Spring naar bijdragen

Lex Harding in Broadcast magazine.....


Juul

Aanbevolen berichten

"Alleen een strakke, heldere clausulering biedt garantie voor een divers aanbod."

Precies en het hanteren van verschillende formats verplichten.

Radiostations, die de (dan) eventueel geldende regels, toch (handig) proberen te omzeilen, flink beboeten.
 

"Als de overheid dus de huidige FM- frequenties verlengt, toestaat dat bedrijven vier frequenties kunnen verwerven en de clausulering (deels) opheft, laat het de oren hangen naar de grote commerciële radiostations. Voorbijgegaan wordt aan het belang van de luisteraars. Die vertrekken versneld naar internet; daar heeft de overheid gelukkig niks te reguleren."

Wederom geen speld tussen te krijgen.

 

 

 

Robin

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ik zou dan ook niet weten waarom je alles zou moeten clausuleren.

Om een breder aanbod te krijgen, wie wil dat nou niet?

Vooral rekening te houden met de (toekomstige) luisteraars en minder met de wensen van de (grote) commerciële radiostations.

Met Radio10, heb je een jaren 80/90 oldies zender, inderdaad geen hitradio, maar er is geen (echte) gouwe ouwe zender met een jaren 60/70 format op de FM , terwijl

daar best een groot publiek voor is en dat kan dan afgedwongen worden.

Of een radiostation als Sublime FM te dwingen zich aan het format te houden en het niet te laten verwateren.

Andere formats een kans te geven.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn wat er aan commerciële radiozenders in de ether te ontvangen is. Blijkbaar is er een grotere (reclame)markt voor mensen die houden van muziek uit de jaren 80/90 dan voor 60/70. Als dat zo is, dan is dat maar zo.

Als overheid zou je je een stichtelijke taak kunnen aanmeten door voorwaarden te stellen, dat doet men ook ook in het geval van gezondheidsrisico's bij bijv. alcohol of roken. Daar is op zich niks mis mee. Ook kun je als overheid wensen om bepaalde vormen van nieuwsvoorziening pluriformer te maken of een relatief marginaal cultureel muzikaal aanbod te willen stimuleren. Daar is in mijn ogen ook niets mis mee. Ik zie echter werkelijk geen heil in het verplicht stellen van het uitzenden van muziek uit een bepaald decennium voor iets als radio als tijdverdrijf. Natuurlijk vind ik het een mooi medium, maar hoop radio wel een beetje in perspectief te zien. Het is een vorm van entertainment en verder van geen enkel wezenlijk belang voor de maatschappij en zie daarom geen enkel nut van clausulering enkel en alleen omdat er anders een bepaalde leeftijdscategorie hun favoriete liedjes niet kan horen op een commercieel radiostation.

bewerkt door Harmen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Vincent unfeatured this discussie

 

Als je die clausulering helemaal vaarwel zegt, en je stelt een stuk of twee grote (internationale) mediabedrijven in staat om de gehele commerciële radiomarkt te beheersen, heb je dus kennelijk geen probleem met de gevolgen. Commerciële radio als eenheidsworst, zenders die geen enkel risico nemen en zich geheel en al door marktonderzoek en winstmaximalisatie laten leiden. Gaaaaap. In de Verenigde Staten is dat al heel lang de praktijk. Het regionale, kleinschalige karakter van commerciële radiostations uit de jaren zestig is daar allang verdwenen. Een popzender in Miami draait precies dezelfde hits als eentje uit Seattle, sterker nog, de kans bestaat dat je dezelfde deejay hoort die dezelfde moppen tapt. Eenvoudig omdat het wel zo efficiënt is, want die zenders hebben dezelfde eigenaar.

Dan spreekt het pleidooi van Harding me toch meer aan: zorg voor variëteit, zorg dat uiteenlopende doelgroepen aan hun trekken komen, zorg dat ook kleinere mediabedrijven kans krijgen op een plekje in de ether.

Je kunt natuurlijk zeggen: het is de taak van de Publieke Omroep om de doelgroepen te bedienen die de commercie links laat liggen. Maar de PO moet bezuinigen en lijkt juist daarop steeds meer te beknibbelen. Luistercijfers zijn heilig. Het is niet voor niks dat radio 6 de nek wordt omgedraaid.

De plannen van staatsecretaris Dekker zijn typisch VVD, als je het mij vraagt. Ze hebben hun mondvol van het midden- en kleinbedrijf, maar in werkelijkheid steunen ze vooral de belangen van de grote internationale concerns.

