Geplaatst 4 mei 20178 jr. Ik zit nu te luisteren naar 192 radio, herhaling van de top 100 allertijden 20 mei 1971. De commercials zitten door het hele programma en niet in blokken zoals tegenwoordig op de commerciële zenders. Ik vind dat nog steeds beter klinken. Wat is de reden dat dit op geen enkele commerciële zender meer op die manier wordt gedaan. Volgens mij is dat niet verboden in de zendvergunning. Wie weet meer? Ik hoor graag jullie reactie.
Geplaatst 4 mei 20178 jr. Jawel, daar zijn strikte regels voor! Zie: Commissariaat voor de Media en Stichting Reclame Code.
Geplaatst 4 mei 20178 jr. Auteur Kan het niet makkelijk terug vinden Harm. Dacht begrepen te hebben dat een reclame boodschap wel duidelijk moet worden aangekondigd d.m.v. een signaal/geluid.
Geplaatst 4 mei 20178 jr. Ik denk dat er verschil is tussen de NPO (STER zorgt voor reclame) en de CO .......... Rob V.
Geplaatst 5 mei 20178 jr. Wijdverbreid misverstand. Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn. Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur. Dus het kan, waarom niemand het doet? Vastgeroeste ideeën en ongeneeslijke na-aperij.
Geplaatst 5 mei 20178 jr. Op 4 mei 2017 om 16:42 zei Piet Sonneveld: De commercials zitten door het hele programma en niet in blokken zoals tegenwoordig op de commerciële zenders. Ik vind dat nog steeds beter klinken. Wie weet meer? Ik hoor graag jullie reactie. Dag Piet, maar wat bedoel je nu: Je schrijft: "Ik vind dat nog steeds beter klinken." ( deze zin kan nl op alle 2 slaan ) 1. de commercials door het hele programma heen ? 2. of in blokken ?
Geplaatst 5 mei 20178 jr. ik geloof dat er in NL wel regels zijn dat het nieuws op het uur moet uitgezonden worden. Waarom is mij niet duidelijk. 13 minuten geleden zei ruudam: Wijdverbreid misverstand. Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn. Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur. Dus het kan, waarom niemand het doet? Vastgeroeste ideeën en ongeneeslijke na-aperij. In Vlaanderen zijn daar helemaal geen regels voor maar bij de meeste stations zitten ze ook op het uur.
Geplaatst 5 mei 20178 jr. 5 uur geleden zei Juul: Dag Piet, maar wat bedoel je nu: Dat begrijp je toch wel, als je (ook) de volgende zin leest. "Wat is de reden dat dit op geen enkele commerciële zender meer op die manier wordt gedaan."
Geplaatst 5 mei 20178 jr. 6 uur geleden zei ruudam: Wijdverbreid misverstand. Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn. Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur. Voor zover ik weet is dat bij (publieke) radio ook het geval. Of de regels moeten recent veranderd zijn. Er moet bij mijn weten ook minimaal 24 minuten tussen de reclameblokken zitten.
Geplaatst 6 mei 20178 jr. Auteur Hallo Juul, ik bedoel dat de commercials door het hele programma heen beter klinken. En volgens Ruud mag het dus.
Geplaatst 6 mei 20178 jr. 18 uur geleden zei Tino: Voor zover ik weet is dat bij (publieke) radio ook het geval. Of de regels moeten recent veranderd zijn. Er moet bij mijn weten ook minimaal 24 minuten tussen de reclameblokken zitten. Bij de NPO en ROOS mag er alleen voor en na het nieuws een reclameblok worden uitgezonden. Truuk hier is ook nieuws op halve uur zoals bij R1. Lokale PO weet ik niet. Nieuws mag op de CO op elk moment van het uur, is verplicht op FM elk uur tussen 07.00 en 19.00. Ook bij NPO is dit redelijk soepel zodat nieuws uitgesteld kan worden. Die periode tussen blokken gelden voor TV, of het 24 min is weet ik niet, maar ik verbaas me dat de NPO al na een voetbal analyse van een paar minuten in de rust van een live voetbalwedstrijd alweer zo'n ellenlang blok start. Nog los van de giga reclame die via de voetbalvelden wordt getoond en maar te zwijgen van de extra ingeblende reclame naast de doelen. Hypocrisi ten top, om de NPO maar aan reclame inkomsten te helpen.
