Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zeezenders

Hier worden discussies gevoerd en informatie uitgewisseld over legendarische piratenzenders zoals Radio Veronica en Radio Caroline, die een blijvende invloed hebben gehad op de radio- en muziekgeschiedenis. .

1. Gast
    Started by Gast,

Het grote voordeel van griep, en ik bedoel echte griep en niet een beetje neusverkoudheid, is dat je het gewoon even moet uitzieken, bijvoorkeur horizontaal. Hierdoor de gelegenheid om vanochtend de Nederland 2 een VPRO docu te bekijken over de IRA bom bij het congres van the Conservatives in Brighton october 1984. Oa de bomlegger ene Patrick Magee in die tijd IRA activist kwam aan het woord en vertelde dat hij de bom weken voor het congres in 1 van de badkamers had verborgen en op scherp gezet via een tijdmechanisme en vervolgens onderdook in Corck Ierland. Nadat de bom was afgegaan des avonds na 23 uur probeerde hij via de radio info te krijgen. Magee vertelde letter…

• 15 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  2. ......geen MG. Maar een Fiat Spider 124 uit circa 1970, kijk maar goed naar de achterkant. Wij hebben twee MG B's gehad en die zien er iets anders uit. Out maakte ook met veel geestdrift commercials voor het merk Fiat. Eén en ander kwam ik tegen in het boek van Marjan van den Dorpe. Leuk geschreven allemaal. Zeker de omstandigheden waaronder zij kennis maakte met de zeezender Veronica, toeval dus. Mijn kennismaking met zeezenders in juni 1964 was ook het gevolg van een toevallige visles aan de Loosdrechtse Plassen. Ook beschrijft Marjan de auto die ze in het gezin hadden, een Simca Beaulieu, voor die tijd een serieus automobiel die afgeleid was van Ford. Je had de keus ui…

• 0 antwoorden
    • 324 weergaven
  3. Started by Juul,

Ik ben maar weer aan het scannen geslagen. Het boek "De groetjes van Radio Noordzee" gesloopt en hup……….. Dit boek dus.

4. Started by Ben,

Deze opname heb ik ooit 's op VHS tape overgenomen van Jelle Boonstra. Met een nog jonge Jan de Hoop, Johnny Lewis en Ad Roberts "incognito".

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 975 weergaven
  5. https://we.tl/t-8q2t5IDOGO VOO-H1-19841202-GroteVerwarring-InterviewMetRoyLindau[Laser]-5min VOO-H1-19850120-DeGroteVerwarring-OverLaser558AntenneProblemen-1min VOO-H1-19850127-DeGroteVerwarring-OverProblemenLaser-1min VOO-H1-19850210-DeGroteVerwarring-InterviewMetJohanVisserOverLevenAanBoord VOO-H1-19850602-DeGroteVerwarring-VisitToLaser VOO-H2-1983-08-22-2000-2100-GroteVerwarring + nog 7

• 0 antwoorden
    • 987 weergaven
  6. De Grote Verwarring 04-12-1984 gesprek met Roy Lindau (die inmiddels overleden is) over Laser 558 https://pixeldrain.com/u/1YzvpCd4

• 0 antwoorden
    • 690 weergaven
  7. Started by Jan-Fre,

Ik zat net een aflevering van het programma De Hondewacht te luisteren met Chiel Montagne uit januari 1966. Suske noemt echter geen enkele keer de tijd. De file geeft aan dat het programma is uitgezonden tussen 23:00-00:00 uur, maar volgens mij was dat het tijdstip van Alle Remmen los. Weet iemand wanneer de hondewacht werd uitgezonden?

