Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Gisteren was het eerste deel van The Countdown Story op het extra kanaal van NPO 2. Mooi om dit terug te zien met uniek beeldmateriaal. Mensen als Lex Harding, Rob de Boer, Adam Curry, Kees Baars e.d. komen uitgebreid aan het woord. Ik wist niet dat Countdown was ontstaan uit een programma over de luchtvaart/ruimtevaart, aangekleed met muziek in een hangar vol vliegtuigen. Vandaar ook de naam Countdown die Lex Harding had bedacht. Countdown heeft meerdere metamorfoses meegemaakt na oprichting. Van informatieblokje met concertagenda/top 40 overzicht, naar volledige concerten (AC/DC, the police e.d) en daarna een concurrent van Toppop. Dat laatste programma werd overigens erg op neergekeken binnen de gelederen van Countdown.

In de eerste aflevering ook unieke beelden van Countdown Café en het ontstaan van dit radioprogramma.

Aflevering 1 1978-1985 (afgelopen zondag 22 mei 20:30, daarna Countdown Concert met AC/DC), ik denk wel terug te kijken via NPO plus?

Aflevering 2 1985-1993 (komende zondag 29 mei 20:30, daarna Countdown Concert)

Geplaatst
  • Populair bericht

De concerten die nu in de repeatstand staan op NPO 2 Extra zijn ACDC (1979) en U2 (1982). Ze komen de komende tijd een paar keer langs. 

Helaas staat er bij U2 wel weer de onterechte mythe vermeld bij dat Countdown U2 ontdekte, in '82. Dat was natuurlijk de KRO in 1980, toen ze voor 80 man live op de radio in de KRO-studio speelden. De KRO bleef ze volgen. In 1982 was het hommeles tussen KRO en VOO. Allebei wilden ze platenlabel Island van een live-opname van I Will Follow voorzien voor de nieuwe single: de KRO van Rock Werchter, de VOO van Countdown.

Lex won natuurlijk, omdat hij met het Top 40/Tipparade wapen kon zwaaien. 
De KRO had het meer verdiend, als dank voor de steun aan U2 (en Simple Minds, en Ultravox, en OMD en vele andere bandjes ver voor hun doorbraak, zelfs voor hun eerst plaat) in de periode sinds 1979. 

Geplaatst
  • Populair bericht

De eerste elpee van U2 verscheen in 1980. Ik weet nog dat vrienden van mij die toen veel draaiden. En ook in de jongerensoos hoorde je die muziek wel. Dus Countdown was inderdaad tamelijk laat met zijn 'ontdekking'. 

bewerkt door Will Stevens

Geplaatst
Op 26-5-2022 om 15:50 zei sydney11:

Promo van deel 2, komende zondag.

Waarom zitten er nou duidelijke digibeta-storingen (die blokjes) op de betamax/umatic/VHS-bron op 1:00? :o Ook het slotfragment van Bowie, gekke low bitrate-kwaliteit (Check de blokvorming rondom hem bij beweging), voor iets wat van de masters zou moeten komen. Vaag.

Begrijp me niet verkeerd, er mogen van mij altijd zulke projecten worden gemaakt, ik leef ervoor, maar ik vind het rondspringen met historisch beeldmateriaal onder de noemer 'Ach ja, dat zijn al oude banden hè' altijd zo'n vreemde gewaarwording.

bewerkt door Samba-boy

Geplaatst

Ik vond het een mooie docu! Past ook goed in de tijdsgeest van veel uitzendingen die we op het forum terugvinden. Vond het alleen een beetje te snel er doorheen gaan, een aflevering 3 was zeker niet verkeerd geweest. 

Geplaatst
14 minuten geleden zei Robin1981:

Ik vond het een mooie docu! Past ook goed in de tijdsgeest van veel uitzendingen die we op het forum terugvinden. Vond het alleen een beetje te snel er doorheen gaan, een aflevering 3 was zeker niet verkeerd geweest. 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een 3e deel had beter geweest want er was meer te vertellen volgens mij.

Verder leuk om weer die beelden te zien en verhalen te horen.

Geplaatst

Heeft iemand dit opgenomen/gedownload? Ik vraag dit voor een vriend in Ierland, die dit niet kan bekijken. Ik heb zelf een mediabox van Ziggo, en ik kan het daar niet van downloaden of overzetten.

