Spring naar bijdragen

PRIMEUR Jan van Veen live aan bod met de primeur van Beatles-LP Abbey Road


rauhfaser

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei rauhfaser:

Dit is wat mij betreft wél een historische uitzending, de primeur van een heel belangrijke LP en daarom het bewaren meer dan waard. 

 

Zeker weten, toen die vrijdag het eerste kwartiertje van de uitzending als scholier ( zesde klas lagere school) gemist, kwam pas om ongeveer 12.15 uur tijdens de middagpauze thuis en hoorde Jan van Veen  ''Oh! Darling'' aankondigen.

 

7 uur geleden zei Helmut:

Maar wat was er veel reclame....

 

Totaal niet hinderlijk, vergeleken met de ellenlange blokken van tegenwoordig.

 

5 uur geleden zei Juul:

Slechte kwaliteit zeg. 

 

Dat is met veel opnames die hier aangeboden worden, maar vaak toch (wel) veel nostalgische waarde hebben, dus beter iets dan niets.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnu, heb ik toch een positieve bijdrage geleverd.

 

Dit is wat ik gedaan heb. Zo simpel kan het zijn. Audio is toch een vak.

 

 

Wat compressie en de freq aangepast.

 

Juul ( die snakt naar wat verkoeling...................)

 

 

 

 

comp.jpg

 

 

freq.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gek is dat niet Will.  Er moest extra met de Ger Anna gevaren worden. En Jan wilde kennelijk H'sum 3 voor zijn....."Je weet maar nooit" En het was zijn programma ook nog.

 

Dus zo gek was het niet. Scholieren speelde gewoon geen enkel rol. Het ging om concurrentie!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Zo gek is dat niet Will.  Er moest extra met de Ger Anna gevaren worden. En Jan wilde kennelijk H'sum 3 voor zijn....."Je weet maar nooit" En het was zijn programma ook nog.

 

Dus zo gek was het niet. Scholieren speelde gewoon geen enkel rol. Het ging om concurrentie!

Volgens mij was 

 

2 uur geleden zei Juul:

Scholieren speelde gewoon geen enkel rol. Het ging om concurrentie!

Ik denk het toch wel: 12.00 tot 14.00 was wel degelijk scholierenspits, want de basisscholieren waren tussen de middag thuis. Bovendien was 19 september 1969 een vrijdag en kon Jan mooi Hilversum III de loef afsteken, waar op datzelfde tijdstip (12.00-14.00 uur) ene Joost den Draaijer de Hilversum III Top 30 presenteerde. Dat programma verhuisde pas later (1 januari 1971) naar de late vrijdagmiddag.  

Edwin

PS: dank nogmaals voor je positieve bijdrage aan de geluidskwaliteit.

P.P.S: Wat vond Tineke trouwens van die tietenparade in de studio? En waarom hingen er dan geen blote pikken tussen? 
 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens het diner met Bart 50 jaar dj  hebben we het er nog over gehad. Er waren nl ook nog wat vrouwelijke collega's uit onze Veronica tijd.

 

En ze zeiden als we nu nog moeten gaan klagen over wat er toen wel eens gebeurde dan komen sommige heren hier niet weg......hi.

 

Enfin,de Beatles klinken een stuk beter en daar ging het om.

 

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Hoi Erwin,

 

Je denkt en analyseert veel te veel inzake het tijdstip van uitzenden. Jan  ging gewoon naar boord om zo snel mogelijk de Nederlandse primeur te maken. Niet meer en minder.

Eerst vanuit Hilversum en dan op z'n minst 45 min. varen . Kom je al gauw uit op 12.00 uur.  Dus hup uitzenden in voor Jan en Alleman.

Voor H'sum 3. Daar waren wij en zeker Jan, mee bezig.  En niet met scholieren. Je zoekt er te veel achter.

 

 

En de blote dames? Tinus kwam al nooit aan boord dus. Maar ook in de latere jaren als er wel meisjes uit Hilversum aan boord waren was dat geen enkel probleem. Maar in die tijd kon dat gewoon. De wereld reageerde niet zo krampachtig als nu. En zeker in de media was alles gewoon veel makkelijker. En Tinus was het werken in een "mannen wereld" meer dan gewend. Ze stond haar mannetje-vrouwtje.

En ja "blote pikken', zoals je vroeg, waren er niet.  En de homofiele collega's die aan boord kwamen stoorden zich er in het geheel niet aan.   Wel is er een brf van de directie aan de mensen a/b over Gerard de Vries.

Ze hadden "geklaagd" over Gerard. Maar met allerlei argumenten die "nergens op slaan". Gerard was nl "gay". En we hebben het over 1966, houdt dat in je achterhoofd, en ze hadden een brf gestuurd om Gerard te weren van z'n boord  werk als nieuwslezer.

 

Hier dat briefje. Ik kan het plaatsen omdat Gerard niet meer onder ons is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

brf.jpg

187   -  Zenderruimte  Pinup- kopie.jpg

 

Tis me het briefje wel

Ten aller tijde moet zijn te allen tijde.

