LPAM (kleinvermogen AM)
Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.
180 discussies in dit forum
-
Last night I was listening to a Dutch station on 918 kHz between 1715-1800 UTC here in North Yorkshire. Reception was poor to fair and I heard the song Pastorale by Ramses Shaffey as well as a Chuck Berry song around 1755. There were announcements by a lady dj and at one point she used a Johnny & the Hurricanes tune as a talk over. I would give a SINFO of 22322 on my Grundig Yacht Boy 500 with loop frame aerial. It wasn't Radio Monique as I checked their web stream, but may have been Radio T Pot or Citrus AM. If Radio T Pot of Citrus AM reads this please let me know. Thanks Ian
-
-
- 5 antwoorden
- 2,2k weergaven
-
-
Er zijn al wat jaartjes Web SDR's in de lucht waarmee je online AM/SW etc. kan ontvangen. Er zit nu een mogelijkheid op deze online ontvangers om stations die in AM Stereo te beluisteren zijn ook echt te horen in deze kwaliteit. Voorbeeld hier van is T Pot Radio op 1287 AM: http://mwiek.nl:8073/ Klik een aantal keren op de SAM button tot je uit komt op SAS en dan beluister je het in AM Stereo.
-
- 2 antwoorden
- 1,5k weergaven
-
-
Heb het idee dat 1485 kHz uit Alphen aan de Rijn iets minder sterk is geworden (maar dat is slechts op gehoor). In de omgeving Amsterdam West, A10 west, ten zuiden van de IJtunnel is Amsterdam AM 1485 kHz goed te ontvangen met als ik het goed heb uitsluitend muziek van de Beatles. Prima modulatie, maar gering bereik ook al omdat naar het zuiden al snel Alphen (Jong Europa) overheerst. Dit was ' vroeger' de Vogeltjesdans zender (maar dat is al langere tijd weer voorbij :-) Buurman van Harm 1332 kHz dus wellicht kan Harm het bevestigen dat 1485 kHz uitsluitend het Beatles repertoire ten gehore brengt. Grts Eric
-
-
- 9 antwoorden
- 3,2k weergaven
-
-
Het was al een lange tijd een wens van mij om me zelf te kunnen beluisteren, real time in the air, als ik aan het presenteren ben. Met digitale soundprocessing wil dit niet, je hebt altijd te maken met een tijds vertraging. Na veel proberen en ook studeren, hoe werkt het nu en hoe stel je iets in? Dan moet je nog zien dat je spullen krijgt, voor AM en dan ook nog in stereo. Een Orban 9100A kunnen kopen, en bij aankomst bleek dat kaart nummer 10 er niet in zat. En deze heb je juist nodig om stereo te maken, dus deze bij de verkoper er maar bij gekocht. Toestel werkt, en werkt knap, echt goed hoe zo een ding gemaakt is. Het is luid en clea…
-
- 1 antwoord
- 2,1k weergaven
-
-
-
-
- 4 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Zo staat de antenne van radio TPOT er nu bij. Hoogste punt is 26 meter, en de frequentie is 747 KHz. Theo
-
Atlantis 1521, een oldiesstation met als roots Fryslan en sinds 2009 internet station sleepte als eerste de LPAM 100w licentie binnen en start met uitzenden op 1395 op zondag 3 juli aanstaande. In " oud geld " is dat 215 meter. We herinneren ons natuurlijk RNI in 1970 kortdurend op 217 en Mi Amigo in 1977 op 212, prettige omgeving dus. Meer info mbt de start op 3-7 volgt. Hier de links voor Atlantis 1395 http://atlantisradio.eu/radio/nieuwsberichten https://www.facebook.com/RadioAtlantis1521KHz Paul de Haan.