Geplaatst 6 mei 20178 jr. 9 uur geleden zei Piet Sonneveld: ik bedoel dat de commercials door het hele programma heen beter klinken. Ja, en dat mag nog steeds, maar er zijn een heleboel regels voor de plaatsing en aankleding van commercials. Nederlanders, hè! <schoolfrikmodus aan> Dit gaat over commerciële stations: Regeling van het Commissariaat voor de Media van 10 juli 2012 houdende beleidsregels omtrent de toelaatbaarheid, herkenbaarheid en afbakening van reclame- en telewinkelboodschappen in het media-aanbod van commerciële media-instellingen (Beleidsregels reclame ommerciële media-instellingen 2012) Artikel 4 Duidelijk onderscheiden 1. Reclame- en telewinkelboodschappen binnen het video- en/of audiogedeelte van het programma-aanbod zijn «duidelijk onderscheiden» van het overige programma-aanbod indien deze worden voorafgegaan door en afgesloten met een zichtbare en/of hoorbare aankondiging en afkondiging. Hiermee krijg je dus reclameblokjes, ingesloten door een hoorbaar pingeltje. Het Commissariaat maakt geen verschil tussen landelijke, regionale en lokale commerciëlen. Inderdaad zijn "losse" reclamespotjes op de commerciële zenders nog altijd toegestaan, mits met mate: Artikel 6 Afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen Het plaatsen van afzonderlijke reclame- of telewinkelboodschappen in het overige programma-aanbod op grond van artikel 3.8, tweede lid, van de wet is mogelijk, mits de frequentie beperkt blijft tot maximaal twee maal per uur. Ook voor de publieke omroepen is er van alles geregeld. Dat heeft Ruud hierboven al toegelicht. Wat de vormgeving aangaat: het komt erop neer dat de STER de reclameboodschappen moet uitzenden, inclusief de "omlijsting" ervan, die genoemd wordt en die daarmee dus wettelijk verplicht is. Maximaal 12 minuten reclame per uur. Ik zal je de artikelen uit de Mediawet besparen. Een 'boodschap' moet herkenbaar zijn als boodschap, en dat verklaart het grens-pingeltje tussen de boodschappen, dat aangeeft waar de ene ophoudt en de volgende begint. AAITIE STAFFING. Tingeling. Wij van INZENTROO (enz). In de oertijd van de commerciële radio in de VS sponsorden adverteerders een compleet programma. De naam van de sponsors werd dan alleen aan het begin genoemd (The John Doe Show is brought to you by Stimorol, the Chewing Gum) en eventueel aan het einde. Radio Veronica had dat tot eind jaren 1960 ook nog, met het Clearasil-kwartiertje, of het kwartier van weekblad Muziek Express, bijvoorbeeld. Naarmate er in de VS meer radiostations en dus veel meer verschillende programma's kwamen, werd het handiger voor adverteerders om losse commercials te laten uitzenden, omdat het niet meer bij te houden was aan welk programma je je naam verbond. Die losse commercials waren er ook meteen in de jaren '60 bij Veronica. Amerikaanse programmaleiders hanteerden dan de vuistregel 'commercials must always be adjacent to programme content', met andere woorden een commercial moest altijd worden voorafgegaan, of gevolgd, door iets van het radiostation zelf. Vandaar de opvolging van onderdelen, die we ook kennen van Veronica, van bijvoorbeeld 'plaat - DJ - commercial - jingle - commercial - DJ - plaat'. Je ziet dat een commercial altijd grenst aan eigen materiaal van het station. Nooit twee commercials achter elkaar uitzenden zonder iets eigens ertussen, daar kwam het op neer. </schoolfrikmodus uit> En om weer on topic te geraken: met die opeenvolging klonken de programma's, ook in mijn oren, meer als een geheel dan met die soms ellenlange reclameblokken van nu. Dan denk je na vijf spotjes: naar welke zender luisterde ik ook alweer? Nee, dan liever twee spotjes max., met een door Juul geknipte jingle ertussen...
Geplaatst 6 mei 20178 jr. 2 uur geleden zei RobKi: In de oertijd van de commerciële radio in de VS sponsorden adverteerders een compleet programma. De naam van de sponsors werd dan alleen aan het begin genoemd (The John Doe Show is brought to you by Stimorol, the Chewing Gum) en eventueel aan het einde. Een paar jaar geleden werd er nog regelmatig een hele dag gesponsord ( AFAS Software) op Sublime FM. Alleen de naam van de sponsor op het hele uur en verder (heel fijn) geen reclame. 2 uur geleden zei RobKi: En om weer on topic te geraken: met die opeenvolging klonken de programma's, ook in mijn oren, meer als een geheel dan met die soms ellenlange reclameblokken van nu. Dan denk je na vijf spotjes: naar welke zender luisterde ik ook alweer? Nee, dan liever twee spotjes max., met een door Juul geknipte jingle ertussen... Omdat de reclames in de huidige tijd zo ontzettend slecht/ saai zijn, is het misschien toch maar beter, dat die ellenlange blokken blijven bestaan, want dan kan je gewoon de radio, een paar keer per uur een minuut of vijf uitzetten. ;-)
Geplaatst 6 mei 20178 jr. 13 minuten geleden zei Robin Westhof: Een paar jaar geleden werd er nog regelmatig een hele dag gesponsord ( AFAS Software) op Sublime FM. RTL had ook alleen de "Pepsi-tijd" en verder nauwelijks commercials. Vond ik ook prettig.
Geplaatst 6 mei 20178 jr. 44 minuten geleden zei Tino: RTL had ook alleen de "Pepsi-tijd" en verder nauwelijks commercials. Vond ik ook prettig Radio Caroline had van augustus 1983 tot eind januari 1984 helemaal geen reclames, was voor de luisteraar ook heel prettig.
