Geplaatst 9 juli9 jul Populair bericht Ik hoef daar niet lang over na te denken. Als Hilversums jongetje wonende om de hoek van RNW (RadioNederlandWereldOmroep) was ik als luisteraar van de KG altijd gefascineerddoor RNW.Ik kon de toenmalige 2 zendlijnen ook nog afluisteren op de FM band. Ik geloof in de buurt van 108 Mhz.En ik heb er altijd willen werken. Niet gelukt dus.........Wel een week rond mogen lopen tbv m'n eind examen scriptie . Wat een belevenis. Op de fiets er naar toe...................Geschokt was ik toen het kabinet ( Rutte 1 - 2012 ) onder druk van de VVD en de PVV besloot dat het maar eens afgelopen moest zijn. Uitzendingen voor Nederlanders in den verre en dito buitenlanders.En de laatste minuten staan gegrift in mijn geheugen en bezorgen mij nog steeds kippenvel! Vooral dat aftellen met die sonore stem. En radio station die in mijn geboorte jaar begon, 1947.Nu zit AVROTROS in het gebouw. Ik ben er nooit meer geweest................................Welk fragment hebben jullie in je geheugen? 9 juli9 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 9 juli9 jul 10 uur geleden zei Juul:Ik hoef daar niet lang over na te denken. Als Hilversums jongetje wonende om de hoek van RNW (RadioNederlandWereldOmroep) was ik als luisteraar van de KG altijd gefascineerddoor RNW.Ik kon de toenmalige 2 zendlijnen ook nog afluisteren op de FM band. Ik geloof in de buurt van 108 Mhz.In de jaren '80 werden die twee zendlijnen zelfs doorgegeven op de Hilversumse kabel. Volgens zeggen gebruikten ze toen de frequenties 41.15 en 43.15 MHz (op de kabel uiteraard wel overgezet naar de FM-band).Maar het kan best dat ze vroeger andere frequenties gebruikten, het gebied rond 106 MHz werd vroeger door de omroep ook vaak gebruikt voor reportages.10 uur geleden zei Juul:En ik heb er altijd willen werken. Niet gelukt dus.........Wel een week rond mogen lopen tbv m'n eind examen scriptie . Wat een belevenis. Op de fiets er naar toe...................Mijn vader en moeder hebben er gewerkt, hoewel in een ondersteunende functie. Mijn broer en ik ook nog een blauwe maandag...10 uur geleden zei Juul:Geschokt was ik toen het kabinet ( Rutte 1 - 2012 ) onder druk van de VVD en de PVV besloot dat het maar eens afgelopen moest zijn. Uitzendingen voor Nederlanders in den verre en dito buitenlanders.Ik meen te hebben gelezen dat Martin Bosma daarin nog een kwalijke rol heeft gespeeld uit rancune tegen zijn ex-werkgever...10 uur geleden zei Juul:Nu zit AVROTROS in het gebouw. Ik ben er nooit meer geweest................................Ik nog wel eens vlak voor de sluiting (2011) en bij de open dagen tijdens de Dutch Media Week. Sommige dingen herken ik nog bij AVROTROS programma's, in andere opzichten is er veel veranderd.In de tijd dat mijn vader er nog werkte (jaren '70) liep je zo het gebouw binnen in die enorme hal, de portier zat aan de zijkant achter een tafel met allemaal semafoonpiepers. Ik ging op zaterdagen als mijn vader moest werken ook wel eens mee, dan kon ik gewoon ongehinderd in het hele gebouw rondlopen...Tegenwoordig is dat ondenkbaar, je komt eerst in een soort sluis terecht met beveiliging.Groeten, Jan.
