Spring naar bijdragen

Stel.... ( ontproten uit mijn dikke duim...)


Annerob

Aanbevolen berichten

Onderstaande postte ik in februari 2009 op het Norderney forum. Nouja, in die 4 jaar zijn er wat zaken veranderd dus ik heb het verhaal hier een daar ietwat bijgeslepen.. ;)

Maar de vraag bleef al die tijd staan, en zakte naar de catacomben van het Norderney Forum.

Nu we deze doorstart in dit café hebben, gooi ik hier dus maar even de knuppel tussen de zeemeeuwen...

Komtie:

We schrijven eventjes 18 april 1973..

Minister van Doorn heeft na de hoorzitting ingezien dat Veronica gewoon bij Nederland hoort, en stopt met z´n hetze tegen het scheepje. Het concert op het malieveld wordt één groot feest nadat van Doorn vanaf het podium geroepen heeft: Veronica gaat dóórrrr!!!!

-knip-

We schrijven weer de huidige datum…

Veronica is na al die jaren nog steeds actief op de 538 meter, al heet het nu “Veronica 558†omdat er al jaren geen radio’s met een meterschaal meer bestaan.

In Lapershoek zijn Lex en Ad net klaar met de opname van de zoveelste Lexio, en Ad legt de USB stick op de stapel die door de ICT meisjes op de server gezet moeten worden, zodat de jongens aan boord van de NorderneyII de digitaal opgenomen programma's morgen kunnen downloaden en daarna in de uitzendcomputer aan boord kunnen laden.

Of dat morgen ook echt gaat gebeuren, betwijfeld Ad... . Het weer is slecht op de Nnoordzee, WhatsAppte Ruud Doets net via z’n iPhone, en de schotelantenne van de NorderneyII wil door de hevige deining maar niet op de Astra satelliet gericht blijven….

Juul, al een tiental jaren de directeur, schud met het wijze hoofd: Die tapes van vroeger waren zo gek nog niet! Al moest het met een lijntje, de programma’s kreeg je met dit weer nog altijd aan boord.

Ad lacht…. hij schakelt z’n digitale nagalmunit uit en stapt fluitend samen met Lex in de nieuwe lift van de pas gerenoveerde villa.

Morgen weer een dag!!!

Alle gekheid om een digitaal stokje: Bovenstaande was natuurlijk erg leuk geweest, maar helaas ontsproten uit mijn (veel te dikke) duim…

Het is, denk ik, onzin om te denken dat Veronica al die jaren op de AM had kunnen overleven. Sterker: Zelf denk ik dat doorgaan zoals in 1974 al heel snel tot problemen zou gaan leiden. Ruim 10 jaar later zond bijna iedereen van CD’s uit en vielen de middengolf stations met populaire muziek één voor één stil…

Veronica had dus, zo denk ik dan weer, in de tweede helft van de jaren 70 bijvoorbeeld over gemoeten naar de FM band, wilde het de 80er jaren kunnen overleven.

Mij vraag, na dit lange verhaal, is: Was er destijds een toekomstplan voor het geval de protestacties geholpen hadden? En zo ja, wilde men in dat plan ooit over naar de een FM frequentie (stereo), of wilde men de AM nog lang trouw blijven?

Oja... Wie het originele verhaal met mijn vraag uit 2009 wil lezen: http://www.norderney.nl/EE/index.php/forums/viewthread/84/

Lees daar ook vooral even mijn laatste bijdrage daar... Zou dat wellicht een interessante mogelijkheid geweest zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is moeilijk te zeggen natuurlijk, maar ik vermoed van wel. Overal waar je de ''populaire'' radiostations hoort, in Nederland, Duitsland, Engeland, VS werken ze op die manier. Het lijkt me sterk dat Veronica deze internationale tendens compleet zou negeren. (of laat ik nu een boel dromen in duigen vallen?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk naar Amerika. Ik weet het, andere cultuur, maar de tendensen die je daar ziet, op mediagebied en elders, zie je ook hier, al is het dan met enige vertraging. Zeker in deze tijd van mondialisering.

