antwoorden
- 1,5k weergaven
-
-
Geachte lezers, Deze keer niet op de fiets, maar in de auto er naar toe... Er liggen hier heel veel zonnepanelen op het dak, alleen iets storing 'onder in' de mg band (1602 - 1700 khz). Wij zijn hier op vakantie, qth; Veenendaal zuid / west. Meegenomen o.a. de xhdata en kbc mini loopantenne. Op late middag / vroege avond geluisterd naar mg stations, wát een genot! Hier de lijst, misschien dat ik hem nog bijstel of meer LP AM stations ontvang. Datum 5 augustus 2024, ontvangen nabij Veenendaal. (Caroline 648: prima) 675: vergeten🫢 747: Seagull / Radio Emmeloord, loop naar andere richting: Impact 801: Jong Europa …
-
-
- 12 antwoorden
- 943 weergaven
-
-
Geachte lezers, Soms, ja te vaak, word ik een beetje 😡 i.v.m. die rot storing hier. Zwakke stations op de mg (en kg) kan ik hier wel vergeten..... Mede daarom besloot ik gistermiddag om een betere plek te zoeken.... Met mijn XHDATA en Kbc Mini loop in de ene fietstas en in de andere drinken, mobiel, bril en jasje. Ik fietste naar deze lokatie: https://maps.google.com/?q=53.247242,5.971905 Daar kon ik gelukkig ZONDER storing naar de mg luisteren, wát een GENOT!!! Hier de ontvangen stations aldaar: 648 Caroline 675 Calypso 747 Radio Emmeloord 801 Jong Europa, prima! 819 Keukenduin? 828 Heel zwak …
-
-
- 15 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Geachte lezer, Vandaag waren op bezoek, i.v.m. een jarige, in Nieuwegein. Omdat er veel gasten waren, heb ik 'het luisteren' maar effe uitgesteld.🫣 Jullie kennen dat misschien wel..... Wanneer je naar de middengolf luistert, met 'jeugd' er bij.... Al helemaal wanneer je dan een (Kbc) mini loop antenne op een tuintafel zet! We waren in wijk: Jutphaas te Nieuwegein. Onderweg Radio Caroline en bij/in Nieuwegein Radio Paradijs er voor in de auto. Ontvangen met de xhdata mét er naast de Kbc loopantenne (Tecsun AN 200). Om +/- 18.00 uur, buiten op een tuintafeltje. Helaas wel storing daar, zal vast en zeker daar ergens ui…
-
-
- 3 antwoorden
- 703 weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanaf maandag 7 t/m 14 oktober logeerden we bij onze zoon en vriendin in San Sebastian, Spanje. Mijn zoon had al een xhdata en Kbc mini loopantenne voor me besteld.... Zodat ik daar naar de mg, kg en fm kon luisteren met dezelfde ontvangst apparatuur! Xhdata met Kbc loopantenne op het balkon Helaas had ik daar heel veel storing op de kg, gelukkig op mg nagenoeg géén storing!! Daar is overdag écht geen station uit Nederland te horen op mg: 648 Caroline, 's avonds tot vroeg in de morgen: prima 675 ? héél zwak audio 747 * 801 * 819 Sanussi,…
-
-
- 16 antwoorden
- 1,4k weergaven
-
-
Geachte lezer, Vandaag zijn we naar een collega van mij geweest. Hij en zijn vrouw staan al jaren (stacaravan) op een camping tussen Niebert en Boerakker. Ik had mijn 'ontvangst uitrusting*' meegenomen. *: xhadata met Kbc mini loopantenne Deze stations heb ik daar ontvangen (vr. 6 sept. om +/- 12:45 uur): 648: Caroline, goed 675: Calypso, sterk 747: R. Emmeloord, goed 801: - 819: Hercules of Zanussi, goed 828: - 846: MCB, goed 891: - (net) storing 900: - (net) storing 918: - iets (net) storing 1008: Transparant, zwak 1035: - iets (net) storing 1098: Seabreeze, zwak …
-
-
- 3 antwoorden
- 756 weergaven
-
-