Geplaatst 10 juli10 jul De stem is van Peter Veenendaal. Er werd goed uitgepakt die laatste dag en uitzending.Ik was niet uitgenodigd, ex free lancers vielen buiten de boot, maar het was publiekelijk toegankelijk maar kreeg van Peter Veenendaal toch de uitnodiging het feest voor medewerkers mee te maken. Helaas geen tijd meer.Het is indedaad mooie radio, maar vraag me af of het op de KG goed overkwam.Mijn kippevel radio moment is de ondergang van het schip van Radio Hauraki in Nieuw Zeeland.Het schip liep te pletter tegen de rotsen, men had het schip verlaten maar de zender en microfoon aan laten staan. Je hoort het krakende einde....
Geplaatst 10 juli10 jul Auteur Dag Jan,Leuk je opmerkingen. Dat van Martin Bosma klopt maar tegenwoordig als 2e kamer vrz. vind ik hem top.En dat markante gebouw dat heb ik nog zien openen door Juliana. Was ik op de fiets heen gegaan. "Opa verteld". 10 juli10 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 10 juli10 jul Populair bericht 12 uur geleden zei ruudam:Mijn kippevel radio moment is de ondergang van het schip van Radio Hauraki in Nieuw Zeeland.Het schip liep te pletter tegen de rotsen, men had het schip verlaten maar de zender en microfoon aan laten staan. Je hoort het krakende einde....zo staat het op youtubeHenk Kruize
Geplaatst 10 juli10 jul Misschien de verkeerde plek dit forum. Hier zullen velen kunnen antwoorden: Einde Veronica, Atlantis, Radio Noordzee enz. hahaIk kan me nog goed herinneren aan een avond, ik luisterde naar Hilversum 3 en er was plotseling sprake van een gekapte trein.Daarna draaiden ze Tubular Bells van Mike Oldfield, de hele LP.Nooit eerder van gehoord. 10 juli10 jul bewerkt door Helmut
Geplaatst 10 juli10 jul 8 uur geleden zei Henk-Anna Loog:zo staat het op youtubeHenk KruizeDank hiervoor. In mijn herinnring loopt de opname verder door en hoor je alleen het schip tegen de rotsen slaan als er verder niemand meer aan boord is.
Geplaatst 10 juli10 jul De muziek die ze op zulke momenten draaien blijft je ook bij.Bij mij was dat 'Turn back the clock' van Johnny Hates Jazz bij de Bijlmerramp.En terwijl ik op de TV de verwoeste huizen na de vuurwerkramp in Enschede zag hoorde ik op de radio 'Shine on you crazy diamond'...
Geplaatst 14 juli14 jul Mij staan de commercials voor de verzamelaars van K-Tel nog heel goed bij. Vooral die van Popmusic uit 1974......en die van Disco mania uit 1975...Ik heb ze beide. Samen met veel andere K-Tel-22-nummers-op-1-elpee-onderzetter-voor-grote-pannen. Kwaliteit is nah, maar de culturele waarde (in mijn ogen dan) top. K-Tel heeft de disco-mania-commercial zelfs op single uitgebracht. Kwaliteit ook nah. Maar volgens mij duidelijk Leo van der Goot.De A-kantVan McCoy & The Soul City Symphony-The hustle~alternative 2~vinyl singlehttps://drive.google.com/file/d/1uA_wU5wqF3P2mUhUsqayEzu1eid-pMvh/view?usp=drive_linkDe B-kantRubettes-Foe dee oh dee~alternative 1~vinyl singlehttps://drive.google.com/file/d/1tWEA10nceY19EXNMbshml3NGzy5AprTv/view?usp=drive_link
Geplaatst 14 juli14 jul 1 uur geleden zei Bertus Biervilt:Mij staan de commercials voor de verzamelaars van K-Tel nog heel goed bij. Vooral die van Popmusic uit 1974...Deze cassette (die veel beter is dan de LP qua kwaliteit) kreeg ik voor mijn verjaardag in 1975, Bertus. De nummers zijn merendeel afkomstig uit de lente van 1975.Alleen was er wel in Hank the Knife geknipt om beide kanten op een cassette te krijgen!!!Zie ook mijn onderwerp Staat ook een scan van "Pop Music" 😉
Geplaatst 14 juli14 jul Ja, die K-Tel reclame herinner ik me ook nog. Altijd schreeuwerig, in een tijd dat je nog geen afstandsbediening met mute-knop had 😉. M'n vader zaliger riep ooit "Dit soort reclame moesten ze verbieden!" 😄Arcade was ook zoiets, 10 nummers op één kant geperst. Maar het waren tenminste wel originele opnamen.En zo'n goedkope LP uit de grabbelbak van V&D met bekende nummers ingezongen door onbekende artiesten ben ik ook wel eens ingetuind. Gelukkig was de schade maar 3 gulden 50, maar je voelt je toch bekocht...