Geplaatst
Op 30-5-2022 om 20:51 zei Samba-boy:

Waarom zitten er nou duidelijke digibeta-storingen (die blokjes) op de betamax/umatic/VHS-bron op 1:00? :o Ook het slotfragment van Bowie, gekke low bitrate-kwaliteit (Check de blokvorming rondom hem bij beweging), voor iets wat van de masters zou moeten komen. Vaag.

Begrijp me niet verkeerd, er mogen van mij altijd zulke projecten worden gemaakt, ik leef ervoor, maar ik vind het rondspringen met historisch beeldmateriaal onder de noemer 'Ach ja, dat zijn al oude banden hè' altijd zo'n vreemde gewaarwording.

Ik snap je reactie niet helemaal.

Ze hebben gewoon gebruikt aan beeld materiaal wat er was. En ze hadden kennelijk de keus tussen niet gebruiken want er zitten een paar blokjes in of wel gebruiken omdat het historisch spul is.  Dat heet " the near best quality"

En ja, de meeste programma makers hebben niet altijd de tijd om zich te bekommeren over wat er met het materiaal na uitzending.  En zeker in die periode en dan ook nog Veronica. Hoe de banden bewaard worden voltrekt zich ook vaak buiten zijn of haar waarneming.  En ik weet als geen ander vanuit m'n werkzame leven dat banden bewaren geld kost.

Ik weet toevallig waar de banden vandaan komen en waar ze hebben "gelegen'.

Geplaatst
5 uur geleden zei Juul:

Ik snap je reactie niet helemaal.

Ze hebben gewoon gebruikt aan beeld materiaal wat er was. En ze hadden kennelijk de keus tussen niet gebruiken want er zitten een paar blokjes in of wel gebruiken omdat het historisch spul is.  Dat heet " the near best quality"

Het gaat me ook niet om de keuze tussen wel/niet gebruiken, maar meer dat ik het verbazend vind dat een betamax of umatic-dub (want daar gaat het hier om, het beeld is al wollig dus duidelijk geen master) naar digibeta is overgeknald, en díe vervolgens door de jaren heen faulty is geraakt (of wellicht faulty ingeladen). Ik snap je uitleg (en ook ik ben bekend met het door Hilversum en ver daarbuiten rondzwerven van banden), maar het doet me gewoon afvragen welke bron waar precies vandaan komt en waarom het is geworden tot het beeld zoals we het daar zien.

Nogmaals, geen verwijt naar de makers. Het laatste deel van mijn bericht slaat meer op een wat algemenere strekking die op redacties heerst momenteel (ik bedoel, talkshows halen voor levensoverzichten vandaag de dag 99% van de tijd hun materiaal van zwaar low-res geüploade YouTube-filmpjes. Staat het in Hilversum nog op een ongespotte beta, dan 'bestaat het niet').

Geplaatst
  • Populair bericht
7 uur geleden zei Samba-boy:

Het gaat me ook niet om de keuze tussen wel/niet gebruiken, maar meer dat ik het verbazend vind dat een betamax of umatic-dub (want daar gaat het hier om, het beeld is al wollig dus duidelijk geen master) naar digibeta is overgeknald, en díe vervolgens door de jaren heen faulty is geraakt (of wellicht faulty ingeladen). Ik snap je uitleg (en ook ik ben bekend met het door Hilversum en ver daarbuiten rondzwerven van banden), maar het doet me gewoon afvragen welke bron waar precies vandaan komt en waarom het is geworden tot het beeld zoals we het daar zien.

Nogmaals, geen verwijt naar de makers. Het laatste deel van mijn bericht slaat meer op een wat algemenere strekking die op redacties heerst momenteel (ik bedoel, talkshows halen voor levensoverzichten vandaag de dag 99% van de tijd hun materiaal van zwaar low-res geüploade YouTube-filmpjes. Staat het in Hilversum nog op een ongespotte beta, dan 'bestaat het niet').

Ok dit is een duidelijke uitleg. dank.

Nu nog even de volgende keer gewoon Nederlands schrijven en niet :

" faulty is geraakt (of wellicht faulty ingeladen)"

Toch een mooie taal Nederlands?.  Engels staat wel reuze interessant maar voor mij hoeft dat niet.

bewerkt door Juul

Geplaatst
2 uur geleden zei Juul:

Nu nog even de volgende keer gewoon Nederlands schrijven en niet :

" faulty is geraakt (of wellicht faulty ingeladen)"

Toch een mooie taal Nederlands?.  Engels staat wel reuze interessant maar voor mij hoeft dat niet.