Berijken moet zijn bereiken, en zo nog wel een paar. Die directie van Veronica toch. Gelukkig hadden ze meer verstand van zaken doen dan de NL taal.

Overigens zou het plaatsen van zo'n interne brief, juist nu de Vries al lange tijd overleden is, achterwege moeten blijven. Maar goed, da's een persoonlijke mening.

bewerkt door Marinebroadcasters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei rauhfaser:

Ik denk het toch wel: 12.00 tot 14.00 was wel degelijk scholierenspits, want de basisscholieren waren tussen de middag thuis. 

 

Maar dan mis je dus een belangrijke doelgroep onder de Beatles-fans van destijds: de 12 tot 18-jarigen. Een periode waarin je minder belang begint te hechten aan singles en meer aan elpees. Zo werkte dat in elk geval bij mij. Op mijn elfde had ik nog geen enkele elpee van The Beatles. Op mijn zeventiende had ik ze allemaal.

 

Dus waarom dan niet 's middags om een uur of vijf? Middelbare scholieren gaan echt niet massaal spijbelen van school om naar een radioprogramma te luisteren.

 

Mooi, die brief van de directie. Ik zou niet weten waarom je die niet zou mogen plaatsen. Het is duidelijk snel getypt en de verontwaardiging spat ervan af. Die taalfoutjes kan ik ze dan ook wel vergeven.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Juul:

Hoi Erwin,

 

Je denkt en analyseert veel te veel inzake het tijdstip van uitzenden. Jan  ging gewoon naar boord om zo snel mogelijk de Nederlandse primeur te maken. Niet meer en minder.

Eerst vanuit Hilversum en dan op z'n minst 45 min. varen . Kom je al gauw uit op 12.00 uur.  Dus hup uitzenden in voor Jan en Alleman.

Voor H'sum 3. Daar waren wij en zeker Jan, mee bezig.  En niet met scholieren. Je zoekt er te veel achter.

 

 

En de blote dames? Tinus kwam al nooit aan boord dus. Maar ook in de latere jaren als er wel meisjes uit Hilversum aan boord waren was dat geen enkel probleem. Maar in die tijd kon dat gewoon. De wereld reageerde niet zo krampachtig als nu. En zeker in de media was alles gewoon veel makkelijker. En Tinus was het werken in een "mannen wereld" meer dan gewend. Ze stond haar mannetje-vrouwtje.

En ja "blote pikken', zoals je vroeg, waren er niet.  En de homofiele collega's die aan boord kwamen stoorden zich er in het geheel niet aan.   Wel is er een brf van de directie aan de mensen a/b over Gerard de Vries.

Ze hadden "geklaagd" over Gerard. Maar met allerlei argumenten die "nergens op slaan". Gerard was nl "gay". En we hebben het over 1966, houdt dat in je achterhoofd, en ze hadden een brf gestuurd om Gerard te weren van z'n boord  werk als nieuwslezer.

 

Hier dat briefje. Ik kan het plaatsen omdat Gerard niet meer onder ons is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

brf.jpg

187   -  Zenderruimte  Pinup- kopie.jpg

Dank je wel Juul, voor je reactie en het briefje dat een mooi tijdsbeeld geeft. De directie had in de haast (of verontwaardiging) duidelijk niet de moeite genomen de 'linkin pin' (zo heet dat tegenwoordig) tussen programmamakers en directie, Willem van Kooten hier even naar te laten kijken. 

En tja, analyseren van 55 jaar geleden in een oogwenk genomen beslissingen, dat is nu typisch wat we in zo'n groep als deze doen. dan is het fijn dat hier iemand meeleest die er zelf bij was, dus blijf ons tot de orde roepen, Juul.
Achteraf ga je als radiofreak en buitenstaander achter van alles diepe overwegingen zoeken, terwijl men natuurlijk vaak 'maar wat deed' in de routine van alledag. Tapeje van de nieuwe Beatles (of Stones), hup naar boord. Ik snap het helemaal.
Net zoals niemand in 1969 bedacht dat het slim was om die hitparade-uren van Joost op H3 naar de late middag te verplaatsen 'omdat dat scholierentijd was'. Dat gebeurde pas anderhalf jaar later.

Kijk eens naar zo'n vrijdagprogrammering op 3 in 1969: de beste programma's tussen 9 en 14, daarna gaat het licht uit. 
En vergelijk die eensmet de nieuwe H3-programmering op 1 januari 1971. En kijk eens in oktober, vier maanden na 'de bom', tussen 3 en 4 op vrijdagmiddag bij de NOS?
Het waren andere tijden. 

Groet, Edwin

14 vrijdag 26 september 1969.JPG

15 vrjidag 1 januari 1971.JPG

11 progr vrijdag 15 oktober 1971.JPG

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei rauhfaser:


Net zoals niemand in 1969 bedacht dat het slim was om die hitparade-uren van Joost op H3 naar de late middag te verplaatsen 'omdat dat scholierentijd was'. Dat gebeurde pas anderhalf jaar later.

 

 

Dat had misschien ook te maken met de bureaucratie van de omroepbazen? Elke verandering in de verdeling van de zendtijd over de omroepen ging vast gepaard met de nodige vergaderingen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.