Geplaatst 15 juli15 jul Heel herkenbaar en dat overkwam je 1 keer 😀Daarna werd er bij elke aankoop gekeken of het originele songs waren.Bestond er onduidelijkheid over, dan werd het niet gekocht.Theo
Geplaatst 15 juli15 jul Een programma (fragment) wat mij altijd bijgebleven is is het programma "De Beuk Er In" door Rob Out, uitgezonden op 20 juli 1974 tussen 9 en 10 uur. De dag ervoor was de V.O.O. afgewezen en Rob was duidelijk boos.Vooral het nummer "What The world needs now van Tom Clay, die ik toen voor de eerste keer hoorde, is me bijgebleven.De inhoud van het programma is opgetekend door Jan-Fre Vos.
Geplaatst 15 juli15 jul Auteur Heren ik vroeg:"Welk radio fragment staat je nog in het geheugen?.."En niet commercials................................☹️22 minuten geleden zei thijs5326:Een programma (fragment) wat mij altijd bijgebleven is is het programma "De Beuk Er In" door Rob Out, uitgezonden op 20 juli 1974 tussen 9 en 10 uur. De dag ervoor was de V.O.O. afgewezen en Rob was duidelijk boos.Vooral het nummer "What The world needs now van Tom Clay, die ik toen voor de eerste keer hoorde, is me bijgebleven.De inhoud van het programma is opgetekend door Jan-Fre Vos.Ad Bouman zocht de platen uit.
Geplaatst 15 juli15 jul 1975. Klopt. In december 1974 kreeg in m'n eerste cassetterecorder van Snieklaas. Mijn eerste opnames van de radio bevatten veel van de nummers van deze elpee, waarin sommige nummers volgens mij ook korter waren dan op de single.13 uur geleden zei Bertus Biervilt:K-Tel heeft de disco-mania-commercial zelfs op single uitgebracht.Ik heb de bestanden net beschikbaar gemaakt.
Geplaatst 15 juli15 jul 12 minuten geleden zei Bertus Biervilt:Ik heb de bestanden net beschikbaar gemaakt.Geweldig, Bertus! Hartelijk dank!Een K-Tel reclame, die me nog altijd bij is gebleven is K-Tel's British Gold, die ik dan op Radio Luxembourg hoorde (met fading).
Geplaatst 15 juli15 jul Twee fragmenten die me zijn bijgebleven van Veronica, voor zover ik ze goed onthouden heb:a) In positieve zin: Henk Terlingen te gast bij Henk van Dorp, die doet alsof hij een dansschoolhouder is (Kerst 1968?)b) In negatieve zin: Chiel Montagne die op Beatles Day 1972 Pierre Kartner belt om te vragen wat hij van Lennon-McCartney vindt, waarna Kartner... laat weten dat hij zijn eigen liedjes net zo goed vindt!
Geplaatst 15 juli15 jul 34 minuten geleden zei Will Stevens:b) In negatieve zin: Chiel Montagne die op Beatles Day 1972 Pierre Kartner belt om te vragen wat hij van Lennon-McCartney vindt, waarna Kartner... laat weten dat hij zijn eigen liedjes net zo goed vindt!Om te gieren, Will. Ja, Pierre zag zichzelf wel zitten. Zeker zo leuk als hoe Johan Anthierens hem op tv aanpakte.