Ah ja, natuurlijk, scusi. Eh, ik bedoel, pardon. 😛

Geplaatst
23 uur geleden zei Juul:

Dat heet " the near best quality"

"Toch een mooie taal Nederlands? Engels staat wel reuze interessant, maar voor mij hoeft dat niet".

Geplaatst
12 uur geleden zei thijs5326:

"de bijna beste kwaliteit"

Ben blij dat je er weer regelmatig bent Thijs......................"houdt ons scherp"

En dan nog iets " the near best quality" is een zg "staande uitdrukking" en de andere gebruikte Engelse termen  in een gewone Nederlandse zin zijn dat niet.

Maar een mooie droge 2e Pinkster aan iedereen. Het was hier in Flevoland bar en boos (staande uitdrukking).  De regenmeter gaf 45 mm aan !

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik zou nu eigenlijk nog wel een verkapt geintje willen maken over dat Lex het gewoon 'Aftellen' had moeten noemen in 1976, maar joh, laat maar zitten. 😂😂

Geplaatst
8 uur geleden zei Samba-boy:

Ik zou nu eigenlijk nog wel een verkapt geintje willen maken over dat Lex het gewoon 'Aftellen' had moeten noemen in 1976, maar joh, laat maar zitten. 😂😂

En die latere radioshow 'Aftellen Koffie'!😁

Geplaatst
  • Populair bericht
2 uur geleden zei Sapuripong:

Mag ik de uitzendingen hier plaatsen, of is dat niet de bedoeling?

Wim

Ik kreeg mee dat er al wat berichtjes gesneuveld zijn die deze kant uitgingen. Omdat het programma pas net is uitgezonden is er hier dan kans op gedonder met de omroep en/of licentiehouders.

Wellicht is dit de beste manier, voor wie het wil terugkijken (en wat je daar verder mee doet moet je zelf maar weten, hint hint):

https://www.npostart.nl/the-story-of-countdown/22-05-2022/WO_NTR_16909031

https://www.npostart.nl/the-story-of-countdown/28-05-2022/WO_NTR_16912636

Geplaatst
7 uur geleden zei Samba-boy:

Ik kreeg mee dat er al wat berichtjes gesneuveld zijn die deze kant uitgingen. Omdat het programma pas net is uitgezonden is er hier dan kans op gedonder met de omroep en/of licentiehouders.

Wellicht is dit de beste manier, voor wie het wil terugkijken (en wat je daar verder mee doet moet je zelf maar weten, hint hint):

https://www.npostart.nl/the-story-of-countdown/22-05-2022/WO_NTR_16909031

https://www.npostart.nl/the-story-of-countdown/28-05-2022/WO_NTR_16912636

Ik snap de hint hint maar via welk programma of welke website doe je dat?

Geplaatst
2 uur geleden zei Musicman:

Ik snap de hint hint maar via welk programma of welke website doe je dat?

Dit gaat met een ouderwets televisietoestel, via het kanaal van NPO2Extra

Geplaatst
8 minuten geleden zei rauhfaser:

Dit gaat met een ouderwets televisietoestel, via het kanaal van NPO2Extra

Ik  bedoelde het opnemen via een url die niet van youtube is. 

Geplaatst
Op 23-5-2022 om 23:13 zei sydney11:

Ik wist niet dat Countdown was ontstaan uit een programma over de luchtvaart/ruimtevaart, aangekleed met muziek in een hangar vol vliegtuigen. Vandaar ook de naam Countdown die Lex Harding had bedacht.

Ik ook niet. Ik was er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat die naam gebaseerd was op de aloude begintune van de Lexjo.

Trouwens een pikant detail: dit programma is gemaakt door de productiemaatschappij van Jan Douwe Kroeske. Hij heeft zelf de interviews afgenomen, blijkt uit de aftiteling. En zijn bedrijf heeft tegenwoordig het complete Countdown-archief onder zijn beheer:

http://d2bv.nl/site/tweeluik-over-internationaal-geroemd-nederlands-popprogramma-countdown-1976-1993-op-22-en-29-mei-op-npo-2-extra/

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.