In de jaren zestig waren veel commerciele radiostations in de VS plaatselijke bedrijfjes waar plaatselijke deejays werkten. Een top 40-station in Texas had deels andere hits dan een top 40-station in New York of Californie. De plaatselijke hitparades konden behoorlijk afwijkend zijn (met bijvoorbeeld hits van lokaal talent) en deejays konden mede door hun platenkeuze hun programma een eigen signatuur geven.

Die varieteit is voorbij. Honderden commerciele radiostations in de VS zijn opgekocht door een paar grote mediaconcerns, waaronder met name Clear Channel. Veel programma's komen vanaf een centrale locatie (dat scheelt weer in de kosten), en je hoort overal dezelfde voorspelbare muziek, onderbroken door locale reclame. Experimenten zijn uit den boze, want o jee, stel je voor dat er een paar luisteraars weglopen. Alles staat in het teken van winstmaximalisatie. De deejays van commerciele stations hebben nog nauwelijks iets te zeggen over de playlist, net zomin als bij ons.

Veronica was ooit een niet al te groot familiebedrijf, en ik krijg de indruk dat iemand als Oom Bull zich nauwelijks met de programmering bemoeide. Maar vroeg of laat - als hij en de aandeelhouders van hun oude dag wilden gaan genieten - zou Veronica zijn verkocht. Het bedrijf zou uiteindelijk in handen zijn gekomen van een mediaconcern als SBS of Sky, of hoe ze ook mogen heten. Met als gevolg een station dat net zo saai en voorspelbaar is als nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oom Bull bemoeide zich helemaal niet met de programmering. Ik doe 'em een beetje tekort als ik schrijf dat hij slechts keek naar de inkomsten.

En wij, de jongelui hadden wel zoveel besef dat we gewoon mooie luistercijfers moesten halen. Want met die cijfers verkocht je weer zendtijd.

Maar anders was het op de werkvloer, iedereen bemoeide zich met ieder ander z'n programma. Net een roedel honden, een correctie waar nodig.

Heel democratisch allemaal. Gepaard gaande met soms hevige ruziepartijen dat wel. Dj's, net artiesten zeg ik wel eens. Vaak met een groot ego...........

Ach ja, vaak verlang ik nog wel eens terug naar die tijd.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel het was door gegaan op de FM

Ook alle andere zeezenders zijn er dan nog in die denkbeeldige situatie en er was zeker nog ruimte voor een aantal nieuwe projecten, zonder het gevaar dat de autoriteiten er een einde aan zouden maken.

Die nieuwe zeezenders, maken dan alleen kans op succes, met een afwijkend format.

Behalve, dat er dan met zeer gerichte speciale FM antennesystemen, op vooral de Randstad wordt uitgezonden, zijn er natuurlijk ook nog de middengolfuitzendingen, die met de nieuwe technische mogelijkheden, veel mooier gemoduleerd kunnen worden, met natuurlijk een ontkoppelde service, die niet hetzelfde brengt als de FM service.

Op FM kan qua format b.v Top 40, Easy Listening (Beautiful Music), Klassiek, Soul/Jazz en LP muziek gebracht worden.

Via de middengolf al snel een Oldies format ( niet alleen sixties/fifties maar toen ook nog een mogelijkheid verder terug in de tijd , Country, Nieuws/Talk, verzoekplaten ect...

Met een doorlopend succes naar de jaren 80/90 van de zeezenders, komt er waarschijnlijk ook geen golf van vrije FM zenders vanaf land en is er bij het merendeel van de Nederlanders, ook geen behoefte aan nieuwe commerciële zenders, want de meeste luisteraars zijn tevreden, met het grote (gratis) aanbod.

Richting het nieuwe millennium, is het inmiddels al een jaar of 25 verder en zou Paul zijn scenario kunnen uitkomen, dat grote (Europese) mediaconcerns, de boel gaan opkopen, maar alleszins zeker is dat natuurlijk niet, net zo als mijn (voorgaande) scenario. ;-)

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik deze discussie erg leuk vind omdat ik mezelf deze dingen heel vaak heb afgevraagd. Het heeft natuurlijk ook alles te maken met de veranderde maatschappij. Ik ken ook niet zo veel mensen meer die warm lopen voor of zich druk maken om een radiostation.