Geachte Lezer, Gistermiddag waren we (mijn vriend en ik) in de Haven van Harlingen op 'De Rode Boot´. Het weer was prima en we hadden onze ontvangers en mini antenne's mee aan boord genomen. Aan boord gekomen, hebben we eerst het schip van binnen bekeken. Onder andere met de deejay gesproken en meer mensen daar aan boord. Helaas mochten we niet naar de 1e etage, dan maar voor op het Lichtschip 'luisteren'. Aan boord was een FM zender(tje) (105.60 Mhz, vanuit Pieterburen op 747 khz te horen. Toen ik er naar toe reed, kon ik Radio 74 horen op: FM 105,60, 747 khz én 1467 khz. …
-
Geachte lezers, Afgelopen zondag was het mooi fietsweer! Ik ben op de fiets naar de Zeedijk bij Blija (Noord Friesland bij Holwerd) gefietst met in de fietstassen o.a.: - XHDATA ontvanger, KPO Mini Loop en een fles met drinken.😁 Mensen oh mensen wat een GENOT om daar te luisteren, niks storing!! Onder andere deze LP AM stations daar prima ontvangen: 1602 Flandria 1584 Klonk als een Iers of UK station (1566 -) 1485 Radio Zwarte Hond (Drachten) en nog een station? 1467 Radio Paradijs en Vliegende Hollander? 1395 Seabreeze AM 1332 Extra Am 1287 Radio 0511 1251 UK station 1224 Meng…
-
-
- 16 antwoorden
- 2,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Geachte lezer, Gistermiddag (11 aug.) waren we, bij de zus van mijn vrouw, in Leeuwarden. We zaten ten zuiden van het 'Van Harinxmakanaal' op het balkon en we zagen veel 'bootjes' voorbij varen. Voor mij op het tuintafeltje stond de xhdata radio bij de kbc mini loop.... En de zusjes konden het wel pratende houden.... Op sommige freq. had ik last van storing😡 (Caroline 648: prima) 675: Calypso, prima 747: Emmeloord, sterk! 801: Jong Europa, met storing 819: - storing 828: Ellen AM, met iets storing 846: MCB, prima 891: ?, héél zwak iets te horen 900: - veel storing 918: TP…
-
-
- 4 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanmiddag, zondag 27 april, was het écht prachtig weer om een fietstochtje te maken! Met in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne. Daar wel heel veel vliegjes bij het water (fietspad): daar moe(s)t je fietsen mét (zonne)bril!! Mijn ontvangst locatie: https://maps.google.com/?q=53.274567,6.032466 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk 675 Unique Gold, Wijchen, iets fading, met loop 747 Radio Emmeloord 801 - 819 Zanussi en Hercules 828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder UK) 846 MCB 891 KBC, Huissen, zwak, met loop 900 ? héél zwak iets audio, met loop 918 TPOT 1008 Transparant 1035 - 1098 Milano/Seabreeze, doo…
-
-
- 3 antwoorden
- 727 weergaven
-
-
Geachte lezers, Gistermiddag (zo. 30 april '23) was het mooi fietsweer, dus ging ik er effe op uit. Met bij me in de fietstas: XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Ik was op deze (mooie) locatie: https://maps.google.com/?q=53.301121,6.142647 De volgende stations heb ik daar ZONDER STORING ontvangen, freq. in khz: 648 Caroline prima 675 Calipso prima 747 Radio Emmeloord prima 801 Jong Europa prima 819 ? Zwak audio te horen 828 ? UK station ? heel zwak audio 846 ? Zwak audio te horen (Album AM?) 891 - 900 - 918 TPot prima, mini loop naar Gasselternijveen richten 1008 Babylona prima, mini loop n…
-