Geplaatst 16 juli16 jul "Welk radio fragment staat nog in je geheugen?" Nou het allereerste wat me te binnen schiet is het NOS Radionieuws op Radio 3 van 20 Maart 1980, ik hoorde het 's middags op mijn werk... "Het radioschip Mi Amigo van Radio Caroline is vannacht in tweeën gebroken en gezonken...". Dat breken was een misser, maar dat ie uiteindelijk toch echt was gezonken zorgde ervoor dat ik die dag in een hele diepe dip kwam.Henk Kruize
Geplaatst 17 juli17 jul Er zijn meerdere herinneringen, maar deze wil ik graag noemen:De TROS 1 april grap van 1982.Hilversum 3 (het was nog niet Radio 3 toch?) met de TROS Top 50 van Ferry Maat wordt vanuit de ruimte door een satelliet weggedrukt. We krijgen een uur muziek uit Luxemburg in allerlei talen gepresenteerd, met een sound die eruit knalt.Ik was toen 24, met een Telecommunicatie diploma op zak en wist dat dit helemaal niet kon vanaf een satelliet. De verbindingen van Hilversum 3 liepen met straalverbindingen horizontaal boven land, sterk gericht van toren naar toren en die satelliet kwam schuin van boven en had een veel zwakker signaal. Maar Nederland trapte er massaal in en ging massaal naar Hilversum bellen (toen nog 02150). Ferry snapte er niks van, hij hoorde gewoon zichzelf en de TROS Top 50. Maar het hele Hilversumse telefoonnet ging plat. Dus de TROS die twee uur gepland had, heeft de grap na een uur moeten beeindigen. Ik hoor Ferry nog zeggen: Lieve mensen, die satelliet hangt er nog lang niet.Maar de OTS hing er al in 1981. In januari 1984 startte Sky Channel (met o.a. Linda de Mol), in 1985 kregen we Europa TV en in 1986 maakte Veronica gebruik van een satelliet voor Europa Radio vanaf de Firato naar vele kabelnetten.De "Luxemburger" trad in dienst bij de TROS, hij heette Kas van Iersel. En er was nog een Henny Huisman Soundmixshow nodig om het Hilversumse telefoonnet nog een keer plat te leggen. Daarna werd 035 ingevoerd met meer capaciteit. Rink
Geplaatst 18 juli18 jul 21 uur geleden zei Rink Hof:Er zijn meerdere herinneringen, maar deze wil ik graag noemen:De TROS 1 april grap van 1982.RinkIk weet het nog goed...en toen Ferry weer terug kwam leek het net alsof hij gewoon aan het presenteren is geweest...