Alles is helaas zo vluchtig geworden. Dat geldt ook voor de muziek beleving.Muziek liefhebbers vinden een radiostation niet meer nodig maar zetten gewoon Spotify op. Ondanks dat ik dat prachtige ontwikkelingen vind , heb ik nog altijd behoefte aan een stukje "huiselijkheid" .Een radiostation waar iemand tegen me praat op een prettige manier .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles is helaas zo vluchtig geworden. Dat geldt ook voor de muziek beleving.Muziek liefhebbers vinden een radiostation niet meer nodig maar zetten gewoon Spotify op. Ondanks dat ik dat prachtige ontwikkelingen vind , heb ik nog altijd behoefte aan een stukje "huiselijkheid" .Een radiostation waar iemand tegen me praat op een prettige manier .

Precies....En dit was nu waarom het Veronica uit de periode 1960-1974 zo populair was. De dj's en technici die de programma's maakten met zoveel plezier, werkte aanstekelijk en er was toch een behoorlijke vorm van interactie. Zelfs in het tijdperk zonder internet. Via de ouderwetse post verzoekjes insturen, gebeld worden vanuit de studio in Hilversum.....Zomers de live uitzending Sangria op zondagmiddag vanaf het schip en dan zwaaien naar het reclamevliegtuigje wat laag overvloog door het land....dat zijn leuke herinneringen....

Een aantal jaar geleden had radio 10 gold een aantal dj's in dienst die in de buurt kwamen van deze periode ( Dave Donkervoort en de helaas te vroeg overleden Ger vd Brink, die leuke radio maakten). Sinds kort luister ik op zaterdagmiddag naar een regionale zender RTV-Noord, naar Café Martini.....dit is een leuk programma tussen 14.00-18.00 uur.....Je kunt als luisteraar actief meedoen bij het samenstellen van een wekelijkse Top10 van een bepaald item...Verder zijn er vaak live optredens in de studio, spelletjes etc.... Eric Bats presenteert het programma, met behulp van Selma en Jack.... Veel muziek uit de jaren 60 tot heden, kortom.. ik voelde me al snel "thuis" bij dit programma....Daarom vond ik het ook zo leuk dat hun als eerste vanaf de Norderney mochten uitzenden op 1 juni jl. De muziek en jingles uit de jaren 60 schalden door het gehele schip, dat was fantastisch.....Ik zat en stond er bij en genoot er van...... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke dromerijen, maar het 'concept' Veronica was dan in deze tijd zo achterhaald geweest. Je ziet het nu ook met Radio 538 gebeuren, de marktaandelen kelderen en bij Veronica daar is nog nauwelijks sprake van marktaandeel.

Het was mooi zoals het was een mooi avontuur en een mooie geschiedenis. Niets meer dan dat. Sorry dat het wat negatief overkomt, maar het is volgens mij de realiteit.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke dromerijen, maar het 'concept' Veronica was dan in deze tijd zo achterhaald geweest

Maar het is nu dan ook zo'n 40 jaar later!

In die afgelopen 40 jaar, had het radiostation zijn format dan al div malen aangepast, of was met een heel ander format gaan werken.

Neem als voorbeeld WABC New York zeer succesvol in de jaren 60 en begin jaren 70, daarna kwam de klad erin en toen de formataanpassingen niet hielpen, helemaal met een ander format (talk) succesvol verder gegaan.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het had het huidige radio 538 geworden qua muziek,

eind jaren 80 had het schip binnen gelopen vanwege de kosten.

de midden golf had het zelfde lot gehad als nu,waar nog een paar liefhebbers van genieten.

de werk ethiek had erg anders geweest, en niet meer "we nemen er nog een" ivm zware politie controlles. ook een stukje voor er bij,

zou rni dan ook hebben uitgezonden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RNI was op een andere leest geschoeid... Dat station was er puur om geld te verdienen. Veronica ook, maar daar zat een familiebedrijf achter en dat maakte nogal een verschil. Je zag dat ook goed in de bevlogenheid waarmee Veronica zich overeind probeerde te houden en dat uiteindelijk, middels de VOO, ook deed. RNI was 31-8-'74 gewoon klaar, over, uit. Met een omroep viel immers niets te verdienen.