Geplaatst 7 mei 20178 jr. 7 uur geleden zei Robin Westhof: Radio Caroline had van augustus 1983 tot eind januari 1984 helemaal geen reclames, was voor de luisteraar ook heel prettig. Zelfde voor Laser 558.
Geplaatst 7 mei 20178 jr. 6 uur geleden zei Vincent: Zelfde voor Laser 558 Klopt Vincent, vanaf de start in mei 1984, een aantal maanden geen (echte) reclame, wel reclame voor hun eigen promotiemateriaal zoals: Video's, T-Shirts en Posters. Ook waren er spotjes te horen voor de Laser Fan Club en Laser Road Show. De 'echte' reclames kwamen pas in de herfst van dat jaar zoals: USA Today, Virgin Airlines, Ski Magazine, Time Out Magazine, Bose Loud Speakers, Rolling Stone Magazine ect...
Geplaatst 8 mei 20178 jr. Weinig reclames, dan ook geen inkomsten om het zaakje draaiende te houden. Er zullen regels zijn, maar ik denk dat ook vaak het radiostation bepaald hoe en waar de commercials worden ingepland. Je ziet dat in de VS er ook reclameblokken zijn en de losse commercials tussen de platen vrijwel verdwenen zijn. Ook daar hoor je oeverloos gezwam en zijn de gezellige mee - zing spots verdwenen. Het waarom weet ik niet, maar ik denk dat de adverteerder minder geld en auteursrechten wil uitgeven aan de commercial en daardoor een hoger budget heeft om zijn product onder de aandacht te brengen. In GB zijn de wetten iets anders en heeft men nooit de EU richtlijnen gevolgd. Er zijn blokken zowel op radio en tv, maar deze zijn kort van duur. ITV heeft blokken van ongeveer 3 minuten en dan 4 maal per uur. Luistert en kijkt heel prettig. Aan de andere kant van de oceaan zijn er minder onderbrekingen op tv, maar langer dan de vroegere hooguit 2 minuten. Per uur TV is nu 18 minuten reclame,....tja teveel aanbieders op de markt en daardoor minder inkomsten..... groet Jannie.
Geplaatst 8 mei 20178 jr. Ook in de VS is precies vastgelegd hoeveel reclame er per uur mag worden uitgezonden en met hoeveel programma-onderbrekingen. Het ontbreken van 'meezingdeuntjes' zal wel het gevolg zijn van marktonderzoek. Reclames zijn immers geen doel op zich, maar een middel om producten te verkopen. Het gaat puur om de effectiviteit. Daar weten ze tegenwoordig meer over dan vroeger. Zo was er een aantal jaren geleden een onderzoek waaruit bleek dat humoristische, positief beoordeelde reclames vaak nauwelijks bijdroegen aan de populariteit van een product. De humor bleek af te leiden van de 'boodschap'. Dat willen die adverteerders natuurlijk niet hebben. Als ik iemand 'Ha fijn!' hoor zeggen, kan ik nog steeds nooit nalaten om erachteraan te roepen: 'Een borrel van Florijn!' Maar mijn alcoholconsumptie is er nooit door beïnvloed. Misschien maar goed ook. Paul
Geplaatst 8 mei 20178 jr. Op 7-5-2017 om 07:28 zei Vincent: Zelfde voor Laser 558. Paradijs nog steeds geen reclames........
Geplaatst 8 mei 20178 jr. 5 uur geleden zei Paul: Als ik iemand 'Ha fijn!' hoor zeggen, kan ik nog steeds nooit nalaten om erachteraan te roepen: 'Een borrel van Florijn!' Maar mijn alcoholconsumptie is er nooit door beïnvloed. Misschien maar goed ook. Dit is toch wel een ingewikkelde materie. Als Florijn een zakelijke boodschap had gehad zou het mijn alcoholconsumptie ook niet hebben beïnvloed. Het kan me ook niet schelen hou koud de Bokma staat... Jägermeister daarentegen mag van mij ook lauw of heet.
Geplaatst 9 mei 20178 jr. 23 uur geleden zei hans558: ik hoorde toch reclames voor 50+ voor de verkiezingen ? Scherp, je luistert. Was maar tijdelijk, en ze waren lekker kort.
Geplaatst 9 mei 20178 jr. In Vlaanderen is ook het maximum aan minuten reklame per uur bepaald zowel op tv als op radio. Af en toe wordt er een boete uitgedeeld omdat er een station de regels heeft overtreden. Meestal gaat het erom dat een bepaalde mededeling door de een als reklame is aangezien en de ander het anders zag. de kleinere radiostations hebben meestal weinig reklame, daar de nationale zenders met het merendeel gaat lopen. Er zullen nog wat stations sneuvelen. In de komende weken zullen lokale radio's hier een vergunning kunnen aanvragen, ze hebben het aantal beperkt en op verschillende plaatsen krijgt een lokale radio een 2e of een 3e frequentie in een naburige gemeente. Je kan dus ten oosten van een stad een frequentie bekomen samen met een frequentie ten westen van een stad en in de stad bijna niet te ontvangen zijn. Heel eigenaardig. En hoe moet je dan aan commercials geraken?
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.