Geplaatst 22 juli22 jul Populair bericht Ook zo'n radiofragmentje dat ik nooit vergeet....Gedurende 1973 en 1974 werden er veel trips naar de zeezenders georganiseerd door o.a. P.R.N. (=Pirate Radio News=Hans Knot) en de F.R.C.H. (=Free Radio Campaign Holland van Hans Verbaan) en op 20 Juli 1974 ging ik mee met zo'n trip op de "MV Fortuna". Uitgerust met een "AGFA Click-2" fotocamera uit de jaren stillekes, een stuk of 4 kleurenrolletjes fotofilm waar maar 12 foto's per rolletje mogelijk waren en een Philips radiocassette recorder, voerden we naar het REM-Eiland dat helemaal in de rode menie stond omdat het net aan Rijkswaterstaat was verkocht en natuurlijk naar de Mebo-2, Norderney en Mi Amigo.De "old lady Mi Amigo" was de laatste die we bezochten en ik had slechts 1 Philips C-60 cassette meegenomen en er was toen we langszij de Mi Amigo lagen nog een paar minuutjes over op het bandje. Toen ik de radio inschakelde als we langszij de Mi Amigo lagen sloeg de radio "dicht" bij het sterke signaal van de 50kW zender aan boord van de Mi Amigo. Gelukkig was het daarna toch nog goed te beluisteren en ik was zo trots als een aap toen Brain Anderson de "gastenlijst" van de "Fortuna" oplas en mijn naam uitsprak als "Hank Kroes".... Dit is een van de radiofragmentjes die ik nooit vergeet...Een paar jaar geleden heb ik dit kleine stukje van de C-60 cassette al eens aangeboden en doe dat nu voor de nieuwe leden in de herhaling.Radio Mi Amigo /Caroline 20 Juli 1974 - Fortuna langszij de Mi AmigopixeldrainMi Amigo 20 Juli 1974 langszij de Mi Amigo.mp3This file has been shared with you on pixeldrainGroetHenk Kruize 22 juli22 jul bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 22 juli22 jul Voor mij zijn het eerder de gebeurtenissen die via de radio tot mij kwamen dan het fragment op zich.Deze gebeurtenissen hoorde ik via de radio: dood van Elvis, John Lennon, en Pim Fortuijn en in mijn herinnering was 't een ingelaste nieuwsuitzendingBij alle drie weet ik nog steeds waar ik was en welk radiotoestel aan stond.
Geplaatst 23 juli23 jul Als het radio moment los gekoppeld mag worden van alleen RNW, dan heb ik er ook eentje.En het vreemde is, ik heb beide momenten niet gehoord op de radio.We gaan terug naar 31 augustus 1974 om 17.00 uur afstemmen naar Veronica.Niet veel gehoord, omdat het buurkanaal zeer sterk was en de andere gebruikers Veronica weg drukten.Dus niets anders mee gekregen dan flarden van de laatste uitzending.De 2e gedenkwaardige moment was een uur later met RNI.Ik was er bij ik stond goed afgestemd maar ook hier eigenlijk niet veel mee gekregen.Flarden en oplevingen van een paar minuten, dat staat in mijn geheugen gegrift.Zelfs het uitzetten zelf, is mij totaal ontgaan.Dankzij dit forum kreeg ik een aantal jaren geleden het laatste uur van RNI en ik herkende de goede momenten van ontvangst!Uitgestelde emotie ging er toen door mij heen, alsof ik het nu nog ter plekke mee maakte dat ze als lang geleden gestopt waren.Deze emotie had ik niet zo bij het laatste uur van Veronica, maar wel bij RNI.Vreemd hoe het bij een mens werkt, alsof ik het zoveel jaar later nog moest verwerken dat RNI echt gestopt was.Mijn verstand wist het wel maar de emotionele kant kreeg toen pas de kans om het te verwerken.Theo 23 juli23 jul bewerkt door radio tpot taalfouten zinnen ontdrenst
Geplaatst 23 juli23 jul Op 17-7-2025 om 23:42 zei Rink Hof:De "Luxemburger" trad in dienst bij de TROS, hij heette Kas van Iersel. En er was nog een Henny Huisman Soundmixshow nodig om het Hilversumse telefoonnet nog een keer plat te leggen. Daarna werd 035 ingevoerd met meer capaciteit.Kleine correctie: Hilversum had in 1976 al een verkort netnummer 035. En was daarvoor al in 1967 afgesplitst als subdistrict van district Amsterdam, bij die gelegenheid werd het netnummer ook veranderd van 02950 naar 02150, juist vanwege de vele telefoontjes tijdens tv-programma's (bron).Ten tijde van de Soundmixshow (1988) werd er al gebruik gemaakt van niet-geografische 06-nummers, vergelijkbaar met de huidige 0900-nummers. Dat het hele telefoonnet plat ging zal ook wel gelegen hebben aan de beperkte capaciteit van de veelal nog analoge telefooncentrales van destijds (ik kreeg al meteen een ingesprektoon toen ik de hoorn opnam en nog niks had gekozen...).
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.