 

Paul

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend in het radio 1 programma  De Ochtend werd ook nog 4 minuten aandacht besteed aan de artikelen van Lex Harding over de aanstaande veiling van FM frequenties.

De interviewer is Jurgen van den Berg en de 2 gasten in de studio zijn Jeroen Smit en Bart Jan Spruit. Als ik het allemaal goed beluister kunnen wij ons beter op het internet gaan richten en zijn al de andere mogelijkheden maar een tussenstation. De grote autofabrikanten blijken toch meer te gaan voor internet en dus zeker niet voor DAB+,

Verder maakt men zich ongerust over het voortberstaan van BNR als bij de veiling de clausulering gaat vervallen.

Luister zelf maar:  Please login or register to see this link.

Gr, Melle

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als je die clausulering helemaal vaarwel zegt, en je stelt een stuk of twee grote (internationale) mediabedrijven in staat om de gehele commerciële radiomarkt te beheersen, heb je dus kennelijk geen probleem met de gevolgen. Commerciële radio als eenheidsworst, zenders die geen enkel risico nemen en zich geheel en al door marktonderzoek en winstmaximalisatie laten leiden. Gaaaaap. In de Verenigde Staten is dat al heel lang de praktijk. Het regionale, kleinschalige karakter van commerciële radiostations uit de jaren zestig is daar allang verdwenen. Een popzender in Miami draait precies dezelfde hits als eentje uit Seattle, sterker nog, de kans bestaat dat je dezelfde deejay hoort die dezelfde moppen tapt. Eenvoudig omdat het wel zo efficiënt is, want die zenders hebben dezelfde eigenaar.

Dan spreekt het pleidooi van Harding me toch meer aan: zorg voor variëteit, zorg dat uiteenlopende doelgroepen aan hun trekken komen, zorg dat ook kleinere mediabedrijven kans krijgen op een plekje in de ether.

Je kunt natuurlijk zeggen: het is de taak van de Publieke Omroep om de doelgroepen te bedienen die de commercie links laat liggen. Maar de PO moet bezuinigen en lijkt juist daarop steeds meer te beknibbelen. Luistercijfers zijn heilig. Het is niet voor niks dat radio 6 de nek wordt omgedraaid.

De plannen van staatsecretaris Dekker zijn typisch VVD, als je het mij vraagt. Ze hebben hun mondvol van het midden- en kleinbedrijf, maar in werkelijkheid steunen ze vooral de belangen van de grote internationale concerns.

 

Paul

 

USA, regionaal en kleinschalig is er nog wel , luister hier eens naar   Please login or register to see this link.

Prima "eigenwijs"   station.

Dezer dagen had ik een kleine briefwisseling met Radio 5, tekst:

Goededag,

 

En zo wordt dus al weken lang getracht luisteraars op het DAB been te zetten, een zegen voor U als luisteraar zo is voor ons besloten. Kijk toch eens, we hebben een leuk afgepast pakket met radiostations voor u samengesteld, mondje open, met de vingers de neus dichtknijpen dan smaakt het niet zo onverteerbaar, goed zo brave luisteraar.

Wat een nonsens voor mij als radioluisteraar sinds juni 1964 met decennia lang ervaring om zelf te bepalen welke stations ik wil beluisteren en niet het pakketje dat voor mij wordt samengesteld. Ik heb al 2 jaar een DAB+ Wifi radio in huis met het uiterlijk van een transistorradio, zo lijkt het tenminste gelukkig ook op een radio en laat met heel veel plezier het DAB + deel onaangeroerd en beluister louter nationale en veelal internationale radiostations via WIFI, vrij keus dus, zoals ik gewend ben sinds ik in 64 begon te luisteren.

Als 63+er is er voor mij meer keus via WIFI dan het pakketje DAB+ en geeft mij dat vrije gevoel dat ik ervaar in radioluisteren sinds ik buizen en transistorradio’s met daaraan externe antennes inzet voor mijn luisterplezier. WIFI Radio is voor mij de opvolger van korte-midden en langegolf radio, DAB+ ervaar ik als de wedergeboorte van de DRAADOMROEP. wat een armoe! In de auto beluister ik al lange tijd opgenomen radioprogramma’s uit alle windhoeken via USB sticks. Luisteraar ontdoe u van de ketenen van de radiomakers die bepalen waar naar geluisterd dient te worden.