Een paar jongens bij Veronica zetten de hakken in het strandzand, en vochten tot ze een omroep met zendtijd waren. De bevlogenheid bleef en in korte tijd, zonder tegenwerking van de politiek was dat nog veel korter geweest, was het de grootste omroep van Nederland. Grotendeels op basis van dingen goed en/of anders willen doen. DE Veronica spirit.

De enige omroep in Nederland die daar aan ook wat van kon, was de TROS ( En dat was ook een heel grote!). En daar zaten ook bevlogen radiomensen: Ex Veronicanen , ex RNI, enzovoort.. Technici en DJ's dus, die ook enorm betrokken waren bij een omroep die voortkwam uit een Zeezender (Radio en TV Noordzee). Juul, Tom, Ferry, enz..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RNI was op een andere leest geschoeid... Dat station was er puur om geld te verdienen.

Ja en Nee!

Zo'n 10 uur per dag, was dat toch niet echt het geval, met de Engelstalige uitzendingen.

Het was toch ook min of meer het speeltje van Meister en Bollier.

John de Mol wilde het liefst heel de dag alleen in het Nederlands uitzenden en veel (meer) geld verdienen, dan met de Engelstalige service mogelijk was.

De poging van Strengholt, om dat te realiseren in oktober 1972, liep dan ook (door tegenwerking van het Zwitserse duo) op niets uit.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het is nu dan ook zo'n 40 jaar later!

In die afgelopen 40 jaar, had het radiostation zijn format dan al div malen aangepast, of was met een heel ander format gaan werken.

Neem als voorbeeld WABC New York zeer succesvol in de jaren 60 en begin jaren 70, daarna kwam de klad erin en toen de formataanpassingen niet hielpen, helemaal met een ander format (talk) succesvol verder gegaan.

Robin

En scoort WCBS met een oldies format als een tierelier, no 2 in NY markt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio Veronica in 2013 zou ook zoals toen een jongerenzender zijn geweest. Meer nog gericht op jongeren denk ik, alias Radio 538.

Als commercieel station zijn er luisteraars nodig en hoe meer luisteraars des te meer...

Mss zou Veronica in zijn verder bestaan wel een beetje ook het Veronica van nu zijn geweest...want ik veronderstel dat bij het bestuur Veronica er niet veel meer over zou zijn gebleven van het bestuur uit 1974.

Dus Radio 192 Veronica is nu een oldieszender terwijl destijds het radiostation was van de jaren '70, was het blijven bestaan dan ging Radio Veronica gewoon zijn mee evolueert in de radiowereld zoals deze zich nu voordoet, maar misschien ging Radio Veronica zoals we het gekend hebben er toch nog meer zijn stempel hebben op gedrukt zoals het trouwens al deed na de zeezenderperiode met de Radio Veronica garde uit de zeezenderperiode.

Misschien gingen we er ook niet zo op uit zijn geweest om nu nog die oldies te gaan beluisteren of waren we mss nu op zoek naar een zender die destijds de muziek bracht die de zeezender Radio Veronica bracht...enfin...als je het nog allemaal begrijpt tenminste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ongetijfeld was er een oldies zender opgericht, uitgevoerd door de juiste mensen, en die had dan wat beter geklonken denk ik, dan wat we nu hebben.

Er zouden op zijn minst, dan nu twee gouwe ouwe zenders vanaf zee uitzenden.

Een met het jaren 60/70 format en een met de jaren 80/90 plaatjes en dat het wat beter zou klinken , dan wat we nu hebben, is wel vrijwel zeker.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik kijk naar een grote groep jongeren die in het weekeind de jaren 50 laten herleven, zit er nog rek in het format.

het is ook bij die jongeren dat ik zee zenders in de groep gooi.

War and Peace revival, had naast oorlog, ook een vintage village. dames die haarstijlen uit de jaren 40- 50 aanbrachten, en volgend jaar word er gekeken naar zee zenders om stukjes te her uitzenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.