8. Er kan niet meer worden ingezonden voor de Nederbeat top 40. Mocht je de boot hebben gemist, als alles goed gaat ovwer een jaar weer een kans Voor verdere info: '?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>en www.norderney.nl Groet, Jan

• 1 antwoord
    • 678 weergaven
  9. Started by Juul,

foto: © Lex Harding

• 4 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  10. Started by Juul,

https://www.192radio.nl/192radio/

11. Started by cdb,

Ik zie regelmatig Kolder Op Zolder Shows voorbij komen. Prachtig allemaal. Ik hou wel van dat soort gekke nachtradio. Nu heb ik in de nacht van 16-11-1973 een groot gedeelte van De Kolder op zolder show opgenomen. Met nog een ander deel, wat ooit is aangebonden (uploader onbekend), heb ik het geheel weer compleet gemaakt, de muziek hersteld en het geluid aangepast. Is hier misschien ook nog een originele complete opname van? Veronica - 1973-11-17 0000-0100 Kolder Op Zolder Show (nacht 16-11) Plus volgend programma? (Hersteld eigen opname plus ander gedeelte- Cdb mix) https://pixeldra.in/u/mxiGmbvs

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 4 antwoorden
    • 932 weergaven
  12. Gevonden op het net; verdere details zijn mij onbekend wat dit programma betreft, maar ik wilde het jullie niet onthouden ... http://www.mediafire.com/?bos86qqqqg91ur9 Veel plezier ermee Peter

• 3 antwoorden
    • 2,9k weergaven
  13. Morgen is het weer 31 augustus. De dag dat Radio Noordzee en Radio Veronica in 1974 stopte met uitzenden vanaf zee. Voor wie deze dag morgen in zijn geheel wil terug luisteren en wil schakelen tussen beide radiostations: dit is een stereo opname van 31-08-1974, op het ene kanaal Radio Noordzee, op het andere kanaal Radio Veronica. Met de balans knop bepaal je zelf naar welke zender je wilt luisteren. https://pixeldrain.com/u/wJTHLfZs RNI-Veronica-19740830-0000-0454-Diversen https://pixeldrain.com/u/6QTun2tt RNI-Veronica-19740831-0454-0900-Diversen https://pixeldrain.com/u/4JpXBbd8 RNI-Veronica-19740831-0900-1300-Diversen https://pixeldrain.com/u/f4ZQ5ytU RNI-Veronica-197…

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 877 weergaven
  14. We zijn bijna op de kruising van 2023/2024 en gaan 50 jaar < een halve eeuw!> terug naar Oud en Nieuw 1973/1974 toen om 00.00 uur voor de laatste keer de bemanningsleden aan boord van de Norderney nieuwjaar wensen overbrachten aan de familieleden thuis en de ander boordploeg die thuis Oud en Nieuw konden vieren. Een bijzonder mooie maar toch ook trieste opname. De laatste keer live vanaf boord toen 73/74.Voor Veronica de zeezender was er geen 74/75. Wel voor de Norderney, stil en eenzaam 4 mijl uit de kust van Scheveningen. Maar ook triest omdat we de stemmen horen van Ruud Doets en Hans van Velzen, de gewaardeerde boord technici die beide in 2023 kwamen te overl…

• 0 antwoorden
    • 604 weergaven
  15. De laatste van boord....de laatste aan boord 1 jaar later...de laatste alhier. Tijdens de jaarwisseling 73/74 waren daar om 00.00 de laatste 15 minuten durende nieuwjaarsgroeten live van boord de Norderney door Leo de Later en een aantal leden vd bemanning. Leo duidde al op het feit dat deze Oud en Nieuw de laatste live van boord zou zijn, immers men wist dat er geen Veronica als zeezender meer zou zijn een jaar later. Tevens werden de groeten gedaan aan de bemanning van de Mebo en Mi Amigo. De laatste live van boord dus. Wel was er nog 1 jaar later de laatste kerst en Oud en Nieuw op de Norderney, immers jaarwisseling 74/75 lag het schip nog op zee. Dat moet ee…

16. Voor de genen die het wel van plan zijn maar nog niet hebben gedaan: De laatste week gaat in! Tot en met 8 januari kan je nog een lijst met jouw 10 favoriete Nederbeat nummers insturen. Stuur je lijstje naar wijdraaien@gmail.com Voorwaarden: -De opgegeven titel en artiest moeten vallen binnen de releasedata 18-4-1960 t/m 31-8-1974 -Uitsluitend artiesten van Nederlandse bodem... -Lijstjes zonder rangschikking op nummer (waarbij er vanuit gegaan word dat 1 het meest gewaardeerde plaatje is) kunnen niet in behandeling worden genomen omdat rangschikking een voorwaarde is om een top 40 samen te stellen -Aan de samen te stellen lijst zoals die word uitg…