-
- 146 antwoorden
- 21,2k weergaven
- 1 follower
-
-
Fred en Kevin zijn de mensen die elke vrijdag 'de dolle vrijdag avond show' maken. Het zijn bijzondere mensen, en ik vond dat ze het verdienen om in de grote wereld pop groepen te gaan ontmoeten. Bij elkaar zitten aan de keuken tafel en het laten gebeuren. Muziek is in staat om te verbinden, en dat zag je gisteravond ook heel mooi gebeuren. Ik vind het bijzonder dat ik hier bij mag zijn en als vliegende kiep voor de drankjes en de hapjes te zorgen. Fred af en toe even wat in het oor fluisteren, want een oortje kan er bij ons natuurlijk niet af 😊 Gisteravond (3-5) ging het gebeuren en we hebben een mooie en vooral gezellige avond met Th…
-
- 0 antwoorden
- 826 weergaven
-
-
Hier in Nijmegen een heel sterk signaal op 594 kHz met muziek van Caroline flashback. Ik weet niet wie dit in de lucht heeft gezet, moet of behoorlijk sterk zijn of hier relatief dichtbij. Ook op webSDR in Rotterdam te horen. Zal niet legaal zijn? maar wel mijn complimenten! Groet, Andries
-
- 5 antwoorden
- 799 weergaven
-
-
Hoewel ik persoonlijk een hekel aan bedelen heb was het opzetten van een "Crowdfund" de enigste oplossing om volgend jaar op AM verder te kunnen gaan. Ik zeg het maar eerlijk, ik ben de schaamte voorbij want ik ben zeker niet de enige die getroffen wordt door de economische gevolgen van de Covid-19 pandemie. Omdat ik nagenoeg geen inkomsten meer heb is het een kwestie van keuzes maken, maar tegelijkertijd is het uit de lucht halen van mijn hobbyzender pure kapitaalvernietiging. Ik moet er dus niet aan denken om in januari alles uit de grond te moeten trekken waar héél veel tijd, energie en geld in is gaan zitten. Maar, er gloort licht aan het eind van …
-
-
- 28 antwoorden
- 5,2k weergaven
-
-
https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine Nummer 30 staat een groot interview van mij in, over zendamateur zijn, LPAM en de passie voor techniek. Veel lees plezier. Theo
-
-
- 3 antwoorden
- 966 weergaven
-
-
Ik lees nieuwsberichten vaak wat later. Zo las ik vandaag een bericht uit april over de "bruine vloot", dat zijn historische zeilschepen. De NOS heeft een foto er bij geplakt van een aantal historische schepen in Harlingen. En wat zien wij radioliefhebbers op de achtergrond? (direct links van de lantaarnpaal) https://nos.nl/artikel/2516207-tijd-dringt-voor-de-bruine-vloot-helft-mag-nog-niet-varen Rink
-
- 2 antwoorden
- 540 weergaven
- 1 follower
-
-
Radio TPOT 1287 KHz in stereo AM De jaarlijkse top 50 staat weer voor de deur. Deze wordt mede door jou samengesteld, met jou favoriete top 10 muziek. De top 50 wordt uitgezonden op zondag 22 december van 12.00 tot 18.00 uur. Fred, Patrick en Gaby zullen deze weer live gaan presenteren van af de keukentafel in Gasselternijveen. We hebben hier je hulp bij nodig! Wil je een eigen top 10 lijstje maken? En deze sturen naar: avondshow@kpnmail.nl of radiotpot@ziggo.nl of terrein@detrans.nl Als je een verhaal of herinneringen hebt bij een plaat, en wil je deze met ons delen? Mooi, we …
-
- 4 antwoorden
- 2k weergaven
- 1 follower
-
-
Sinds halverwege de jaren 80 neem ik op 4 mei om 20:00 uur geen 2 minuten stilte meer in acht. Dat doe ik om persoonlijke redenen die hier nu even niet relevant zijn. Ik sta wel enkele momenten stil bij het feit dat ik hier in relatieve vrijheid mag leven waarvoor in dankbaar ben. Mijn hobbyzender Extra AM is naast de middengolf ook via internet te beluisteren. Ik heb er wel moeite mee om het playout systeem om 20:00 uur gewoon een plaat te laten in starten. Aan de andere kant vind ik 2 minuten stilte op een internet station dat wereldwijd te ontvangen is onwenselijk. Ik vraag me dus af wat een mooie tussenweg is. A: Een witje na …
-
- 13 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Radio DARC is een speciaal radio programma gemaakt door de Duitse zendamateur vereniging. Het programma is elke zondag te horen op de korte golf met een uur nieuws over zendamateurs en ander geïnteresseerden afgewisseld met muziek. Radio TPOT heeft toestemming gekregen van de DARC om het programma over te mogen nemen. Vanaf 16 november om 13.00 kun je deze uitzending elke zondag beluisteren op 918 KHz. Dit natuurlijk in stereo 😊 Radio DARC - DARC
-
- 2 antwoorden
- 705 weergaven
-
-
-
Zelf een programma maken op 747 AM? Dat kan! Zelf een uurtje programma maken en dat laten uitzenden via 747 AM? Dat kan! We bieden programmamakers de mogelijkheid om op 19 mei (dus de dag voor de RadioDag) in de avonduren de eigen kunsten te laten horen. Een middengolfzender in de lucht houden is een dure grap en daarom vragen we voor een uur programma een eigen bijdrage van 100 euro. Er zijn natuurlijk spelregels. We stellen de zendtijd pas beschikbaar nadat we een demo (ca 15 minuten) hebben ontvangen en het inhoudelijk en kwalitatief hebben goedgekeurd. Het programma wordt vooraf door jezelf opgenomen en digitaal aan ons beschikbaar gesteld. Het is dus geen live u…
-
- 22 antwoorden
- 3,2k weergaven
- 2 followers
-
-
Ik ontvang nu op de 1332 hier in Rotterdam zuid Extra AM op de 1332. Check via de stream en hoor nu een station ID. S8 met een Perseus SDR en een Wellbrook ALA 1530. De antenne richting hier is oost-west dus pak hem 'op de zijkant'. 10 minuten opname: ExtraAM-20201121-0906-0916-Nonstop-1332kHz
-
-
- 30 antwoorden
- 6k weergaven
-
-
In de laatste week van augustus, 24 t/m 31, staat Extra AM in het teken van de zomer van 1974. Je hoort dan een week lang alle muziek uit de Top 40 en Tipparade uit die roerige zomer. De vormgeving zal geheel in het teken staan van de zeezenders Radio Noordzee, Veronica en Mi-Amigo. Vorig jaar zonden we in samenwerking met enkele andere LPAM zenders de laatste Top-40 en Tipparade uit maar dit jaar doen we het dus iets anders. Wie tussen Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp woont luistert natuurlijk op de middengolf 1224 kHz. En anders wordt het gewoon de stream die 24/7 beschikbaar is via www.extram.nl, V-tuner en Tune-In.
