Spring naar bijdragen

Commerciële radiozenders slepen de staat voor de rechter...


Harm ten Brink

Aanbevolen berichten

Vier commerciële stations stappen naar de rechter om korting af te dwingen op hun jaarlijkse betaling voor de FM-frequenties.

Het gaat om Radio 538, Sky Radio, Q-music en Radio Veronica.

Ze eisen dat het ministerie de jaarlijkse vergoeding fors verlaagt. Dat meldt NRC Handelsblad.

Bij de frequentieverdeling in 2011 betaalde Q-music 26,9 miljoen euro, Radio 538, 26,6 miljoen, Sky Radio 25,7 miljoen en Radio Veronica 20,4 miljoen.

Deze bedragen zijn voor een periode van zes jaar.

Voor de commerciële zenders is het een grote ergernis hoe Radio 10 zijn frequentie verwierf.

Halverwege 2013 werd het braakliggende kavel A7 (landelijke dekking, zonder beperkingen) verkocht.

Radio 10 betaalt 828.819 euro voor vier jaar.

Het bedrijf achter de zender was de enige bieder op het kavel A7, vrijgekomen na het einde van Arrow Classic Rock.

Radio 10 betaalt dus ruim 200.000 euro per jaar. Veronica betaalt zeventien keer zoveel.

Een uitspraak door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in deze rechtszaak wordt begin volgend jaar verwacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een beetje als ik wat koop voor 100 Euro, en na 2 maanden staat het voor 25 Euro in de winkel.

Ik denk niet dat ik mn 75 Euro terugkrijg.

 

Het probleem is dat je als radioboer aan de heidenen bent overgeleverd als het gaat om de prijsbepaling frequenties. Bovendien is de prijs grotendeels gebaseerd op de omzet die er in het verleden op et kavel is gemaakt. Dat is leuk, straf voor je eigen succes.

 

Tegelijkertijd is er een digitale verplichting opgelegd voor de verelnging in 2011.

En dat is ook belachelijk omdat grote jongens als 538 en Sky deszelfde verplichting heben als de hele kleine regioanle en AM zenders. Met een onmzet verschil van 1 op miljoen of zo. De grote jongens lachen om die verplichting en zijn blij dat hun kostbare FM frequenties zijn verlengd, terwijl een kleine AM-er als Waddenzee die kosten voor DAB niet op kan brengen.

 

Hoe dan ook, het radio-frequentie beleid is al 100 jaar een zootje, en dat zal de komende 100 jar nog wel zo zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een beetje als ik wat koop voor 100 Euro, en na 2 maanden staat het voor 25 Euro in de winkel.

Ik denk niet dat ik mn 75 Euro terugkrijg.

 

 

 

Het is volgens mij wel wat genuanceerder. Een artikel wat men kost wat het kost wil hebben. Er is echter niet één belangstellende maar meerdere voor dat artikel. Tja dan wordt de prijs hoog.

En niet 2 maanden maar jaren later wordt een soortgelijk artikel aangeboden. De belangstelling is niet groot, bovendien men is in de loop der jaren wel wat wijzer geworden. In dit geval gaat het artikel natuurlijk voor een aanzienlijk lager bedrag de deur uit.

Degene die er destijds heel veel voor betaald hebben moeten m.i. niet zeuren. Ze waren er zelf bij met, neem ik aan, hun volle verstand. Volgens mij maken ze geen schijn van kans.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt niet helemaal wat je zegt rob. Er is in aanloop naar de verlenging in 2011 een rapport opgesteld waarin - uit mn hoofd - de economische waarde per kavel werd bepaald. Om voor verlenging in aanmerking te komen was het slikken of stikken. Het is dus niet zo dat men in eerste instantie heeft kunnen opbieden (dat is in feite in 2003 gebeurt). Dat rapport moet ik hier wel ergens hebben liggen. Als ik m terug kan vinden zal ik m ff plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2011 vond men de prijs ook al te hoog, maar men ging met tegenzin accoord, dat is namelijk de strekking van wat ik schreef en Vincent quote. Wanneer dan opeens Radio 10 een tig maal goedkopere frequentie heeft staat men opeens op achterste benen!!??

Had men (genoemde 4 commerciëlen) in 2011 niet kunnen dreigen om de handdoek in de ring te gooien??

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dreigen je frequentie op te geven maakt geen enkele indruk.

Iedereen weet hoe super belangrijk de frequenbtie is voor een radio station, vooral voor de grote partijen 538, Sky en Q.

Daarom ben je aan de heidenen over geleverd zoals ik al stelde.

De vraag is of de overheid misbruik mag maken van de situatie.

 

Dezelfde chantage praktijk geldt voor de digitale verplichting die juist nu weer killing is voor de kleintjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6432
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    streampie
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.