• 1 antwoord
    • 884 weergaven
  17. Alle dia's, die Helmut (vermoedelijk) in 1984 van de MV Communicator heeft gemaakt staan nu op Flickr. Dat zijn de nrs 191-200 en 252-256. Dit is de laatste van die serie:

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  18. Started by wim1958,

Terugkijkend op de Veronica tijd is er nog altijd een die heel speciaal voor me is gebleven. De Lexjo, het avond programma van Lex Harding. Zijn middag programma was natuurlijk ook prachtig, maar wat breder van opzet en als doelgroep de scholieren. Wat ik nog steeds zo geweldig vind aan die avond programma s is dat ze zo tijdloos zijn. Als liefhebber van de progressieve rock uit die begin jaren 70 is het de smaak van Lex die mij zo beïnvloed heeft. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor. Iedere dag na het eten, spoedde ik me naar mijn kamer boven, om daar de radio aan te zetten en alles tot me te nemen. Het popjournaal was om half 8 een hele belang…

19. Started by Juul,

Ik ben m'n archief aan het schonen en kom een top 40 tegen van 7 september 1974. 1x een "gewone' en een ex. met blanco vlakken en zwart-wit. Hoe zit dat ? Weet iemand dat ?

20. Started by Juul,

In Juli 1970 begonnen we met de LP top 20. Ik heb wel wat scans , maar wie heeft een mooi lijstje van de LP top 20 van 1970 ? Dank !

21. Gast Annerob
    Started by Gast Annerob,

Plaats hier foto's, tekeningen en uitleg van, over en om de machinekamer van de Norderney! De eerste en misschien wel bekendste foto: © stichting Norderney!

22. Vandaag iets speciaals voor de echte Die-Hard RNI fans. Een video uit het Freewave archief. Helaas in een bar slechte kwaliteit en slechts een minimaal aantal stukjes origineel audio, maar voor de echte fans van RNI waarschijnlijk toch nog wel het bekijken waard. De maker van de video is bij ons helaas niet bekend, maar misschien na deze post. Het is een oude zwart/wit video opname van 11-14 januari 1977 over de verkoop en de betalingen van de beide MEBO schepen, en de tocht van Slikkerveer naar Rotterdam en richting Noordzee. Verder ook nog beelden van een beschadigd Duits schip wat door de MEBO 2 aan de kade in Rotterdam geramd werd bij af aanmeren. In de Freewave 375…

23. Started by Ben,

Onlangs zag ik een advertentie voor een MEBOII, in een fles gebouwd. Ik heb die besteld en sinds gisteren staat deze bovenop m'n fifties buizenradio: Als RNI fan ben ik er bijzonder blij mee.

• Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  24. Started by Rene van den Abeelen,

Toen Meister en Bollier hadden besloten een concurrent van Veronica op zee te brengen, schaften ze een schip aan. Het verhaal gaat dat ze het al helemaal in de bekende kleuren hadden geschilderd tegen de tijd dat duidelijk werd dat het schip te klein zou zijn, waarna een tweede, veel groter schip werd aangeschaft. De eerste, de Mebo, werd later weer (saai) overgeschilderd, maar ik heb nu twee foto's op mijn site geplaatst uit de tijd dat-ie er nog net zo sensationeel uitzag als de Mebo 2. http://www.renevandenabeelen.net/index.php/radio-veronica-de-zeezender/mebo-1

25. Bart van Leeuwen vertelde tijdens de 1224 reünie dat hij het in het begin bij Veronica heel moeilijk had. Hij werd niet geaccepteerd bij de meeste collega s en gezien als "dat jochie" Hoe was dat wanneer hij naar boord ging als nieuwslezer? Was dat precies het zelfde? In die tijd kwam ook de 18 jarige Leo de Later en ik kan me voorstellen dat dat meteen prettiger werken was samen. Wim de Lang

• Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 1,2k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.