-
- 3 antwoorden
- 3,2k weergaven
-
-
Enfin, denk je je zaakjes netjes op orde te hebben, gooit corrosie roet in het eten. De tophat die bestaat uit aluminium is vastgezet met RVS bouten en moeren en dat gaat na verloop van tijd oxideren. Gevolg, slechte elektrische verbinding waardoor de resonantie verloopt en dat vindt de zender op zijn/haar beurt weer niet fijn. Morgen gaat de mast naar beneden en wordt de tophat vervangen door een nieuwe met langere radialen. Omdat dit nogal een tijdrovende klus is verwachten we niet vóór donderdag terug in de ether te zijn. De stream is overigens gewoon bereikbaar.
-
- 10 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Vanaf vandaag, zaterdag 1 mei, worden de nieuwsuitzendingen zwevend rond het hele uur geprogrammeerd. Hiermee nemen we afscheid van de 6 pips en is de vormgeving van het nieuws aangepast. Een ander voordeel is dat de instrumentaaltjes vóór het nieuws nu niet meer worden afgebroken. Tweede wijziging is dat de avondrotatie met LP muziek en bijzondere Oldies nu om 1900 uur begint. En tot slot beginnen we om 2300 uur alvast met een uurtje Easy Listening.
-
-
- 8 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Ik heb het bewust even stil gehouden na het debacle van vorig jaar met het REM eiland, maar er is nu definitief een nieuwe uitzendlocatie gevonden. Alles is dus in kannen en kruiken! Om precies te zijn staat er sinds deze week een zendmast in het voormalige Lutkemeer, net ten westen van Amsterdam. Deze locatie is in twee opzichten bijzonder gunstig: A: Het grondwaterpeil staat er erg hoog en, B: Onder deze vroegere zeebodem ligt een dikke laag vette klei dat goede geleidende eigenschappen heeft (zout en aluminium). Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt door met aardelektroden van 3 meter het radialennetwerk met deze kleilaag te verbinde…
-
- 3 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Door een defecte kabelmof in de straatverlichting moest Liander afgelopen woensdag de spanning van ons huizenblok afschakelen. Dat is niet handig als je een radiozender en stream hebt lopen... Ik heb voor de gelegenheid een benzine aggregaat gekocht van nog geen EUR 200,00 die 1000 Watt / 4 Ampère kan leveren. Het betreft een 'invertor' generator die de opgewekte wisselspanning eerst omzet in gelijkspanning en vervolgens weer in een wisselspanning met een zuivere sinus van 50 Hertz. Uiteraard heb ik eerst een calculatie moeten maken van het opgenomen vermogen van de verschillende apparaten. Er moesten 2 computers plus beeldschermen, modem, verster…
-
- 11 antwoorden
- 3,2k weergaven
-
-
Eind dit jaar stoppen we met onze uitzendingen via de middengolf. Niet alleen de hoge energieprijzen spelen ons parten, we moeten daarnaast ook afscheid nemen van onze laatste sponsor. Omdat iedereen de torenhoge inflatie in zijn portemonnee voelt vinden we het nu ongepast om alweer een 'Crowdfund' op te starten. Uiteindelijk is het door ons gehouden luisteronderzoek, dat inzicht moest geven in de hoeveelheid luisteraars via de AM, van doorslaggevende betekenis geweest om er dit jaar een punt achter te zetten. Ondanks de charme van het uitzenden via de middengolf moeten we realistisch zijn en erkennen dat de AM geen toekomst heeft. Aan de z…
-
-
- 19 antwoorden
- 2,6k weergaven
-