 

vriendelijke groet

 

Paul de Haan

 

Antwoord:

Beste mr. de Haan,

Wij bieden allerlei alternatieven. We merken simpelweg dat mensen een alternatief voor de AM etherontvangst willen: en DAB+ is het enige draadloze signaal naast wifi.  We zijn blij dat u met uw radio kunt beluisteren wat u wil.

Met vriendelijke groet,

Redactie NPO Radio 5

twoord:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 Als ik het allemaal goed beluister kunnen wij ons beter op het internet gaan richten

 

Dat doen de meeste forumleden denk ik al. :-)

 

 

 

Het grappige is dat Lex hier pleit voor meer overheidsingrijpen...

Jeetje, dat ik daar nog eens een keer voorstander van zou zijn.

 

 

 

En dan ook nog in de aanhef "mr"..................

 

 

 

How is it possible!?

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan ook nog in de aanhef "mr"..................

 

En ik weet precies hoe dat gaat, "ach daar heb je weer zo'n zeikerd"..............

En de "redactie" gaat weer verder met "whatsappen en facebook"............

 

En ze denken natuurlijk" Wat zeurt deze man, we hebben het ze goed voor hem >ze>  geregeld. Wij hebben het geregeld.........luisteraar, u heeft uw doelgroepzender. Als het u niet bevalt dan kan uw mantelzorger u wel even op andere gedachten brengen.

Heren alhier, er blijft maar 1 optie open, we gaan  ,sterker nog   , moeten weer naar zee. 15 mijlen in westelijke richting vanaf de pier, ankerspul uit en zenden maar.

we zijn natuurlijk al wat ouder, dus smiddags na de luch even uitbuiken en dutje, even niet live, we zetten LexClassics even op de antenne voor een uurtje of twee.

Paul de Haan

bewerkt door Gast
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De luisteraar attendeerde hem zelfs nog op eventuele verwarring met de andere (USA) Outsiders.:-(

Het wordt toch tijd, voor een echte oldies zender, in de Nederlandse ether, met mensen die er verstand van hebben.

 

Robin

 

Ik heb de USA lp hier in m'n archief. We kregen 'em bij Veronica via ons kontakt in NY die ons altijd de platen stuurde.

Een geweldig nummer.

Please login or register to see this link.

 

 

En ik heb nog CD box waar ie mooi opstaat.

US-CD box (8 stuks) "CAPITOL records-1942-1992  Fiftieth anniversary"  Limited edition-for promo only 1992  Capitol DPRO-79242 (79241)

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt toch tijd, voor een echte oldies zender, in de Nederlandse ether, met mensen die er verstand van hebben.

 

Robin

Lex schetst een iets te zwart scenario, nl. verlengen zonder eigendomsbeperking en clausulering.

Dat gaat in ieder geval niet gebeuren, want verlengen wordt as is, dus met huidige clausulering en zonder dat je meer dan 2 stations mag hebben. Juridisch schijn je de vergunningsvoorwaarden niet te kunnen veranderen, versoepelen, bij verlenging.

Alleen bij veilen vervalt deels de clausulering, en mag je gaan voor maximaal 4 FM netwerken.

De zenders willen natuurlijk verlengen met versoepeling, maar dat is te veel gevraagd, hun eerste keuze is verlengen, dus ook zonder versoepeling.

Veilen is geen goed idee, want dat drijft de prijs voor de frequenties onnodig op waardoor deze alleen voor grote partijen is. Bovendien zit niemand te wachten op steeds weer andere stations, behalve radiofreaks en gelukzoekers die ook zo nodig op FM willen zenden. Ook sociaal is het vreemd, al die dj's en medewerkers die werken voor de commerciële zenders zijn hun baantje kwijt bij veilen, althans dat is het risico.

 

Die is er toch al: Radio Paradijs.

Er wordt gewerkt aan een wat groter en completer oldies station ClassicRadio675.

Maar helaas zoals gebruikelijk wordt er ook flink tegengewerkt, waarom worden de AM frequenties niet verlengd in 2017, onzekerheid vergunninghouders en moeilijk voor investeringen aan masten bvb en nieuwe initiatieven als CR675. waarom worden de DAB frequenties waarin we moeten investeren niet verlengd, ook hier zelfde verhaal, CR675 kan ook landelijk op DAB als het klopt dat ik die vergunningen krijg. Maar natuurlijk allemaal niet voor 2 jaar.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6411
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jankwarts
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.