Geachte lezer, Ja hier ben ik al weer😃 Gistermiddag, ma 7 april, waren we uitgenodigd door kennissen van ons. Hij en zijn vrouw wonen in een flat, 9 hoog in Leeuwarden. Uitzicht vanaf hun balkon Zo konden we daar vanaf het balkon de vliegtuigen (in groepjes van 4) mooi zien opstijgen, vliegen én landen! Vorige week en deze week is het druk in de lucht boven Leeuwarden (Friesland). Vliegbasis Leeuwarden is van 31 maart tot en met 11 april gastheer van de NAVO-oefening Ramstein Flag. Van maandag tot en met donderdag vliegen zo'n 40 vliegtuigen 2x per dag een trainingsmissie. Dit gebeurt tussen 16.30 en 23.30 uur. Op vrijdagen is dit van 16:30 tot 19:15 uur. ’s Ocht…
-
-
- 2 antwoorden
- 526 weergaven
-
-
Geachte lezer, Gistermiddag, zondag 6 april, scheen de zon volop en de lucht was mooi blauw. Ik besloot om een stukje te fietsen, met in de fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne. Het was te doen op de fiets, maar er stond wel een stevig windje én het was fris.... Mijn ontvangst locatie: https://maps.google.com/?q=53.325832,6.153479 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk! 675 Unique Gold, Wijchen, met loop 747 Radio Emmeloord, sterk! 801 - 819 - 828 Ellen AM, met loop. Met een station er door/onder (UK) 846 MCB, prima 891 KBC, Huissen, zwak/fading, met loop 900 Studio AM 900 héél zwak/fading iets audio, met loop 918 TPOT, prima (zonder l…
-
-
- 5 antwoorden
- 618 weergaven
-
-
Geachte lezer, Vanmiddag, dinsdag 27 mei, hingen er donkere wolken boven Friesland.... De zon scheen soms en er stond een stevige wind! Met in de auto o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne.... We reden naar Akkrum, om de 'zusjes' van mijn vrouw daar te bezoeken. Locatie: https://maps.google.com/?q=53.048233,5.820028 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk 675 Unique Gold, Wijchen, met loop 747 Radio Emmeloord 801 - 819 Zanussi en Hercules 828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder uit UK) 846 MCB 891 Storing 900 Storing 918 TPOT 1008 Transparant 1035 Storing 1098 Seabreeze, met loop en veel storing 1116 Storing 1134 Storing 1179 Storing 1…
-
-
- 1 antwoord
- 1,1k weergaven
-
-
Geachte lezer(s), Wat was het vanmiddag (6 september) mooi weer en de wind kwam vanaf de goede kant! Ik heb een rondje Lauwersmeer gefietst. Heen iets in de wind, de rest van de fietstocht bijna overal de wind in de rug! Mooi fietsweer en in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger, mini loopantenne enz Geluisterd heb ik in ZoutKamp, LauwersOog en op de ZeeDijk (ergens tussen Lauwersoog en Paesens/Moddergat). ZK: ZoutKamp, LO: LauwersOog en ZD: ZeeDijk AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 ZK / LO / ZD: Caroline, sterk! 675 ZK / LO / ZD: Unique Gold, Wijchen, fading, met loop 747 ZK / LO / ZD: Radio Emmeloord 801 ZD: UK station? heel zwak audio, met loop 819 ZL / LP / ZD: Her…
-
-
- 15 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Hallo lezers, Hier een lijstje van LP mg stations die ik hier vanmorgen ontvangen heb. Tijd: tussen +/- 08.00 en 10.00 uur. Als antenne gebruik ik een (home made) mini loop, draaibaar (met de hand😀) op +/- 3 meter hoogte Bij rapporten hieronder stond de loop gericht naar betreffende station. Ontvanger de bekende KPO WR 2100. 675 khz: Calipso, later Radio Nostalgie 747 khz: Radio Seagull? (géén R 0511 audio) 828 khz: Radio Bontekoe, met UK zender(s) er doorheen 891 khz: Hot Radio iets fading 1008 khz: United AM 'om en om' met Impact AM, soms één er onder (Fred AM?), later Transparant 1035 khz: heel zwak audio, k…
-
- 25 antwoorden
- 7k weergaven
- 1 follower
-